Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Roistot saleillamme

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Roistot saleillamme

#76

Viesti Jarppa »

Ôari kirjoitti:
Harri Ylilammi kirjoitti: Mitä mieltä olette siitä, että jos on joskus saanut väkivaltarikoskseta tuomion, mutta on jo vuosia ollut "puhtailla papereilla", eli tehnyt parannuksen?
Tähänhän omalta puoleltamme oli se "joku opettajista* ottaa vastuun" -tilanne.

* eli lajissamme Shidôshi, virallistettu opettaja
Mitä tapahtuu opettajalle joka ottaa vastuun mutta henkilö tuleekin tuomituksi uudestaan?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Roistot saleillamme

#77

Viesti AriJ »

Jarppa kirjoitti:
Ôari kirjoitti:
Harri Ylilammi kirjoitti: Mitä mieltä olette siitä, että jos on joskus saanut väkivaltarikoskseta tuomion, mutta on jo vuosia ollut "puhtailla papereilla", eli tehnyt parannuksen?
Tähänhän omalta puoleltamme oli se "joku opettajista* ottaa vastuun" -tilanne.

* eli lajissamme Shidôshi, virallistettu opettaja
Mitä tapahtuu opettajalle joka ottaa vastuun mutta henkilö tuleekin tuomituksi uudestaan?
Uskoisin että saattaa harmittaa kun antamansa luottamus petettiin.
______________________
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 6416
Lauteille: Lokakuu 2009

Roistot saleillamme

#78

Viesti Ile »

Jos puhutaan siitä, että harrastuksen aloittavalta vaaditaan periaatteessa puhdasta rikosrekisteriä (esim. krav maga) , niin ainakin julkisuusmielessä tuolla vaatimuksella on aika iso merkitys ilman mitään hämäriä rekisteritsekkauksiakin.

Kun kerran ei ole mitään laillista oikeutta tarkistaa rikosrekisteriä, niin silloinhan seuroilla ei ole mitään muuta mahdollisuutta kuin luottaa harrastajan sanaan. Enempää ei voida seuralta vaatia. Jos harrastajan vakuutus nuhteettomuudesta osoittautuukin myöhemmin vääräksi, niin silloin nimenomaan harrastaja on toiminut väärin ja pettänyt seuran luottamuksen.

Tämä julkisuuspuoli ei toki ole tässä ainoa näkökohta, mutta en muutenkaan oikein usko, että seuroilla olisi kovin laajaa intoa tehdä arvelluttavin menetelmin mitään rutiiniluonteisia tsekkauksia peruskurssille tulijoiden osalta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#79

Viesti Mika »

Hyviä viestejä tullut tähän.

Tarkennan omaa aiempaa kommenttiani vielä sen verran, että mua ei sinänsä haittaa se, vaikka niitä taustoja oikeasti (ja siis lainvastaisesti) tarkisteltaisiin joissakin piireissä - ajatus sellaisen takana on kuitenkin hyvä. Enkä nyt muutenkaan ole kovin tiukka moralisti.

Mitä tulee roistoihin saleilla, niin luulenpa olevan aika harvinaista ainakin Suomessa, että jossakin ihan oikeassa kampitteluseurassa pidettäisiin tuomittuja rikollisia otollisena oppilasaineksena. Tuskinpa on yhtään tällaista seuraa maassamme.
Samassa olen kuitenkin samaa mieltä muutaman edellisen kanssa siitä, että tapauskohtaisestihan tuollaiset pitää katsoa. Ja siksi kolmanneksi, kaikki tapaukset eivät edes etene poliisin korviin, joten joskus jollekulle voi joutua näyttämään ovea, vaikkei tuomiota olisikaan langetettu. Mutta harvinaistahan tuollainen varmasti on. Suurin osa ihmisistä on kunnollisia ja järkeviä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Juhani K
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 465
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Roistot saleillamme

#80

Viesti Juhani K »

Ottaisitteko treenaamaan rikosrekisterin omaavan lievästi alkoholisoituneen masentuneen miehen?

Se olin minä jokunen vuosi sitten, rekisteristä ilmoitin itse ja sain harjoitella. Joskus se on ihmisellä vain ollut suunta hukassa ja herääminen on tapahtunut, siitä into itsensä kehittämiseen. Mahdotonta sitä on tietenkään päältäpäin nähdä... mutta ei kaikki "rötöstelijät" ole hakemassa mummojen ryöstämiseen eväitä.

Vikaa on myös yhteiskunnassa, ja yhdessä liikkuminen on hyvä keino tervehdyttää ihmisiä. Eli jos nyt joku seura vahingossa jonkun gangsterin harjoituttaa niin eiköhän se samalla tee hyvää monelle toiselle, eli mielestäni ei kannata olla huolissaan.
90% of everything is crap

"If your going to use deadly force on someone... use a fucking gun"

en ole pakkiksella, sama nikki on yhteensattuma
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Roistot saleillamme

#81

Viesti Paanari »

Juhani K kirjoitti: Ottaisitteko treenaamaan rikosrekisterin omaavan lievästi alkoholisoituneen masentuneen miehen?

Se olin minä jokunen vuosi sitten, rekisteristä ilmoitin itse ja sain harjoitella. Joskus se on ihmisellä vain ollut suunta hukassa ja herääminen on tapahtunut, siitä into itsensä kehittämiseen. Mahdotonta sitä on tietenkään päältäpäin nähdä... mutta ei kaikki "rötöstelijät" ole hakemassa mummojen ryöstämiseen eväitä.

Vikaa on myös yhteiskunnassa, ja yhdessä liikkuminen on hyvä keino tervehdyttää ihmisiä. Eli jos nyt joku seura vahingossa jonkun gangsterin harjoituttaa niin eiköhän se samalla tee hyvää monelle toiselle, eli mielestäni ei kannata olla huolissaan.
Juu ottasin ja olen monta retkua pelastanut katuojasta paarin lämpimään.
Jokaisella meillä onpi se oma maailmankatsomus ja moraali...
Mun vähemmän vaatimaton ja ylimielinen mielipiteeni on etttä; Kakkus lusittuasi olet maksanut velkasi yhteiskunnalle. Piste. Vanhista jutuista on turha mennä ketään sörkkimään tai leimaamaan.
Vai pitääkö jokaista räkänokkaa joka ritsaa "välitunnilla" välipalaa k-marketista kurittaa ja rankaista lopun elämää... Eivätkä kaikki "tappajat" ole oikeita tappajia. Tapot ovat vaan kännissä tapahtuneita VAHINKOLAUKAUKSIA(hähähähähä et usko itekkään).


Kaikki me ollaan samalla viivalla.

On nähty sekin ihme että ihminen muuttuu ja kasvaa henkisesti.

Jaska tiplomi ja kaikki komia poika

ps. tatuointi ja liikeessä otettu siirtokuva ovat kaksi eri asiaa.
edustavat eri maailmoja ja varjon puoli kiehtoo normi kansalaista....

edit... joku päivä vielä opettelen oikeinkijotusta
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Roistot saleillamme

#82

Viesti tohtorismies »

Paanari, olen kyllä aivan samoilla linjoilla. Oma ihmistuntemus sen varmastikkin ratkaisee että kuka on hyvä oppilas ja kuka ei. On minun morssiimen ukkikin (ukkipuoli) ollut taposta linnassa enkä minä hänelle epäilisi opettaa osaa siitä vähästä minkä tiedän.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Roistot saleillamme

#83

Viesti L.K. »

Joka tapaus omana tapauksenaan on minusta hyvä ohje. Ja parastahan olisi jos se lajin pariin pyrkivä kertoisi itse taustansa ja tapahtumien tausta mahdollisimman rehellisesti.Näin pääsisi puhtaalta pöydältä aloittamaan.

Ja minusta on ihan hyvä ajatus jos saa jonkun pois vääristä piireistä harrastuksen avulla.Ainahan se on pieni riski jos kaveri palaakin piireihin asioita oppineena, mutta edelleen lähtökohtaisesti "aseettomana" ei koskaan saa keskimäärin niin
kovaa vahinkoa aikaiseksi kun aseella/astalolla. Ja niiden käyttäminen mitään treenamattomilla on kohtuullisen yleistä kuitekin.

Uskaltaisin väittää että valtaosa Suomen tapoista ja murhista tehdään edelleen kättä pidemmällä.

Lisäksi useimmat "pahiksista" eivät ole niin pitkäjänteisiä että jaksavat kauaa lajin parissa touhuta, eritoten jos asioiden
oppiminen vaatii paljon toistoja ja ehkä ihan heti ei päästä niihin kaikkein "most lethal"-tekniikoihin.

En kuitenkaan itse tarkoita sitä, että mitä vaan jengiä voi ottaa kursseille,koska se p*ska-aines karsiutuu kuitenkin.
Ei tietenkään näin koska jos seuran maine muodostuu liian vapaamieliseksi näiden suhteen, alkaa se normaali aines
jäädä väistämättä pois. Ihan ymmärrettävästi.

Minusta sinällään olisi toisaalta ihan ok jos seuroilla olisi oikeus vaatia todistus tai ote rikosrekisterista halutessaan, vaikka niin
että seura sitten maksaa tämän tulosteen hinnan jne.
Koska lähtökohtaisesti olisi vaikea uskoa että ns. tavallinen kansalainen pistäisi tässä hanttiin.Eritoten jos lappu vain katsottaisiin
läpi ja sitten vaikka ko. hlön läsnäollessa hävitettäisiin saman tien tms.
Näin varmaan tulisi sitten helpommin niiltä se selitys tapahtumista joilla merkintää on ja taas ns. vanhat jutut ei näkyisi enää.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Roistot saleillamme

#84

Viesti Paanari »

Vedin pitkän ja raivotautisen sepustuksen ihmisten kaksinaamaisesta moraalista. :evil:
Kiitos ja ylistys että, ryssin sen postauksen.
En voi kertoa kaikkea mutta, se rikollinen salilla voi ollakin lahja lajille/seuralle/tms...

Me(siis minä) koitetaan(koitan) elää niin kuin opetan.
pieni vinkki ammattimiehiltä(punastajahvaajaemakko..aulisnyhdänköljäiispäk): Paanari juottaa känniin ja hoitaa pelin päälle että, se ulkokultainen kulissi hajoo ja päästään wanna been viimeiseen vinttiin ja hoplaaa.
Päätös opettamisesta tai opettamatta jättämisestä on syntynyt.
Ei kannata heittää lasta pesuveden mukana pois...

Silloin joskus kun sain luvan kerätä hampuuseja ympärilleni sain myös oikeuden valita oppilaani.
Vanhempi opettaja opasti älvästiä(paanaria) : Optea mitä tykkäät mutta muista että, kun päästät villin karhun kaupunkiin niin sun itte täytyy hakea se sieltä takas. Kutsuisin Opettajan/Sensein/Guron/Ohjaajan/matkaoppaan tms. vastuuksi...

Vapaus on vastuuta omista valinnoista, omista ei muiden.
Jaska Meskus
tiplomin antamalla oikeudella tieteitä, taiteita ja taistelulajeja :prayer:
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
PeeVee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 147
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

Roistot saleillamme

#85

Viesti PeeVee »

Kuvitellaanpa seuraavanlainen hypoteettinen tarina:

Poika kasvoi ympäristössä, jossa pienestä pitäen joutui puolustamaan itseään. Kotona tuli pataan. Koulussakin olisi tullut, jos ei olisi laittanut hanttiin, ja välillä tuli siitä huolimatta. Tuli maine, joutui silmätikuksi. Tuli haastajaa ja rääkkääjää jos jonkin kokoista. Oli tapeltava tai alistuttava. Päätyi edelliseen. Lahjakkuus ja herkkyys eivät päässeet esiin jälki-istunnoissa, ja uteliaisuus ja motivaatio lannistuivat todistuksien käytösnumeroihin.

Mentiin yläasteelle. Ihan aluksi syljettiin pihlajanmarjat mopojenkiusaajan kasvoille, ettei jää epäselvyyksiä. Opeteltiin juomaan, polttamaan tupakkia. Yritettiin kuitenkin tsempata koulussa. Sitten saatiin viimeisen kerran kotona pataan, mentiin kouluun silmät mustina ja huulet turvoksissa. Oli kuitenkin matikanläksyt tehtynä. Mutta matikanope huusi pää punaisena, että ulos luokasta, kun et kuitenkaan ole tehnyt läksyjä. Näytettiin tehdyt läksyt ja huudettiin opelle, jonka pää punehtui entisestään. Lopetettiin tsemppaaminen koulussa. Ei menty jälki-istuntoihin. Tuli kuvaan näpistelyt ja oltiin useammin kännissä. Käsitöissä oli kivaa siihen asti, kunnes ope retuutti äänekkään käytöksen takia puuvarastoon ja nosteli rinnuksista seinille, yritti satuttaa. Mutta ope joutui piiloutumaan höyläpenkin alle, eikä käsitöissäkään enää käyty. Poika siirrettiin toiseen kouluun, mutta kässänopea piti ymmärtää, kun se oli jo niin vanhakin. Sai jatkaa virassaan ja taas pahoinpiteli jonkun seiskaluokkalaisen. Mutta toisessa koulussa opittiin vielä pahemmille tavoille, siellä kun ei ollut kilttejä tyyppejä laisinkaan. Oltiin jatkuvasti pöhnässä, ja rötökset pahenivat. Tuli ehdollista, kerran ja toisenkin. Lyömisestä, varastelusta ja mopolla ajelusta juovuksissa.

Mutta 17-vuotiaana poika teki parannuksen. Säikähti kuolemaa. Tajusi, mihin tie johtaa. Halusi normaalia elämää. Päihteet vaihtuivat kalastukseen. Varastelut loppuivat. Suoritti asevelvollisuuden. Meni aikuisena lukioon, luki viikonloput ja kesät ja sai hyvät paperit, lukion parhaat. Rehtori halasi ja kiitti kaikesta, mitä oli oppilaitoksen hyväksi tehnyt. Meni korkeakouluun. Ei käyttänyt juuri lainkaan alkoholia eikä edes liikkunut yöelämässä. Meni naimisiin. Teki öisin huonolla palkalla rehellistä, rankkaa työtä, jota kaikki eivät suostuisi tekemään. Kiikutti jokaisen löytämänsä lompakon ja arvoesineen poliisin löytötavaratoimistoon.

Tuomioista on kulunut lähes kaksi vuosikymmentä. Tapella ei ole tarvinnut viiteentoista vuoteen. Rikollinen ajattelu on vaihtunut ajat sitten jopa yliherkkään omaantuntoon. Rötöksistä on jäljellä katumus aiheutetusta kärsimyksestä ja mielipahasta ja suru omasta hukkaan heitetystä nuoruudesta. Ei rähjätä kapakeissa, jopa vältellään yöelämää, kun ei pidetä baarien ilmapiiristä. Opiskellaan ja vietetään rauhallista elämää, kotosalla, vaimon kanssa, luonnossa liikkuen. On kuitenkin nähty, minkälaista teflonia kaduilla liikkuu, on nähty pimeä puoli, mistä johtuen jännittää. Siksi vielä huvittaisi aloittaa itsepuolustuslaji. Kun ei ole oikeasti koskaan ollut kova, vaan on pelännyt aina, pohjimmiltaan, vaikkei se ole aina ulospäin näkynyt. Että voisi kulkea rennommin, jännittämättä. Tappeluihin hakeutumatta, pahoja paikkoja välttäen. Mutta tilanteen sattuessa valmiina puolustautumaan ja puolustamaan, itsepuolustuslajin myötä ehkä jopa entistä väkivallattomammalla tavalla.

Kuvitellaanpa, että tällainen hypoteettinen henkilö ilmoittautuisi peruskurssille. Otettaisiinko hänet joukkoon, vai joutuisiko hän kantamaan roiston leimaa muutaman huonoilla teillä vietetyn teinivuoden takia?
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1622
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Roistot saleillamme

#86

Viesti MikkeM »

Otettaisiin joukkoon,tossahan on samoja juttuja mitä tuli itse tehtyä nuoruudessa.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Roistot saleillamme

#87

Viesti bodyguard »

En kyllä näe mitään syytä miksei muka voisi ottaa joukkoon.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Roistot saleillamme

#88

Viesti Kari Aittomäki »

Laatukamaa!
Sekaan vaan.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Roistot saleillamme

#89

Viesti PDC »

MikkeM kirjoitti: Otettaisiin joukkoon,tossahan on samoja juttuja mitä tuli itse tehtyä nuoruudessa.
Totta, ja meilläkin on joukossa nytkin entisiä "tuollaisia", mun lisäksi.

Terveisin - Uuden vuoden sisällä viettävä, selvinpäin treeni ohjelmia miettivä entinen idiootti säätäjä :)

Ainakin vähemmän idiootti
TRU
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 293
Lauteille: Lokakuu 2008

Roistot saleillamme

#90

Viesti TRU »

No ilman muuta mukaan. Ei kai kenenkään tarvitse (minun mielestäni) nuoruuden hölmöilyistä koko elämäänsä kärsiä....sitäpaitsi ko. jampalle olisi jonkinsortin johdettu harjoittelu aikuisineen ollut nuorenakin varmaan ihan paikallaan.

TRU
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 103 kurkkijaa