Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

snufkin
ilmaanpotkija
Viestit: 13
Lauteille: Kesäkuu 2020
Tykännyt: 0
Tykätty: 3 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti snufkin »

Itse myös Funkin videoista inspiraation saaneena yhdistelin itselle hyvin sopiva liikkeitä hänen ideaansa pohjautuen. Tarkoitus oli kehittää kuntopiiri joka olisi hyvä oheistreeni lukkopainille.

Idea on siis hieman muokatusti seuraava:

-Liikkeen suoritus: 1min
-Liikkeiden määrä setissä: 10
-Settien määrä: 3
-Tauot liikkeiden välillä: 20s
-Tauot settien välillä 2min

Muistaakseni se alkuperäinen idea oli niin, että kaks ekaa settiä tehdään 45s liikkeitä 15s palautuksilla ja vika setti sitten 1min liikkeitä 20s palautuksilla, mutta mä olen tehnyt kaikki 1min suorituksina ja 20s tauoilla. Sillä erotuksella, että olen tehnyt nyt parhaimmillaan seitsemän liikettä per setti. Tähtään kymmeneen. Seitsemällä liikkeellä koko treeni kestää n. 32 min.

Liikkeet seuraavanlaiset:
  • Burpeet taputuksilla
  • Askelkyykyt painoilla
  • Burpeet painoilla + hauiskäännöt yläasennossa
  • Polkupyörävatsat
  • Renegade rows: punnerrusasento painot käsissä, soutuliike, käden vaihto jne.
  • Olkapäät: varttinostot käsipainoilla punnerrusasennossa: yhdellä kädellä nosto eteen, takaisin, nosto sivulle, takaisin, käden vaihto jne.
  • Vatsarulla
Pyrin lisäämään liikkeitä sitä mukaan, kun jaksan tehdä enemmän ja keksin jotain järkeviä. En viitsi hirveästi eri painoja varata puolen tunnin treenin ajaksi käyttöön.

Se hyvä tässä on, että progressiota voi pitää yllä niin monella eri tavalla
-painojen määrän lisäys
-toistojen määrää lisäys
-taukojen vähentäminen settien välillä
-taukojen vähentäminen liikkeiden välillä
-liikkeiden lisääminen

Ite olen tykännyt kovasti. Hiki tulee ja niinhän se pitääkin. Yleensä menee joku 15 minuuttia palutuessa koko treenistä. Joka viikko olen joko pyrkinyt nostamaan painoja tai lisäämään liikkeitä. Alussa taisin jaksaa tehdä vain 2x5 treenin, mutta nyt menee jo 3x7.

Liikkeissä olen pyrkinyt korostamaan kokonaisvaltaisuuden ohella räjähtävyyttä (taputuspunnerrukset) ja ranteiden kestävyyttä (askelkyykyt painoilla). Koitan valita askelkyykkyihin sellaiset painot, että ranteiden kestävyys loppuu tai meinaa loppua ennen jalkojen kestävyyttä. Seuraavana uutena liikkeenä on varmaankin boksihypyt joilla saisin treenattua jalkojen räjähtävyyttä.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan snufkin viestistä:
Mika
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90955
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 532 kertaa
Tykätty: 199 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti Mika »

Nyt katsoin nuo Funkin molemmat videot (kaikki liikkeet ainakin, en ihan kaikkia spiikkejä). Hyvää, turvallista, yksinkertaista ja tehokasta. :jepa:

Kaikki nuo edellä mainitsemani laatusanat voi kyseenalaista.

Hyvä on pitkälti subjektiivista. Minä tykkäsin. Ryhmitän liikkeitä vähän eri tavalla, mutta hyvää tuo oli.

Turvallinen on treenaamisesta puhuttaessa suhteellista. HIIT on HIIT:iä eli vauhtia riittää. Minun tunneillani pahimmat loukkaantumiset ovat taitaneet olla nilkkojen nyrjähdyksiä (ehkä 2-3 kertaa 2012 alkaen). HIIT on lähtökohtaisesti terveen ihmisen treeniä. Toki minunkin ryhmissäni on kaikenlaisia ihmisiä, ja esimerkiksi ranneongelmat ovat keski-ikäisillä naisille tuttuja (silti vain pienellä osalla). Sitten vain muokataan harjoitteita. Mutta melko terve ihmisen tulee olla osallistuakseen HIIT-tunnille.

Yksinkertainen on kanssa subjektiivista. Minä itse asiassa teen niin, että yhdistelen liikkeitä vasta, kun ne ovat treenaajille yksittäin tuttuja. Olen oppinut tämän kokemuksen kautta. HIIT-tunneille tullaan monista eri taustoista.

Tehokas on myös subjektiivista. HIIT:ssä kyllä varmasti saa tehot irti, jos antaa kaikkensa.

Tämä ei ollut HIIT-tunti vaan jotakin muuta, mutta keskustelun otsikon alle tämä mahtuu, sillä yhdenlaisesta kuntopiirikurssista oli kyse. Minä aina kyselen palautetta jokaisen tunnin jälkeen. Yhden kerran tällä kyseisellä kurssilla yksi nuorehko, arviolta alle 30-vuotias, nainen sanoi toivovansa kovempaa treeniä. Selvä. Seuraavissa treeneissä kannustin häntä erityisesti, mutta silti hän teki liikkeitä, jotka taatusti olivat raskaita, noin puolet (!) siitä nopeudesta kuin minä, häntä varmaan 15-20 vuotta vanhempi mies. Vaan luulen ettei hän ollut yksinkertaisesti tottunut treenaamaan räjähtävän nopeasti. Sitä en tiedä missä hän sitä kovempaa treeniä sitten oli kokenut tai millaista se oli ollut - vai oliko missään. Omavalmentajana tapasin välillä ihmisiä, jotka eivät tietäneet, mitä he oikeastaan halusivat, joten aika nopeasti tie nousi pystyyn (näillä taisi olla muitakin kysymysmerkkejä elämässään). Mutta tähän siis törmää HIIT:ssäkin, että sitä kovempaa treenaamista pitää opettaa. Se tulee luonnostaan niille, jotka ovat jotakin nopeaa ja räjähtävää treenanneet, mutta muille se voi olla aluksi uutta. Tuo kyseinen nainen on silti ainoa poikkeus tässä useiden satojen ihmisten otannassa. HIIT-treenien jälkeen porukka on aika "rennon" näköistä. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 1265
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 56 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti tapsaattori »

Yleensä Funk suunnittelee lyhyempiä esim. 20 min teho kuntopiirejä.

Tässä kuitenkin uuden vuoden spesiaali, tunnin kestävä "killer" kuntopiiri, jolla on tarkoitus polkaista uusi vuosi reippaasti käyntiin. Tämä treeni on kerrotun mukaan rankka, eikä ole tarkoitettu tehtäväksi päivittäin tai edes viikottain. Koko treeni tehdään oman kropan painolla.

60min kokonaisuus on pilkottu pienempiin, noin 10 min osakuntopiireihin.
Alkuun lämmöt

Eka setti sisälsi mm. burpee, t-push ups, askelkyykkyjä, haarahyppyjä, hindupunnerruksia. Nämä tehtiin aikaa vastaan tietty määrä liikkeitä.

Toisessa setissä samoin mm. erilaisia askelkyykkyjä, punnerruksia ja vatsoja. Aikaa vastaan.

Kolmannessa aikaa vastaan myös hieman selkälihasliikkeitä, hyppyaskelkyykkyjä ja mm. rapukävely ja punnerrusasennosta erilaisia jumppaliikkeitä, 45s töitä, 15s lepiä.

Neljännessä lisää jumppaa

Viidennessä ja viimeisessä keskitytään erilaisiin vatsalihasliikkeisiin. tasapainoa vaativia lankkuvariaatioita ja erilaisia yhdistelmäliikkeitä.

Funkin kuntopiireille näyttäisi olevan tyypillistä dynaamisuus, muutaman liikkeen kombinaatioliikkeet ja myös erilaiset hyppelyt kuuluvat melkein joka treeniin. Treenin pituutta lukuunottamatta varsin tyypillistä Funkia, perus liikkeitä ja mukana vähän haastavampia komboja. Mukava, että hän on palannut näihin tavanomaisiin kuntopiireihin, jossain välissä hänellä oli näitä "metabolic circuit for mma" -tyylisiä viritelmiä.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17958
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 120 kertaa
Tykätty: 361 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti Andy »

Aina ei kannata hakea maksimaalista toiminnallisuutta...

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90955
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 532 kertaa
Tykätty: 199 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti Mika »

Kyllä tuosta hakemattakin tulee mieleeni eräs nimeltä mainitsematon kanssaoululaisesi, joka vuosituhannen alkupuolella ihan julkaisi kirjojakin niin sanotusta funktionaalisesta harjoittelusta, joka oli silloin aivan uusinta uutta. Aika lailla tuollaiselta se minun silmiini näytti. :lol:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 1265
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 56 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti tapsaattori »

Funk on rakentanut tällä kertaa fat loss muscle building -treenin joka tehdään kokonaisuudessaan käsipainoilla. Funkie suunnittelee treenejä for men over 40, joten sopii hyvin esim monille tämän foorumin lukijoille

Kolme 10 min settiä sisältää
  • 5 eri liikekomboa, 45s töitä, 15s töitä
  • kombinaatioliikkeet tehdään kahdesti setin sisällä
Yhteensä siis 32 minuuttia, kun settien välissä on 1 min tauko. Tässä on hyvää tasapainoisuus, kroppaa rasitetaan monipuolisesti. Treenissä komboliikkeitä on mm. askelkyykky eteen ja taakse + hauiskääntö ala-asennossa. Vähän siis toiminnallisuutta ja tasapainoakin muttei mitään hulluttelua.

Vaatii punnerrusliikkeessä kässärin mikä pysyy vakaasti maassa ja vähän erikokoisia käsipainoja.

YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3708
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti YJT »

Onko kokemuksia Tapout XT -nimisestä DVD:llä myytävästä kuntopiiriohjelmasta? Tätä on ilmeisesti myyty myös TV-shopissa.

Kyseessä on noin 10 DVD:n paketti, jossa jokaisella kiekolla on noin tunnin mittainen follow along -treeni. Paketin mukana tulee ilmeisesti myös jonkinlainen 2 tai 3 kuukauden treeniohjelma, jonka mukaan treenejä tehdään tietyssä järjestyksessä kai kuutena päivänä viikossa.

Kyselen tässä omakohtaisia kokemuksia tai kaverilta kuultuja; tiedän että kyseessä on kuntopiiriohjelma joten sitä ei tarvitse kertoa. Lähinnä se kiinnostaa, kuinka hyvä ohjelma on, ja onko se tehty niin että sitä jaksaa seurata (eli muuttuuko tylsäksi kuinka nopeasti).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3708
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti YJT »

YJT kirjoitti: kesä 20, 2021, 14.36 Onko kokemuksia Tapout XT -nimisestä DVD:llä myytävästä kuntopiiriohjelmasta?
Ilmeisesti @Tohtori Krabola on treenannut tällä vuonna 2013, ja olit melko tyytyväinen? Onko muita?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti Tohtori Krabola »

Ihan hyvää tekemistä oli Tapout silloin kun sitä kokeilin. Liikkeet olivat monipuolisia ja rosterissa oli ainakin minulle sopivaa haastetta. Luvassa on HIIT-hikoilua vaparimausteilla. En kokenut 90 päivän jälkeen (niinkuin ei mikään lyhytkestoinen rypistys) mitään maailmoja mullistavaa, mutta jaksoin tehdä ohjelman liikkeet sen jälkeen paremmin.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Lasse Candé
etupotkija
Viestit: 18513
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 450 kertaa
Tykätty: 258 kertaa

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti Lasse Candé »

Krabola, tervetuloa lauteille! Täällä on hienoa kamppailulajikeskustelua! Keskustelut on lajiteltuna kategorioittain alueisiin ja sitten Saunassa voi jutella enemmän lajirajat ylittäen! Kahvilassa sitten voi jutella yleisemmistä asioista lajien ulkopuolelta. Tämä on kyllä hyvä foorumi! Tulet varmasti viihtymään täällä!
paljastus:
:D
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Lasse Candé viestistä:
Andy
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Erilaiset kuntopiirit ja toiminnalliset harjoittelut

Viesti Tohtori Krabola »

Kiitos Lasse :D
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Tohtori Krabola viestistä:
Lasse Candé
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö

Seuraajat

Kuvake
Andy
Flashrider
Kuvake
Jussi Häkkinen
Kari Aittomäki
Lasse Candé
obmijoy
snufkin
tapsaattori
Kuvake
Tohtori Krabola
tohtorismies
Kuvake
Valvoja
YJT