Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hitaasti oppiminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

kf6393
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20
Lauteille: Heinäkuu 2008

Hitaasti oppiminen

#1

Viesti kf6393 »

Moi!
Minua kiinnostaisi kamppailulajit.. Bjj tai mma
Ongelmana on, että minulla ei ole urheilutaustaa.
Olen joskus käynyt kokeilemassa, mutta heti ruvetaan vittuilee, jos en heti osaa. Kärsin vähän motorisista ongelmista. Onko tämä yleistä lajeissa. Pitääkö olla urheilutausta tai sosiaalisesti taitava.
Kokemusta on lähinnä pikku kaupungin treeneistä.
Halu meni treenaamiseen. En jaksa haukuttavaksi mennä. Budo lajeissa en ole huomannut vastaavaa asennetta. Toki kuri siellä kova.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Hitaasti oppiminen!

#2

Viesti Eizei »

Sosiaalisia taitoja tarvitaan aika monellakin elämänalueella ja niihin liittyvät haasteet voivat olla kovin moninaisia.

Urheilutausta ja erityisen hyvät sosiaaliset taidot tuskin ovat vaatimus kovinkaan monessa kamppailulajissa. Seuroja on tosin niin hirveät määrät ja seurakohtainen meininki taas sitten on enemmän vetäjänsä kuin lajin näköinen.

Ryhmämuotoinen toiminta asettaa monenlaista haastetta, mikäli joku, jotkut, eivät pysy muun ryhmän mukana. Valmentajan aikaa menee enemmän näihin henkilöihin, jos päättää huomiota enemmän antaa. Tämä on ryhmänohjauksen näkökulmasta haaste. Tämä saattaa ärsyttää sitä jengiä, joka kykenisi omaksumaan nopeammin, jos kokevat, että ryhmä etenee liian hitaasti. Ja hitaamalle oppijalle tilanne voi olla tietysti kuumottava.

On todella harmi, jos ilmenee ikävää käytöstä miltään suunnalta vain siitä syystä, että joku ryhmässä omaksuu hitaammin. Tämä ei kuulu asiaan. Hyvä koutsi kunnioittaa erilaisia ihmisiä, hanskaa erilaiset oppijat ja osaa ottaa huomioon heidän tarpeensa, sekä puuttuu kaikenlaiseen loanheittoon harjoituksissa.

Mikäli mahdollista, niin rohkeasti kokeilemaan lähialueen eri seuroja. Jostain löytynee porukka, jossa ei jää noista asioista kiinni. Hitaammin omaksuvan kannattaa tietysti varautua siihen, että meno voi olla tukalaa joka paikassa, mikäli on hankala hyväksyä omaa kehitystahtiaan ja tapaa vertailla itseään harmitellen muihin. Kannustavan ilmapiirin löytäminen ja tasonsa määrätietoinen nostaminen hyväksyvästi niistä lähtökohdista, joissa on, vienee mukavasti eteenpäin.

Tsemiä! Ystävälläni on oppimisvaikeuksia motorisine haasteineen ja niiden kanssa kamppailtu elämä. Siihen päälle hänellä on nykyään kahden lajin musta vyö. Älä luovuta, jos liekki palaa rinnassa.
Antti Junikka
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Hitaasti oppiminen!

#3

Viesti PetriP »

Toi on varmasti seurakohtainen ongelma. Normi judo seura on pullollaan motorisesti haasteisia. Kisaajat erikseen mutta harrastajissa on monenlaista motorista taitoa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Hitaasti oppiminen!

#4

Viesti Andy »

Jos kyse on jostain erityispedagogiikkaa vaativasta tilanteesta, niin siihen ei välttämättä normivetäjällä - treenikavereista puhumattakaan - riitä eväät.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Hitaasti oppiminen!

#5

Viesti JanneM »

Eizei kirjoitti: touko 19, 2020, 01.02!Ystävälläni on oppimisvaikeuksia motorisine haasteineen ja niiden kanssa kamppailtu elämä. Siihen päälle hänellä on nykyään kahden lajin musta vyö. Älä luovuta, jos liekki palaa rinnassa.
Mulla on kyllä kolmessa lajissa musta vyö. 😉
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jani Rantalainen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 516
Lauteille: Heinäkuu 2019
Etulaji: Karate
Sivulajit: Jujutsu, Kenjutsu, Escrima.
Takalajit: Aikido

Hitaasti oppiminen

#6

Viesti Jani Rantalainen »

Olen aina ollut hidas oppimaan uusia asioita. Kamppailulajeissa eniten ongelmia on tuottanut katojen opettelu. Minulla kestää aina pitkään oppia uusi kata.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Hitaasti oppiminen

#7

Viesti obmijoy »

Kopsasin tämän Opi helposti FB ryhmästä


"Opi helposti tanssikoreografia, Kata tai jokin muu pitkä liike yhdistelmä.

Hankiufu opettajan luo joka opettaa liike yhdistelmän

huom jos lattiassa on jonkinlainen ruudukko joka helpoittaa suuntien havaitsemista niin hyvä

Mene noin neljän metrin päähän seisomaan opettajan taakse ja pyydä opettaja tekemään liike yhdistelmä koreografia tai karaten Kata alusta loppuun puolella vauhdilla oikeasta esitys vauhdista ja ala video kuvaamaan kännykällä tätä esitystä

Puolella nopeudella kuvaaminen on tärkeä jotta pystyt videolta hahmottamaan koreografian yksityiskohdat

pyydä opettaja lopuksi esittämään hankalimmat asiat jos sellaisia on tarkennettuna nekin puolella nopeudella jos pystyy

Mene kotiin ja käsittelee video niin että pystyt katsomaan videon 10 prosentin nopeudella ja jäljittele liikkeitä videon tahdissa...
Kun huomaa ehtiväsi hyvin nosta videon esitys vauhti 20 prosenttiin ja kun huomaa ehtiväsi hyvin nosta videon esitys vauhti 30 prosenttiin ja jatka näin kunnes pystyt 200% in joka on puoli nopeudella esitettävästä videosta todellinen luonnossa esitettävä sataprosenttinen esitys vauhti.

Ymmärrä se että kaikessa oppimisessa pitää edetä omaan tahtiin"
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
kf6393
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20
Lauteille: Heinäkuu 2008

Hitaasti oppiminen

#8

Viesti kf6393 »

Kiitos neuvoista
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Hitaasti oppiminen

#9

Viesti Kuhmu »

Terve.

Kuten aiemmin on mainittu, niin on olemassa erilaisia seuroja erilaisine opettajineen. Käytä ihmeessä aikaa siihen, että tutustut hieman seurojen toimintaan. Voit esimerkiksi kertoa, että opit uusia asioita hitaahkosti ja kysyä, että kuinka teidän seurassanne on valmiuksia huomioida asiaa? Seuran vetäjien ja ohjaajien kokemuksesta kannattaa kysyä. Voit kertoa aiemmista kokemuksistasi, jossa sinua ei ole huomioitu tai on witttuiltu, jos et ole omaksunut ohjaajan mielestä opetettua asiaa tarpeeksi nopeasti. Tuollainen kertoo ennemminkin opettajan kyvyistä opettaa, kuin sinun hitaasta oppimisestasi. Voitaisiin puhua ennemminkin siitä, että sinulle ei anneta tarpeeksi aikaa oppia.

Etsi hyvä seura, jossa sinut ja muut harjoittelijat huomioidaan ja ja jossa koet harjoittelun mielekkääksi.

Vika on opettajassa, jos oppilas ei opi.
”You must enjoy this”.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Hitaasti oppiminen

#10

Viesti obmijoy »

Oppiminen on viime kädessä jokaisen omalla vastuulla toki siitä osa kaatuu opettajan vastuulle, mutta jos esimerkiksi järjestelmä ei anna mahdollisuutta opettajan keskittyä yhteen oppilaaseen niin kuin kävi minun pojalleni. Niin silloin täytyy oppilaan itse tai hänen huoltajansa Ottaa apukeinot käyttöön ja meillä apukeinona oli tällainen breakdancer kuvio kuvaaminen opettajan takaa. Ja sain opettajalta huomioon sillä, että lupasin maksaa hänelle tästä asiasta parikymppiä ja tähän meni aikaa noin 10 minuuttia... Eli tuntiliksa oli kohdillaan, mutta se todellinen työ tehtiin kotona hidastetun videon parissa... Vastuu jäi siis oppilaalle.

ja jo alkuasetelma on siinä vinossa kun breakdancea opetetaan kerran viikossa pienille pojille ja sinä harjoitellaan hyvin pitkä koreografia, niin sitä ei tule oppimaan kuin ainoastaan ne jotka ovat oppimiskyvyltänsä siihen soveltuvia.

Lapsuuden oppimistilanteet ovat niitä, jotka opettavat ihmisen puhumaan itselle pahalla äänensävyllä. Tarkoita nyt sitä äänensävyä mikä on ihmisen pään sisällä kun ihminen ajattelee miten asiat hänestä itsestään mielestänsä sujuu.

olen itse esimerkiksi poikkeuksellisen huono Brasilian ju jutsussa enkä koskaan oppinut sitä ja harva edes taajuusi että en ollut koskaan sitä edes opettelemassa vaikka harrastin sitä 7 vuotta. Olin liikkumassa ja hierouttamassa itseääni sekä pitämässä yllä liikkuvuuskykyä ja ennen kaikkea yllättäviin asioihin vastaanottokyky ja kaikkia näitä asioita tarvitsin kun oli portsarina ovella... olin tyytyväinen että olin tajunnut käydä treenaamassa viikottain ainoastaan se pisti harmittamaan että oli täysin nyrkkeily harjoittelu laittanut jäihin.

Asioita pitää tehdä omiin tarpeisiin ja omaksi iloksi, joskus omaksi peliksi. Pitää saada tyytyväinen ruumis hautaan. Antaa voittajien olla voittajia he maksavat siitä oma hinnan. Ilman heitto nukkena olemista en olisi tohtinut olla portsarina niin pitkään aikaan. Koska olen aika lyhyt siksi joudun viemään ihmisiä kaulasta ulos enemmän kuin sellaiset jolla on pituutta ja pituuden vuoksi valheellista auktoriteettiä.

Jos pitkä tai pätkä on kunnossa on silloin soturissa oikeaa auktoriteettia.

PS
Bjj jo toisena vuotena aletaan tekemään paljon sellaista mitä ei työssä ihmisten hallinnassa tarvitse. Bjj ei opettanut minulle mitään uutta portsarin työhön kaiken oli opettanut jo 92-96 HJJ mutta lukkopaini ja bjj opetti tilanteissa kykyä päästä aina päällimmäiseksi ja opetti perus painia siihen tyyliin että sitä ei tarvinnut miettiä tilanteen päällä ollessa mitä tekee vaan pystyy keskittymään pokaan ja ympärillä tapahtuviin asioihin


on sellaisiakin eläkeläis opiskelijoita jotka opettelevat ihan omalla tavalla ja omista syistäi kaikki eivät ole niitä jotka haluavat omaksua nopeasti ja päässä äkkiä kisaamaan
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Hitaasti oppiminen

#11

Viesti obmijoy »

Ja jos motoriikka on heikko lähestyisin asiaa painonnoston ja nyrkkeily kautta

Oppimisessa usein on hankala muistaa opetettava asia.

1990 ammattikoulun asuntolassa opetin tulevalle tango prinssille karaten 3 kataa 2 päivässä. Itsellä oli mennyt näitten oppimiseen vuosi. Avuksi oppimisnopeuteen siinä oli oppilaan innokkuus mutta sekään ei auta jos näytän katan kerran viikossa ja seuraavan kerran uudestaan viikon päästä.

Toimimme niin että teimme ensimmäisen Kata aluksi 10 kertaa jonka jälkeen sitä tehtiin puolen tunnin välein kaksi kertaa läpi koska harjoittelupaikka oli yläkerrassa matka ei ole kuin 20 m.
Kertaus on opintojen äiti mutta miten voi kerrata jos ei muista. No minä olin hänelle tietopankkina ja youtube-videona vuonna 90 ja nykyisin youtube-videona voi olla youtube-video. eli nykypäivän oppijat ovat ihan eri tavalla helpommassa asemassa. Samaa tekniikkaa jouduttiin käyttämään kun Yuji Matsuo uudisti shorin Sjiru karatea ja yhtäkkiä meille tuli 100 jakso kumitea opittavaksi.

Tai jotain jne... Ei muista enään. Niitä tekniikoita ei työssä ole tarvittu mutta se tekemisen rutiini Antoi taatusti jotain.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Hitaasti oppiminen

#12

Viesti obmijoy »

Kun kännykällä tuhertaa tulee kirjain virheitä. Sori
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
kf6393
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20
Lauteille: Heinäkuu 2008

Hitaasti oppiminen vielä juttua

#13

Viesti kf6393 »

Mut ärsyttää, jos huomaa että ohjaajaa vaan harmittaa neuvoa. Tai muut treenavat keskenään. Sitten joka kerta ohjaaja mietti vasta salilla mitä tehdään tai uutta asiia löydään pöytään. Lopuksi treeni menee matto tai nyrkkeily sparriksi, jossa ei mitään järkeä.

Joskus olin taekwondo treeneissä ohjaaja vaan vittuili kaikille ja näytteli miten osaa voltteja tehdä.
naisille vaan esitteli.

Isommassa kaupungissa treenasin Krav Magaa oli kyl hyvät ohjaajat ja ryhmähenki.
Lisäksi pari aikido ohjaaja, tavannut jotka osaa homman.
Myös pari hanmoodo ohjaa tavannut joista näki et halu on opettaa.

Yhden Potkis/Maga ohjaajan treeneissä kans kävin osasin tukea ja neuvoa.

Eniten harmittaa jos maksaa 90 - 120€.treeneistä.
Käteen jää vaan huono fiilis ja vyö mikä oli pakko ostaa seuran tukemiseksi.

Kyl paljon huonoja ohjaajia rittää, kun laatuvaatimuksia ei aina ole. Rahalla saa luvan ohjata.

Paljon olen joutunut muuttamaan. Siksi näitä kokemuksia tullut
kf6393
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20
Lauteille: Heinäkuu 2008

Hitaasti oppiminen

#14

Viesti kf6393 »

Sekin on vaikeaa, kun näytetään vaikka miten heitetään toinen ja lukotettaan perään.
Jotkut osaa heti. Mun kädet ja jalat ei tajuu vaikka kuinka seuraan vieressä. Vähän noloa on!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Hitaasti oppiminen

#15

Viesti Lasse Candé »

Opettajan kanssa on hyvä puhua tuollaisista oppimisvaikeuksista. Se parantaa opettaja-oppilassuhdetta ja antaa väylän kertoa huolistaan.

Kokemukseni mukaan, mitä avoimempia tällaisista asioista ollaan, sitä paremmin yhteisö osaa suhtautua ja homma rullaa. Tulee esiin se, että kaikki pyrkii tulemaan vähän paremmiksi joka kerta ja jokaisella se polku näyttää vähän erilaiselta.

Ymmärrän että tällaiseen voi olla kynnys. Se kannattaa mitä luultavimmin ylittää. Tsemppiä! :jepa:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa