Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kovan jätkän esittäminen, bluffaaminen

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#91

Viesti Kalle Koskinen »

Laulu keväälle kirjoitti: Noi rahan esittelijät ovat kyllä aina yhtä hauskoja... :lol: Eteenkin kun olen tuhat ja sata kertaa kuullut miten humalainen aloittaa sen "mulla on rahaa vaikkha mithen paljoshhh... ei oo huolia ja kaikhen ostan mitä haluunnnn"...
Heh heh, tulipa mieleen erään poliisikaverin kertoma juttu Oulusta. Jossain kylän ravintolasta oli tullut pyyntö noutaa säilöön vahvasti juopunut ja häiriköivästi käyttäytyvä mies. Mies oli maalaistalon isäntä joka oli varmaan sen ainoan kerran laittanut puvun päälle, tunkenut perstaskut täyteen seteleitä ja lähtenyt juhlimaan. Kaveri oli kuljettanut ukkelin autoon ja koko ajan oli tullut tekstiä tyyliin: "Ettexte tiedä kuka mä oon? Mulla on rahaa, mua ei kohdella näin! Mä järkkään teille potkut! Mulla on rahaa!" Tätä mesoamista oli jatkunut ihan vielä jonkin aikaa sen jälkeen, kun ukkeli oli saatu säilöön.

Aamulla poliisit tulivat sitten päästämään miestä pois putkasta ja huomasivat että se EuroopanOmistaja-olemus oli vaihtunut surkeaan sikiöasentoon kun mies yritti olla niin näkymätön kuin vain pystyy. Miehelle oli käynyt vahinko, sillä hän oli ulostanut housuihinsa ja kaikki suoliston salaisuudet olivatkin valuneet ihan reisiä ja sääriä pitkin. Poliiseja tietysti hymyilytti tilanne, kun he muistivat sen eilisen uhon ja kukkoilun. Koska puku oli todellakin kakkainen, niin poliisit joutuivat käyttämään luovuuttaan, ettei poliisiauto töhriintyisi pahasti. He leikkasivat mustaan jätesäkkiin jaloille reiät ja vetivät sen miehen jalkoihin. Sitten se viritelmä taidettiin teipata kiinni ja näky oli kuulema hauska, kun surkean näköinen maalaismies oli hienossa kakkaisessa puvussaan ja jätesäkistä kyhätty vaippa koko komeuden päällä.

Mies jätettiin kotitalonsa pihalle ja siihen hän jäi hetkeksi seisomaan, varmaankin miettiessään että miten selittää vaimolleen tilapäisen vaipan ja kalliin puvun töhriintymisen. Taisi siinä poliisejakin naurattaa. Heh.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#92

Viesti AriJ »

Laulu keväälle kirjoitti: Mua kyllästyttää se, että porukka huutaa "nyt sä saat turpaas, mulla on puukko" ja sitten niillä ei ole mitään ajatustakaan käydä sun päälles... eikö vain voisi olla turpa kiinni alun alkaenkin? ;)
Se vain on sitä kun sanoilla ei pärjätä niin otetaan fyysinen uhka ja jos siihenkään ei ole miestä niin miksi bluffata? Jossakin voikin olla kilipäisyyttä tarpeeksi ja silloin se toinen on provosoinut aivan turhaan tappelun vaikka olemalla hiljaa olisi koko tappelu vältetty.
:lol: tässä ollaankin aika syvällisen käyttäytymisoppiropleeman edessä, onneksi kysymys ei vastausta kaivanne :lol:
______________________
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

#93

Viesti Kurowashi »

Laulu keväälle kirjoitti:
Kurowashi kirjoitti:
Laulu keväälle kirjoitti: Itseäni kun harmittaa se, että monet uhoavat ja ovat muka käymässä päälle, mutta sitten ei ole miestä käyttää sitä väkivaltaa, jolla on uhkaillut... Täyttä esittämistä ja bluffia siis.
Eikös tätä voi miettiä niinkin päin että hyvä kun ei käynyt päälle vaikka uhkaili? Olisiko se hyvä juttu jos kävisikin päälle? Niin ja miksi?
Nyt sä ajattelet ihan nurinkurisesti. ;)
Mun mielestä ei uhota jos ei olla päälle käymässä. Se ei tarkoita sitä, että kaikki jotka nyt uhoavat pitäisi alkaa tappelijoiksi vaan sitä, että kaikki, jotka nyt uhoavat voisivat olla hiljaa, koska eivät ole kuitenkaan sanojaan lunastamaan.
Miksi uhkailla ja uhota ja provosoida ja peloitella? Pelko ja uhkailu lisää vain väkivallan määrää kuitenkin.

Mua kyllästyttää se, että porukka huutaa "nyt sä saat turpaas, mulla on puukko" ja sitten niillä ei ole mitään ajatustakaan käydä sun päälles... eikö vain voisi olla turpa kiinni alun alkaenkin? ;)
Se vain on sitä kun sanoilla ei pärjätä niin otetaan fyysinen uhka ja jos siihenkään ei ole miestä niin miksi bluffata? Jossakin voikin olla kilipäisyyttä tarpeeksi ja silloin se toinen on provosoinut aivan turhaan tappelun vaikka olemalla hiljaa olisi koko tappelu vältetty.

Edit: Itse olen ainakin niin starba noihin uhkailijoihin, että oon tavannut samantien vain sanoa "käykkö päälle?" ja jos ei käy niin lähtenyt pois. En vain yksinkertaisesti jaksa sitä, että joka jannu on maailman kovin ja pahin ja ihan just nyt jos en juokse karkuun niin saan kerätä leegojani lattialta. Se olisi melkeinpä yllättävä tilanne, että joku oikeasti kävisi päälle...
No en tiedä ajattelenko nurinkurisesti mutta tuon tekstisi kun suomeksi lukee niin siinähän on kirjoitettu niin että sinua harmittaisi se että monet uhoavat ja ovat muka käymässä päälle, mutta heissä ei ole miestä sitä suorittamaan. Niin se sanamuoto vain tuossa on.

Kai siinä sitten parempi olisi lukea että sinua harmittaa väkivallalla uhkailu ylipäätään? Kavi sitten päälle tai ei?
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#94

Viesti J. Suojanen »

Noh kai sen voi noinkin sitten käsittää. :oops:
Sanotaanko nyt niin, että mua ei pelota väkivalta tai sen kohtaaminen. Mutta kun noita uhoajia sattuu kotiovellani noin kerran kuukaudessa (asun edelleenkin baarin vieressä). Tullaan pysäyttämään ja sitten nassuttamaan milloin mistäkin.

Jumankavita en mä vain jaksa katella miten urpot nassuttavat ja uhoavat... siinä vaiheessa kysytään "aiotko tulla päälle vai et?" Ja toinen vain jatkaa nassuttamista ja uhoamista eikä edelleekään mitään... Mikä oli koko homman pointti? Yritetään katsoa se "heikko uhri" jota voi pelotella väkivallalla ja ollaan etukäten suunniteltu miten oma omatunto ja ego kohoaa, kun toinen lähtee juoksemaan karkuun vai? Mä en oikein käsitä sitä ideaa...
Kai vain sitten läski pitkätukka on kiva kohde sille uhoamiselle?

Mua ketuttaa tuo, että ihmisillä on pakollinen tarve uhota, koska jotkut ottavat sen kuitenkin järkyttyneenä vastaan, osa luulee, että kyse on "todesta" koska eivät ole tottuneet kuulemaan tappouhkauksia ynnä muuta jne...

Väkivalta luo ympärilleen lisää väkivaltaa ja terrori pistää varustautumaan... Pian ollaan siinä amerikan tilanteessa, että ulko-ovi on terästä, koska "nyt hyökkääjät eivät pääse sisälle" ja mikäli kysytään "kuka tänne hyökkäisi" niin ei osata vastata...
Samaten nukutaan se rakas pieni pyssykkä tyynyn alla ihan vain varmuuden varalta kun maailma ahdistaa. :lol:

Mun käsitykseni mukaan väkivaltaa on yleisesti ottaen hirveän vähän siihen nähden miten paljon haastellaan ja kukkoillaan. Se yksinkertaisesti ketuttaa, että väkivallalla uhataan niin witun paljon...

Miellummin kerran kymmenessä vuodessa joku vain tulisi päälle ja yrittäisi puukottaa kuin, että kerran kuukaudessa saa kuulla miten joku kohta potkaisee munille tai repii silmät. :roll: Se uhoaminen vain luo lisää uhoamista ja niin edelleen. Rappeutumiseksi sitä voisin sanoa.

Edit: Käsitykseni mukaan ennenvanhaan esim baarin ovella kuuli harvemmin uhkauksia matti meikäläisten suusta, kun nykyisin saattaa ties miltä siwan kassalta kuulla sen "odotas kun työvuoros päättyy" lauseen esim. ;)
Uhkailun yleistymistä ja "arkeentumista" ylipäätään voitaisiin kenties pitää askeleena siihen suuntaan, että väkivaltakin yleistyy uhkailun myötä jossakin vaiheessa.
Viimeksi muokannut J. Suojanen, heinä 30, 2008, 08.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#95

Viesti Mjölnir »

Minäkin vihaan väkivallalla uhkaamista. Erityisen halveksuttavaa siitä tulee, jos uhkaaja ei edes uskalla toteuttaa uhkauksiaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
KSa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 139
Lauteille: Tammikuu 2008

#96

Viesti KSa »

kallev kirjoitti: Irrotin itseni ja aloin huutaa kaverille naama punaisena. Jotain suomalaisia kirosanoja ja lontoolaisia kehotuksia poistua paikalta mahdollisimman ripeästi.
-------
Silti jo pelkkä sanallinen vastarinta, joku ateminkaltainen lyönti päähän ja otteen irroittaminen saivat heebon palikat täysin sekaisin ja tappeluhalut kuivumaan.
------
Tilanteen jälkeen kanssamatkustajani olivat lievässä shokissa tai ainakin täysin poissa tolaltaan. Kaikki tyyppejä, jotka eivät ole koskaan olleet tekemisissä väkivallan kanssa tai treenanneet kampittelulajeja. Itseäni tapahtunut alkoi huvittaa matkalla hotellille, mutta muille tapaus oli paljon vaikeampi niellä. Tyypit olivat olleet seisseet täysin halvaantuneina sivussa tilanteen ajan. Olivat jotenkin aika hiljaisia vielä seuraavanakin päivänä. Pisti miettimään treenauksen vaikutusta väkivaltatilanteen jälkeiseen psyykkiseen selviytymiseen.
Sarjassa arvailua, mutua ja ex-poken kyökkisykolokiaa:

Kanssamatkustajiesi hiljaisuus seuraavana päivänä saattoi aiheutua osittain myös siitä, että heidän käsityksensä sinusta muuttui tuon tilanteen myötä ja osittain siitä että heitä saattoi hävettää oma "Lootin vaimo"-imitaationsa ko tilanteessa.

Lisäksi asiaan voi liittyä maailmankuvan heilahdus käsityksestä "eihän tällaista voi minulle sattua" lähemmäs todellisuutta.

Aggression näkeminen ja väkivallan uhka usein säikäyttää, useimmat "lampaat" vieroksuvat/pelkäävät "lammaskoiria", "susien" lisäksi. Jos Grossmannin On Killingistä löytyvää vanhan merijalkaväen jäärän vertausta muistaa. (Kannattaa lukea myös On Combat.)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#97

Viesti Kari Aittomäki »

Meinasin kertoa taas tarinan siitä kuinka löin uhkailevaa urpoa turpaan.
Vaan empä viiti.
Uhkailu on semmonen mielenliike josta ei vaan pääse perille.
Sillä jos aikoo käydä jonkun piruparan kimppuun, ei ole taktisesti kovin hyvä idea huutaa sitä pelisuunnitelmaansa julki.

Niinku kerran kun eräskaveri teki hölmöystekosen ja erästoinen lujastilusinut pöhkösanteri kimpaantu.
Se palikka huusi puhelimeen niin että Vaasa raiku jotta hän tulee just nut ja hän tappaa sitte kaikki. Jne.
Osoitteet, kohteet ja kaikki tuli sitte karjuttua julki, todistajien läsnäollen.
Olin vähä jotta voivettu, nyt jos toi jätkä katoo niin frendillä on kovahomma alibin kanssa.

Uhkailu on aina pöhköä.
Paitti silloin kun se on paikallaan, niinku raha-asioissa.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#98

Viesti Kalle Koskinen »

Kari Aittomäki kirjoitti: Uhkailu on aina pöhköä.
Paitti silloin kun se on paikallaan, niinku raha-asioissa.
Heh, kieltämättä uhkailu/bluffaus eräässä tilanteessa sai erään pikkurikollisen maksamaan eukkoni siskolle 500 euroa. Jätkä oli sen velkaa auton vaihdelaatikon rikkomisesta, eikä ollut maksanut yhtään mitään vuoden aikana, aina oli joku selitys valmiina. Minä sitten kyllästyin seuraamaan asiaa sivusta ja hoidin homman niin, että eukon sisko sai rahansa kuukauden sisään.
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

#99

Viesti Esa Tyynismaa »

Ethän Kari vaan vihjaillut tuossa mitään..?
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

#100

Viesti Invictus »

Mjölnir kirjoitti: Minäkin vihaan väkivallalla uhkaamista. Erityisen halveksuttavaa siitä tulee, jos uhkaaja ei edes uskalla toteuttaa uhkauksiaan.
Nuo tässä ja edellisessä mainitut uhkailut ovat kyllä tulleet minulle erittäin tutuiksi, varsinkin siinä parikymppisenä ja varsinkin alle kun tuota kokoa ei silloin ollut yhtään mihinkään suuntaan. Arviolta varmaan 100 kertaa on joku täysin tuntematon apina tullut lässyttymään jotain täysin ympäripyöreää uhkailuntapaista ja varmaan lähes poikkeuksetta loppunut se avautuminen siihen kun en olekaan ruokoillut armoa tai ollut juoksemassa karkuun - lähinnä kuunnellut hyvin tympääntyneen oloisena (olen kyllä muutamaan ihan oikeastikin uhkaavanoloiseen henkilöön törmännyt mutta ne onkin asia erikseen). Ehkä joitakin vain raastaa henkisesti liikaa se kun ei pärjää omankokoisilleen tai ei saa ikinä penkiltä samanverran kun naapuruston pahin poika tai jotain...mene ja tiedä. Tod. näk. tuollaiset veijarit uskaltaa juuri lyödä kerran sillä nakkiravintolaheijarilla jos uhri vapisee pelosta ja on itsellä vähintään 5 kaveria ympärillä katsomassa tätä ylvästä kamppailutilannetta. Onpa tuota kyllä muutamankerran joltain 20-30 v "ÄIJILTÄ" tullut vähän rystystäkin naamaan, nämä kaikki tapaukset tapahtui silloin kun olin itse jotain 15-16 v ja 45 kg ja näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että ei niillä lyönneillä kyllä ollut silloinkaan yhtään mitään virkaa. Tuntuu kyllä siltä että jotkut vaan olisi ihan vanhanaikaisen selkäsaunan tarpeessa :0
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#101

Viesti J. Suojanen »

Uhkailusta voi joutua syyteelle vielä mikäli toinen niin lystää... Sitä varten uhkailu on myöskin pirun tyhmää puuhaa... Toisekseen se uhkailu saattaa tosissaan tehdä tilanteesta vakavemman kuin mitä se ennen sitä olisi ollut jne.

Sanojensa mittaisia tyyppejä kunnioitan. Ei uhkaile millään pulloilla, suolistamisilla tai tappamisille vaan rohkeasti vain sanoo, että "nyt kuules mä tulen ja muksautan", jonka päätteeksi sitten tullaan ja muksautetaan. :lol: Tosissaan yleensä uhkaus on huonompi sanoa kuin olla sanomatta monen erinäisen syyn takia.

Rahojen velkominen on tietenkin se eri asia, jossa vain vaikuttaisi, että on pakko välillä uhata tai ottaa jokin "panttivanki", että toinen meinaisi edes maksaa rahat takaisin. Se on vain niin helkutin turhauttavaa sekin velkominen etten enää tapaa lainata euroakaan kenellekään kovinkaan mielelläni, koska se on oman kokemukseni mukaan 50% todennäköisyys, että sitä rahaa saa lähteä velkomaan takaisin julmemmalla kädellä, koska ihmiset eivät tajua sitä pientä kilttiä puhelinsoittoa ja vihjailua keskellä yötäkin, että haluaisin rahani takaisin ja voinko tulla NYT hakemaan. :D Siltikin helkutti parhaimmat tyypit ovat luvanneet maksaa koko summan ja sitten taivaltaneet ovelle jonkun helkutin kympin kanssa, että "tossa nyt ton verran" :? Ja sitten voidaan taas jatkaa pihtailuja maksamisen kanssa...

Olen pitkäjänteinen velkomisienkin kanssa, mutta se vain ketuttaa, että se on se 50% tapauksista, jotka rakastavat rahaansa niin paljon, että mielummin tulehduttavat välinsä kavereihin ja sen jälkeen alkavat pakoilemaan ja sen jälkeen saa taas metsästää tyyppeiä... Tästä päästään kätevästi siihen potku.netin väijymis ja jäljittämis keskusteluun osittain... :roll:
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#102

Viesti L.K. »

Laulu keväälle kirjoitti: Edit: Käsitykseni mukaan ennenvanhaan esim baarin ovella kuuli harvemmin uhkauksia matti meikäläisten suusta, kun nykyisin saattaa ties miltä siwan kassalta kuulla sen "odotas kun työvuoros päättyy" lauseen esim. ;)
Uhkailun yleistymistä ja "arkeentumista" ylipäätään voitaisiin kenties pitää askeleena siihen suuntaan, että väkivaltakin yleistyy uhkailun myötä jossakin vaiheessa.
Totta.Nykyään liki jokainen baarista poistettu tai pääsyn estämisen kohteeksi joutunut uhkaa hakkaavansa,tappavansa,palkkaavansa mafian tms.
Ja niistä "tuun kohta takas"-tyypeistä n.1% tulee takas.Mutta valitettavasti se prosentti tekee niistä uhkauksista aina jollain sorttia vakavia.Toki suuresta osasta näkee heti,etteivät tule kuitenkaan.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#103

Viesti kamppaaja »

Olikohan se vartija- vai jv-kurssilla kun eräs opettajista sanoi pokena ollessaan tekevänsä kiinnioton jos asiakas esittää tappouhkauksen. "Ei mulla oo mitään syytä olla uskomatta sitä". Ja samoin jos asiakas sanoo menevänsä kotiin hakkaamaan vaimonsa.
kamppaaja
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 960
Lauteille: Helmikuu 2005

#104

Viesti kamppaaja »

Olen ajatellut että jos kadulla eteen ilmestyy tyyppi joka jostain tuntemattomasta tai keksitystä syystä ilmoittaa vetävänsä turpaan tms. niin hyökkään heti... en katso olevani niin hyvä tappelija että mulla olisi varaa kerätä siinä adrenaliinia ja heikentää omia mahdollisuuksiani kun ääliö on kuitenkin jo tehnyt aikeensa selväksi.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#105

Viesti AriJ »

kamppaaja kirjoitti: Olen ajatellut että jos kadulla eteen ilmestyy tyyppi joka jostain tuntemattomasta tai keksitystä syystä ilmoittaa vetävänsä turpaan tms. niin hyökkään heti...
Ja pakeneminen tilanteesta on poissuljettua koska.....?
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 50 kurkkijaa