Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi treenata, ellei tapellakseen?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
_m_
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 23
Lauteille: Huhtikuu 2006

#91

Viesti _m_ »

Mika kirjoitti:
_m_ kirjoitti: No ei taida tuollaisella kyselemisellä saada yhtä hyvää kuvaa tapahtumasta kuin jos on itse paikan päällä.
Tuskinpa ne lääkärille koko ajan valehtelevat, sillä eihän se lääkäri päätä esim. syytteistä.

Jotenkin tuo väite kuulostaa ainakin osittain mutun nostamiselta tietynlaisen empirian yläpuolelle. Kyllähän varmasti esim. katuja viikonloppuisin partioivat poliisit tietävät katuväkivallan kokonaistilanteesta enemmän kuin yksi niillä samoilla kaduilla kulkeva ihminen. Nuorempana olisin toki kivenkovaan väittänyt toisin.
No en taida kyllä olla yksin tän mielipiteeni kanssa.
Ja sitte mitä noihi poliiseihin tulee...noh, niilläki on aina semmoset oletukset etukäteen että känniset nuoret on ite aiheuttaneet pahoinpitelynsä. Ja joskus ne ei edes tajua jos niille osottaa syyllisen sormella.Tästäkin on esimerkki ku kerran taannoin Lahdessa jälleen kerran, kun yhtä kaveria oltiin hakattu porukalla rengasraudalla, nyrkeillä ja ruuvimeisselillä ja ajettu sen jälkee lampee.Niin löydettiin yks näistä tyypeistä sitte kaupungilta.Ja sen sijaa että oltas vihoissamme hyökätty päälle (mitä nyt ei satu oikeastan koskaan, mutta nyt oli kyseessä sen verran vakava pahoinpitely että ei ihmekkään jos joku meistä ois näin tehny) ni soitettii poliisille ja sanottii että tää jätkä on syyllinen siihe aiemmin illalla tapahtuneeseen pahoinpitelyyn mikä oli jo poliisillaki tiedossa ollu.No tämä kyseinen poliisi meni sitte kysymää tältä tyypiltä ja tuli muutaman minuutin päästä takasin ja sanoi että "joo ei tämä tyyppi tiedä kyllä yhtään tästä asiasta, hänellä ei ole mitään käsitystä tapahtuneesta".Ja lähtivät sitten vaa menemää. Kävi sitten ilmi että kyseinen pahoinpitelijä kaikenlisäksi käyttää huumeita.
Että hyvä poliisit! Kaikkea nekään ei tajua kadulta noukkia talteen.
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#92

Viesti tube »

En millään jaksa uskoa, että ihmisten käyttäytymismalleissa olisi kovin suuria eroja Suomen sisällä liikuttaessa, vaikkakin Tsadissa naisväki pukeutuukin paremmin kuin vaikka Tampereella (empiirinen havainto). Epäilen kutienkin, että Stadi olisi vain riitaa keskenään haastajien temmellyskenttä, kun taas Lahti olisi puolillaan psykoja jotka käy kenen tahansa satunaisen vastaantulijaan kurkkuun kiinni ja varsinkin niiden syyttömien. Kyllähän se on niin, että Lahti ON synkkä paikka, mutta ei sentään niin synkkä ja olen sentään käynyt siellä useasti.

Järkevällä toiminnalla tarkoitan asioita laajemmin alkaen siitä, mihin menee ja koska (esim minun nuoruudessani Hesassa ei menty vaikkapa Kaisaniemen puistoon yksin yöllä), minkälaista sanatonta viestintää huokuu ja päättyen vaikkapa siihen, mitä tekee potentiaalisen väkivaltatilanteen tullessa kohdalle, tässäkin esim etäisyyksien hallinta on oleellisessa asemassa nähdäkseni. Tässä mielestäni ylpeys käy lankeemuksen edellä ihan kirjaimellisesti. Tappelua harvemmin vältetään sillä, että huudellaan potentiaalisille aggressoreille, että älä tuu mulle rupeen ja sun munakin on pieni.

Tietenkään kyselemällä ei saa yhtä hyvää kuvaa kuin paikan päällä päältä katsomalla, mutta kaverilta jälkeenpäin kuullut huhupuheet se useimmiten voittaa. Harva haluaa sanoa ens viikolla koulussa, että uittu, olinpatyhmä kun aloin sille aukomaan ja sit se vetikin mua lättyyn.

Edit: Mitä ylläolevaan tulee, niin oikeusvaltion varjopuolia on se, että poliisi ei saa noukkia ketä vaan talteen, vaan pitää olla jotain todisteita. Se, että henkilö X sanoo ei ihan vaan riitä.

Edit II (ei pysy perässä...) Jussip sanoo paljon, mutta asiaa.

/T
Viimeksi muokannut tube, marras 1, 2006, 18.44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
_m_
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 23
Lauteille: Huhtikuu 2006

#93

Viesti _m_ »

tube kirjoitti: Edit: Mitä ylläolevaan tulee, niin oikeusvaltion varjopuolia on se, että poliisi ei saa noukkia ketä vaan talteen, vaan pitää olla jotain todisteita. Se, että henkilö X sanoo ei ihan vaan riitä.
/T
No se ketä oli eniten pahoinpidelty ei ollu paikalla mutta meillä oli parillä tyypillä kanssa jälkiä naamassa ja muualla kehossa kun oltiin menty auttamaan kyseistä kaveria mutta kyseinen poliisi on millanen on: idiootti. Samaa mieltä oli ne Hesen vartijatki.
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#94

Viesti Gyokuro »

tube kirjoitti: Lahti ON synkkä paikka....
Tainnut viime vuosina vaihdella lähes vuoron perään piikkipaikkaa väkivaltatilastoissa asukaslukuun nähden Vaasan kanssa, jos oikein muistan. Eli saattaa se jotakin kertoa Lahden tilanteesta ja lisääntyneestä mahdollisuudesta joutua siellä konflikteihin.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#95

Viesti PaavoH »

Saattaahan tilastoihin vaikuttaa se, että ei yksinkertaisesti kehdata joka matsista lähteä sairaalaan. Luulisin tämän sisällyttävän merkittävän osan tapauksia (siis ainakaan jos ei ole tullu mitään vakavampia vammoja)

Jos te haluutte miettiä niitä väkivallan syitä nii eikö olis parempi postittaa tänne miksi kimppuun hyökättiin/mitä hyökkääjä sanoi syyksi, ei niitä tapauksia vaan. Vai onko tosiaan siis ollut kyse sellasesta, kun joku on mitään sanomatta alkanut takomaan ?
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#96

Viesti jussip »

Killuminati kirjoitti: Vai onko tosiaan siis ollut kyse sellasesta, kun joku on mitään sanomatta alkanut takomaan ?
Ainakin minun esimerkeissä kyllä.
RJOG
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 35
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Joensuu

#97

Viesti RJOG »

Gyokuro kirjoitti:
tube kirjoitti: Lahti ON synkkä paikka....
Tainnut viime vuosina vaihdella lähes vuoron perään piikkipaikkaa väkivaltatilastoissa asukaslukuun nähden Vaasan kanssa, jos oikein muistan. Eli saattaa se jotakin kertoa Lahden tilanteesta ja lisääntyneestä mahdollisuudesta joutua siellä konflikteihin.
Joku aika sitten oli tällainen Iltalehden tutkimus.

"Tämän vuoden tammi-kesäkuussa henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten lukumäärä tuhatta asukasta kohden."

1. Helsinki (4,71)
2. Vaasa (4,45)
3. Jyväskylä (4,17)
4. Joensuu (3,89)

Lahti sijoittui tässä tutkimuksessa kahdeksanneksi (3,39)

Eihän tämä ole tietenkään koko totuus asiasta, ja otoskin on vain puolelta vuodelta.
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#98

Viesti kamppaaja »

Mika kirjoitti:
_m_ kirjoitti: No ei taida tuollaisella kyselemisellä saada yhtä hyvää kuvaa tapahtumasta kuin jos on itse paikan päällä.
Tuskinpa ne lääkärille koko ajan valehtelevat, sillä eihän se lääkäri päätä esim. syytteistä.

Jotenkin tuo väite kuulostaa ainakin osittain mutun nostamiselta tietynlaisen empirian yläpuolelle.
Lähempänähän se sanalliseen selitykseen perustuva mielikuva on mutua kuin itse nähty tapahtuma.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#99

Viesti Mika »

kamppaaja kirjoitti:
Mika kirjoitti:
_m_ kirjoitti: No ei taida tuollaisella kyselemisellä saada yhtä hyvää kuvaa tapahtumasta kuin jos on itse paikan päällä.
Tuskinpa ne lääkärille koko ajan valehtelevat, sillä eihän se lääkäri päätä esim. syytteistä.

Jotenkin tuo väite kuulostaa ainakin osittain mutun nostamiselta tietynlaisen empirian yläpuolelle.
Lähempänähän se sanalliseen selitykseen perustuva mielikuva on mutua kuin itse nähty tapahtuma.
Odotin tätä.

Voihan se olla noinkin, mutta juuri siksi olen käyttänyt sanoja tai sanapareja "tuskinpa", "koko ajan", "jotenkin", "osittain" ja "tietynlaisen". Mä olen pirun tarkka näistä juuri sen takia, ettei tarvitsisi kirjoitella tällaisia viestejä. ;)

Mutta asiaan. Yksi ihminen näkee vain sen, mitä yksi ihminen voi nähdä. Kukaan yksi ihminen ei yksinään näe kaikkea, ja kavereilta kuullut jutut voivat yhtä hyvin olla totta kuin epätottakin, kun tosiaan, kuten joku jo kirjoittikin, niitä nöyryytyksiä, jotka ovat olleet oman suunsoiton seuraamuksia, ei aina kerrota rehellisesti kaikille. EA-lääkäri näkee paljon ihmisiä, jotka ovat olleet ainakin pientä paikkausta vaativassa tilanteessa, ja koska lääkäri ei ole poliisi, voi joku ihan rehellisestikin kertoa, mitä tapahtui, ja voi jopa helpottaa puhua asiasta ulkopuolisen, auttavan aikuisen henkilön kanssa.

Kuten kirjoitin, varmaan ainakin ne poliisit tietävät myös jotakin, luultavasti ainakin enemmän kuin se yksi katuja tallaava teini.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#100

Viesti Kuhmu »

Joka paikassahan saa turpaan, jos oikein tahtoo, ei se ole vaikeaa. Tein aikanaan ovitöitä muun muassa Kouvolassa ja on sanottava, että tykkäsivät ottaa siellä myllyä harva se ilta. Riippunee siitä,Että miltä pallilta asioita katsoo. Väkivallan yllätyksellisyys kun on hiukan sellainen juttu, ettei koskaan voi tietää, mitä se kenellekin edustaa. kouvolalalaiset ovat ravintola käyttäytymiseltään vinksahtaneempaa jengiä, kuin lahtelaiset, ei sillä, etteikö lahtelaisetkin tuohon myllyn ottamiseen ole vihkiytyneitä, mutta kouvolassa ollaan vaan jotenkin lähempänä luontoa.
Itse olen nähnyt paljon väkivaltaa ja joutunut myös puuttumaan siihen, enkä pidä sitä yhtään vähäteltynä vaihtoehtona, että treenaa tapellakseenkin. Vähättelemättä kuitenkaan niitä muita aspekteja, joita tässä viestiketjussa on tullut esiin.
Hojoaminen on monen asian summa ja jokainen laskee sen omalla tavallaan.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#101

Viesti Jussi Häkkinen »

Jarni kirjoitti: En tiedä näiden kaverien treenitaustoista, mutta ovat yleensä kuitenkin 20-30kg kevyempiä ja matsi on yleensä ohi muutamassa sekunnissa, kun löytävät itsensä lukosta/kuristuksesta jne. En vaan käsitä, mikä saa lähteä haastamaan puolta isompaa vastaa, saa nimittäin itse olla aika taitaja jos meinaa pärjätä. Itse olen 90-kiloinen ja puntilla paino hankittu, mutta mieleeni ei ole tullut käydä jonkun 120kiloisen päälle ihan vaan kokeillakseni...outoa...menisivät treeneihin kokeilemaan...
Näitä on tullut vastaan muutama. Selkeästi itseäni pienempiä, humalapäissään ensimmäisen ison jätkän päälle käyviä tapauksia. Näihin se yleisesti riidanhaastajat karkoittava rennonlupsakan ison jätkän olemus toimii käänteisesti ja herättää nahisteluhalun.

Ei selittelyä, riidanhaastamista tai mitään. "Perkele!" (tai muu vapaavalintainen kirosana) ja sitten jo ropisee (onneksi ei salamoi). Siinä sitten itsesuojelullisia jatkotoimia suorittaessaan saa miettiä, että missä asennossa tuollainen ihminen on alulle pantu...


Provokaatiotonta väkivaltaa kyllä tapahtuu. Silti, se on poikkeuksellista ja mielestäni nuorison parissa vielä paljon harvinaisempaa kuin hivenen aikuisemman väen parissa. Nuorisopuolella...no, poskensoitolla se nahina yleensä alkaa.


Lahti on kyllä melkoisen mielenkiintoinen kaupunki. Hieman tulee mieleen, että liian suuri kyläksi, mutta pikkukylän ihmisten asenne. Sen verran usein tuo rähinöistä varoittava "hämähäkkivaisto" yöelämässä liikkuessa sielläpäin soittelee ja tarjoaa myllyjä nähtäväksi.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#102

Viesti Gyokuro »

Pitäähän näistä väkivaltatilanteista puhuttaessa ottaa huomioon se, että kun sanotaan, että vanhemmalla iällä olen huomannut nykyisiin kokemuksiini perustuen, että sen ja sen väkivaltatilanteen olisi voinut välttää, että myös niiden mahdollisten vastapuolen kavereiden ikähaitari on muuttunut melkoisesti niistä omista hulinavuosista, joihin väittämänsä tänä päivänä perustaa. Tarkoitan tällä sitä, että harvapa meistä ns. "aikuisista" missään nuorison ykkösmestoissa pyörii, vaan niissä aikuisten paikoissa on kenties kavereilla myös noussut kynnys agressiiviseen käyttäytymiseen, eli ei ainoastaaan itselle ole tullut järki päähän ja kenties se on osasyy siihen, että vanhemmalla iällä on "huomannut", että enää ei tarvitse tapella, jos ei itse halua. Tai ainakin itse olen tullut tähän tulokseen nyt asiaa pohdiskeltuani. Itse tunnen ainakin useitakin nuoruusajan lihamyllyjä, jotka ovat aivan tavallisia ja rauhallisia huolehtivaisia perheenisiä tänäpäivänä, joita on todella vaikea saada enää edes hiukan hermostumaan. Joten saattaa olla, että aikuisiällä heiteteyt kommentit eivät ole aivan relevantteja nuorten maailmaan.

Eli sanotaanko näin, että itse olen huomannut, että näin vanhempana aikuisten maailmassa ei enää tarvitse 95% todennäköisyydellä uhkaavissa tilanteissa tapella jos ei itse halua.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#103

Viesti MarkkuT »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Lahti on kyllä melkoisen mielenkiintoinen kaupunki. Hieman tulee mieleen, että liian suuri kyläksi, mutta pikkukylän ihmisten asenne.
Naulan kantaan. Veikkaan muuten, että aika suuri osa Lahden yöelämään osaa ottavista onkin pienistä lähialueen kylistä. Eikä kaupungin huono työllisyystilannekaan varmaan ainakaan auta asiaa. Sen verran täytyy tubea kompata - ihan kokemuspohjalta - että kyllä se tappelun väistäminen sielläkin onnistuu ihan yhtä helposti/vaikeasti kuin muuallakin. Taitaa useissa tapauksissa olla juuri se pikkukylän mentaliteetti, joka tulee nöyrtymisen tielle.

Kaveri muuten de-eskaloi sen puukkotilanteen varmaan kaikkien itsepuolustusopettajien mielestä tosi tyylikkäästi. Otti tutun hullukatseensa ja huusi jotain tyyliin "viillä saatana, et varmaan uskalla". :D
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#104

Viesti Mika »

Gyokuro kirjoitti: Pitäähän näistä väkivaltatilanteista puhuttaessa ottaa huomioon se, että kun sanotaan, että vanhemmalla iällä olen huomannut nykyisiin kokemuksiini perustuen, että sen ja sen väkivaltatilanteen olisi voinut välttää, että myös niiden mahdollisten vastapuolen kavereiden ikähaitari on muuttunut melkoisesti niistä omista hulinavuosista, joihin väittämänsä tänä päivänä perustaa. Tarkoitan tällä sitä, että harvapa meistä ns. "aikuisista" missään nuorison ykkösmestoissa pyörii, vaan niissä aikuisten paikoissa on kenties kavereilla myös noussut kynnys agressiiviseen käyttäytymiseen, eli ei ainoastaaan itselle ole tullut järki päähän ja kenties se on osasyy siihen, että vanhemmalla iällä on "huomannut", että enää ei tarvitse tapella, jos ei itse halua. Tai ainakin itse olen tullut tähän tulokseen nyt asiaa pohdiskeltuani. Itse tunnen ainakin useitakin nuoruusajan lihamyllyjä, jotka ovat aivan tavallisia ja rauhallisia huolehtivaisia perheenisiä tänäpäivänä, joita on todella vaikea saada enää edes hiukan hermostumaan. Joten saattaa olla, että aikuisiällä heiteteyt kommentit eivät ole aivan relevantteja nuorten maailmaan.

Eli sanotaanko näin, että itse olen huomannut, että näin vanhempana aikuisten maailmassa ei enää tarvitse 95% todennäköisyydellä uhkaavissa tilanteissa tapella jos ei itse halua.
Minä taas olen sitä mieltä, että aikuisena osaa katsoa nuoruusiän tapahtumia vähän eri kulmasta. En näe tällä yhtään mitään yhteistä nykyisten kokemusteni kanssa. Kyse on kahdesta ihan eri asiasta, joita ei sovi lainkaan sekoittaa toisiinsa.

Ja minä kasvoin Porissa, joka siihen aikaan oli käsittääkseni Suomen väkivaltaisin kaupunki (Vekan mukaan kylä on kovasti rauhoittunut noista ajoista). Tää oli sitä aikaa, kun punkkarit kääntelivät poliisiautoja katolleen ja muuta mukavaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#105

Viesti MtJ »

Tosi väkivaltainen kuva on meikäläiselle jäänyt Lahden yöelämästä.
:lol: Kyllä, kyllä. Siellä sitä tuli nuorena kömyttyä ja tapeltua useastikin. Tästäkin tuli yksi juttu mieleen. Kerran sattui tilanne joskus 90-luvulla, että kävelimme ravintolasta toiseen ja kadun kulman takaa tuli kaksi nuorta. Toinen veti yhtäkkiä suoraan keskelle nenää nyrkillä kaveriani. Mikäs siinä sitten auttoi, rähinäksi se meni. Kaveria jo retuutettiin pitkin Vesijärvenkatua ja meikäläinen nappasi sitä toista nyrkillä johonkin pään seutuun. Kaverini pääsi sieltä retuutuksesta jotenkin ylös turpa veressä, napsautti muistaakseni tyylipuhtaan lonkkaheiton suoraan asfalttiin ja koko asia jäi siihen. Sitten mentiin ravintolaan, kysyttiin joltain typsyiltä paperia, että saatiin siivottua vuotava nenä.

Toiset poistuivat vastakkaiseen suuntaan ja heitetyllä oli ilmeisiä vaikeuksia pystyä kävelemään suorassa. Ja se toinen ei tietenkään ollut millänsäkään enää, tuki kaveriaan. Kyllä harmitti, lyönti oli ihan selvästi tehoton tai sitten kaverilla oli vaan kova pää.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 50 kurkkijaa