Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Räjähtävä voima

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

cyt
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3103
Lauteille: Helmikuu 2008

Räjähtävä voima

#1

Viesti cyt »

Kuinka treenataan "räjähtävää" voimaa ja kuntoa? Muutein kun jotain juoksuspurtteja tms. ottamalla?
Aikido(aikikai), Karate(shorinji-ryu renshinkan), Ju-jutsu (Hokutoryu)
Harjoituspäiväkirja[/linkki]
[113_linkki=http://potku.net/blogit/cyt/]Cytin blogi![/113_linkki]
Kuvake
Wimp Lo
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 52
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Itä-Suomi

Räjähtävä voima

#2

Viesti Wimp Lo »

Rinnalleveto on aivan ykkönen.

Teinipojasta asti olen salilla käynyt ja vasta reilu vuosi sitten tajusin rinnallevedon hienouden. Nykyään teen joka kerta punttitreenin yhteydessä (kovempaa tai keveämpää). Nopeus ja voima kasvaneet kovempaa, kuin enää luulin koskaan tapahtuvan.

Tekniikka kannattaa katsoa kohdalleen, jonkun osaavan kanssa.
"I must apologize for Wimp Lo. He is an idiot. We have purposely trained him wrong as a joke." - Master Tang
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Räjähtävä voima

#3

Viesti JanneM »

Teet niitä normaaleja voimaliikkeitä, mutta räjähtävästi.
Jos olet etupotkija, niin puumajassa muunmuassa mun voimavalmentaja Sampo "Voima" Mälkiä vastaa siellä vastaaviin kysymyksiin tarkemmin.

disclamer: Minä en ole esimerkki räjähtävyydestä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
cyt
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3103
Lauteille: Helmikuu 2008

Räjähtävä voima

#4

Viesti cyt »

Ok, Sampolta vaan kysymään sitten... :smt003
Aikido(aikikai), Karate(shorinji-ryu renshinkan), Ju-jutsu (Hokutoryu)
Harjoituspäiväkirja[/linkki]
[113_linkki=http://potku.net/blogit/cyt/]Cytin blogi![/113_linkki]
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Räjähtävä voima

#5

Viesti Lohikäärmepallo »

Hyppimistä ja pomppimista olen kuullut suositeltavan. Oman voimani räjähtävyys on yhtä rajahtavää kuin mannerlaattojen liike, niin että viisastelua taitaa olla tämäkin vastaus.
Lelu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 366
Lauteille: Heinäkuu 2008

Räjähtävä voima

#6

Viesti Lelu »

Jos hakee räjähtävää voimaa peruspunttikselta...

Täältä löytyneen, tai ainakin tän brandin alta on löydettävissä, mielenkiintosia tapoja ja ideoita miten treenata nopeus- sekä maksimivoimaa vaikkapa kamppailu-urheiluun soveltuvasti. En tiedä miten hyvin soveltuu kasvuiässä olevalla tytölle, voineen olla parempi jättää kokeilematta, mut jos jotain muuta kiinnostaa, eikä oo sattunu jostain syystä kävelemään ennestään vastaan, niin suosittelen tutustumaan.

http://www.westside-barbell.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ketjujen ja vetokumien tarkotuksena on pitää vastus sopivana koko suorituksen ajan; kehitetään voimaa koko liikkeen matkalta, suhteuttaen vastuksen lihaksen potentiaaliseen voimantuottokykyyn kullosessakin kulmassa.

Nopeus- ja maksimivoimaharjoittelu tässä muodossa eroaa aikalailla sellasesta perinteisestä vääntämisestä, mitä pääsääntösesti näkee saleilla ja eroaa se hieman siitäkin, kun juoksijat käy vetämässä rinnalle ja pomppimassa hieman.

Nopeusvoimaa harjoteltaessa toistomäärät on pieniä, mulle tutuissa metodeissa kolmosia tai alle ja prosentuaalinen vastus on jotain 70:n luokkaa maksimista (oon ollu sen aikaa poissa kuvioista, etten voi muistaa tarkkoja lukuja, mut ideana on, et sä pystyt tekemään sen liikkeen niin, et se todellakin on nopea, eikä vastus hidasta suoritusta kohtuuttomasti). Maksimipuolella sama juttu toistojen suhteen, alle kuutosia taitaa olla perussääntö, mut mm. mulle tutuissa westside barbellin harjoitteissa ei tehdä juurikaan kolmosia pitempiä sarjoja pääliikkeille. Tukiliikkeiden tekeminen saattaa olla enemmän sellasta normipunttimaista, riippuen taas lähestymistavasta.

Oon täysin vakuuttunu, et joku tulee herjaamaan mua tästä ja sanoo, et nopeus- ja maksimivoimaharjoittelu tulis kausittaa, mut toteempa kuitenkin, et maksimi- ja nopeusvoimaa voidaan harjoitella lomittain, tyyliin yhdellä harjoituskerralla toista ja toisella toista.

Liikkeet, joita tekee, kannattaneen määritellä vähän sen mukaan, millasiin tilanteisiin tarvii voimaa. Perusvarma ratkasu lienee se, et pyrkii hahmottamaan lajissa paljon käytetyt liikeradat ja hakea salin puolelta liikkeitä, jotka on mahdollisimman lähellä niitä. Apuliikkeissä saattaneen olla ideaa ajatella pienempiä lihasryhmiä, jotka osallistuu niiden liikeratojen toteuttamiseen, ja toisaalta kannattaa myös muistaa ottaa huomioon, ettei kauheesta lihasepätasapainostakaan välttämättä oo etua.
Sole
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 783
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Räjähtävä voima

#7

Viesti Sole »

Nopeusvoimassa tulee muistaa kaksi asiaa, suorituksen tulee kestää alle 10 sekuntia ja suorituksen tulee olla nopea/räjähtävä. Toistoja saa tehdä niin monta kun ehtii tossa alle 10 sekuntissa(8-6 on aika sopiva aika määrä) ja sarjoja noin 4 per liike. Muistaa kannattaa että "uupumusta" ei saisi tuntea missään välissä, ja palautusten tulee olla sen mukaisia 2-3minuuttia ainakin. Painoja jos käytetään 0-70% maksimeista on aika sopiva, mutta myös esim. loikat ja muut kehon omalla painolla tehtävät käy hyvin.
Venyttely kannattaa pitää mukana treenaamisessa, periaatteessa voi olla nopea/räjhätävä olematta venyvä, mutta on se helpompaa silleen :D.
"Our fathers came here with panzerwagens, we came with guitars!"
Klaus Meine, 1989 Moscow.
Sampo Mälkiä
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 77
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Räjähtävä voima

#8

Viesti Sampo Mälkiä »

Vastailin jo jotain puumajaankin, mutta kirjoitan nyt samalla tälle puolella pari asiaa:

Olen itsekin reenannut WSB-systeemillä hieman toista vuotta (voimanostoa, valmentajan opastuksella). Systeemistä pystyy tarvittaessa poimimaan yksittäisiä hyviä juttuja kamppailijoiden harjoitteluun, mutta tällöin on mielestäni ymmärrettävä sekä kamppailulajien, että ko. metodin ideaa jonkin verran, muuten on vaara mennä pahasti metsään. Itse tein muistaakseni boksikyykkyä 8x2x50%1RM + jonkin verran ketjuja päissä (ei kuitenkaan paljoa). Mutta tuolloin en siis treenannut mitään kamppailulajeja vaan ihan oikeaa voimanostoa. Ja Lelun kanssa samaa mieltä, sekä maksimia, että nopeutta voi harjoittaa samalla kaudella. Usein jopa samassa treenissä. Itseasiassa tämä on mielestäni urheilijalle usein paras vaihtoehto.

Nopeusvoima jaetaan (esim. Mero ym. 1997) räjähtävään voimaan ja pikavoimaan. Ensiksi mainittu on kertaluontoista ja lyhytkestoista (0.1-2 sek) ja jälkimmäinen toistuvaa ja hieman pidempikestoista (<10 sek). Kuten arvata saattaa, eroaa pikavoiman harjoittelu räjähtävän voiman harjoittelusta melko oleellisesti.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Räjähtävä voima

#9

Viesti Mika »

Sampo Mälkiä kirjoitti: Ja Lelun kanssa samaa mieltä, sekä maksimia, että nopeutta voi harjoittaa samalla kaudella. Usein jopa samassa treenissä. Itseasiassa tämä on mielestäni urheilijalle usein paras vaihtoehto.
Olenpas samaa mieltä. Ja onhan aihetta tutkittukin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
EemeliM
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 28
Lauteille: Kesäkuu 2009

Räjähtävä voima

#10

Viesti EemeliM »

Mietin tuota räjähtävän voiman treenausta ja palautumista... tarvitseeko palautumista varten ottaa välipäivä, jos treenaa tuota räjähtävää voimaa? Ei tietysti siinä mielessä että mainittu voimaharjoittelu ei saanut tuottaa uupumusta, mutta täytyykö lihasten siitä huolimatta jotenkin palautua treenistä? Ajattelin vielä ajoittaa nuo treenit sillai että treenaisin aamulla tuota nopeusvoimaa puntilla ja illalla bjj:tä/tkd:tä, kun on tuota liikuntaa luvassa muinakin päivinä...
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Räjähtävä voima

#11

Viesti Mika »

Valitettavasti kysymykseesi ei voi antaa suoraa vastausta. Kannattaa lukea tämä ja tutkia omaa kehoa suhteessa harjoitteluun sitä kautta. Tuostahan lopulta on kyse.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Räjähtävä voima

#12

Viesti KungFuPissis »

Wimp Lo kirjoitti: Rinnalleveto on aivan ykkönen.

Teinipojasta asti olen salilla käynyt ja vasta reilu vuosi sitten tajusin rinnallevedon hienouden. Nykyään teen joka kerta punttitreenin yhteydessä (kovempaa tai keveämpää). Nopeus ja voima kasvaneet kovempaa, kuin enää luulin koskaan tapahtuvan.

Tekniikka kannattaa katsoa kohdalleen, jonkun osaavan kanssa.
Mäkin tykkään rivestä, oon ihan samaa mieltä kaikessa mitä Wimp Lo sanoi. Rinnallevetoa pitää harjoitella, ja jonkun on katsottava vieressä että se menee oikein. Se ei ole helppo. jossain fitness-pumppailulehdessä kehuttiin tehokkaimmaksi räjähtävyyden kehitys liikkeeksi ikinä. Siitä en tiedä mutta tehoaa jos sen osaa. Minä osaan toisinaan ja toisinaan en.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Räjähtävä voima

#13

Viesti KungFuMiäs »

Eikös räjähtävyydessä ole kyse nopeudesta? Ja nopeus tulee rentoudesta. Eikös sitten loogisesti pitäisi harjoitella rentoutta? Ja kun vielä kamppailulajeista puhutaan niin täytyyhän sen kehonkin olla yhtenäinen että ei räjähdetä vaan jollain yksittäisella osalla ja käytetä ns. "paikallista lihasvoimaa" jonkun asian tekemiseksi. Eli sitten pitäisi saada sellainen tasainen rentous koko kehoon että osat ei taistele toisiaan vastaan.
Näin mä ainakin sitä olen treenannut :)
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Räjähtävä voima

#14

Viesti KungFuPissis »

Jeps rentous on tärkeetä. Räjähtävän liikkeen aikaansaamiseksi pitää olla rento, ja räjähtävä voima tulee lähinnä keskivartalostan voimasta, eli lantiosta.

Esim rinnalle vedossa käsivarsien pitäisi olla ihan rennot narut ja lantio tavallaan "heittää" käsissä olevan painon ylös samalla kun muu kroppa menee alas painon alle. eli se liike millä painon saa ylös rinnalle on tosi "rento".
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Räjähtävä voima

#15

Viesti Jussi Häkkinen »

KungFuPissis kirjoitti: räjähtävä voima tulee lähinnä keskivartalostan voimasta, eli lantiosta.
No ei.

Tai pikemminkin: näinkin voi olla joskus.


Käytännössähän kyse on protagonisten lihasten nopeasta supistumisesta ja antagonisten lihasten rentona pysymisestä. Se, mitä nämä lihakset ovat, riippuu ihan siitä, millaista liikettä tehdään. Vaikka keskivartalon lihakset usein liikunnassa ovatkin tärkeitä, on liian yksinkertaistavaa väittää, että räjähtävä voima "lähinnä" tulisi sieltä - joskus toki k.o. alueen räjähtävä käyttö on tarpeen (kamppailulajipuolella saatetaan tällöin käyttää vaikkapa termiä chinkuchi), vaikka usein keskivartalossa onkin hieman vähemmän räiskyvää ja enemmän stabiloivaa liikettä.

Jos miettii vaikkapa ponnistusta ylöspäin, täyden kierroksen hyppyä tai vaikka volttia ajatusapuina käyttäen, voi helpommin miettiä, mitkä lihakset tekevät räjähtävää työtä ja mitkä joko rentoutuvat tai ovat vähemmän nopeassa käytössä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa