Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kovan jätkän esittäminen, bluffaaminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Suspectre
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 75
Lauteille: Syyskuu 2006

#61

Viesti Suspectre »

Ronin kirjoitti: yksi vaihtoehto on ns. Jack Benny
Ajatuskupla tuolta benny-sedältä: "hmm...jos vastustajan ruumiin massa on x kiloa ja sen leuankärkeen kohdistuu avokämmenellä annettu impulssi, niin lopputuloksena on...emmä tiiä..."

Vähän vaikuttaa meditoinnilta noin liike pysäyttynä? Itteltä tulee ihan luonnostaan tuosta variaatio, missä kaivetaan vaikka nenää, raaputetaan korvantaustaa jne. :lol:

No sama se mitä tekee, kunhan se tulee luonnollisen oloisesti?
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

#62

Viesti Presenter »

Ronin kirjoitti: niin yksi vaihtoehto on ns. Jack Benny
Tämä muuten löytyy myös siltä kuuluisalta Bas Ruttenin IP-videolta. Rutten pitää tuon lisäksi myös leukaa hieman lähempänä rintaa, jotta mahdollisessa pääpuskutapauksessa pystyy blokkaamaan otsallaan kaverin nenän. :D
CrazyCatt
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 301
Lauteille: Maaliskuu 2007

#63

Viesti CrazyCatt »

Benu kirjoitti: Aivan! En nyt tarkottanut että tuo "kirkontorni" olisi ip-tilanteissa oivallinen... käytin sitä vaan esimerkkinä koska esim. esitelmiä tehdessä tämä on hyvä tapa vakuutta yleisö. Mutta tällä yleisölllä ei normaalisti ole adrenaliinia ja alkoholia veressä :lol:
Näinpä, ja kuten eläinmaailmastakin muistetaan niin suora silmiin tuijottaminen on helposti tulkittavissa haasteeksi.
Joten jos hiukan availee sitä putkinäköä aina välillä niin saa paremman kuvan ympäristöstä ja siitä mitä siellä tapahtuu, sekä ei vaikuta niin uhkaavalta. Kunhan ei sitten sorru pälyilyyn.

Joo, ei se oo aina niin helppoa. :p
Vähän niinkuin kirpun paneminen, milli vinoon niin se on silmässä.
Kuvake
asiantuntija mäki
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 40
Lauteille: Syyskuu 2007

Re: Kovan jätkän esittäminen, bluffaaminen

#64

Viesti asiantuntija mäki »

Zippadai kirjoitti: Antagonisti tulee uhoamaan ja uhkaa vetää turpaan. Vastapuoli on päissään ja näyttää siltä, että hän nauttii heikompiensa kurmottamisesta.

Vaihtoehdot:

1. Yrität käyttäytyä ystävällisesti ja fiksusti ja rauhoittaa kaveri puhumalla tälle mukavia
2. Bluffaat armotta ja esität olevasi maailman kovin jätkä, joka vetää halutessaan kaikkia pataan

Tavoitteena on välttää väkivaltatilanne. Kumpaa yrität?

Opetetaanko tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa skenaariopohjaisissa (?) ip-lajeissa lainkaan ja jos opetetetaan, miten suositeltavana/järkevänä/sopivana pidät sen käyttämistä. En itse tiedä mitään mistään itsepuolustuslajista, joten siltä pohjalta kysyn.

Tuo kysymys on täysin hypoteettinen ja tilanteessa on monia muuttujia, mutta jos leikitään hieman ajatusleikkiä...
Olen rauhallinen ja ystävällinen... sellainen mukava ja harmiton. Pidän kuitenkin mielessä lukiten. Sen kun yllättäen sujauttaa niin johan siinä karisee mukavan miehen maine.

Siis vaihtoehto yksi. Meinaan että kyllä se yllätys on paras lähtökohta lähteä puolustautumaan. Niin ja jatimatikki
Be a ninja, feel no pain
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

#65

Viesti tonik »

Tullut tehtyä ilman ihmeempää tiedostamista tätä juttua mikä oli uudessa lehdessä, elikkäs muutan hyökkääjän uhriksi. Lähinnä henkisesti itseni muutos, ja toiminut. Ei tule heti mieleen tappelua. Känninen riidan haastaja tajunnut virheen useasti.
munck
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 13
Lauteille: Heinäkuu 2007

#66

Viesti munck »

Ehdottaisin kolmatta vaihtoehtoa, joka olisi riidanhaastajan ignorointi (eli esittää hölmöä / kuulematonta), joka voi toimia joissakin tapauksissa. Tarkoitan esimerkiksi tappelua hakeva kävelee sinua päin (ehkä tahallisesti) ja alkaa uhoamaan. Vastaat hänelle suoraan mitään lausetta kuuntelematta esim. "ai jaa" tai "anteeksi en kuule" ja samalla kävelet ohi heti.

Toinen asia, joista osa kirjoitteli oli, että toinen saa henkisen yliotteen vaihtoehdossa 2. Oma mielipiteeni on, että näin ei ole. (Olethan tuon itse oveluuttasi valinnut ja tiedät vetäväsi pataan ko. henkilöä jos tarpeen --> et siis todellisuudessa ole altavastaaja, vaan vain pientä taktiikkaa käyttävä, jolla vaihtoehdolla on jopa SunTsu analogioita jos kaukaa haetaan :)
m4G-
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 604
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kovan jätkän esittäminen, bluffaaminen

#67

Viesti m4G- »

Zippadai kirjoitti: Antagonisti tulee uhoamaan ja uhkaa vetää turpaan. Vastapuoli on päissään ja näyttää siltä, että hän nauttii heikompiensa kurmottamisesta.

Vaihtoehdot:

1. Yrität käyttäytyä ystävällisesti ja fiksusti ja rauhoittaa kaveri puhumalla tälle mukavia
2. Bluffaat armotta ja esität olevasi maailman kovin jätkä, joka vetää halutessaan kaikkia pataan

Tavoitteena on välttää väkivaltatilanne. Kumpaa yrität?

Opetetaanko tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa skenaariopohjaisissa (?) ip-lajeissa lainkaan ja jos opetetetaan, miten suositeltavana/järkevänä/sopivana pidät sen käyttämistä. En itse tiedä mitään mistään itsepuolustuslajista, joten siltä pohjalta kysyn.

Tuo kysymys on täysin hypoteettinen ja tilanteessa on monia muuttujia, mutta jos leikitään hieman ajatusleikkiä...
Hmmmm... Riippuu niin kauheasti ihmisesta kuka yrittaa haastaa riitaa. Yleinsa menee tuonne 1. piikkiin, mutta ilmeisesti ulkonaollisesti en ole mitenkaan ystavallisen nakoinen, niin ei ihan aina toimi. Joten tilanneriippuvainen taysin omalla kohdalla.


Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
wut...
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#68

Viesti bloodycut »

Tuo ensimmäinen vaihtoehto vaikuttaa hyvältä
Kakkosvaihtoehtoon tuskin turvautusin, mutta tietty jos sanat vaihtais tosta lauseesta esim. "hei kato tuolla on sun kaveris orottamas ja niillä oli sulle asiaa"...sen jälkeen ku ois kiinnittäny huomion jonnekki toisaalle vois ottaa ritolat.
Nico Koskeva
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1439
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#69

Viesti Nico Koskeva »

Eiköhän se puhuminen oo melkeen aina se paras vaihtoehto.
Ainahan kannattaa itsevarmalta vaikuttaa tollasessa tilanteessa :D Täytynee samalla tietää mitä itse osaa, muuten vaan juoxuks!
Kwan Nyom Hapkido, 7. Kup
Treenipäiväkirja
Kuvake
Kaihoo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 170
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Oulu

#70

Viesti Kaihoo »

1. Jatkan matkaa. Jos toinen käy kiinni, niin
2. Väistän/irrotan/ohjaan käden pois ja jatkan matkaa. Jos ei onnistu, niin
3. Pyrin rauhoittelemaan tilanteen. Tyyli riippuu tilanteesta. Jos rauhoittelu ei onnistu ja toinen käy kiinni, niin
4.

Tietyillä ihmistyypeillä on jonkinsortin itsetunto-ongelma ja keskustelun aikana toinen toteaa:
"Mitä! Väität sä mua valehtelijaksi?!"

Esim:
A: Kylläpä oli huono keikka.
B: Mun mielestä se oli ihan hyvä.
A: Mitä! Väität sä mua valehtelijaksi?!
B1: Mtä?! Een.
A1: Noni. Pidä sitte turpas kiinni tai saat turpaas!

B2: Mtä? No kyllä.
A2: Mtä vtt! Haluutsä turpaas!

Rauhottelu ei usein auta. Toinen vaan jää hokemaan omiansa.
Molemmat vastaukset on huonoja, koska niitä haastelija odottaa.
Koska yleistettynä tuollaisen haastelijan järjenjuoksu ei ole erityisen vilkasta, niin sujuvasti heitetty korkealentoisempi vastaus lienee paikallaan. Näitä ei kuitenkaan pidä varsinaisena ohjenuorana ottaa.

A: Mitä! Väität sä mua valehtelijaksi?!
B1: Epätietoseksi ainoostaan. (hämmentyminen)
B2: Juodaan nyt vaan sitä kaljaa. (tilanne laukeaa)
B3: Älä nolaa ittees enempää. (nolostuminen, toimii naisseurassa)

Toimiiko? Mene ja tiedä. Kerrattain heitin onnistuneesti vastaukseksi:
"No kyllä sää vaan melekonen askanpuhuja oot. Otetaan sille!" Päälle hörpyt ja taktinen vetäytyminen.
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#71

Viesti bloodycut »

Kaihoo kirjoitti: 1. Jatkan matkaa. Jos toinen käy kiinni, niin
2. Väistän/irrotan/ohjaan käden pois ja jatkan matkaa. Jos ei onnistu, niin
3. Pyrin rauhoittelemaan tilanteen. Tyyli riippuu tilanteesta. Jos rauhoittelu ei onnistu ja toinen käy kiinni, niin
4.

Tietyillä ihmistyypeillä on jonkinsortin itsetunto-ongelma ja keskustelun aikana toinen toteaa:
"Mitä! Väität sä mua valehtelijaksi?!"

Esim:
A: Kylläpä oli huono keikka.
B: Mun mielestä se oli ihan hyvä.
A: Mitä! Väität sä mua valehtelijaksi?!
B1: Mtä?! Een.
A1: Noni. Pidä sitte turpas kiinni tai saat turpaas!

B2: Mtä? No kyllä.
A2: Mtä vtt! Haluutsä turpaas!

Rauhottelu ei usein auta. Toinen vaan jää hokemaan omiansa.
Molemmat vastaukset on huonoja, koska niitä haastelija odottaa.
Koska yleistettynä tuollaisen haastelijan järjenjuoksu ei ole erityisen vilkasta, niin sujuvasti heitetty korkealentoisempi vastaus lienee paikallaan. Näitä ei kuitenkaan pidä varsinaisena ohjenuorana ottaa.

A: Mitä! Väität sä mua valehtelijaksi?!
B1: Epätietoseksi ainoostaan. (hämmentyminen)
B2: Juodaan nyt vaan sitä kaljaa. (tilanne laukeaa)
B3: Älä nolaa ittees enempää. (nolostuminen, toimii naisseurassa)

Toimiiko? Mene ja tiedä. Kerrattain heitin onnistuneesti vastaukseksi:
"No kyllä sää vaan melekonen askanpuhuja oot. Otetaan sille!" Päälle hörpyt ja taktinen vetäytyminen.
Olipas filosofinen ote tos sun tekstissä :lol:
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#72

Viesti Totte »

Jos tulee niitä stereotyyppisiä kysymyksiä kuten,

1) Vittuileksä mulle?
2) Väitätkö sä et mä valehtelen?
3) Väitätkö homoks?
4) Haluutko turpaan?
5) Onks täs jotain ongelmaa?

niin silloin on tosiaan se oikea aika rikkoa se "trendi" ja sanoa jotain fiksua. Sitten kun toinen miettii niin sanoo rauhallisesti ja ehkä jopa vähän kaverillisesti jotain mihin toisen on helppo yhtyä eikä menetä kasvojaan. Esim:

1) Mut hei, mä meen nyt kattoo bändiä.
2) Nyt kuules meen hakemaan lisää kaljaa

tjsp.

Tärkeää on kuitenkin että kun sanot jotain tavallisuudesta poikkeavaa niin sen toisen lauseen pitää tulla ennen kun se toinen lopettaa miettimisen ja jatkaa uhoamista. Se mitä sä sanot että saat sen miettimään niin sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä, koska jos ajoitat loppukommentin oikein niin se toinen ei oikeastaan pääse edes kommentoimaan sitä sun alkuperäistä vastausta.

Tietenkin jos joku todella haluaa haastaa riitaa niin sille ei voi mitään. Usein kuitenkin valmiiden kuvioiden rikkominen voi tavalla tai toisella laukaista sen tilanteen jos se riidan haastaja joutuukin kohtaamaan jotain mitä hän ei odottanut etukäteen.

Tosin tässä kaikessa on tärkeintä säilyttää se rauhallisuus ja tavallaan jopa leikkiä vähän tyhmää ihan kuin ei "tajuaisi" että se toinen yrittää haastaa riitaa. Jos rupeaa hermoilemaan ja änkyttämään jotain "no ei, siis emmä mitään vittuile..." tyylistä niin se vain eskaloi sitä tilannetta.

Nojoo, tulipas taas jauhettua tårta på tårta :badgrin:

EDIT: Jahas, sensuuri iski, mut kai noista vielä saa selvää.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

#73

Viesti Lasse Candé »

Totte kirjoitti: (...) ja tavallaan jopa leikkiä vähän tyhmää ihan kuin ei "tajuaisi" että se toinen yrittää haastaa riitaa. (...)
Samaa mieltä! Monesti riidanhaasto perustuu hetken mielijohteeseen ja siitä voi päästä nopeasti takaisin normaalin sosialisoinnin pariin juuri siten että on missaavinansa sen riidanhaaston. Joku äijä kerran kyseli selvästikin uhoilumielessä jotain sen suuntaista että juoksenko mielummin kuin otan turpaan. Vastasin kaverillisesti, aivan kuten keskustelu olisi pelkästään yleisluontoisella tasolla, jotain että "joo, ilman muuta, eihän nyt turpaansa kannata turhaan ottaa." Ja vielä sellaisella täysin tasavertaisen keskustelun joo-ilmanmuuta-äänensävyllä. Jotainhan me siinä sitten vielä sen jälkeen juteltiin ja äijä unohti selvästikin hetkeksi, mahdollisesti yksinäisyydestä johtuvan, pahoinvointinsa.
the_pink
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 75
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: lappeenranta

#74

Viesti the_pink »

joskus noin 16 kesäisenä pienessä humalassa tapasin lappeeenrannan myllysaaressa jannun joka heitti läppää joka tällaisen keskivertojyyrän jurrisiin korviin kuulosti herjaavalta. aloin haastaa riitaa ja tilanne alkoi muuttua tappelulta. kaveri ei kuitenkaan halunnut tapella joten läväytin humalapäissäni avolämärillä naamaan jolloin kaveri nosti jo käsiä ylös. huitaisi vasemman suoran jonka koppasin, ja läväytin jannua päällä naamaan... tämä herra otti askeleen taakse kaksi eteen ja läväytti oikean suoran keskelle naamaa. seuraava muisti kuva on seuraavalta aamulta kun näytimme kaverin kanssa molemmat mustanaamioilta. tämä nimeltämainitsematon jannu oli seuraavana vuonna nyrkkeilyn 70 kiloisten sm kisoissa viiden parhaan joukossa. ja kun asiaa katsotaan nyt jälkeenpäin saman jannun kanssa viikonloppuisin kun ollaan meillä saunomassa ja kattelemasssa telkkaria niin tuntuu aika hölmöltä että pienessä jurrissa piti alkaa haastaa riitaa jannulle jolla on vaan persoonallinen huumorin taju xD jos olisin heittäny samaa kuittia takaisin tappelua ei olisi tullut. olen nimittäin ainut ihminen ketä tämä nimeltämainitsematon herra on ikinä lyönyt salin ulkopuolella. riidanhaastajan kulmasta tilanne pyritään aina laukaisemaan. on pirun vaikeeta lyödä jannua joka yrittää olla paras kaveri.
KIAI!!
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#75

Viesti Kalle Koskinen »

Bluffaamista ja ihmisten käyttäytymistä miettiessäni päähäni tuli seuraavanlainen ajatus. Mikäli vastassa olisi enemmän tai vähemmän känninen ukkeli, jonka kanssa tappelu olisi todennäköisesti alkamassa (eli ei uskoisi enää puheella selviävän).

Ennen kuin mitään pystyvääntöä tai iskujenvaihtoa olisi tapahtunut, niin kuinkahan toinen saattaisi reagoida jos tavallaan haastaisi toisen. Sanoisi totisena, että tämä saisi yhden yrityksen yrittää viedä minut tonttiin, et pysty kummiskaan. Ottaisiko tämä vastapuoli haasteen vastaan ja nimen omaan haasteen säännöillä? Eli tulisiko hän tarttumaan, shoottaamaan, repimään tjsp. yrittäessään viedä tätä haasteen esittäjää maihin?

Sitä vain mietin, että ihmismieli saattaisi hyvinkin lähteä sellaiseen leikkiin mukaan, jos kerran on hänen voimiaan tai kykyjään väheksytty. Siinä vain mietin, että jos niin hyvin kävisi, että vastapuoli alkaisi painimaan, niin itse voisi heittää jotain lyöntiä tai potkua peliin. Toki sitä voisi olla valmiina jos toinen alkaisikin haasteesta huolimatta lyömään.

Onkos kellään kokemusta tuon suuntaisesta asiasta? Minä vain tykkään ajatella paljon asioita ja sillä ei ole nyt niin väliä vaikka olisinkin ihan hakoteillä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa