Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikesarjat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikesarjat

#1

Viesti Mika »

Minähän olen :wanha:

Mutta en ainakaan muista että tätä ikuisuusotsikkoa olisi käsitelty omana aiheenaan aiemmin. Korjatkaa jos olen väärässä...

Joo. Ne jotka eivät harjoittele liikesarjoja, joskus ihmettelevät niiden funktiota. Jotkut liikesarjoja harjoitelleetkin ovat joskus miettineet liikesarjojen tarkoitusta.

Tässä pitää nyt muistaa se, että ne joilla asiasta on paljon kokemusta, näkevät siinä pintaa syvemmälle, olkoon heidän näkemyksensä mikä tahansa. Paras kritiikki tulee siis heiltä. Joka tapauksessa kritiikin tulee olla perusteltua (intuitio ei ole perustelu).

Annan muiden aloittaa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mika »

Löysin sitten kuitenkin yhden ketjun, eli tämän. Päättäkää itse kumpaan haluatte kirjoittaa. Voin vaikka poistaa tämän ketjun, jos kirjoitatte tuohon aiempaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#3

Viesti Naked »

Minä haluaisin kuulla pitkät vuodatukset liikesarjoista - siis nimenomaan yksin tehtävistä harjoitteista, jossa tehdään joku pitkä jatkuva setti liikkeitä peräkkäin. Eli siis kai karaten kataa ja kung fun liikesarjoja - ei siis Iaidōn tekniikoita tai mitään paritekniikoita.

Itse en ole näitä ikinä oikeasti tehnyt ja siksi on vähän epäselvää kokonaisuutena mihin kaikkeen näitä käytetään. Eli siis kertokaapa ihan itse liikesarjojen funktiosta - ja sen lisäksi siitä, että ovatko liikesarjat vain lisämauste lajissa vaiko se pääaasia vaiko jotain väliltä.

Kiitos :bow:

(Edit: niin ja, kirjoitin tähän ketjuun siksi, että tuo edellinen oli muodoista, mikä on paljon laajempi asia kuin "liikesarjat", ainakin minulle.)
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
Feenix
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 259
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#4

Viesti Feenix »

Liikesarjat. Minä fanaan niitä, mutta ne aiheuttavat myös minulle eniten harmaita hiuksia. Näitähän teen niin kung-fussa kuin taijissakin ja ainakin minua helpottaa jonkun verran liikkeiden omaksuminen sitä kautta, että tiedän mihin ne tähtäävät. Eli lähinnä torjumiseen ja lyömiseen, ainakin ne mitä itse olen tehnyt. Saolimiä sekä yangin 24.

Joudun muuten aina hirveästi puolustelemaan ihmisille liikesarjoja, kun suurimman osan mielestä omassa tuttavapiirissäni, niitä pidetään vain hyödyttömänä huitomisena. Ja tänään juuri ohjaajani kung-fussa huomautti minulle, että jokaisella liikkeellä on merkityksensä kamppailussa ja minun pitäisi miettiä niitä enemmän jotta saisin asenteen kondikseen.

Olen myös huomannut, että jossain määrin matsauksessa auttaa noissa liikesarjoissa opetetut "kombot" jotka sisältävät esim. ensin lyönnin torjunnan ja vastaiskun.

Tottahan on, ettei vetäjä ala selittämään jokaista liikahdusta erikseen ja sen tarkoitusta kamppailusovelluksessa, vaan joudun itse miettimään niitä. Ainakin tähän asti oppimani liikesarjat ovat sisältäneet runsain mitoin torjuntoja niin alapotkuille kuin yläpotkuille, lyönteihin keskivartaloon sekä päähän, sekä näiden jatkona vastahyökkäys joko potkulla taikka iskulla niin keskivartaloon kuin päähänkin. Yleinen periaate kai ilmeisesti on ensin torjunta sitten vastahyökkäys. Ainakin niissä liikesarjoissa joita minä olen treenannut.

Tai sitten olen ymmärtänyt kaiken täysin päin honkia. :)

Tämä on varmaan mahdottoman sekava selitys, mutta ajatukseni tuppaavat karkailemaan. Syytän kelloa.
.go ahead, make my day.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mika »

Näkisin liikesarjojen merkityksen seuraavissa kohdissa.

1) Tapa opettaa lajinomasta liikkumista ja kehonkäyttöä. Varjonyrkkeily menee tämän alle.
2) Hyvää aerobista ja anaerobista harjoittelua.
3) Tapa siirtää lajin perinteitä eteenpäin.
4) Hyvä keino näyttää lajia ilman interaktiivisuutta (eli ei tarvitse lyödä ketään päähän).
5) Vaativaa. Vain paljon harjoitelleet osaavat tehdä liikesarjoja niin hyvin, että lajia tuntemattomatkin osaavat arvostaa näkemäänsä.

Ensimmäinen kohta on tärkein ja laajin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#6

Viesti Naked »

Okei, lisäkysymystä - miksi liikesarjoja, eikä paritekniikkaharjoitteita? Tuosta Mikan listasta vain tuo nelonen jää puuttumaan tästä.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
Telepath Carbon
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 742
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#7

Viesti Telepath Carbon »

Mika kirjoitti: 5) Vaativaa. Vain paljon harjoitelleet osaavat tehdä liikesarjoja niin hyvin, että lajia tuntemattomatkin osaavat arvostaa näkemäänsä.
+1.

Vaikka muuta luulisi, niin melko hyvin sitä maallikkokin tuntuu näkevän että mitä se hurjana äheltävä liikesarjaukko tekee. Tai ainakin silloin kun osaava kaveri sitä tekee. Niin että joka liikkeen tarkoitus ja voima (erityisesti voima, erottavana tekijänä akrobaattisesta tanssista) välittyy sinne takariviin asti.

Näin siis optimitilanteessa. Tekijänä ammattilainen ja katsojana Pertti Perusjamppa joka osaa ajatellakin itse. 8)

T
"Oh no, beacuse you do not truly know someone until you fight them." -Serafi
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#8

Viesti Polvi »

Onhan se kieltämättä ihkun näköistä, kun jamppa hiihtää salia päästä päähän hihat ja lahkeet paukkuen. Vaikkei jampan hosumisista mitään ymmärtäisikään, niin tuollaisia taidokkaita suorituksia katsoo ihan mielellään.

Oma kokemukseni liikesarjoista jää taekwondossa kahden vuoden aikana tehtyyn äheltämiseen. Mielestäni en hirveästi näistä hyötynyt, matsireenit kehittivät huomattavasti enemmän.

EDIT.
Pientä muokkausta, ettei herkimmät hermostu.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#9

Viesti riku »

Naked kirjoitti: Okei, lisäkysymystä - miksi liikesarjoja, eikä paritekniikkaharjoitteita? Tuosta Mikan listasta vain tuo nelonen jää puuttumaan tästä.
Välttämättä ei ole aina paria saatavilla, tai säkkiä.. yksinkertaisimmillaan soololiikesarja ei vaadi kuin hitusen vapaata lattiapinta-alaa.

Tykkään kyllä, joskaan en voi sanoa ymmärtäväni mitenkään täydellisesti. Muistia, sekä lihasmuistia kehittäviä harjoitteita (vai meneeekös tämä nyt Mikan listaan kohtaan 1 ?).

Riku Ylönen
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#10

Viesti Mika »

Naked kirjoitti: Okei, lisäkysymystä - miksi liikesarjoja, eikä paritekniikkaharjoitteita?
Juu, niitäkin, muuten menee estetiikan puolelle. Monipuolisuus on valttia. Ja nää liikesarjat siis vastaavat varjonyrkkeilyä. Joissakin lajeissa on liikesarjoja myös dummyjen kanssa. Matsaamista se kaikki palvelee.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mika »

riku kirjoitti: Tykkään kyllä, joskaan en voi sanoa ymmärtäväni mitenkään täydellisesti. Muistia, sekä lihasmuistia kehittäviä harjoitteita (vai meneeekös tämä nyt Mikan listaan kohtaan 1 ?).

Riku Ylönen
Oma Shifumme sanoo liikesarjoista niin, että kun on riittävän hyvä siinä lyömisessä, liikesarjat voi halutessaan jättää pois, koska niitä ei sitten enää tarvita, ne ovat jo täyttäneet tehtävänsä. Varsinkin alussa niiden merkitys on suuri. Ja puhun nyt siis omasta lajistani, muiden puolesta en tietenkään osaa sanoa mitään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

#12

Viesti Risto R »

Liikesarjat on ainakin miekkailussa omiaan, varsinkin silloin kun ei sitä reeniparia ole.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#13

Viesti Elina »

Niin, kyllä minunkin mielestäni liikesarjojen kanssa teutaroiminen käy hyvästä treenistä ja sitä voi tehdä yksinään. Olen myös ymmärtänyt juuri noin, että liikesarjoista opitaan paitsi lajinomaista liikkumista ja kehonkäyttöä myös tiettyjä ominaisuuksia eri tekniikoista. Monessa liikesarjassa kun selvästi painotetaan tietyntyyppisiä tekniikoita tai tiettyä tekniikkaa. Siinäkin on oma mielenkiintonsa, kun miettii, mikä kunkin liikesarjan funktio on - ja sen pitää mielestäni näkyä siinä tekemisessä myös.

Liikesarjat ovat minun mielestäni vaikeampia kuin matsaaminen, koska liikesarjaa tehdessä on perusoletuksena, että sinun tulee kyetä tekemään tekniikat puhtaasti ja oikein. Perfektionistille liikesarjat antavatkin mahdollisuuden itsensä toteuttamiseen ja toisaalta, niille, joita matsaaminen ei kiinnosta, liikesarjat antavat taas mahdollisuuden myös kilpailemiseen. Tang Langissa liikesarjoissa on hauskaa se, että jokaisen oma tyyli mantiksena saa näkyä - se tekee liikesarjojen harjoittelusta omalla kohdalla vieläkin mielenkiintoisempaa. Toki odotan sitä, että minulla on harjoiteltavana enemmän kuin kaksi liikesarjaa :lol:
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#14

Viesti kenttiensankari »

Meillä on shorinjiryu renshinkan karatessa katojen lisäksi kait 14 muuta liikesarjaa, ja mielestäni siinäkin on 13 liikaa. paljon kivempaa mätkiä toista kuin ilmaa, ja samat harjoitteet voi hoitaa mielestäni muutenkin. Eli vaikka kropan käyttöä voi treenata hakkaamalla pistareita tai potkimalla patjoja, sitten vaikka halutun kropankäyttömallin mukaisesti.

Kyllä kuitenkin ymmärrän liikesarjojen idean, mutta toi Tai Shin Munin 2000 kuulostaa kyllä todella hurjalta. Ja vaikka kaikkia ei tarvitsisi opetellakkaan, niin kyllä väistämättä osa kamppailullisesta hyödystä menee siihen kun yrittää noita muistella.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#15

Viesti Tohtori Krabola »

Meillä puskahyppelyssä liikesarjat ovat isossa osassa aika pitkälti niistä syistä mitä Mika tuossa jo luetteli, lajinomainen liikkumisen oppii parhaiten sitä kautta. Kun jaksaa jauhaa sarjoja, niin myöhemmällä treeni-iällä sovellutuksista ja paritekniikoista saa enemmän irti. Sitä voi jopa oppia lyömään.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa