Pinan kehitettiin koulun yhteydessä tapahtuvaan harrastustoimintaan. Tuossa näkyy juuri nyt Karateuutisketjussa hieman kehittäjästään Itosusta.
Mutta siis karate ei ollut kouluaine, eikä siitä ole esim annettu arvosanoja.
Minä en tarkalleen tiedä Gekisai/Fukyugata -kuvioita, mutta ilmeisesti kyseessä on karaten promoamiskatat. Gekisai-nimeä käytetään Gojuryussa ja Fukyugataa Shorinryussa. Alkuperäisten muotojen kehittäjät ovat Nagamine ja Miyagi. Seibukanilaiset voinevat kertoa kuviosta enemmän.
Joka tapauksessa ajat ovat olleet eri. Itosun työ tällä saralla tapahtui yli sata vuotta sitten ja Miyagin/Nagaminen noin 80 v sitten.
Nykymallisen suomalaisen koulun opsiin ei ehkä ihan kuitenkaan sopisi tuollainen setti.
Sen sijaan esittelynomainen setti sopii kyllä. Kuntopotkunyrkkeily on toiminut hyvin ja kierrokset ovat nousseet korkealle. Karate taas siten kuin minä olen sitä vetänyt, on tarjonnut hyviä mahdollisuuksia keskittyä motorisiin miellyttäviin tehtäviin, joilla on yhteys vuorovaikutukseen ja kamppailullisuuteen.
Minä opetan jotakuinkin vastaavan sisällön kuin peruskurssin ensimmäisissä treeneissä eli liikkuminen otteluasennossa, suora lyönti, torjunta sisään päin (meillä uchiuke, monilla muilla sotouke) ja sitten vähän potkitaan ilman varsinaista opetusta. Otteluasennossa liikkuminen on hyvää vuorovaikutteista settiä ja suorassa lyönnissä saa motorisia haasteita ranteiden (kyynärvarsien ja nyrkkien) oikeaoppiseen kiertoon, kuten se karatessa tehdään.
Siinä missä kuntopotkunyrkkeilyn anti on että pääsee tekemään melko helposti hahmotettavaa potkunyrkkeilytekniikkaa ja saa kontaktia ja jumppaa, tällaisen karaten pointti on hyvinvointiliikunnassa, vuorovaikutuksessa ja motorisissa haasteissa. Ja se että lukuvuoteen mahtuu vaikka molemmat, on oikein hyvä asia, koska liikunnalliset kokemukset mitä näistä saa, monipuolistaa settiä ja tällä tavoin on nykyopsin ytimessä.
Ketjun aiheesta taas olen sitä mieltä, että yksi hyvä tapa on tulkita itsepuolustus koululiikunnassa itsepuolustuslajin kautta ja sitten siitä valitusta lajista valita sellaisia sisältöjä jotka sopivat liikuntaan. Jos jollain kivalla tavalla pystyy saamaan luonnollisia reaktioita esiin, ne opit voisivat olla laaja-alaisemmassa liikuntaoppimisessa melko uniikkeja ja antoisia. Ihan sellaista antia, missä modernit lajit voisivat loistaa koululiikunnan puitteissa tapahtuvassa lajiesittelyssä. Ja päälle sitten jotain geneeristä kamppailujumppaa.
Kappas, viesti Andylta väliin.
Minkälaisella setillä etenit? Kuntopotkista vai saitteko jopa jollakin tapaa ottelullisuuden mukaan?