Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi aloitit lajisi?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Jore
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 89
Lauteille: Tammikuu 2005

Miksi aloitit lajisi?

#1

Viesti Jore »

Kuten joku on ehkä huomannutkin, itse vasta etsin lajia :oops:

Mutta olisi kiva kuulla teiltä, miksi olette alunperin aloittaneet jonkin lajin ja miksi harjoittelette yhä :)


Ylipotkija: "itsepuolustuslajisi" muutettu muotoon "lajisi" selvyyden vuoksi.
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#2

Viesti keskilinja »

Hmm... Eiköhän se tullut kun nuorempana(14 tai 15v en muista tarkalleen) minut hakattiin aika pahasti ja sitten tuli semmosia jälkitiloja että karttoi suunnilleen kaikkea mikä liikkuu ja olisi voinut vahingoittaa minua. Tämä yltyi sitten välillä aika pahaksikin ja sitten näin alkeiskurssimainoksen(Tai Shin Mun) ja se iski minuun totaalisesti ja sille tielle olen jäänyt.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#3

Viesti AriJ »

"Japanilaisuus" oli kiinnostanut jo kauan, mutta ei ollut tullut mahdollisuutta tehdä sen eteen kummempaa (itseasiassa vanhemmat kielsivät jopa aikoinaa "liian hurjina juttuina tuommoiset"). Sitten vuosia myöhemmin eräät tutut menivät Karaten (Shukôkai) peruskurssille ja pääsinkin mukaan. Sittemmin laji on kerran vaihtunut.

Tiivistäen siis itselleni kulttuurihistorialliset näkökohdat ja perinteet.
Ja samat yhä - plus oman itsensä ja ympäristön ymmärtäminen paremmin itse harjoitteiden kautta.
Viimeksi muokannut AriJ, heinä 20, 2006, 08.33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mites se nyt oli...?

#4

Viesti Mika »

Jo ihan pentuna kävin katsomassa kavereiden Karate- ja Judoharjoituksia, ja teini-iällä, kun Taekwondo rantautui Suomeen, TKD-harjoituksia. Aina kiinnosti, mutta jostakin vain kiikasti. En vieläkään tiedä mistä.

En siis aloittanut kuin vasta Choy Lee Futin tullessa kaupunkiini. Ehkä suuresti ihailemani sarjakuva Kung Fu lapsuuteni ajoilta vaikutti tähän aloittamispäätökseen, en tiedä. Tai sitten se mystisyys. Tai aseet.

Tai no, muistan puhelimessa kurssista tiedustellessani erään ratkaisevan seikan: lajin kerrottiin olevan perhekeskeinen, ei armeijatyylinen. Tämä kiinnosti. Ehkä olin vain kuullut niin rajuja juttuja taistelulajeista (mm. Willy Ortizista, samassa kaupungissa nääs), että auktoriteettivastainen asenteeni hyväksyi CLF:n tämän takia. En tiedä.

Mutta sen tiedän, että jo lapsesta pitäen halusin oppia itsepuolustus- ja taistelutaitoja. Ja monipuolisesti.

Syyt harjoitteluun ovat lisääntyneet ja ainakin selkiytyneet vuosien varrella: itsensä kehittäminen, haasteet, monipuolinen ja vanhemmallakin iällä harrastettava liikuntamuoto, funktionaalisuus (lue: tositilanteessa toimiminen), historiasta ja kulttuurista oppiminen.


Laji vaihtui Wu De -tyyliseksi viime vuonna (Tang Lang).

(Wu De).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#5

Viesti Andy »

Penskana aloitin karaten, kun kaveri pyysi mukaan. Aluksi kieltäydyin, mutta kun ei illalla ollut muutakaan, niin menin katsomaan näytöstä. Sillä tiellä ollaan..

Hokutoryun aloitin muuton jälkeen. ajatus oli etsiä itsepuolustuspainotteinen laji, jossa olisi enemmän painipuolta, jonka silloin koin heikoksi osa-alueekseni.

Kickboxingin aloitin, kun matsikärpänen pääsi puraisemaan ja tuntui, että on aika taas keskittyä pystytekniikkaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Re: Mites se nyt oli...?

#6

Viesti Tapani »

Mika kirjoitti: En siis aloittanut kuin vasta Choy Lee Futin tullessa kaupunkiini.

Ehkä olin vain kuullut niin rajuja juttuja taistelulajeista (mm. Willy Ortizista, samassa kaupungissa nääs), että auktoriteettivastainen asenteeni hyväksyi CLF:n tämän takia. En tiedä.
Mika, tämähän on ihan loistavan hauska juttu!

No, itse treenasin samassa rakennuksessa miekkailua, Choy Lee Fut -porukat treenasivat musta-keltaisissa asuissaan yläkerran salilla. Näytti tosi hienolta ja eksoottiselta. Olin jo pitkään ollut kiinnostunut kaikesta Aasiaan liittyvästä ja kiinalaisen lajin valinta oli loppujen lopuksi aika luonnollista. Mutta kyllä se taisi olla eksotiikka joka kiinnosti.

Tapani
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Mites se nyt oli...?

#7

Viesti Mika »

Tapani kirjoitti:
Mika kirjoitti: En siis aloittanut kuin vasta Choy Lee Futin tullessa kaupunkiini.

Ehkä olin vain kuullut niin rajuja juttuja taistelulajeista (mm. Willy Ortizista, samassa kaupungissa nääs), että auktoriteettivastainen asenteeni hyväksyi CLF:n tämän takia. En tiedä.
Mika, tämähän on ihan loistavan hauska juttu!

Tapani
Niinpä, CLF-seikkailu oli se poikkeus, joka edelleenkin vahvistaa säännön ;)


Ja niitä juttuja, joita teinit liiottelivat (vai liiottelivatko?):
Porin Shotokan kirjoitti: Porin Shotokan oli ensimmäinen karateseura Satakunnassa. Alkuaikojen harjoittelu oli kovaa, harjoitusmenetelmät japanilaistyylisiä ja bambukeppi soi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#8

Viesti TimoS »

Hmm, nykyinen päälaji tuli aloitettua puoliksi sattumalta. Olin tässä muutama vuosi sitten vaelluksella Skotlanissa ja siellä jouduin tunnustamaan että kunto oli todella heikko. Sitten olin yhtenä viikonloppuna käymässä työnantajan kuntotalolla uimassa ja saunomassa ja tulin vilkaisseeksi että mitäs harrastekerhoja siellä oikein käyttää palloilusalia. Sieltä sitten bongasin karateseuran ja heti seuraavana maanantaina hillitön etsintä intranetistä että mikä juttu tämä on. Otin sitten yhteyttä ja kyselin että vieläkös pääsee mukaan. Kun sitten kerroin että tässä on tullut vuosien varrella tullut hypittyä vähän lajista toiseen, niin toivottivat tervetulleeksi. Pitemmän aikaa olin jo suunnitellut että pitäisi taas aloittaa jonkun lajin treenaaminen, mutta en vaan ollut saanut aikaiseksi aloittaa :) Nyt sitten osui hyvä opettaja kohdalle, vaikka silloin ei vielä tajunnutkaan että kuinka hyvä ja tällä tiellä ollaan. Tauramuso ryu:n treenaamisen aloitinkin sitten ihan puhtaasti opettajan takia
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#9

Viesti Simpanssi »

Äiti kysyi, että tahdonko mennä judoon. Hänen tuttunsa oli seuran perustajajäsen. Tietysti tahdoin. En tosin ollut varman minne olin menossa. Olin peruskurssin nuorimpien joukossa 8-vuotiaana. Meitä oli siellä pari pienempää. Kurssin vanhimmat olivatkin sitten 14-vuotiaita. Meitä oli muistaakseeni 36kpl. Eli alussa oli kyllä aika rankkaa. No loppujen lopuksi meistä karsiutui siitä ryhmästä lähes kaikki. Mutta kurssista tulikin lopulta todella harvinainen, sillä yhdeksän vuoden kuluttua meitä oli jäljellä kuitenkin neljä ja me kaikki suoritimme mustan vyön -tosin hieman eri aikoina. Olin silloin 17-vuotias. Minun hyvä ystäväni ja kurssikaverini on muuten suorittanut kaikki judon vyöarvot kanssani samassa graduointitilaisuudessa ja melkein aina olemme olleet vielä pareinakin.
Viimeksi muokannut Simpanssi, helmi 15, 2005, 15.56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Serpent
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 167
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: vapaa
Takalajit: senshido, defendo, bjj, lukkopaini, tang lang kung-fu, choy lee fut kung fu

#10

Viesti Serpent »

Taisi olla vuosi 1990 ja minä seitsemännellä luokalla, kun päädyin karaten alkeiskurssille. Se oli uutta ja hienoa, mutta niin vain kävi, että raha merkkasi enemmän tälle teini-ikäiselle juipille ja harrastus jäi, vielä kesken alkeiskurssin, kun ilmaisjakelulehtiä piti jakaa.

Kymmenen vuotta myöhemmin kipinä löytyi taas, kun ystäväni kanssa syystä tai toisesta päätimme aloittaa jonkin lajin treenaamisen. Liekö ollut sitten monipuolisuus ja tuo itämainen kung fun mystiikka, joka vei choy lee futin pariin. Totta kai taustalla viihtyi ajatus jonkin taistelu-, kamppailu- tai itsepuolustuslajin osaamisesta, sen mahdollisesta hyötykäytöstä joskus sekä ihan liikunnallisistakin syistä.

Vasta myöhemmin alkoi sitten hioutumaan ne seikat erilleen, jotka todella motivoivat tiettyjä muita harjoituksia ja harjoittelutapoja enemmän, ja nämä ehkä olivatkin merkittävimpiä tekijöitä yhdessä "sattuman" kanssa, jolloin tuli lajinvaihto eteen.

Nyt otteleminen, avarakatseisuus lajista/tekniikasta riippumatta ja ylipäätään taistelu- ja itsepuolustustaitojen hiominen ovat muuttuneet kokonaisvaltaiseksi motivaatioksi traditionaalisuuden ja mystiikan edelle, mutta myös liikunnallinen, terveydellinenkin puoli, on nostanut päätään.

Voisi siis sanoa, että syyni ja motivaationi treenata ovat muuttuneet lähes tasaisesti vuosien varrella, mutta tietty punainen lanka aloittamisen syyn kanssa on säilynyt.

- Serpent -
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#11

Viesti YJT »

Joskus teini-iässä menin kaverin kanssa ja houkuttelemana karaten alkeiskurssille. En kuitenkaan kauheasti innostunut. Muutama vuosi tästä toinen kaveri, joka oli ohjaajana aikidoseurassa, suostutteli tulemaan peruskurssille. Pidin lajista, mutta totesin että en oikein viihdy sellaisissa harrastuksissa, joissa on oltava tiistaisin ja torstaisin klo 19-20 treenaamassa; eli kaipasin vapaampaa treenaamista, jota kuitenkaan seuralla ei ollut tarjolla (en asunut silloin Helsingissä).

Pari vuotta sitten ajattelin kokeilla krav magaa jo ihan työnkin puolesta. CAF:lla oli niin paljon treeniaikoja, että en olisi liian sidottu pariin-kolmeen viikottaiseen treeniin. Homma ei tälläkään kerralla oikein tuntunut oikealta, mutta samoihin aikoihin löysin haganah-nimisen lajin amerikkalaiselta keskustelufoorumilta.

Olen nyt treenannut haganahia työporukalla, ja nyt tuntuu siltä että olen löytänyt itselleni sopivan lajin, ja ennen kaikkea treenimuodon.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#12

Viesti mronkain »

Tässä joitain syitä miksi aloitin treenaamisen:

Karate:
- yksi kaveri oli ollut siellä puolisen vuotta ja "rekrytoi" minut ja pari muuta kaveria mukaan
- kiinnostusta oli ollut jo aikaisemminkin
- karate oli sisällöltään tuttu laji
- Japani ja kaikki siihen liittyvä kiehtoi

Escrima (B.I.F.F.):
- olin ollut Inosanton leirillä ja tutustunut siellä filippiiniläisiin lajeihin
- samalla leirillä olin tutustunut kyseisen seuran porukkaan (Genbu Kai, jossa silloin treenattiin myös escrimaa)
- aseilla treenaaminen kiinnosti
- ikää oli sen verran että pääsin kurssille (yli 15), toinen mahdollinen laji olisi ollut kobudo, mutta escrima oli jotain täysin uutta ja kiinnosti siksi

Ninjutsu -> Bujinkan Budo Taijutsu:
- ninja-leffat
- uusi laji (itselleni siis)
- "coolius" ;-)
- asetekniikat (joita ei tosin noilla leireillä juuri opetettu)

Pekiti-Tirsia Kali:
- vanhat kokemukset filippiiniläisistä lajeista
- netistä lukemani jutut
- aseilla treenaus
- rapistunut kuntoni ja ikä joka alkoi painamaan

Ja aika monet noista ovat ihan hyviä syitä edelleenkin jatkaa kalia joskus tulevaisuudessa kun aika sallii paremmin.

- Marko[/list]
tuutikki
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 87
Lauteille: Tammikuu 2005

#13

Viesti tuutikki »

Kuntonyrkkelely on kunnon vuoksi, yllätys yllätys. Siinä saa aika rankkaa lihaskuntotreenia, mutta myös kovilla sykkeillä. En ole koskaan ollut mikään "jumppakärpänen", päämäärätön hyppiminen ja pomppiminen ei sopinut minulle. Tässä tuli sopivasti asiaa, mutta rennossa porukassa. Ja säkin hakkaaminen tai kaverin kanssa sparraaminen on hyvä keino hieman päästellä ylimääräisiä höyryjä, joita välillä kertyy.

WT:n pariin jouduin puolivahingossa. Olin kokeillut yhtä ja toista, mutta en ollut tykännyt. WT:ssä ei mielestäni ole myöskään paljon "turhaa" vaan se voisi olla potentiaalinen itsepuolustuslaji pienelle tytölle. Treeneissä ei ole liikaa pokkurointia, mikä minulla jostain syystä alkaa nopeasti tökkiä. Ei toki aina, mutta liika on liikaa. Touhu on toki tietyssä mielessä rauhallisempaa kuin toisessa lajissani, minkä vuoksi tarvitsen molempia.

Ikävä kyllä, työnteko haittaa monesti harrastuksia, ja erityisesti kiinalaisissa pitäisi pystyä treenaamaan paljon, kauan ja pitkäjänteisesti. Mistä apu?
Kuvake
Ch_an
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 580
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Ch_an »

Olen aina ollut notkea ja ilmeisesti lapsena tuli katseltua yksi tappeluelokuva liikaa, kun kerran tämä väkivalta alkoi kiinnostamaan niin paljon, että siihen halusin aikaani tuhlata.

Ja jos oikein mielikuvitusta käyttää, niin sain uinnin (yin) pariksi kung fun (yang) ja näin ympyräni täydentyi.
-Petri Huiskonen-
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#15

Viesti AriJ »

tuutikki kirjoitti: Ikävä kyllä, työnteko haittaa monesti harrastuksia, ja erityisesti kiinalaisissa pitäisi pystyä treenaamaan paljon, kauan ja pitkäjänteisesti. Mistä apu?
Elämä on...

Ei siinä valitettavasti ole kyse muusta kuin valinnoista ja tärkeysjärjestyksestä. "Trust me, I've been doing this for 20 years!"
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa