Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi treenata, ellei tapellakseen?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#46

Viesti Polvi »

MarkkuT kirjoitti:
Polvi kirjoitti:Vaikka kännissä auonkin päätäni monesti turhan pienestä, ei minua todellakaan kiinnosta lyödä muita muualla kuin kehässä.
Turhan pienestä se tabithakin päätään aukoi :lol:
Tässä on hyvä muistaa se, että mä olen niin säälittävä ilmestys, ettei mulle kukaan suutu vaikka leukojani louskutankin. Yleensä ne vaan nauraa ja lähtee pois.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
_m_
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 23
Lauteille: Huhtikuu 2006

#47

Viesti _m_ »

PetriP kirjoitti: Kannattais miettiä varmaan omia tekemisiä ja liikkumisia paremmin. Väkivaltaiset rikokset eivät Suomessa ole lisääntyneet, joten hyökkäyksen kohteeksi joutuminen ei ole tänään sen tödennäköisempää kuin minun nuoruudessani => hyökkäyksen kohteeksi joutuminen on tosi harvinaista jos ei itse tee jotain tyhmää.

Mulla on ikää 40+ vuotta ja olen tiettävästi joskus ollut jopa aavistuksen humalassa mutta silti edellinen tappelu jossain 10v ikäisenä. Kerran tai kaksi muistan vaihtaneeni paikkaa. Joskus muistan ennakoivasti vaihtaneeni kadunpuolta.

Petri
No toi on jo aika outoa että viimeksi kymmenen vuotiaana. Mutta täällä päin niistä tappeluista kuulee joka viikonloppu.Milloin on jotain lyöty rengasraudalla ja milloin on joku hakattu porukalla jne. Kyllähän siitä ite voi yrittää lähteä pois paikalta jos joku tulee uhoamaan mutta aina ei onnistu. Luulis että teillä vanhemman sukupolven tyypeillä ois kokemuksia näistä asioista. En mä ainakaan pidä ihmeellisenä jos nään jonkun kaupungilla joutuvan tappeluun ilman omaa syytään.Itelläkin monia kokemuksia.Yhellä kaverilla murtu tossa taannoin leuka kolmesta kohtaa, yks kaveri sitte sai rengasraudasta viideltä jätkältä.Tosin yhellä vaan oli rengasrauta ja muut hakkas. Yks hakattiin aika kunnolla porukalla. Joo noita tapauksia on lukusia joten turha kenenkään selittää että niihin törmää todella harvoin. Ehkä teiän nuoruudessa vaan oli erilaista, en tiiä mutta näin se on ainakin meillä.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#48

Viesti Polvi »

_m_ kirjoitti: Mutta täällä päin niistä tappeluista kuulee joka viikonloppu.
Missäs päin asustelet? Sosioekonominen asemasi?
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#49

Viesti Vlad Tepes »

Polvi kirjoitti:
_m_ kirjoitti:Mutta täällä päin niistä tappeluista kuulee joka viikonloppu.
Missäs päin asustelet? Sosioekonominen asemasi?
Tämä olisi kiva kuulla, ja sen lisäksi päihdekäyttäytyminen.
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#50

Viesti Sylvesteri »

Kyllä minä jouduin monesti tappeluihin silloin kun kävi kaupungilla, mutta ei päässyt vielä baareihin.
Mietinnässä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#51

Viesti Mika »

Sylvesteri kirjoitti: Kyllä minä jouduin monesti tappeluihin silloin kun kävi kaupungilla, mutta ei päässyt vielä baareihin.
Niin minäkin, mutta näin aikuisena näkee kyllä todella selvästi, miten ne tilanteet olisi useimmiten voinut välttää. Yleensäkin tuollainen kartsalla perjantaisin ja lauantaisin alaikäisenä alaikäisten seassa pyöriminen on hyvin, hyvin väkivaltapainotteista. Pennut hakevat identiteettiään ja rakentavat hierarkioita sekä miellyttävät kavereitaan ja vastakkaista sukupuolta. Täysin apinoiden tasolla siinä mielessä. Kuuluu pissiselämään. Onneksi nykyään on fiksujampikin teinejä (no, oli niitä silloinkin, mutta nykyään on enemmän, sillä teiniväkivalta on laskenut; nyt en hae mitään tilastoja, esitin niitä aiemmin muistaakseni siinä teiniketjussa).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#52

Viesti Gyokuro »

Polvi kirjoitti:
_m_ kirjoitti:Mutta täällä päin niistä tappeluista kuulee joka viikonloppu.
Missäs päin asustelet? Sosioekonominen asemasi?
Mitäs ihmettelemistä noissa _m_:n teksteissä on ? Itte oon jo 35 v perheenisä, eli hullut nuoruusvuodet ovat jo kaukana takana, mutta kuulen jatkuvasti vastaavista tapauksista nuoremmilta sukulaisiltani, jotka käsittääkseni eivät ole itse mitään hankaluuksiin hakeutujia ( ei siis rikosrekisteriä, eikä päihteiden suurkuluttajia ). Se pitänee paikkansa kun Mika sanoi, että teinien väkivaltakäyttäytyminen on vähentynyt, mutta voisin kuitenkin väittää, että samalla myös raaistunut, kuten _m_:n tekstistäkin ilmeni. Perustan sanani myös lastenkodissa työskentelevien kavereideni havaintoihin. Nämä voivat tietenkin kattaa havainnot vain paikallisesti, mutta käsitykseni mukaan ilmiö on yleinen koko maassa.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#53

Viesti Kehäraakki »

Jos joku treenaa kamppailulajeja tapellakseen, niin mikäs siinä. Poliisin tiedostoissa on tilaa useammallekin hätävarjelun liioittelulle, pahoinpitelylle jne. Ottelemaan oppii vain ottelemalla, joten kai sitten tappelemaan oppii vain tappelemalla. Suomalainen yhteiskunta ei vain oikein anna palkintosijoja tappelijoille, ei aina edes sille selkäänsä saaneelle.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Jarni
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 21
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#54

Viesti Jarni »

Itse olen joutunut muutaman kerran haluamattani tappeluun, vaikka kuinka yrittää vakuuttaa kaveria et "joo mää lähden tästä ny meneen" niin se tulee perässä ja käy ryysyihin kiinni. Kyl siinä vaiheessa aika refleksin omaisesti puolustautuu kun toinen repii rinnuksista. Ehkä naamani ei miellytä. Toinen ihmetyttävä asia on tyypit, jotka haastavat kavereilleni riitaa, vaikka pojat ovat n. 100kg lihaskimppuja. Kun vielä muutama harrastaa Kreik.room. painia niin ei siinä toisella yleensä ole mitään jakoa. Ja näitä huutelijoita tulee vastaan valitettavan usein, itse en ainakaan valitsisi kohteekseni ulkoisesti voimakkaan näköistä tyyppiä jos tappelua hakisin...outoa...
"Elämättömästä elämästä ei saa rahoja takaisin"
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#55

Viesti tube »

_m_ kirjoitti: Mutta täällä päin niistä tappeluista kuulee joka viikonloppu.Milloin on jotain lyöty rengasraudalla ja milloin on joku hakattu porukalla jne. Kyllähän siitä ite voi yrittää lähteä pois paikalta jos joku tulee uhoamaan mutta aina ei onnistu. Luulis että teillä vanhemman sukupolven tyypeillä ois kokemuksia näistä asioista. En mä ainakaan pidä ihmeellisenä jos nään jonkun kaupungilla joutuvan tappeluun ilman omaa syytään.
Missä on täällä päin?

Minun mielestäni ilman omaa syytään tappeluun joutuminen on nykysuomessa erittäin epätodennäköistä. Toki mahdollista, mutta nähdäkseni 95+%ssa tapauksista tappelun olisi voinut välttää toimimalla "järkevästi" jo ennenkuin toinen meinaa käydä raiveleihin kiinni. Ennakointi on avainsana tässä mielestäni. Näen töissäni suht runsaasti pahoinpideltyjä ja aivan ehdottomassa valtaosassa tapauksista tappelun olisi mielestäni voinut välttää. Tietenkin on niin, että syyllinen on lähes poikkeuksestta väkivallan tekjiä ja "mitäs ei juossu haneen" ei ole puolustus tekijää kohtaan.

Minä treenaan siksi, että budo on kovasti mielenkiintoista niin ihmisen mekaniikan kuin henkisenkin toiminnan kannalta. Lisäksi taistelutaidoissa on ihan niiden historian takia oma viehätyksensä johon ei liity hyötynäkökohtia. Bonusta on, että samalla oppii epätodennäköisesti tarvittavia taitoja jos todellinen väkivaltatilanne tulee (mikä ei ole mahdotonta, pariin kertaan on töissä ollut läheltä piti -tilanne ja ihan aina pakeneminen tai peräytyminen ei ole se järkevä tai "oikea" vaihtoehto). Enemmän kuitenkin hyötyä on potentiaalisten väkivaltatilanteiden tunnistamisesta ja ohjailusta rauhanomaiseen ratkaisuun. Viimeistä ei välttämättä treeneissä opi, mutta ensimmäistä kylläkin sekä treeneissä tulee "asennekasvatusta" tämän suhteen. Liikunta on myös plussaa, mutta vain sen takia ei mielestäni dojolla kannata käydä, koska ainakaan meillä treenit eivät ole erityisen tehokasta urheilua, vaikka kyllä siinä lämmin tulee ja joskus hengästyykin.


/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#56

Viesti Sylvesteri »

tube kirjoitti: Minun mielestäni ilman omaa syytään tappeluun joutuminen on nykysuomessa erittäin epätodennäköistä. Toki mahdollista, mutta nähdäkseni 95+%ssa tapauksista tappelun olisi voinut välttää toimimalla "järkevästi"
Minä en ainakaan ala mitään erityisliikkuja tekemään väistääkseni tappelua, jos vastustaja on selvästi voitettavissa. Vastustaja on esimerkiksi yksin liikenteessä ja samankokoinen kuin minä -> varmaa että löytää itsensä kenturasta jos kehtaa edes hipaista tekstiileihini.
Mietinnässä.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#57

Viesti Polvi »

Täytyy nyt totuuden nimissä kertoa, että kyllä niitä TÄYSIN syyttömiäkin piestään. Kaveripiirissäkin näitä tapauksia on useita, joissa joku sivullinen on päättänyt vetää nyrkillä päin näköä ilman minkäänlaista provosointia. Siis siten, että kävelen kadulla/baarissa kaverini kanssa ja vastaantulija vetää nyrkillä päähän. Yhdessä näistä tapauksista kaverini sai porttikiellon kyseiseen baariin, kun meni ilmoittamaan tapauksesta ovimiehille.. :evil:

Tietysti kavereitani voi syyllistää, olivathan se baarissa/kadulla/jne.. :roll:
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Kehäraakki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 428
Lauteille: Huhtikuu 2006

#58

Viesti Kehäraakki »

Jarni kirjoitti: Itse olen joutunut muutaman kerran haluamattani tappeluun, vaikka kuinka yrittää vakuuttaa kaveria et "joo mää lähden tästä ny meneen" niin se tulee perässä ja käy ryysyihin kiinni. Kyl siinä vaiheessa aika refleksin omaisesti puolustautuu kun toinen repii rinnuksista. Ehkä naamani ei miellytä. Toinen ihmetyttävä asia on tyypit, jotka haastavat kavereilleni riitaa, vaikka pojat ovat n. 100kg lihaskimppuja. Kun vielä muutama harrastaa Kreik.room. painia niin ei siinä toisella yleensä ole mitään jakoa. Ja näitä huutelijoita tulee vastaan valitettavan usein, itse en ainakaan valitsisi kohteekseni ulkoisesti voimakkaan näköistä tyyppiä jos tappelua hakisin...outoa...
Ei siinä mitään outoa ole. Ne ovat juuri niitä kavereita jotka treenaavat kamppailulajeja vain tapellakseen. Kadulla sitten testataan, miten treeni on purrut. Ja eihän kovaa treenannut harrastaja halua samankokoista vastustajaa, isompi on parempi.
Oon lyöny, mutta on lyöty takaskin
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#59

Viesti MtJ »

Mulla oli opiskeluaikana kämppiksenä helkatin iso nyrkkeilijä ja judoka, yli satakiloinen lihaskimppu, joka lisäksi oli nuorempana lahjakas voimanostaja (natuna maastaveto 220kg). Sen kimppuun kävi sellaiset 55kg pikkujuipit, eräskin roikkui ilmassa sen riveleistä ja huusi, että "haluutsä läski turpaan". Se lähti siitä, kun kämppis huitaisi sitä johonkin olkapään tienoille avokämmenellä.

Mistä niitä kärpäsiä oikeasti tulee näitten isojen ukkojen kimppuun. Ei ne kaikki kuitenkaan ole mitään rauhallisia kirjanpitäjiä, kämppäkaverillakin oli välillä oikein tekemistä, ettei olisi alkanut paloitella niveliä toisinpäin niiltä muikuilta.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#60

Viesti tabitha »

Jutoka kirjoitti: Ei mitenkään pahalla tabitha, mutta tuo on mielestäni melko usean nuoren tytön ongelma. Niitä vaaran paikkoja ei tunnisteta...
:roll:

Ei millään pahalla Jutoka, mutta tuo on tosi törkeää puhetta. Saattaisi olla, ettei olisi itselläsikään pitänyt pinna siinä tilanteessa. Älä yleistä minuun tuollaisia asioita, koska en käyttäydy niin kuin tyttö, enkä todellakaan edes halua olla tyttö, enkä ole voinut valita sitä!

Tuollaisten kommenttien takia olen toisinaan lähellä itsemurhaa. Jos ikäiseni poika tappelee kadulla, sanotko noin? Todennäköisesti et, vaan se on normaalia. Minulla se taas on sitä etten osaa varoa vaaraa. Se on epäreilua, koska ei minulta ole kysytty, kumpaa sukupuolta haluan olla.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa