Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi treenata, ellei tapellakseen?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#16

Viesti Jussi Häkkinen »

masha kirjoitti: Jussin vastaus oli mainio! Tappeleminen tai itsepuolustus on minullakin jossain viimesenä listassa.
Ei minulla tuo viimeisenä ole. Se on vain niin yksinkertainen ja perustason asia, ettei se myöskään enää jaksa sen kummemmin sieltä korostua - etenkin, kun kokonaisuus on laajahko ja tuo osio lähinnä sen terveysidean osa.


KukiHilli pisti hyvin. :)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Wiljam
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 180
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#17

Viesti Wiljam »

Sylvesteri kirjoitti:
Hna kirjoitti:Oli harrastus mikä tahansa, sen syy usein ei ole "sit mä tarviin sitä tilanteessa x", vaan itselle mieluisa ajanviete.
Olet varmasti oikeassa. Luulen kuitenkin, että kun ihminen valitsee kamppailulajin, takana on useimmiten tuollaisia ajatuksia. Sitten ne ajan kanssa karisee kun huomaakin että eipä niitä taitoja kovin usein ole tarvinnutkaan ja niiden tuoma käytännön hyöty jää siihen kuntoon sekä itsetuntoon -nips-
aloittaessani kamppailulajiharrastustani juuri tappelujutut tuntuivat "kovilta" ja "siisteiltä". vaikka ei silloinkaan se tappelu vaan se mystiikka "mulla on X.Y dania ja osaan lentää!"

kauaa ei kulunut kun huomasi, että muut syyt, mitä tässä ketjussa on jo mainittu, nousivat tärkeään osaan harrastamisessa. ip-aspekti on edelleen mukana, mutta noin muuten en varsinaisesti pitkään aikaan ole katsonut reenaavani tappelun takia.
Wiljam ennen ja nyt
-Tang Lang
-Taekwon-Do
-Art Wushu
-Capoeira
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#18

Viesti sinappi »

Mie ainakin treenaan tapellakseni. Tai paremminkin oppiakseni mahdollisimman tehokkaaksi tappelijaksi. Liekö tämä sitä Häkkisen mainitsemaa akateemista kiinnostusta. En tietenkään halua tapella, enkä tappele - saatika että uskoisin joutuvani joskus tappelemaan. Pyrin näet seuraamaan tietä; Budo=tappelun tie. :)

Itsepuolustus taidon kehittämisellä harrastusta(tai no, elämäntapaa) on turha perustella, sillä olen harmikseni huomannut, ettei itseni suojeleminen kiinnosta minua suurissa määrin - en edes käytä pyöräillessä kypärää. Sitäpaitsi koen olevani turvassa väkivallata. Toisaalta jos Tabithan kaltainen hento tyttö joutuu kahdesti viikossa tappeluun, niin kai väkivallan kohtaaminen on hiukan todennäköisempää kuin vaikka salamanisku. En muuten ole myöskään harjoitellut ensisijaisesti suojautuakseni salamaniskuilta! :?

Liikunnastakaan en suuremmin pidä, mutta kamppailijalle hyvä fyysinen suorituskyky nyt sattuu olemaan tärkeä ominaisuus. Olisiko ollut Yamazu, joka eräällä bujinkan seminaarilla sanoi, että soturi on itselleen velkaa terveen ruumiin. Olen täysin samaa mieltä siitä.
Jointti kirjoitti: Se voipi käydä aika rankaksi päänupille semmoinen treenaaminen jossa jatkuvasti valmistaudutaan johonkin tulevaan tappeluun, ja mitä sitten jos sitä ei koskaan tulekaan...
Miusta budokan just pitäs valmistautua jatkuvasti siihen tappeluun, mitä ei kuitenkaan toivottavasti koskaan tulekkaan! Ainakin mie yritän valmistautua, ainakun vaan muistan. Mie oon vissiin vaan aika sairas sitten. :lol:
Killuminati kirjoitti: Kaikenkaikkiaan, minusta taistelussa ja sen opeissa on jotain todella elämää syvältä koskettavaa.
Niin onkin!
heian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3164
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Sonkajärvi

#19

Viesti heian »

Kyllä minä treenaan karatea vain sen takia, että pidän kyseisestä lajista. En treenaa tappelun takia, ei itseasiassa ole tullut mieleenkään treenata sen takia.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#20

Viesti Elina »

Minä reenailen, koska taistelulajit ovat hyviä harjoitusmuotoja ja vaativat melko paljon keholta, mutta haluan myös olla mahdollisimman itsenäinen niin, että jos ikinä joutuisi itseään tai muita puolustamaan, pystyisin siihen. Eli kyllä se "tappeleminen" on tavallaan siellä mukana yhtenä syynä, jos asian haluaa niin ajatella (minä taas käsitän sen tappelemisen vähän niin, että joku haluaa mennä treeneihin vain siksi, että pääsee hakkaamaan toisia).
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#21

Viesti JanneM »

tabitha kirjoitti: Vähän aikaa sitten, jouduin viikon sisällä kahteen tappeluun Helsingissä. Toinen oli Kaisaniemen puistossa ja toinen metrossa. Vai ettei ikinä osu kohdalle :shock:
Sun kohdalla ne tappeluun joutumiset johtuivat luultavasti sitä, että olet rääväsuu. ;)
Tai ainakin itse sanoit, että Kaisaniemen tapauksessa sanoit pahasti takaisin ja kritisoit kyseisen pummin elimen kokoa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#22

Viesti tabitha »

:oops:
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#23

Viesti JanneM »

tabitha kirjoitti: :oops:
Ei sitä nyt häpeillä tartte, että on vähän sanakas, mutta kannattaa van miettiä missä tilanteissa vaan nielee sen ylpeytensä. :P
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#24

Viesti Jopo »

Elina kirjoitti: (minä taas käsitän sen tappelemisen vähän niin, että joku haluaa mennä treeneihin vain siksi, että pääsee hakkaamaan toisia).
Vähän niinkuin potkunyrkkeilijät, thainyrkkeijät ja nyrkkeilijät ;)
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#25

Viesti Gyokuro »

Eikös sitä treenata ennemminkin siksi, ettei tarvitsisi tapella ?
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3297
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

#26

Viesti Eppu »

Gyokuro kirjoitti: Eikös sitä treenata ennemminkin siksi, ettei tarvitsisi tapella ?
Eikö sitten kannattaisi ostaa Wow?
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#27

Viesti Gyokuro »

Eppu kirjoitti:
Gyokuro kirjoitti:Eikös sitä treenata ennemminkin siksi, ettei tarvitsisi tapella ?
Eikö sitten kannattaisi ostaa Wow?

Anteeksi tyhmyyteni .... Wow ?
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#28

Viesti Sylvesteri »

JanneM kirjoitti:
tabitha kirjoitti::oops:
Ei sitä nyt häpeillä tartte, että on vähän sanakas, mutta kannattaa van miettiä missä tilanteissa vaan nielee sen ylpeytensä. :P
No ei ainakaan siinä vaiheessa kun joku surkea pummi aukoo päätään :badgrin:
Mietinnässä.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#29

Viesti Vlad Tepes »

Minä treenaan siksi, että voin olla tälleen :naka: heikompieni seurassa...

Ei kun oikeasti minä treenaan eri asioita vähän eri syistä. Lenkillä, salilla yms käyn siksi, että olisin parempi sängyssä ja eläisin vanhaksi ilkeäksi sedäksi terveenä.

Painia treenaan siksi, että se on melkein yhtä kivaa kuin syöminen.

Itsepuolustusta treenaan hyvin hyvin vähän ja sitä treenaan "varmuuden vuoksi". Ilkkukaa vaan kun sanon tämän, mutta mielestäni tälläisen perusjampan itsepuolustustaidot eivät tarvitse olla kummoiset. Vähempikin riittää, koska uhka on niin pieni, lähes olematon. Toisaalta treenaan mindset, awareness yms juttuja melkein aina kun kotoani ulos lähden... siitä on tullut sellainen tapa, että arvioin tilanteita, suunnittelen taktiikoita ja yleensäkin kiluilen paranoidina kaupungilla. On mukavampi kävellä, kun on jotain tekemistä.

Pystyottelua treenaan myös huvikseni. Se ei ole lähellekään yhtä kivaa kuin matossa halailu, mutta kyllä sitäkin on mielekästä treenata. Ärsyttää vaan, kun olen siinä niin avuton.

Escrimaa treenaan siksi, että se on kehonkäytöllisesti haastavaa ja esteettisesti kaunista.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3297
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

#30

Viesti Eppu »

Gyokuro kirjoitti:
Eppu kirjoitti:
Gyokuro kirjoitti:Eikös sitä treenata ennemminkin siksi, ettei tarvitsisi tapella ?
Eikö sitten kannattaisi ostaa Wow?

Anteeksi tyhmyyteni .... Wow ?
World of Warcraft. Nettiroolipeli. Ei tarvitsisi tapella kun naksuttelee kotona ja juo energiajuomaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa