Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikesarjat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Liikesarjat

#106

Viesti Andy »

On siinä pointtia, että liikesarjat voisi olla hyvä tapa organisoida isomman lajiyhteisön toimintaa etenkin esiteollisessa yhteiskunnassa, missä kommunikaatio on rajattua. Tietty liikesarja muotona on kuitenkin aika paljon helpompi opettaa kuin kokonaisymmärrys kamppailusta.

Eli idea se, että kun kaikille lajin harrastajille opetetaan että liikesarja X:n tässä kohdassa pitää hartia nostaa niin sitten kaikki harjoittelevat niin. Ja he pystyvät myös opettamaan asian eteenpäin vaikkeivät tietäisi että hartia nostetaan siksi että tähän tekniikkaan tyypillinen vastahyökkäys on lyönti joka tulee sellaisesta kulmasta, että nostettu hartia suojaa siltä.

Nyt sitten kun mestari organisaation sivutoimipisteellä käydessään huomaa että tässä on lahjakas ja innokas kundi, jota voisi alkaa opettaa enemmänkin, tämä on kuitenkin opetellut jo aiemmin teknisesti oikeita asioita. Silloin hänelle tarvitse enää opettaa että se hartia pitäisi nostaa, vaan hän tekee sen jo valmiiksi vaikka hän ja hänen toistaitoinen opettajansakaan eivät tiedä miksi niin tehdään.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Liikesarjat

#107

Viesti flammee »

Ehkä liikesarja voisi olla vähän niinkuin haka, joka vissiin boostaa testosteronia ja laskee kortisolitasoja.. Jos siis liikesarjat vaan ovat riittävän äijämäisiä, eli matalia asentoja, huutamista ja muutenkin jäykkää meninikiä. :D

En nyt sattuneesta syystä löytänyt hääppöisiä lähteitä tälle...
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Liikesarjat

#108

Viesti KungFuMiäs »

Kiitoksia tuosta linkistä! Laittaa termejä aika monelle asialle jota näissä hommissa harjoitellaan, sitä aikaisemmin “nimeämätöntä“ (?) vaikutusta tekemiseen.

Mutta nuo asioita joita voidaan treenata ilman liikesarjoja myös. Alkaa olemaan perinteisten Kiinalaisten lajien ydinjutuissa, jotka ei näe tyyliä tai treenimetodia, vaan pitäisi olla läsnä aina.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikesarjat

#109

Viesti Lasse Candé »

Itse olen kokenut että sarjoissa ne muut liikkeet siinä ennen ja jälkeen häiritsevät suoritusta. Saa haastetta tehdä monta liikettä perän jälkeen oikein. Ja uskon että tämä yhdistely tietyllä tapaa parantaa tekniikkaa. Jos tekniikkaa tekee pelkästään "helpoimmalla tavalla", uskon että osa hyödyistä jää saamatta. Tietyllä tavalla pitkä liikesarja tuntuu myös vähän samalta kuin sparraaminen. Ja hyvää liikuntaahan ne ovat.

Meillä kestää pisin liikesarja ehkä lähes kaksi minuuttia tai 1,5 ja on melko rankka hyppyineen ja maahan menoineen. (Kushanku.) Kiinalaisia tuosta vielä ehkä kaksinkertaisia liikkeiden määrässä sarjoja en tunne enkä tiedä miten mielekästä tai epämielekästä sellaisten takominen voi olla. Onko mielipiteitä?
Janne Puputti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 743
Lauteille: Huhtikuu 2006

Liikesarjat

#110

Viesti Janne Puputti »

Mika kirjoitti:Olen vähän pohtinut tätä ja tullut siihen tulokseen, etten välttämättä keksi kovin montaa kamppailullista syytä, miksi pitkiä liikesarjoja ylipäätään kamppailulajeissa on. Miksei niitä voisi pilkkoa paljon pienempiin osiin ja imeä niitä lajin periaatteita sitä kautta? Miksi joissakin lajeissa on pakollista opetella usean kymmenen tai yli sadan tekniikan tai liikkeen liikesarjoja muuten kuin ehkä kilpailuita varten?
Itse koen liikesarjojen toimivan hyvin nimenomaan runkona opetuksessa. Tietyllä tasolla opetellaan tietyt tekniikat/kombinaatiot ja liikesarjat toimivat ikäänkuin tekniikkakirjastoina. Tietysti nuo jutut voisi opetella pelkästään erillisinä paketteinaan kuten niitä itse harjoittelussa useammin tehdäänkin, mutta minusta liikesarjat helpottavat asioiden muistamista, kun kaikki ei ole pelkästään pään varassa vaan myös lihasmuistissa.
Omassa opetuslinjassani on perintönä myös tavaraa jota ei ole formalisoitu liikesarjojen muotoon ja ainakin itse huomaan helposti unohtavani varsinkin vähän eksoottisempien asioiden opettamisen noiden osalta. Enkä pelkästään unohda opettaa, vaan ihan puhtaasti olen unohtanut, mitä itse olen joskus oppinut. Sen sijaan ne asiat, jotka on ympätty liikesarjaan pysyvät paremmin muistissa.

En itsekään usko, että liikesarjat olisivat korvaamaton tai edes kovin kaksinen väline tekniikoiden varsinaiseen oppimiseen tai itse kamppailun harjoitteluun, mutta omalla kohdallani ne kyllä tukevat haperoa muistia vallan mainiosti. Elän siinä uskossa, että jos koittaisin muistaa vain läjän tekniikoita, niin joutuisin harjoittelemaan paljon enemmän tai kantamaan jotain manuaalia mukanani, jottei asiat unohtuisi.
Janne
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Liikesarjat

#111

Viesti Andy »

WAKO:n liikesarjojen EM-kisat käynnissä.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Liikesarjat

#112

Viesti Lasse Candé »

Videolla näkyi nyt tyhjähkö kehä ja liikettä sen ulkopuolella. Mutta olisi pari kyssäriä tuosta kilpasarjaformaatista ja lajista yleensä.

Ensinnäkin, onko lajissa olemassa tietyt liikesarjat?

(Nyt lajilla voi tarkoittaa potkunyrkkeilyä tai jotakin sen tyyppistä kuin ”potkunyrkkeilyn liikesarjakilpailu”, ihan riippuen siitä, mikä on osuvin tapa katsoa asiaa.)


Toisekseen, onko liikesarjat ottelupotkunyrkkeilyn omaisia, onko niissä ihanteena olla sitä jossain määrin vai onko setti täysin erillistä ottelusta?


Jos Andy tai joku muu osaa vastailla jälkimmäiseen kysymykseen, asiaa voi avata valitsemastaan näkökulmasta. Olen kysymyksellä noiden välisen suhteen perässä. Vertauskohtana, karatesta voisi sanoa yksinkertaistetusti niin, että
- sekä kilpakata että kumite ovat erkaantuneet lajin alkuperäisestä tarkoituksesta
- yhtymäkohtia on näiden kahden välillä on jäljellä lähinnä yleiskamppailullisuuden takia
- usein lajin harjoittelu seuroissa kattaa sekä kumitea että kataa - kilpailussa sitten nämä ovat omat erilliset lajinsa.


Potkunyrkkeilyssä ottelun ja formin välinen suhde lienee melko erilainen ja sitä tässä hieman kyselen.


(Tuleeko kenellekään mieleen asiaa avaavaa viestiä jostain ketjusta? Koska pakosti tätä on käsitelty jossain…)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Liikesarjat

#113

Viesti Andy »

Liikesarjan muoto on tuossa vapaa, eli ei ole mitään listoja mistä sarja pitäisi valita. Noita lajeja on erilaisia - en edes muista kaikkia - ja osassa on rajoitettu volttien yms. määrää. Lisäksi breakdance-liikkeet on kielletty ja jotain muitakin rajoitteita on.

Teräviä aseita ei saa käyttää, mikä on ihan hyvä, minua on nimittäin heitetty keihäällä maailmancupissa. Osui kymmenen senttiä jalkani viereen. Samainen kilpailija käyttäytyi aseidensa kanssa muutenkin niin holtittomasti, että hänet diskattiin eikä päästetty tekemään suoritustaan. Tuomarit eivät kai halunneet saada keihäästä.

Suorituksilla ei ole mitään tekemistä potkunyrkkeilyottelun kannalta, eikä tekniikoita arvostella sen mukaan, miten niitä voisi käyttää ottelussa. Synergiaedut lajien välillä rajoittunevat fysiikkaharjoitteluun.

Vaikka suoritus on noin vapaata, niin ilmeisesti tuomareilla on varsin hyvä linja siitä, mitä halutaan nähdä. Arvostelussa pisteitä saa 10:een asti 0,1 välein ja tuomarit ovat järkiään parin kymmenyksen päässä toisistaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa