Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miten lajissasi opitaan taistelemaan?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

kaveri
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 25
Lauteille: Tammikuu 2005

#31

Viesti kaveri »

"mutta totta; parasta olisi löytää hyvä opettaja ja seura. Mutta en tiedä mistä Suomessa moinen löytyisi; seura joka keskittyisi 100% realistiseen itsepuolustukseen ja jossa olisi oikeasti kokenut ohjaaja. On surullista mennä "itsepuolustuskurssille" vain huomatakseen, että opettajalla on yhtä realistinen käsitys itsepuolustuksesta kuin minulla astronautin tai vakoojan työstä. "

No hankala tuollanen löytää. Mutta ainakin meillä Wing tsunGissa keskitytään ihan pelkään kadulla pärjäämiseen. Eli eli yhdellä perustekniikalla lähdetään liikenteeseen, sinänsä ihan hyvä idea..

Ongelmana näen sen että WT:ssähän pitää olla suhteellisen rento että se toimii, jos olet jäykkänä niin se oli sitten siinä. Ollappa kahden ison kaljupään keskellä rentona=). Ehkäpä tää onkin kehitetty sitä kello 3:00 laskuhumalaa varten nakkikioskille, ei liiemmin jaksa jäykistellä=)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#32

Viesti AriJ »

kaveri kirjoitti: On surullista mennä "itsepuolustuskurssille" vain huomatakseen, että opettajalla on yhtä realistinen käsitys itsepuolustuksesta kuin minulla astronautin tai vakoojan työstä.
Niimpä, mikä tekee sitten tuommoisen? Se, että kaveri on joutunut laittamaan elämäänsä/terveyttään likoon riittävän monta kertaa? Vaatinee että on varmaan jollain suojelualalla (poke, vartija tjmv.) koska tuskin ihan tavan kansalaiselle niin monasti sattuu ja tapahtuu....

Itse kun olen vain kerran fyysisesti joutunut itseäni puolustamaan, plus pari kertaa henkilön vanhan työn puolesta haltuun ottamaan, en voi omata kovin realistista käsitystä... Siis oikeassahan tuossa olet, täysin!

Eli, kun opetan/ilmoittelen puhunkin lajista (Bujinkan Budô Taijutsu) jota voi myös käyttää itsensä suojelemiseen/puolustukseen... Periaatteessa tehokkaan itsepuolustuksen oppiminen taitaa olla vielä pidempi polku kuin esim. perinteisen Budô-lajin.... :roll:
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#33

Viesti Andy »

Tässähän ollaan koko ajan asiassa, eli siinä, miten Roninin "lajissa" opetellaan taistelemaan.
Ronin kirjoitti: Opiskelen yliopistolla 5 päivänä viikossa, käyn töissä 3-4 päivänä viikossa, uintiharkat on 3 kertaa viikossa, bändiharkat 1-2 kertaa viikossa, kitaratrion harkat 1-2 kertaa viikossa + bändin ja trion keikat ja vielä pitäisi sosiaalista elämääkin viettää...ai niin, ja pro seminaaria kirjoittaa. Eli tiukkaa tekee jo nyt puhumattakaan siitä jos tuohon vielä lisäisi 2-3 treenit viikossa...
Äskenhän sanoit treenaavasi joka päivä. Lasketko bändi- ja uintiharjoitukset treeneiksi? Se on tietty oma asiasi, jos haluat mieluummin soittaa, kuin treenata kamppailulajeja, mutta silloin on kyllä turha kuvitella, että kehittyisi muuten kuin soittamisessa.

Vantaalta ja sen lähialueilta löytyy vaikka minkä verran lajeja, joissa opetetaan pätevästi kamppailun peruskuvioita. Löytyy krav magaa, thainyrkkeilyä, vapaaottelua, kickaria, sandaa, jujutsua, hapkidoa jne. jne. Turha itkeä, ettei tarjolla ole americancutthecrapmoneyoff-kursseja. Perustaidot pitää olla, eikä niitä opi kerran kuussa vääntämällä ja Black Beltiä lukemalla.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#34

Viesti Ronin »

Andy kirjoitti: Äskenhän sanoit treenaavasi joka päivä.
Treenaan joka päivä kotona, kyllä, mutten laske sitä noihin muihin, koska sitä voin tehdä vaikka yöllä jos on tarvis; se ei sinällään rajoita aikatauluani.
Vantaalta ja sen lähialueilta löytyy vaikka minkä verran lajeja, joissa opetetaan pätevästi kamppailun peruskuvioita.
No, ehkä meillä on vain näkemysero tai jotain; itse aion jatkaa samaa rataa ja pitää silämällä mikäli kohdalle osuisi laji, jota oikeasti haluaisin treenata. Paitsi, että aika on tiukalla, en halua treenata lajia, jonka en koe olevan sitä mitä haluan treenata. Esim. en käytä nyrkkejä lyömiseen lainkaan; sen sijaan suosin avokämmeniä, axe handeja ja hammer fistejä. Miksi ihmeessä minun pitäisi aloittaa joku laji jossa paitsi ei treenata mitään noista, opetetaan juuri päinvastaista mihin uskon (esim. Muay Thai, Kickboxing, nyrkkeily, TKD jne)? Ainoa hieman lähempänä hakemaani on Krav Maga ja sitä olen jo harrastanut aikaisemmin ja silloinkin totesin, ettei hyöty/vaiva+hintasuhde ollut tuolloin kohdallaan. Jos esim. luopuisin musiikista aikaa löytyisi juuri esim. KM:ää varten. Tosin musiikki on niin iso osa elämääni, että sitä en jätä.

Ja minustakaan tämä ei ole off topic: keskustelemme onko lainkaan mahdollista edes pitää yllä minkäänlaista kykyä itsenäisesti vai onko 100% pakko treenata seurassa mikäli haluat, että sinusta on yhtään mihinkään.

Eli onko lainkaan mahdollista kehittää taistelukykyjä ilman, että nimi on jonkin seuran listalla. Aiheeseen liittyvä keskustelu mielestäni, koska aihehan oli, että miten valitsemallaan polulla oppii taistelemaan, right?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#35

Viesti Andy »

Ei se yhdistykseen kuuluminen tässä tietenkään se oleellinen seikka ole. Seurassa treenaamisessa vain on muutamia hyviä puolia, kuten että siellä on yleensä tarjolla opetusta, harjoituspareja ja salitiloja. Parhaassa tapauksessa myös treenivälineitä. Tietenkin samat jutut voisi hankkia vaikkapa palkkaamalla yksityisopettajan ja maksettuja sparraajia, mutta useimmille tämä on taloudellisesti mahdotonta. Kaveriporukallakin voi tietenkin treenata, mutta salitilojen saaminen kunnalta tai muulta instanssilta on tällöin usein hankalaa, minkä olette kai huomanneetkin.

Minusta on kovasti huono lähtökohta kamppailutaitojen opettelemiselle sellainen, että katsot "tietäväsi paremmin" jutut siltä pohjalta, että olet lukenut asiasta netistä tai kirjoista. Lyöminen kämmenillä tai nyrkeillä on nyansseja. Niitä voit säätää kotonasi, mutta taistelutaidon hankkimiseen tarvitset opetusta ja treeniparin.

Esimerkiksi vapaaottelun treenaamista itsepuolustusmielessä ei tee hyödyttömäksi se, että vapaaottelussa ei saa purra tai potkia munille. Siellä (tai jossain muussa lajissa) oppii kuitenkin useita asioita, jotka ovat kaikelle kamppailulle yhteisiä:

- Vaistomainen käsitys omasta ja vastustajan asennosta. Kokenut kamppailija näkee automaattisesti, mihin vastustajan painopiste liikkuu ja millä tavoilla hän voi kunakin sekunnin murto-osana liikkua tai hyökätä. Sama koskee omaa tilannetta.

- Selkäytimeen iskostuneet tekniikat. Se, että se isku tai potku tai lukko tai heitto lähtee automaationa paikan ilmaantuessa. Lisäksi tekniikan tulee olla hyvä ja suojauksen täytyy pysyä. Samoin torjuntojen ja väistöjen tulee olla automaattisia.

- Iskunkestävyys ja tottumus ottaa vastaan mällejä. Sitä ei saa kuin ottamalla vastaan niitä mällejä ja totuttelemalla siihen.

Näitä sinä tarvitset, kamppailitpa sitten kehässä tai snägärillä. En sano, etteikö nämä Fierce Israeli Guerilla Hand to Hand Tactics (tällainenkin laji on :badgrin: ) ja vastaavat systeemit opettaisi näitä. Varmaankin jonkin tällaisen treenaaminen olisi sinulle optimiratkaisu, mutta kun sitä ei ole niin ei ole. Siitä olen kuitenkin aivan varma, että esim. vapaaottelun treenaaminen ja siihen päälle nämä kaverien kanssa tehdyt sessiot parantaisivat fyysistä itsepuolustuskykyäsi paljon paremmin kuin nykyinen treenirutiinisi.

Mutta kamppailutaitoa ei opi helpolla. Jos meinaa oikeasti kehittyä, siihen on pakko uhrata aikaa ja vaivaa. Sinulla ei tahdo olla aikaa kamppailulajeille muilta harrastuksilta. Minulla taas ei tahdo olla aikaa muille harrastuksille kamppailulajeilta. Siinä on tietty ero. :!:
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Korjaus

#36

Viesti Mika »

Shifumme kirjoittaa alla perinteisestä Tang Langin matsitreenistä. Eli he käyttävät kyllä kyynärpäitä ja polvia jo melko varhain. Joko olen siis erehtynyt tai sitten tuossa on pieni siirtymäaika. Sama se, tässä on kuitenkin virallinen versio.

Hi,

This is a part of my article for MQ. This is method how master Yu Tiancheng though us free fighting from Yantai.
"Tanglang Men underlines the importance of practice and thus sanda (free-sparring) is the main element of the training session. The Tanglang sanda encompasses all areas of fighting, beginning, at the elementary level (chuji sanda), with open-palm strikes, low kicks and a restricted choice of sweeps and throws. At the intermediate level (zhongji sanda), which is commenced after a few months of training, we move to full contact fighting using all striking surfaces (elbow, knee, head, arm, foot, fist, etc.), with the exclusion of kicks and strikes to the groin and eyes. This level is practiced for a minimum of two yearsof course only in Yantai in Poland we practise little longer . At the advanced level (gaoji sanda) we use unrestricted contact, including everything from vital-point attacks to stamping kicks of opponents on the ground. (no fighting on the ground)
The second level is the most difficult and dangerous stage in the fight-learning process, far more so than the last level. And yet only mastering the second level (zhongji sanda) can enable us to move smoothly to the third level. At the second level we learn how to react naturally to all types of hand and foot strikes. Adding groin strikes at the next level is no longer as threatening."

Slawomir Milczarek


edit: Niiin, ja tuossahan ei puhuta suojista mitään, niitä kun ei ennen vanhaan ole ollut, mutta kyllä kakkosvaiheessa olen nähnyt niitä käytettävän. Mutta ilmankin siis voi, ja perinteisesti kuuluukin 8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#37

Viesti Ronin »

Andy kirjoitti: Kaveriporukallakin voi tietenkin treenata, mutta salitilojen saaminen kunnalta tai muulta instanssilta on tällöin usein hankalaa, minkä olette kai huomanneetkin.
Sitä varten on Töölön kisahalli ja kaverin TKD-seuran tilat. ;)
Minusta on kovasti huono lähtökohta kamppailutaitojen opettelemiselle sellainen, että katsot "tietäväsi paremmin" jutut siltä pohjalta, että olet lukenut asiasta netistä tai kirjoista. Lyöminen kämmenillä tai nyrkeillä on nyansseja.
En väitä tietäväni paremmin mikä on "oikein", mutta tiedän mikä toimii minulle. En tiedä paljoa, mutta ainakin sen verran. Ja avokämmen/nyrkki-hommassa on vain kyse siitä, että murtuneella kädellä ei ole kiva taistella.
Siitä olen kuitenkin aivan varma, että esim. vapaaottelun treenaaminen ja siihen päälle nämä kaverien kanssa tehdyt sessiot parantaisivat fyysistä itsepuolustuskykyäsi paljon paremmin kuin nykyinen treenirutiinisi.
Aivan samaa mieltä. Mutta kai parempi tämäkin kuin ei mitään ja tässä vaiheessa pystyn uhraamaan vain tämän verran kamppailulajeille. Esim. yläaste-/lukioikäisenä oli mahdollista käydä kolmissa treeneissä viikossa ja siihen lisäksi punttis ja uinti, mutta silloin oli muuten paljon enemmän aikaa.

Kesällä on Get Toughin leiri jonne ajattelin mennä. Siellä on yhdistetty mukavasti empty handsia, teoriaa, veitsien ja pistoolien käyttöä sun muuta kivaa. Pitäisi Suomeenki saada joku vastaavanlainen porukka.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#38

Viesti mronkain »

Ronin kirjoitti:
Andy kirjoitti:Kaveriporukallakin voi tietenkin treenata, mutta salitilojen saaminen kunnalta tai muulta instanssilta on tällöin usein hankalaa, minkä olette kai huomanneetkin.
Sitä varten on Töölön kisahalli ja kaverin TKD-seuran tilat. ;)
Töölön kisahalli on oikeasti yksi parhaimmista paikoista Helsingissä. Itse asiassa ihan maailman tasolla. Ja todella ahkerassa käytössä. Itse kävin siellä jo 80-luvulla treenaamassa ja nyt kun piiiitkän tauon jälkeen taas pari vuotta sitten aloin käymään, on ilo huomata ettei meininki ole ainakaan hiipunut. Eikä hintakaan mielestäni ole kovin paha. Isona miinuksena kunnollisten pukusuoja-/suihkutilojen puute, lukolliset kaapit olisi hyvä olla kaikille niin kuin uimahalleissa.

- Marko
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#39

Viesti Ronin »

OT
mronkain kirjoitti: Töölön kisahalli on oikeasti yksi parhaimmista paikoista Helsingissä. Itse asiassa ihan maailman tasolla.
Totta. Tosin sielläkin saa ajoittain outoja katseita; oltiin treenaamassa veitsi vs. empty hands juttuja niin jotku korisheebot tuijotti silmät pyöreinä ja toisen kerran kun treenattiin 2 vs. 1 joku huusi jostain jotain tyyliin "ottakaahan iisisti". What a tool! :lol:
Isona miinuksena kunnollisten pukusuoja-/suihkutilojen puute, lukolliset kaapit olisi hyvä olla kaikille niin kuin uimahalleissa.
Yep. Kerran oltiin just vaihtamassa treeniromppeita ylle kun sinne tuli jotain pikkunassikoita joilla oli väittely meneillä: "Kyl tänne kamat voi jättää, ei niitä kukaa pölli!" "Emmä tiedä" "No ei niit pipari kukaa pölli, ei tääl oo koskaa kukaa pölliny" Olis tehny mieli ihan piruuttaan piilottaa tuon toisen jannun kamat. :smt003

/OT
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#40

Viesti mronkain »

Ronin kirjoitti: OT
mronkain kirjoitti: Töölön kisahalli on oikeasti yksi parhaimmista paikoista Helsingissä. Itse asiassa ihan maailman tasolla.
Totta. Tosin sielläkin saa ajoittain outoja katseita; oltiin treenaamassa veitsi vs. empty hands juttuja niin jotku korisheebot tuijotti silmät pyöreinä ja toisen kerran kun treenattiin 2 vs. 1 joku huusi jostain jotain tyyliin "ottakaahan iisisti". What a tool! :lol:
Meidät heitettiin joskus 80-luvulla ulos sieltä kun treenasimme aseilla (taisi olla nunchakut, sait ja tonfat), Erik Raittinen muistaakseni tuli naama punaisena huutamaan että tässä maassa on muutenkin niin vaikea saada treenata aseilla että ette kyllä pilaa sitä. Mielestäni olisi voinut suhtautua asiallisemminkin.

Nyt on vähän muuttunut sikäli että siellä käsittääkseni saa treenata aseillakin. Kunhan ei riko muita ihmisiä kuin itsensä tai treenikaverin.

- Marko
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#41

Viesti Ronin »

mronkain kirjoitti: Nyt on vähän muuttunut sikäli että siellä käsittääkseni saa treenata aseillakin. Kunhan ei riko muita ihmisiä kuin itsensä tai treenikaverin.
Tai tatameja; meille on tullut sanomista, että jos halutaan treenata iskuja ja aseita ni pois tatamilta! No, onneksi ymmärsivät kun selitettiin, että meidän "lajiin" kuuluu sekä iskuja, että painia.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#42

Viesti Andy »

Ronin kirjoitti: En väitä tietäväni paremmin mikä on "oikein", mutta tiedän mikä toimii minulle. En tiedä paljoa, mutta ainakin sen verran. Ja avokämmen/nyrkki-hommassa on vain kyse siitä, että murtuneella kädellä ei ole kiva taistella.
Kaikissa tekniikoissa on riskinsä. Ei se nyrkki mitenkään välttämättä mene rikki, vaikka sen muutaman kerran toisen naamaan mälläisikin. Ainakaan minulla ei ole mennyt.
Ronin kirjoitti: Aivan samaa mieltä. Mutta kai parempi tämäkin kuin ei mitään ja tässä vaiheessa pystyn uhraamaan vain tämän verran kamppailulajeille. Esim. yläaste-/lukioikäisenä oli mahdollista käydä kolmissa treeneissä viikossa ja siihen lisäksi punttis ja uinti, mutta silloin oli muuten paljon enemmän aikaa.
Lukiossa muuan poika valitti, ettei hänellä ole aikaa tehdä läksyjä. Opettaja siihen, että aika on arvostuskysymys.

Kaikilla meillä on 24h/vrk käytettävissä ja itse pätämme, mihin sen käytämme. Minusta vain on kovin outoa, että hirveästi hinkuat itsepuolustuskykyä, kehittelet siitä teorioita, vaadit oikeutta kantaa ampuma-asetta jne. Mutta sitten kuitenkaan et viitsi kunnolla treenata sen itsepuolustuskyvyn saamiseksi.

Ihan yhtä paljon sinun pitäisi treenata niitä Get-tough-kick-ass-systeemeitäkin, jos meinaat oppia tappelemaan.
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#43

Viesti Ronin »

Andy kirjoitti: Kaikissa tekniikoissa on riskinsä. Ei se nyrkki mitenkään välttämättä mene rikki, vaikka sen muutaman kerran toisen naamaan mälläisikin. Ainakaan minulla ei ole mennyt.
Onnistuin rikkomaan käteni pariinkin kertaan eri kohteita lyödessäni (toinen oli jopa heavy bag jota löin aika kylmiltäni ilman minkäänlaisia siteitä/hanskoja [kun ei kadullakaan ehdi lämmitellä tai pakata käsiään] ja ihmiskasvot kun ovat kuitenkin paitsi kovemmat, myös kulmikkaammat sekä liikkuvammat) se tarkoittaa, että minulla ainakin niin voi käydä. Täten vaikka tiedän, ettei nyrkki välttämättä "hajoa", en ota sitä riskiä.
Kaikilla meillä on 24h/vrk käytettävissä ja itse pätämme, mihin sen käytämme. Minusta vain on kovin outoa, että hirveästi hinkuat itsepuolustuskykyä, kehittelet siitä teorioita, vaadit oikeutta kantaa ampuma-asetta jne. Mutta sitten kuitenkaan et viitsi kunnolla treenata sen itsepuolustuskyvyn saamiseksi.
Vaikka olen samaa mieltä sen kanssa, että olisi hyvä treenata seurassa, uskon edelleen ettei se ole välttämättömyys. Eli uskon, että vaikka kehitys voisi olla hyvässä valmennuksessa nopeampaa, kehitystä voi tapahtua yksinkin treenatessa. Ehkä joskus pääsemme käytännössä toteamaan juuri miten onneton kyvyiltäni ja kehitykseltäni olen mikäli esim. potku.netin kautta tulee joku treenileiri tms. Ja ei, tämä ei suinkaan ole mikään haaste tai mitään sellaista tyhmää, vaan ihan kaverimielessä kokeilemaan ja itsekin saisin tietää puhunko palturia vai en. :)

Btw, tiedän useamman esimerkin treenikavereista joista toinen on ylivoimainen kehässä ja toinen taas peittoaa tämän kehätyypin kadulla mennen tullen (kyllä, esimerkkihenkilöt _eivät_ olleet ystäviä keskenään). Tämä EI missään nimessä tarkoita, että seuroissa treenaavat olisivat huonoja, vaan että on ainakin jossain maailmassa olemassa ihmisiä, jotka ovat ehkä oppineet jotain pientä yksinkin. Ehkä olen "matkalla" kuulumaan heihin, ehkä en; aika näyttää.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#44

Viesti AriJ »

Ronin kirjoitti: Btw, tiedän useamman esimerkin treenikavereista joista toinen on ylivoimainen kehässä ja toinen taas peittoaa tämän kehätyypin kadulla mennen tullen (kyllä, esimerkkihenkilöt _eivät_ olleet ystäviä keskenään).
Saattaa olla että "olet mitä syöt" eli toimit niin kuin harjoittelet?

Jos harjoittelusi tähtää otteluissa voittamiseen, joudut ehkä koulimaan/kouliintuu kehosi/mielesi toiminta sen mallin mukaan. Ei ehkä ole niin helppoa riuhtaista toisenlaiseen moodiin jos sellaista ei koskaan harjoittele - säännöt on sääntöjä, ja niitä kai pyritään otteluissa noudattamaan, ja jos ei, nin toinen voittaa joten....

Tosin, mitäs minä oikeastaan tiedän kun viimeisistä otteluista on 20 vuotta ja sen katutilanteiden määränkin olen jo tunnustanut :cry: eiku :D
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#45

Viesti Andy »

Yksittäisiin tilanteisiin, joita ei ole nähnyt on turha ottaa kantaa. Liian paljon muuttujia.

Mutta noin yleisesti en kyllä näe, miksi säännöillä kamppailua harjoitellut olisi huonommassa asemassa verrattuna tyyppiin, joka ei ole harjoitellut säännöillä tai on tehnyt sitä vähemmän. Tietenkin se treenaamaton kaveri voi potkia munille, katkoa sormia tai yrittää kaivaa silmiä, mutta niin voi treenannutkin, joten missä on etu? Sitäpaitsi se rumien temppujen tekeminen on paljon helpompaa sillä kaverilla, joka on vääntänyt vastustajansa solmuun alleen tai ylipäänsä pystyy osumaan vastustajaansa lyönnein tai potkuin.

Tietenkin voisi ajatella, että puremiseen, munille potkimiseen ja sormien vääntämiseen erikoistunut treenari olisi kadulla vahvoilla, mutta kuka noita oikeasti treenaa? Milloin joku teistä on viimeksi kaivanut treeniparilta silmän päästä? Tai potkaissut tätä tarkoituksella täysillä munille?

Jos ette ole tehneet suoritusta koskaan edes salilla, niin luotatteko siihen kun joku yrittää piestä teistä tårta på tårta ulos?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: siipiveikko ja 53 kurkkijaa