Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Valmentajan ominaisuudet

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

pohjanpoika
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 172
Lauteille: Maaliskuu 2005

#16

Viesti pohjanpoika »

No mutta mihinkäs unohtui huumori?? Omaani tapaan kuuluu huumorin viljely, ei valmentajan saa olla korrekti, hymytön etäinen, ei ikinä. Tai sitten harrastajat ovat todella asiaansa paneutuneita. Kyllä minun mielestäni valmentaja saa todellakin olla valmennettavilleen läheinen, mutta auktoriteettiakin pitää olla. Ei sen jalustan tarvi korkea olla. Aikanaan J Kivinen oli todellinen valmentaja, osasi olla sopivan lähellä, mutta antoi kyytiäkin, sanonta oli että jos hänelle pärjäät olet valmis maailmalle.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93968
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#17

Viesti Mika »

Mun mielestä toi huumori on hyvä lisäys. Jos henkilö vielä sen lisäksi on kärsivällinen, luovat nämä kaksi ominaisuutta hyvän ilmapiirin jo sellaisinaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#18

Viesti Jussi Häkkinen »

Hyvä valmentaja ottaa urheilijasta kaiken irti mutta ei purista urheilijaa silti kuiviin.

Opettaja onkin sitten täysin eri asia kuin valmentaja.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#19

Viesti Andy »

Minusta sen valmentajan ei tarvitse välttämättä olla hirveän mukava ja hauska tyyppi. Riittää, että hänen kanssaan tulee normaalisti toimeen.

Lajitaidot pitää olla hyvät. Ei välttämättä megahyvät, mutta hyvät. Lisäksi tulee olla kokemusta valmennettavasta asiasta. Opetustaidot on oltava hyvät ja vankka tietämys valmennusopista ja fysiologiasta. Ei tarvitse olla joka alan erikoistuntija, mutta pitää ymmärtää sen verran, että osaa ohjata oikean asiantuntijan pakeille tarvittaessa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#20

Viesti joksanen »

Vanha ketju mutta löytyi varmaan kolmen muun ketjun kautta. Postaus kuitenkin sopinee parhaiten tähän ketjuun.

Judoliitolla on hyvä opettajakoulutusohjelma, sanottiin. Onko jossakin jotain materiaalia johon voisi tutustua asian tiimoilta? Jotain konkreettista apua siis, jotta voisi kehittyä ohjaajan omituisuuksissa. Itse kun en kuulu judoliittoon =)
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#21

Viesti tmm »

Kaivetaan nyt vanha ketju esille...

Paljon hyvää listausta tulikin jo. Yksi mitä ei taidettu ainakaan ihan suoraan mainita on se pelisilmä. Huomaa virheet, osaa vinkata oikeista asioista ja osaa ottaa valmennettavan huomioon yksilönä.

Kaikille ei toimi samat jutut. Jotkut tekevät asiat hieman eri tavalla.

Palautetta antava. Huom! Se palaute pitää osata antaa niin, että se menee perille. Tämäkin on hieman yksilökohtaista...

Tekninen ja lajinomainen osaaminen on oltava sopivalla tasolla, että osaa opettaa jutut selkeästi. Ei riitä, että näytetään pari kertaa ja sanotaan, että tehkää. Valmentajan on myös mieluusti kyettävä neuvomaan tekniikat ns.lennosta. Ei, että " No, emmä osaa tätä selittää...tuus niin mä näytän."

Sellainen, joka pyrkii kehittämään valmennettaviaan. Tähän ei riitä pelkkä 5000 eri tekniikan opettaminen.

Itselleni on valmennus ja vastaavaa kokemusta kertynyt 12-13-vuotiaasta asti tavalla tai toisella eri lajien parissa. On tullut ohjattua niin 5v. ikäisiä, kuin itseä vanhempia ja tuhottomasti parempiakin. Viimeksi mainituilta on tullut omaksi ilokseni jopa positiivista palautetta. Varmaankin PMY voi kommentoida onko minusta mihinkään tuossa koutsaamisessa....
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
fishyfishy
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 48
Lauteille: Joulukuu 2006

#22

Viesti fishyfishy »

itselläni on maailman paras valmentaja. :D
hän on sellainen joka osaa asiansa ja myöntää jos ei osaa. tuntee minut ja minun kehoni rajoitteineen. osaa myöskin selittää joka asiaan miksi näin kuuluu tehdä ja jos ei silti aukene, osaa antaa vaihtoehdon.
hänellä on aikaa minulle ja asioilleni. hän välittää ja uskoo minuun.
tässä itselle tärkeitä asioita ja moni muu hyvä pointti löytyykin jo ketjusta.
uskon ,että jokaiselle löytyy mieluisa valmentaja jos vaan sitä osaa ja jaksaa etsiä. koutseja on vaan niin monta kuin on tekijöitäkin ja kaikki eivät todellakaan sovi kaikille. itse olen niin herkkä että pärähdän itkemään jos minua "kovistelee", toisille se antaa vaan lisää virtaa onnistua.
pari vuotta sitten ajattelin vaihtaa lajia koska se ei sovi minulle kun en opi ja ymmärrä mitään, mutta vaihdettuani valmentajaa rupesinkin oppimaan :roll: lisäksi en enää pelännyt harjoitella.
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#23

Viesti dubi »

Tuosta auktoriteetista sanoisin vielä, että sitäkin on monenlaista. On henkilöitä, joille auktoriteetti on aktiivinen työkalu, jota vahvistetaan ja jota käytetään koulutuksessa. Osalle taas auktoriteetti on jotain taustallavaikuttavaa, johon ei tarvitse vedota - se vaan on olemassa. Erityisesti jälkimmäistä usein havaitsee henkilöillä joilla on aikuisten oikeesti kokemusta roppakaupalla... se jotenkin puhuu puolestaan.
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
heian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3164
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Sonkajärvi

#24

Viesti heian »

fishyfishy kirjoitti: itselläni on maailman paras valmentaja. :D
hän on sellainen joka osaa asiansa ja myöntää jos ei osaa. tuntee minut ja minun kehoni rajoitteineen. osaa myöskin selittää joka asiaan miksi näin kuuluu tehdä ja jos ei silti aukene, osaa antaa vaihtoehdon.
hänellä on aikaa minulle ja asioilleni. hän välittää ja uskoo minuun.
Kuvailit juuri meidän seuran tän hetkisen päävetäjän. :D Harmi vain hän lähtee syksyllä pois. :(
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#25

Viesti Kari Aittomäki »

Tjöö.
Hyvä opettaja on se, joka osaa jonku jutun paremmin ku minä.
Jokainen vastaantulija siis.

Mun asia on houkuttaa se tieto ulos ja oppia, siis sillon kun motivaatio on kohdallaan.
jos haluan Tietoa en kaipaa viihdyttämistä.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#26

Viesti Paappa »

Pojan miekkailuvalmentaja, tämä Istvan, oli selvästi korkeatasoinen ammattilainen. Tiukka linja siinä, että kysymyksessä on herrasmieslaji, ei sallinut mitään kiukuttelua. Jos joku mokaili tunnilla kuulemma hyvin nopeasti sieltä tuli huonolla suomella "sinä hoono, istu alas!" Huumoria ei kuitenkaan myöskään puuttunut hänen harjoituksistaan. Huomasi selvästi että juniorit rakastivat tätä vanhaa herraa juuri siksi, että hänen tunneillaan oppi ja hän kohteli kaikkia tasapuolisesti.

Nykyisestä en ole kuullut vielä hirveän paljon hyvää, valitettavasti. Saa nähdä mihin suuntaan opetus alkaa kehittyä. Kaveri on vielä nuori.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ile ja 94 kurkkijaa