Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kovettaminen!

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
DaNjA
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1591
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Ivalo

Kovettaminen!

#1

Viesti DaNjA »

Voitteko auttaa minua.

Mulla on ystävä, joka ei ymmärrä miksi kovetetaan.
Itse harrastan Tai-Shin-Mun Kung-Fu:a ja en osaa selittää...olen yrittänyt, muttä hän ei ymmärrä..

AUTTAKAA MINUA! :shock:
-Tanja Akujärvi-

Ei voittaminen tai häviäminen merkitse, vaan se miten ikuiseen häviämiseen suhtautuu.
Miettikääppä sitä :D
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#2

Viesti AriJ »

...ööö... kovetetaan mitä?

Voisi arvailla että tarkoitat esim. rystysiä? Mitä itse olet selitykseksi tarjonnut?
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kovettaminen

#3

Viesti Mika »

Kovettamisen yleisimmät tavoitteet lienevät iskukestävyyden ja toisaalta kovempien iskujen suunnalla. Ensimmäinen lienee itsestäänselvyys, mutta toisesta voisin sanoa sen, että tavallinen kovetusharjoitus ei välttämättä vaikuta suuresti tähän, vaan Iron Hand (tai mikä tahansa muu kehonosa) on pelin nimi siinä kohtaa. Itse pidän noita kahta hieman eri asioina, siis tavallista kovettamista ja Iron Handia, joskin ovat saman ilmiön eri asteita.

Iron Handiin liittyy yleensä pitkällinen harjoittelu jonkin tietyn kaavan mukaan, ja ääritapauksissa niin moni hermopää on vioittunut, että esim. hienomotoriikka ei välttämättä toimi aivan moitteetta (näin kertoo mm. Tang Lang -Mestari Brendan Tunks, jota voidaan pitää luotettavana lähteenä).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Kovettaminen

#4

Viesti AriJ »

Mika kirjoitti: Iron Handiin liittyy yleensä pitkällinen harjoittelu jonkin tietyn kaavan mukaan, ja ääritapauksissa niin moni hermopää on vioittunut, että esim. hienomotoriikka ei välttämättä toimi aivan moitteetta (näin kertoo mm. Tang Lang -Mestari Brendan Tunks, jota voidaan pitää luotettavana lähteenä).
Sôke Hatsumin edeltäjä Takamatsu-sensei omasi sangen kovetetut kädet ja jalat. Kerrotaan hänen miettineen, että onneksi ei nykyään enää tarvitse käydä lävitse samaa kuin hän, ajat ovat muuttuneet....

Kuten joku jossain toisessa aiheessa pohtikin - miten monta kertaa sitä joutuu niitä käyttämään eli onko suhteessa järkeä mennä niin pitkälle?
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Kovettaminen

#5

Viesti Mika »

Yamazu kirjoitti: Kuten joku jossain toisessa aiheessa pohtikin - miten monta kertaa sitä joutuu niitä käyttämään eli onko suhteessa järkeä mennä niin pitkälle?
Samaa sanoi Mestari Tunks. (Joka muuten on kovan luokan lyöjä, on matsannut täyskontaktiotteluissa Kiinassa, joten mikään cop-out ei tuo hänen syynsä jättää Iron Hand -harjoitteet tekemättä siis ole).

Mutta tavallinen kovettaminen on vain hyvästä siitäkin syystä, että oppii tuntemaan, miltä iskut ja potkut voivat tuntua, mutta näiden harjoitusten aikana ei tarvitse keskittyä paljon muuhun (kuten esim. sparratessa täytyisi).

Eli Danja, vastaus voisi olla, että sitä kautta saa sananmukaisesti tuntumaa iskuihin ja potkuihin - siis miltä ne tuntuvat sekä antavan että ottavan osapuolen kehossa (ainahan ne tuntuvat).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kikudo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 291
Lauteille: Joulukuu 2004

#6

Viesti Kikudo »

tätähän mä yritin aikasemmin selittää. iron hand on eri juttu ku kovettaminen.
Kuvake
Jobo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 385
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti Jobo »

Mielestäni kovettaminen/karaiseminen/iskukestävyyden lisääminen jne. on toki osa kamppailutaitojen harjoittamista siinä missä esim. lenkillä ja kuntosalilla käyminenkin. Tarkoituksena on paikata suorituskyvyssä puutteelliseksi havaittuja kohtia. Tulee kuitenkin muistaa, ettei kamppailulajeissa lenkkeily, kuntosaliharjoittelu, tai kovettaminen ole pääasia tai edes välttämätöntä (kuinka moni todella harjoittaa lajinsa lisäksi näitä kolmea?). Tasapainoisella ja optimaalisella harjoittelulla nämä kaikki palvelevat terveyttä ja suoriutuskykyä, mutta maksimoidulla harjoittelulla usein saadaan aikaan vain vaurioita.

Treenataan sisulla ja järjellä.
Viimeksi muokannut Jobo, maalis 14, 2005, 17.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onneksi Ollilla oli tarpeeksi tikkuviinaa
antaakseen flunssan vaivaamalle
Greta-vaimolleen aimo huikan
---------------------------------------------
Potkiminen ja lyöminen vuodesta 1998
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Kovettaminen!

#8

Viesti Panu Suominen »

DaNjA kirjoitti: Mulla on ystävä, joka ei ymmärrä miksi kovetetaan.
Itse harrastan Tai-Shin-Mun Kung-Fu:a ja en osaa selittää...
Tällainen ongelma on yleensä yhteydessä siihen, ettei itsekään oikein tiedä. :D

Toisaalta minäkään en ymmärrä koko kovettamisen ideaa. Kyllä ne paikat toista muksiessa kovettuu riittävästi, että niitä pystyy ko. tarkoitukseen käyttämään.
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
juissik
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 39
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Ivalo/Rovaniemi

kovettaminen

#9

Viesti juissik »

okei tiedän että tämä tulee tosi myöhään ku tämän ketjun edellinen viesti on tullut kolme kuukautta sitten. mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.... vai??

ketään tai kenenkään lajia millään tavoin halveksimatta tai polkematta lainaan erään suurmestarin sanoja: "taistelulaji ilman kovettamista on kuin ammunta ilman patruunoita"

minun kokemusten mukaan tuohon voi aika lailla kiteyttää kovettamisen koko idean. taistelulaji toimii kylläkin ihan hyvin ilman kovettamista tekniikan puolesta niin kauan kun osaa ja pystyy ns. ottamaan tai kuolettamaan vastustajan voiman ja liikeradan, mutta mitä sitten kun vastaan astelee vuosia kovettanut henkilö joka myöskin omaa tuon edellä mainitun taidon ja sen lisäksi "kädet ovat kuin rautaa"??

kovettaminen vaatii todella paljon aikaa ja itsehillintää siinä määrin että sitä voi jopa verrata soutamiseen vastavirtaan. jos lopetat hetkeksi, kokonaan tai pidät pitkän tauon, niin silloin pääseminen samaan pisteeseen kuin missä olit lopettaessa on tosi vaikeaa..

edes aseet eivät toimi kovin pitkään jos niitä ei huolla tarpeeksi usein. näin ollen sama pätee myöskin kovettamiseen. kovettaessa käsiä ja jalkoja millä tavoin vain on aina syytä muistaa huolto koska kovinkaan taistelija ei ole pystyssä kovin kauaa jos tuhoaa itsensä ahnehtimalla liikaa ja hakkaamalla ja kovettamalla ilman kunnollista hierontaa ja yrttilääkintää. elikkäs järki käteen!!!

kovettamista sinällään ei pysty selittämään yhdellä tai edes kahdella sanalla tai lauseella, vaan siihen tarvitaan sen oppiminen kantapään kautta ja omaksuminen. kyllä myöskin se on totta että iskukestävyys siinä kasvaa ja lyöntivoima, mutta myöskin siinä oppii samalla rentoutta mikä on tärkeää todellisissa taisteluteknikoissa. kovettaminen perustuu näin ihmisen anatomisesta näkökulmasta luiden ja kudosten uusiutumiskykyyn.. perusideana voi esimerkiksi pitää sitä että mikäli luu murtuu niin se ei kovin helpolla murru siitä samasta kohdasta uudelleen koska luu muodostaa murtuneeseen kohtaan kovan rustokerroksen sen kumminkaan haittaamatta muuta kehon toimintaa. ja kovettaessa esimerkiksi kämmenselkiä luiden kudokset tiivistyy ja nyrkistä voi jopa tulla painavampi. ja tietenkin samalla muodostuu lihaskudosta joka pystyy peittämään täysin kämmenselän jänteet. näin kädestä tulee vahvempi ja kovempi ja kestävämpi, mutta niin tässä asiassa kuin niin monessa muussakin järki käteen ihmiset!!!! ei ole syytä rikkoa itseään vaan parantaa tulleet vammat mahdollisimman pian ja ahnehtia ei saa koska silloin ihmisen keho ei kestä.. hitaasti, hitaasti rakentaen sitä vahvemmaksi ja paremmaksi.

itse olen kovettanut jo n.7-8 vuotta, mutta siltikin vielä on paljon tehtävää ja opittavaa siitä genrestä ennenkuin olisin tyytyväinen, jos koskaan. kovettamisessa ei tule ikinä raja vastaan ettei voi enää mitään tehdä koska valmiiksi siinä ei koskaan tule.

toivottavasti tästä oli edes jollain tavalla apua niille jotka miettivät mitä kovettaminen on. hyvät kesän jatkot kaikille ja treenatkaa kovaa mutta kropan sanelemien ehtojen mukaan :D
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#10

Viesti ka1 »

En suosittelisi kovettamista kenellekkään. Siitä ei ole huomattavaa hyötyä, mutta haittoja löytyy ja paljon.
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#11

Viesti Tohtori Krabola »

Mulla on kovettamisesta samansuuntaisia kokemuksia kuin ka1:llä, jos haluat vapaa-aikanasi vielä soittaa jotain instrumenttia tai edes solmia kengännauhasi itse, niin jättäisin tuollaiset minimiin.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#12

Viesti L.K. »

Ainakin itse olen kuullut thainyrkkeilijöiltäkin, että ns. sääriluiden kovettaminen on enemmänkin urbaani legenda. Toki, jos joku haluaa sitä, voihan sitä Van Dammen tyyliin:kick the palm tree :D

Esim. se, että monet potku/thainyrkkeiljät torjuvat ilman mitään suojia toisen alapotkuja, johtuu pitkälti siitä, että heillä siinä tilanteessa on niin paljon adrenaliinia kehossa, ettei kipua juurikaan tunnu. Moni ottelijahan on joutunut esim. turnausmuotoisissa kisoissa jättämään leikin kesken, kun ottelujen välillä matsissa telotut sääret ovat alkaneet vaivaamaan.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Aplysia
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 53
Lauteille: Heinäkuu 2005

#13

Viesti Aplysia »

Hyppysellinen fysiologiaa soppaan:

Kudoksemme tosiaan uudistuvat jatkuvasti ja muokkautuvat kulloisenkin rasituksen mukaan. Elävän kudoksen ylläpito vie resursseja, joten tarpeetonta ei turhaan ylläpidetä. Siispä käyttämättömät lihakset surkastuvat, niiden hermotus vähenee, rasistusta vailla oleva luusto haurastuu, jne.

Vastaavasti ylläpitovoimavarat suunnataan sinne, missä rasituskin on. Niinpä toistuvan rasituksen alaisena oleva luusto vahvistuu rasituksen suuntaisesti, toistuvassa käytössä olevien lihasten hermotus ja verisuonitus paranee, toistuvan kulutuksen alaisena iho paksunee, jne. Keho kirjaimellisesti muokkautuu sen mukaisesti, mitä teemme, kestämään juuri sitä rasitusta, johon sen altistamme.

Jos haluaa vahvistaa ruumiinosiaan mieluummin ”teräksenkoviksi” aseiksi, kuin herkiksi instrumenteiksi, mikäs siinä. Tarpeet ovat kullakin erilaiset.

Olen kuitenkin hieman hämmentynyt juissikin kädestä, jos hän on onnistunut kasvattamaan lihaksia kämmenselän jänteiden päälle. Käsitys lihassolujen uusiutumattomuudesta on toki jokunen vuosi sitten kumottu, mutta että tuossa määrin. Kunnes toisin todistetaan, olen taipuvainen ajattelemaan käden jämäköitymisen olevan seurausta ihon paksuuntumisesta ja ihonalaiskudoksen arpimuodostumista. Epäilemättä luustokin on tiivistynyt sekä jänteet ja lihakset vahvistuneet.

Jos noissa kovetusharjoituksissa tulee mustelmia, tarkoittaa se kudosvaurioita. Kirjaimellisesti verta vuotavaa sisäistä ruhjetta. Jos ruhje on lihaskudoksessa (voi tuntua kipeänä myhkyränä) vaurio ei juurikaan parane entisenlaiseksi lihakseksi vaan vauriokohtaan muodostuu sidekudoshässäkkä. Toipumisvaiheessa lihasta varovaisesti käytettäessä sidekudoshässäkän säikeet suuntautuvat niin, että ne eivät juurikaan haittaa lihaksen toimintaa. Lihas ei kuitenkaan ole entisen veroinen: tuhoutuneet lihassolut kykenivät supistumaan, tilalla oleva sidekudos vain olla möllöttää aukon paikkaajana.

Luiden katkominen kuulostaa kovin oudolta menetelmältä niiden vahvistamiseksi. Eihän mikään estä luuta pettämästä seuraavalla kerralla entisen katkoskohdan vierestä... Lisäksi muistelen luun väitetyn vahvistumisen katkoskohdasta olevan vain myytti, mutta juuri nyt minulla ei ole mahdollisuutta tarkistaa tuota muistikuvaani. Sinänsä lause kai olikin tarkoitettu vain esimerkiksi luukudoksen uudistumiskyvystä vaurion yhteydessä ja rasituksen alla.

Raajojen hermot voivat vaurioitua jo pelkästään puristuksissa olemisesta. Tuskinpa ne siis toistuvista iskuistakaan hyvää tykkäävät. Raajojen hermot ovat kyllä varsin uusiutumiskykyisiä, mutta aina ne eivät onnistu kasvamaan entistä reittiään takaisin. Pahimmillaan ne kasvavat hermosykkeröksi, joka kipuilee omia aikojaan.

Tuntoherkkyyden väheneminen kovettamisessa lienee toivottukin lopputulos. Ihossa on lukuisia tuntohermopäätteitä, jotka reagoivat kuka mihinkin (paineeseen, eri taajuisiin värähtelyihin). Tottahan paksu nahka eristää ulkoisilta ärsykkeiltä paremmin kuin ohut.

Kovetusharjoitusten tarkoituksena ymmärtääkseni on provosoida haluttujen kehonosien kudosten soluja jakautumaan, jotta kudoksesta saadaan paksu ja kova. Valitettavasti jokaiseen solunjakautumiseen liittyy säätelyjärjestelmän vikaantumisen riski. Siispä jopa jokaiseen pikku verinaarmun käynnistämään uudiskudoksen muodostumiseen liittyy solujen hallitsemattoman kasvun riski, suomeksi syöpäriski. Onkin epäilyjä siitä, että toistuvat iskut suunnilleen samaan kohtaan raajaa olisivat olleet käynnistäjinä muutamissa raajan amputointiin johtaneissa syöpätapauksissa.

Otin tämän äärimmäisenkin mahdollisuuden esille vain siksi, että ”tee, mitä tahdot, mutta tiedä, mitä teet” (ja kuinka paljon teet).
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti tabitha »

Mä en oikein tiedä tosta kovettamisesta, mutta itselläni on polvien ja jalkapöydän iho paksuuntunut järkyttävästi suwariwazan ja hanmihandachiwazan (polvillaan tehtävä tekniikka) ansiosta. Nyt mulle tulee polvisyöpä :(

Ehkä ei kannattais treenata 12 kertaa viikossa... ja mun vaatimaton mielipiteeni on että suwariwaza joutais en sano minne :evil:
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#15

Viesti L.K. »

Mielestäni iskuihin itsensä totuttaminen (siinäkin järki mukana...) on enemmän kuin oleellinen osa kamppailua. Itse ainakin on huomannut selvästi kehitystä vuosien mittaan esim. alapotkujen vastaanottokyvyssä. Totta kai jos erittäin kova potku tulee ns. puhtaalle pöydälle, meneepi jalka puuduksiin,mutta sellaisia semi-kovia pystyy ottamaan jo ihan eri tavalla vastaan, kuin joskus aikanaan.

Sen sijaan sääriluiden tai rystysten yltiöpäistä kovettamista en itse kyllä hirveästi ymmärrä ja näe tarpeellisena.Joku on varmaan aivan päinvastaista mieltä. Varmaan riippuu mitä sillä hakee..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa