Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voiko kamppailulajeja oppia videoilta?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19103
Lauteille: Helmikuu 2005

#16

Viesti Jussi Häkkinen »

Verr kirjoitti: Ai se riippuu oppiiko kirjoista vai se, että oppiiko opetuksella?
Se, miten hyvin kirjoista oppii - ja sekin, miten opetuksesta oppii.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
sokutoja
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2006

#17

Viesti sokutoja »

Verr kirjoitti:
PetriP kirjoitti:
Judossa laji on levinnyt alkujaan MYÖS kirjoista opettelemalla.
Petri
Voi hyvä Sylvi ja kissansa! Väitänpä että heittojen harjoittelu on vaikeimpia ellei vaikein asia opetella ilman kunnollista opetusta. Ei meinaa onnistua opetuksellakaan, monimutkaisia kokonaisuuksia.

Mitä huonompi video, sitä enemmän tarvitsee kokemusta. Hyvissä videoissa yleensä selitetään ne pääpointit.
Eiköhän Suomesta löydy iso liuta porukkaa, jotka -70/80-luvuilla väänsivät judotekniikkaa kirjoista oppien. Ja osa on aktiivisia, daneja saavuttaneita, harjoittelijoita edelleen. Halu oppia oli todennäköisesti valtava, piti vain voittaa oppimisen estot. Toki, kun olen tälläisten herrojen kanssa keskustellut, kertovat monen asian menneen väärin ja myöhemmin piti sama tekniikka uudelleenoppia. Olisivat todennäköisesti oppineet paremmin jos käytössä olisi ollut videoita pelkkien kirjoen sijaan.
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#18

Viesti Verr »

sokutoja kirjoitti: Eiköhän Suomesta löydy iso liuta porukkaa, jotka -70/80-luvuilla väänsivät judotekniikkaa kirjoista oppien. Ja osa on aktiivisia, daneja saavuttaneita, harjoittelijoita edelleen. Halu oppia oli todennäköisesti valtava, piti vain voittaa oppimisen estot. Toki, kun olen tälläisten herrojen kanssa keskustellut, kertovat monen asian menneen väärin ja myöhemmin piti sama tekniikka uudelleenoppia. Olisivat todennäköisesti oppineet paremmin jos käytössä olisi ollut videoita pelkkien kirjoen sijaan.
Varmasti toki löytyy, tie ei vain ole luultavasti ollut kovin ruusuinen; ainakaan mikäli silloiset kirjat muistuttivat etäisestikään kirjastojen judokirjoja.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

#19

Viesti PetriP »

Verr kirjoitti:
sokutoja kirjoitti:
Eiköhän Suomesta löydy iso liuta porukkaa, jotka -70/80-luvuilla väänsivät judotekniikkaa kirjoista oppien. Ja osa on aktiivisia, daneja saavuttaneita, harjoittelijoita edelleen. Halu oppia oli todennäköisesti valtava, piti vain voittaa oppimisen estot. Toki, kun olen tälläisten herrojen kanssa keskustellut, kertovat monen asian menneen väärin ja myöhemmin piti sama tekniikka uudelleenoppia. Olisivat todennäköisesti oppineet paremmin jos käytössä olisi ollut videoita pelkkien kirjoen sijaan.
Varmasti toki löytyy, tie ei vain ole luultavasti ollut kovin ruusuinen; ainakaan mikäli silloiset kirjat muistuttivat etäisestikään kirjastojen judokirjoja.
Eiköhän ne ole:
- Samoja kirjoja mitä kirjastossa
- Samanlaisia kirjoja kuin kirjastossa
- Muuten samanlaisia kuin kirjastossa on, mutta valokuvauksen taso heikompaa ja kuvista on vaikea saada selvää. (Jenssenin "judo" makura-gesa-gatame kerroppa mikä jalka kuuluu kenellekkin)

Hyviä judokirjoja on vähän ja aika vaikeitra ne on tehdä. Tekniikka luettelo kirja on helpompi tehdä ja niitä riittää.

Petri
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#20

Viesti Sylvesteri »

bodyguard kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: En väitä, että mattokamppailua pystyisi oppimaan kokonaisuudessaan, ja muutenkin videoiden käyttö edellyttää mielestäni jo jonkin verran kokemusta, jotta osaa nähdä tärkeät kohdan suoritettavista tekniikoista.
Samaa mieltä. Täysin pystymetsäkaverille ei videoista mielestäni ole mitään hyötyä. Perusteet on oltava edes jotenkuten kunnossa.
Höh, kyllä minä ainakin opin tekemään triangelin ja jujin netin videoista ja jopa olen onnistunut kavereita leikkimielisissä painikisoissa niillä lopettamaan :D

(jujin opettelin avovaimolla, triangelin kerran kaljaa ottaessa kaverin kanssa [siis räkäversiot niistä 8) ])
Mietinnässä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#21

Viesti Mjölnir »

Sylvesteri kirjoitti:
bodyguard kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: En väitä, että mattokamppailua pystyisi oppimaan kokonaisuudessaan, ja muutenkin videoiden käyttö edellyttää mielestäni jo jonkin verran kokemusta, jotta osaa nähdä tärkeät kohdan suoritettavista tekniikoista.
Samaa mieltä. Täysin pystymetsäkaverille ei videoista mielestäni ole mitään hyötyä. Perusteet on oltava edes jotenkuten kunnossa.
Höh, kyllä minä ainakin opin tekemään triangelin ja jujin netin videoista ja jopa olen onnistunut kavereita leikkimielisissä painikisoissa niillä lopettamaan :D

(jujin opettelin avovaimolla, triangelin kerran kaljaa ottaessa kaverin kanssa [siis räkäversiot niistä 8) ])
Olen minäkin oppinut tekniikoita videolta, mutta mattopainin periaatteet on kyllä opettajilta opittuja
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa