Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajit lapsille

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Anni M.
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 823
Lauteille: Lokakuu 2005

#46

Viesti Anni M. »

Tyttö kirjoitti:
Anni M. kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
Kalle Koskinen kirjoitti:
Anni M. kirjoitti:Mikäs sen hienompaa kuin isä (tai äiti tai molemmat) ja lapsi harjoittelemassa/"leikkimässä" yhdessä.
Heh, eilen poikani yritti lyödä tosissaan minua mahaan ja latasipa kädenkin ihan taakse ennen lyöntiä. Sitten kun poika (ja minäkin) oli tarpeeksi rauhoittunut, niin katseltiin tuossa pihassa hieman sitä lyömishommaa. Istuin pikkuisella jakkaralla (viinimarjoja kun olin poimimassa) ja aluksi neuvoin häntä vain työntämään minua nyrkillä joko tuosta olkapään tai rintakehän kohdalta. Aina kun työntö oli tarpeeksi voimakas niin kallistuin taaksepäin, jolloin pojalle tuli tyytyväinen ilme kun sai minua horjutettua. Pojan keskittyminen ei vaan kestänyt paria minuuttia kauempaa, joten annoin hänen karata leikkimään.

Mutta se mistä olin tyytyväinen oli se, että kuten olin häntä maanantaina neuvonut, niin työntäessään hän laski painonsa alas ja toi toisen jalan eteenpäin. Esikoulussa joku poika oli tönäissyt häntä ja sen takia sitten silloin katsottiin hieman työntämiseen liittyviä juttuja. Jännä, että pikkuiset jannut muistavat yllättävän tarkasti näkemiään asioita.
Meidän poika seurailee innolla krav maga -treenejä. Haluaisi kovasti jo itsekin päästä harjoittelemaan. :D Hän on kuin huomaamatta oppinut 360-torjunnan "vastahyökkäyksellä", mikä tarkoittaa tässä tapauksessa kevyttä työntöä rintakehän kohdalle...
Niinhän sitä aina sanotaan, että mitä vanhemmat edellä sitä lapset perässä. :)
Poitsu tuntuu olevan enemmän innoissaan magasta kun judosta (mitä hän siis itse harrastaa), varmaan näiden "mielenkiintoisempien" tekniikoiden takia.

Kyllähän sitä on tietysti välillä miettiny, mitä tarhan tädit mahtaa miettiä, jos jälkikasvu alkaa puhua tyyliin: "kun isi kuristi äitiä" tai "äitillä ja isillä oli pyssyt ja puukot" :oops:.

Hyvin on tuntunut kuitenkin ymmärtävän sen, että kyseessä on harrastus, emme tosissaan toisiamme satuta (ai, emme vai :badgrin:) ja, että treenisalin ulkopuolella ei sitten saa ketään mätkiä (vaikka itseään saakin puolustaa, jos joku käy tarhassa tönimään tms.).

Ja poitsu tuntuu ymmärtävän myös sen, kun treenaamme kotosalla. Ja tietty mistään mahdollisista itsepuolustustilanteista kadulla on tuon ikäiselle vielä turha mennä kovin syvällisesti kertomaan.
Vaikka en olekaan äiti, niin voin hyvin kuvitella, että ennakkoluulot istuvat sitkeässä tyyliin " lapsesta tulee psykopaatti" tmv. Minusta pääasia on, että vanhemmat ovat vastuullisia, kuten te, ja tietävät missä mennään.

Lapset kuitenkin ymmärtävät paljon enemmän kuin mitä yleensä ajatellaan, ei ne tyhmiä ole todellakaan. Ja ainahan sitä voi kysyä, että mitä sä ajattelet tästä ja tästä ja selittää selkeästi ja avoimesti mistä on kyse.
Anni M.
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 823
Lauteille: Lokakuu 2005

#47

Viesti Anni M. »

Tyttö kirjoitti:
Anni M. kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
Kalle Koskinen kirjoitti:
Anni M. kirjoitti:Mikäs sen hienompaa kuin isä (tai äiti tai molemmat) ja lapsi harjoittelemassa/"leikkimässä" yhdessä.
Heh, eilen poikani yritti lyödä tosissaan minua mahaan ja latasipa kädenkin ihan taakse ennen lyöntiä. Sitten kun poika (ja minäkin) oli tarpeeksi rauhoittunut, niin katseltiin tuossa pihassa hieman sitä lyömishommaa. Istuin pikkuisella jakkaralla (viinimarjoja kun olin poimimassa) ja aluksi neuvoin häntä vain työntämään minua nyrkillä joko tuosta olkapään tai rintakehän kohdalta. Aina kun työntö oli tarpeeksi voimakas niin kallistuin taaksepäin, jolloin pojalle tuli tyytyväinen ilme kun sai minua horjutettua. Pojan keskittyminen ei vaan kestänyt paria minuuttia kauempaa, joten annoin hänen karata leikkimään.

Mutta se mistä olin tyytyväinen oli se, että kuten olin häntä maanantaina neuvonut, niin työntäessään hän laski painonsa alas ja toi toisen jalan eteenpäin. Esikoulussa joku poika oli tönäissyt häntä ja sen takia sitten silloin katsottiin hieman työntämiseen liittyviä juttuja. Jännä, että pikkuiset jannut muistavat yllättävän tarkasti näkemiään asioita.
Meidän poika seurailee innolla krav maga -treenejä. Haluaisi kovasti jo itsekin päästä harjoittelemaan. :D Hän on kuin huomaamatta oppinut 360-torjunnan "vastahyökkäyksellä", mikä tarkoittaa tässä tapauksessa kevyttä työntöä rintakehän kohdalle...
Niinhän sitä aina sanotaan, että mitä vanhemmat edellä sitä lapset perässä. :)
Poitsu tuntuu olevan enemmän innoissaan magasta kun judosta (mitä hän siis itse harrastaa), varmaan näiden "mielenkiintoisempien" tekniikoiden takia.

Kyllähän sitä on tietysti välillä miettiny, mitä tarhan tädit mahtaa miettiä, jos jälkikasvu alkaa puhua tyyliin: "kun isi kuristi äitiä" tai "äitillä ja isillä oli pyssyt ja puukot" :oops:.

Hyvin on tuntunut kuitenkin ymmärtävän sen, että kyseessä on harrastus, emme tosissaan toisiamme satuta (ai, emme vai :badgrin:) ja, että treenisalin ulkopuolella ei sitten saa ketään mätkiä (vaikka itseään saakin puolustaa, jos joku käy tarhassa tönimään tms.).

Ja poitsu tuntuu ymmärtävän myös sen, kun treenaamme kotosalla. Ja tietty mistään mahdollisista itsepuolustustilanteista kadulla on tuon ikäiselle vielä turha mennä kovin syvällisesti kertomaan.
Vaikka en olekaan äiti, niin voin hyvin kuvitella, että ennakkoluulot istuvat sitkeässä tyyliin " lapsesta tulee psykopaatti" tmv. Minusta pääasia on, että vanhemmat ovat vastuullisia, kuten te, ja tietävät missä mennään.

Lapset kuitenkin ymmärtävät paljon enemmän kuin mitä yleensä ajatellaan, ei ne tyhmiä ole todellakaan. Ja ainahan sitä voi kysyä, että mitä sä ajattelet tästä ja tästä ja selittää selkeästi ja avoimesti mistä on kyse.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#48

Viesti Polvi »

Miklu kirjoitti:
Polvi kirjoitti:
Miklu kirjoitti:
Laulu keväälle kirjoitti:Mielekästä ja mukavaa touhua, mutta tuollaiselle pienelle vintiölle oli yksi seikka kamala ja pelottava. Nämä vanhat äijät jotka veteli meidän ryhmälle treenejä olivat ns "kilpailuhulluja" osittain...
Poika (5v) olis halunnut mennä jalkkista pelaamaan ku viereisellä kentällä järjestävät harjoituksia junnuille. Juttelin asiasta valmentajien kanssa ja heti toisessa lauseessa mainittiin, että pelejä ja kisoja on sillon ja sillon. Ja eiku pooois!

Eli ilmeisesti kaikki liikunta tähtää enemmän tai vähemmän kilpaurheilutoimintaan :evil:
Enpä ole ikinä kuullutkaan (junnu)joukkueesta, joka ei pelaisi otteluita. Se on vähän niinku koko lajin idea..
No on on, mutta kun homma tuntuu karkaavan (kenttä on naapurissa ja pystyy seuraamaan vanhempien käyttäytymistä) juuri tästä:
JanneM kirjoitti: Ongelma muodostuu sillon kun aikuiset haluaa kilpailla lasten kautta. Vanhemmat ja valmentajat haluavat voittaa ja kilpailla ja lapsi joutuu pelinappulaksi. Tällöin treeni yleensä yksipuolistuu ja vakavoituu liian aikaisin.
Olis vaikka jotain seurakunnan liikuntakerhoja tai jotain johka veis pojan purkamaan energiaansa.
Ei kai niiden muiden isien motivaatioiden tarvitse vaikuttaa sinun poikasi reenaukseen? Kunhan et itse kuumota lastasi, niin homma toimii. Antaa niiden muiden tehdä, mitä tykkäävät.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

#49

Viesti antti_lk »

Miklu kirjoitti: Poika (5v) olis halunnut mennä jalkkista pelaamaan ku viereisellä kentällä järjestävät harjoituksia junnuille. Juttelin asiasta valmentajien kanssa ja heti toisessa lauseessa mainittiin, että pelejä ja kisoja on sillon ja sillon. Ja eiku pooois!

Eli ilmeisesti kaikki liikunta tähtää enemmän tai vähemmän kilpaurheilutoimintaan :evil:
Kysyitkö ollenkaan haluaisiko poika pelata vai ei? Eikö se nyt ole ihan luonnollista, että jos harjoitellaan jalkapalloa niin pelaaminen ja pelit kuuluvat hommaan olennaisena osana. Pelkkä potkiminen käy aika nopeasti tylsäksi ja pelaaminen/kilpailu on useimpien mielestä parasta mitä lajilla on tarjota. Harvaa kilpaurheilulajia "vain" treenataan ja pidetään kivaa-oi-niin-kivaa silleen ilman hikeä ja hengästymistä. :D
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Kamppailulajit lapsille

#50

Viesti Mika »

dubi kirjoitti: Ja molemmat meistä vierastaa varsinkin joukkueurheilun vaikutuksia (tästä jos haluaa keskustella erikseen, niin sitten vaikka eri threadi, eikös jookos?).
Alueen joku moderaattori, olisiko ketjun aloittajan toivomus hyva huomioida esim. ketjun jakamisen kautta? Kiitos. :bow:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#51

Viesti Miklu »

dubi kirjoitti:
Miklu kirjoitti:Olis vaikka jotain seurakunnan liikuntakerhoja tai jotain johka veis pojan purkamaan energiaansa.
Ainakin Espoossa noita on.
Juu, kyllä niitä on mutta ei täällä meilläpäin satu pyörimään. Ehkä jos ite alkais vetämään jotain liikuntajutskaa. Siis jos olisin reipas ja aktiivinen :lol:
Polvi kirjoitti: Ei kai niiden muiden isien motivaatioiden tarvitse vaikuttaa sinun poikasi reenaukseen? Kunhan et itse kuumota lastasi, niin homma toimii. Antaa niiden muiden tehdä, mitä tykkäävät.
Isät plus valmentajat. Ei niitä harrastelijat kiinnosta.
Kysyitkö ollenkaan haluaisiko poika pelata vai ei?
Kysyinkö?! No enköhän se MINÄ kasvattajana päätä mitä lapseni harrastaa ja missä lajissa hänestä tulee maailman paras! :lol:
(lukutaidottomille tiedoksi, että vitsiä väänsin)

Aika korkealla on kynnys mennä kokeilemaan kun heti pitää ostaa nappulakengät, säärisuojat ja jalkapallo.
Eikö se nyt ole ihan luonnollista, että jos harjoitellaan jalkapalloa niin pelaaminen ja pelit kuuluvat hommaan olennaisena osana. Pelkkä potkiminen käy aika nopeasti tylsäksi ja pelaaminen/kilpailu on useimpien mielestä parasta mitä lajilla on tarjota. Harvaa kilpaurheilulajia "vain" treenataan ja pidetään kivaa-oi-niin-kivaa silleen ilman hikeä ja hengästymistä. :D
Tuosta nyt saa sen kuvan, että minä olisin perännyt sellasita toimintaa missä ei saa käydä kipeää, vaatteet ei sotkeennu ja hikeä ei erity! Ei siitä ole kyse. TIETYSTI pelejä yms. tarvitaan mutta kisoja ei.
Minun lapsudessani pelattiin porukalla mitä milloinkin. Joukkueet jaettiin ja sitten mentiin. Siinä kun kokeilee erilaisia lajeja niin sitten voi miettiä haluaako panostaa johonkin.
Bruce Lee elää!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#52

Viesti mronkain »

Miklu kirjoitti:
dubi kirjoitti:
Miklu kirjoitti:Olis vaikka jotain seurakunnan liikuntakerhoja tai jotain johka veis pojan purkamaan energiaansa.
Ainakin Espoossa noita on.
Juu, kyllä niitä on mutta ei täällä meilläpäin satu pyörimään. Ehkä jos ite alkais vetämään jotain liikuntajutskaa. Siis jos olisin reipas ja aktiivinen :lol:
http://www.oulunvoimisteluseura.net/web/lapset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Miklu kirjoitti:
Polvi kirjoitti: Ei kai niiden muiden isien motivaatioiden tarvitse vaikuttaa sinun poikasi reenaukseen? Kunhan et itse kuumota lastasi, niin homma toimii. Antaa niiden muiden tehdä, mitä tykkäävät.
Aika korkealla on kynnys mennä kokeilemaan kun heti pitää ostaa nappulakengät, säärisuojat ja jalkapallo.
Kannattaa kokeilla ensin kahdestaan onko se pallon potkiminen ylipäänsä hauskaa, jos se on kivaa kahdestaan, sitten pari kaveria mukaan niin näkee kiinnostaako joukkuepeli vai ei. Pelasin itse vuoden verran jalkapalloa, ja siinä ajassa hyvin huomasin ettei ollut minun lajini. Investointina kengät, pallo ja verkkarit, kengät myytiin, pallo jäi muistoksi, verkkareilla oli muutakin käyttöä. Säärisuojat olisi tosiaan voinut olla.
Jalkapallo ei ehkä ole paras laji ihan vaan kivaan liikuntaan, kun se on kuitenkin peli, ja vielä joukkuepeli. Eli pitää pelata (=kilpailla) ja osata olla osa joukkuetta. Ei sovi kaikille. Olet itse varmaan paras asiantuntija oman lapsesi suhteen. Onko hän yksilöharrastaja, vai sosiaalinen? Kilvoitteleva vai enemmäkin liikunnasta nauttiva? Nuo temppukerhot sun muut ovat aika hauskoja siinä, että tarkoituskin on vain liikkua ja pitää hauskaa. Kyllä luulisi Oulun kokoisesta kaupungista niitäkin löytyvän. Paikallinen liikuntavirasto auttaa tarvittaessa:
http://www.ouka.fi/liikunta/" onclick="window.open(this.href);return false;

- Marko
Kuvake
dubi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 678
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#53

Viesti dubi »

Noniin, eilen oltiin sit ekaa kertaa käymässä tuolla. 3,5-vuotiaalla on ton keskittymisen kanssa vähän tekemistä, eli välillä menee ihan vaan juoksenteluks. Vaan ohjaaja oli hyvin asiansaosaavan tuntuinen, ja pikkumies tuntui pitävän hommasta. Käydää vielä pari kertaa arvioimassa miten homma menee, ja riittääkö mielenkiinto.

Tunnin jäljiltä poika ei koko iltana kuulemma tehnyt muuta ku istua kökötti, ilmeisesti veti mehut aika hyvin loppuun (en ollut ite paikalla illemmalla, oli omat treenit). Elikkäs tuntui hoitavan asiansa :lol:
Jukka Ahonen
"What we get from this adventure is just sheer joy"
-George Leigh Mallory
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

#54

Viesti antti_lk »

Tuossa yllä mronkain jo neuvoi kokeilemaan onko se pallon potkiminen juniorin mielestä mukavaa ja edetä sitten siitä. Tottakai (nassikan mielestä) sopivan lajin löytyminen saattaa kestää kauan ja useita lajeja tulee vuosien kuluessa varmasti kokeiltua. Ja rahaa pakollisiin varusteisiin menee. Mutta ei siitä nyt vanhempien kannata ottaa turhaa stressiä. Pääasia on kai se, että muksu urheilee ja pitää hauskaa sen lajin parissa mistä tykkää?

Olen vieläkin vanhemmilleni vähän katkera, etten päässyt nassikkana painimaan tai pelaamaan lätkää vaan minut ohjattiin ylvään kansallispelimme pariin. Ei sillä, ettei sekin ollut ihan kivaa ja tyhjää parempi. Teininä olisin mennyt nyrkkeilemään, mutta Äippä ei päästänyt.. Joten aloitin päähänlyönnin harrastamisen vasta intissä, kun kukaan ei ollut estämässä. :roll:
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#55

Viesti Miklu »

mronkain kirjoitti: Kannattaa kokeilla ensin kahdestaan onko se pallon potkiminen ylipäänsä hauskaa, jos se on kivaa kahdestaan, sitten pari kaveria mukaan niin näkee kiinnostaako joukkuepeli vai ei.
No luonnollisesti näin tehdään. Kyllä pojan (ja tytönkin) kanssa kaikenlaista harrastellaan ku sille päälle satutaan.
Kyllä luulisi Oulun kokoisesta kaupungista niitäkin löytyvän. Paikallinen liikuntavirasto auttaa tarvittaessa:
http://www.ouka.fi/liikunta/" onclick="window.open(this.href);return false;
No mutta se vaatisi sen, että asuisin Oulussa tai edes lähikunnissa! :)
Bruce Lee elää!
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#56

Viesti mronkain »

Miklu kirjoitti:
Kyllä luulisi Oulun kokoisesta kaupungista niitäkin löytyvän. Paikallinen liikuntavirasto auttaa tarvittaessa:
http://www.ouka.fi/liikunta/" onclick="window.open(this.href);return false;
No mutta se vaatisi sen, että asuisin Oulussa tai edes lähikunnissa! :)
No mitäs ihmettä, oletkos sitten muuttanut vai olenko ymmärtänyt väärin?
Missäs sitten asut?

- Marko
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#57

Viesti Miklu »

mronkain kirjoitti: No mitäs ihmettä, oletkos sitten muuttanut vai olenko ymmärtänyt väärin?
Missäs sitten asut?
:D
Kuljin töissä Oulussa (onneksi en enää). Raahessa asun!
Bruce Lee elää!
Jusa
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Pori

#58

Viesti Jusa »

Ja Porin seudulta kiinnostuneet!! Sin Moo Hapkidossa meillä on kursseja 3-7 vuotiaille (taaperot) 7-13 vuotiaille (juniorit) 13-30 vuotiaat (nuoret) 30-> (seniorit). Valitettavasti minulla ei ole tietoa muiden paikkakuntien ikähaitarista, mutta jos joku muun paikkakunnan edustaja täällä nyt pyörii niin olkoot hyvä ja infoaa myös muusta Suomesta. :)
Sin Moo Hapkido 1.Dan
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#59

Viesti mronkain »

Miklu kirjoitti:
mronkain kirjoitti: No mitäs ihmettä, oletkos sitten muuttanut vai olenko ymmärtänyt väärin?
Missäs sitten asut?
:D
Kuljin töissä Oulussa (onneksi en enää). Raahessa asun!
Okei, tässä Raahen liikuntatoimen yhteystietoja:
Yhteystiedot
Liikuntapaikkoja

- Marko
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#60

Viesti MarkkuT »

Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa