Mika kirjoitti:Olen vähän pohtinut tätä ja tullut siihen tulokseen, etten välttämättä keksi kovin montaa kamppailullista syytä, miksi pitkiä liikesarjoja ylipäätään kamppailulajeissa on. Miksei niitä voisi pilkkoa paljon pienempiin osiin ja imeä niitä lajin periaatteita sitä kautta? Miksi joissakin lajeissa on pakollista opetella usean kymmenen tai yli sadan tekniikan tai liikkeen liikesarjoja muuten kuin ehkä kilpailuita varten?
Tämä on ihan totta. Ja näinhän asia onkin ollut aikoinaan, ennen liikesarjojen syntyä, että harjoiteltiin liikkeitä ilman kytköksiä toisiin liikkeisiin.
Niiden synnystä olen kuullut useita teorioita ja uskon että kaikki ovat omalla tavalla totta, Kiina on sen verran iso maa että asiat on harvoin menneet täysin lineaarisesti näissä jutuissa. Esim. että niiden juuret olisivat rituaali-/transsitansseissa tai näytösmateriaalina. Minun järkeen käy myös ajatus siitä että niiden avulla pystyttiin toteuttamaan kauko-opetusta, opettaja opetti sarjan joka ohjasi harjoittelijan harjoittelemaan hyviä asioita heti alusta, ennenkuin harj. oli täysin ymmärrystä niistä asioista. Näin open ei tarvinnut olla kyttäämässä vieressä koko ajan, kuten sisäpiirin opetuksessa se on voinut olla. Tapa jossa varmasti on paljon aukkoja, mutta niin kauko-opetuksessa yleensä on. Myös massojen opetustapana oiva työkalu, ukot rivissä vetämässä kataa ja elättämässä opea, samalla kun sisäpiirissä taotaan sitä oikeaa gong fua. Siinä matkalla ollaan ehkä huomattu että sarjat ovat hyviä kirjastotyökaluja, joiden avulla jonkun hyvän kamppailijan asioita voidaan säilyttää ja fiilistellä jälkipolvissa, perhekunnian säilyttämistä, konservaatioita ja museoimista. En usko että liikesarjojen kehittymisessä olisi ajateltu varsinaista kamppailutehon kehittämistä. Kyse on enemmänkin jonkin sortin kultturellista ilmiöstä.
Mutta sitten meidän täytyy myös ajatella siltä kantilta että monet kovat kamppailijat historiassa kuitenkin opettivat niitä eteenpäin. Ja opettavat veläkin, ne harvat varsinaiset kamppailijat näissä piireissä. On naiivia ajatella että näitä samoja asioita ei oltaisi kelattu ennenkin. Eli jotain tässä kuitenkin on pakko olla. Yksi puoli toki voisi olla sama kuin tiedekirjallisuudessa, että ei ole oikein mennä muuttamaan kenenkään kirjoituksia, jos jotain oikaistaan niin kirjoitetaan omat jutut aiheesta perusteluineen. Järjestelmä joka on antanut näille kamppailijoille työkalut kehittyä, ei ehkä ole täydellinen, mutta ei heillä ole ollut rahkeita kirjoittaa koko hommaa uusiksi. Heillä kuitenkin on jo se taito, siinä vaiheessa niillä sarjoilla ei ole niinkään merkitystä heille henkilökohtaisesti.
Se mitä niistä voi ehkä saada irti voin omasta näkökulmastani ja kokemuksestani yrittää kertoa, vaikka näitä aika satunnaisesti nykyään teen (Taijia lukuunottamatta, mutta se on ihan eri hommaa mulle). Mä usein kutsun liikesarjoja shamaanitansseiksi, ne vie sun kehon ja mielen tietynlaiselle alueelle jossa asiat “alkaa kulkemaan“. Rakenne, rentous, tukevuus, räjähtävyys ym. ohjautuu oikeaan “asetukseen“. Opetustyökaluna niiden avulla pystyy siirtämään valtavasti asiaa oppilaalle. Asun nykyään 4 tunnin junamatkan päässä opettajastani, enkä ole ehtinyt käydä hänen luonaan niin paljon kun haluaisin. Mutta usein jos minua askarruttaa jokin kamppailullinen ongelma, voin palata hänen opettamiin liikesarjoihin ja jossain kohtaa kuulla päässäni hänen äänensä tai tuntea hänen nyrkkinsä, kun muisto palauttaa jonkun ratkaisun vuosien takaa. “Don`t stay there!“, “Move!“, “why don`t use the other hand??“, “why only use fist??“, “why you stop there??“ jne. jne.
Vaikka niiden alkuperäinen kehitys ei ehkä ollut kamppailutehoon suuntautunut, niin ehkä niille on löytynyt oma paikkansa ajan myötä. Kuten Yang Taijin kehittyminen nykyajan muotoonsa. Tarina kertoo että kun Yang perhe alkoi opettamaan taitojaan keisarin palatsissa kuninkaallisille, kaikki kamppailullisuudet karsittiin pois, koska ei sellaiselle ollut tarvetta ja oli varmasti vaikeaa opettaa tappelua sen ajan hengen mukaan kun ei voinut vetää kuninkaallisia turpaan. Mutta sen myötä kun muuttivat sarjoja ja harjoittelumetodeja, niin he löysivät jotain syvempää taitoa, joka myös liittyy kamppailuun. Että ehkä asiat löytävät paikkansa, kun ovat sopivassa ympäristössä.