Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Treenaaminen ja palautuminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 91910
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 846 kertaa
Tykätty: 353 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti Mika »

Hermostollinen väsyminen ja palautuminen yleensä on monimutkainen ja tutkijoillekin epäselvä kokonaisuus.

Se tiedetään, että aloittelijoiden jyrkkä nousujohteinen käyrä voimaharjoittelussa ensimmäisten kuukausien ajan pohjautuu pitkälti motoriseen oppimiseen. Tästä voidaan päätellä, että hermostoa ei välttämättä voida kovin tehokkaasti väsyttää vielä tässä vaiheessa, mutta lopulta kyse on useasta tekijästä: valitut harjoitteet, treenin intensiteetti ja kesto, toistojen ja sarjojen väliset palautumisajat, lepopäivät, ravinto, nukkuminen ja niin edelleen.

Tämä artikkeli ei vastaa tuohon kysymykseen mutta se voi muuten tarjota mielenkiintoista luettavaa aiheesta kiinnostuneille. Sanottakoon että Eric Trexler on mm. kilpabodari ja liikuntatieteiden tohtori.


https://barbend.com/cns-fatigue/
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Mika viestistä:
Ile
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit: 24367
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 130 kertaa
Tykätty: 418 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti Mjölnir »

Minä vedin pari vuotta painonnostotreeniä kehittyäkseni tässä yhdessä toiminnallisen urheilun osa-alueessa ihan ammattivalmentajan ohjauksessa. Neljä painonnostoa viikossa oli minulle liikaa, tunsin, että hermosto stressaantuu enkä palautunut. Sitten tuli alipalautumista ja vammautumista jne.

Näin viiskymppisenä masters-urheiljana, jolla kuitenkin on pitkät pohjat kovastakin treenaamisesta, pystyn treenaamaan neljä-viisi kertaa viikossa, mutta niistä enintään kolme voi olla "kovia" treenejä, joissa on isot volyymit
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3047
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 24 kertaa
Tykätty: 89 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti Eppu »

Mjölnir kirjoitti: tammi 22, 2022, 16.35treenaamaan neljä-viisi kertaa viikossa, mutta niistä enintään kolme voi olla "kovia" treenejä, joissa on isot volyymit
Tässä on muuten treenaamisen ja palautumisen näkökulmasta yksi turkasen vaikea pointti/kysymys, mikä oikeastaan on kova treeni kenellekin. Itse ajattelen, että saatan ehkä maksimissaan kerran kuukaudessa painaa lapun oikeasti lattiaan, ja varmaan menisi vielä kovempaa
jos en aina treenaisi yksin. Siksikin kova ja rankka ovat ainakin itselleni hankalia sanoja, mutta olen varsinkin cf-kansan parissa huomannut sen, että siinä missä osaa ihmisistä täytyy tietysti vähän piiskata, paljon yleisempää on auttaa pitämään koko ajan jalkaa vähän jarrulla. Kovan ja liian kovan välinen ero voi olla vaikea havaita, ja jälkimmäinen alkaa aika nopeasti kerryttää korkeakorkoista velkaa.

"Vähän liian vähän on paljon, paljon enemmän, kuin vähän liian paljon." - Jarmo Riski
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Eppu viestistä:
Mjölnirtapsaattori
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit: 24367
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 130 kertaa
Tykätty: 418 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti Mjölnir »

Joo, kyllä mä kuntopiirit hanskaan, mutta painonnoston volyymit lähtevät helposti lapasesta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 1691
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 109 kertaa
Tykätty: 105 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti tapsaattori »

Luin Mikan linkittämän artikkelin. Hyviä juttuja joskin herätti enemmän kysymyksiä kuin antoi mitään suoria ohjeita En osaa itsessäni erottaa mikä on hermostollista väsymystä ja mikä lihaksien väsymystä tai puhumattakaan siitä mikä olisi erikseen keskushermostoon liittyvää väsymystä. Liika treeni tuntuu heikkoutena/jumina ym. oli se mitä onkaan, ja tähän suuntaan artikkelissakin mainittiin.

Maastavetoon sanoisin että se on poikkeuksellisen rankkaa selän lihaksille kokonaisuudessaan ja raskaista vedoista toipuminen ottaa aikansa ja jumitus häiritsee aika kokonaisvaltaisesti.

Omab perussairauden kanssa tasapainottelen nykyään enimmäkseen nivelten palautumisen ja hyvinvoinnin kanssa. Sopivaa liikevalikoimaa ja tekniikan huolellisuutta ei voi liikaa korostaa.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3047
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 24 kertaa
Tykätty: 89 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti Eppu »

Itse näen voimatreenin kohdalla haasteena sen, että toisaaltahan sitä vahvemmaksi ihminen tulee, mitä kovemmin nostaa. Töitä on siis tehtävä ja rajustikin, mutta tässäpä se huomio siirtyneekin enemmän sen palautumisen puolelle. Itsensä tunteminen ja tarkkailu ovat tässä avainasemassa, mutta olen huomannut ihmisten suhteen kehoonsa olevan yllättävän etäinen, ja monilla vääristynytkin. Ja kun se treeni on kuitenkin useimmilla maksimissaan sen tunnin vuorokaudesta, niin aika isossa roolissa on se loput 23h.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Eppu viestistä:
tapsaattori
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 1691
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 109 kertaa
Tykätty: 105 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti tapsaattori »

Joo treenin ulkopuoliset tunnit merkkaa paljon. Mulla ainakin se on sellaista väkistelyä jos vaikka yöunet ovat menneet pilalle. Keskittyminenkin heikkenee ja edelleen loukkaantumisriski kasvaa. Silloin on syytä keventää ja reilusti.

Vielä lisäisin tuohon esim raskaan mave-harjoituksen aiheuttamaan jumiin sen, että sellaisenaanhan useammankaan päivän jumitus ei ole ongelma, jos treenistä saa rauhassa palautua, nostot on turvallisia ja tulokset nousee. Ongelmia tulee esim tilanteissa, jos mave-treeniä seuraa vaikkapa tärkeä kamppailutreeni missä pitäisi olla nopea ja ketterä.
Kuvake
Nommo
sääreenpotkija
Viestit: 96
Lauteille: Maaliskuu 2021
Etulaji: Krav Maga
Takalajit: BJJ/lukkopaini-alkeet
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 27 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti Nommo »

En tiedä onko ketjua joka käsittelee treenaamista koronan sairastamisen jälkeen. Joten höpöttelen tähän.

Sairastin todennäköisesti koronan helmikuussa. Testi oli nega, mutta salillamme riehui korona mielin määrin, ja menin testiin ehkä liian aikaisessa vaiheessa, oireilun 2. päivänä. Olin jo kolmasti rokotettu, ja sellaisella on kuulema niin vähän virusta nenässä, että testitkin näyttää mitä sattuu. Lisäksi olen somessa kuullut kokemuksista että on testattu niin hemmetin monta kertaa, ja vasta öpaut viikon päästä on plussa pilkahtanut esiin...

Jokatapauksessa itse sairaus oli iisi, ei tullut edes kuumetta. Pientä kurkkukipua, limaisuutta ja nääkähtäneisyyttä vain. Mutta tämä toipuminen näin astmaatikkona onkin sitten vähän niin ja noin. Astmahan paheni, happi on vähissä. Tulee äkillisiä väsymyskohtauksia. Huimaa. Sydän takoo kuin pajavasara. (Ihmeellinen parin päivän tauoton aivastelukin oli jossain vaiheessa, vaikka oli jo kulunut aikaa koronasta tai "koronasta".)

Kyllä se jotenkin niin jurppii. Syksyllä heitin 5 x 5 min sessioita painisparrissa, joskus harvoin jopa voitin ja ihan mukavasti tuli tasapelejä (siihen nähden että olen kumminkin 50+ ja parit olivat sellaisia parikymppisiä eli elämänsä tunnossa olevia tapauksia). Eilen 6 x 1 min rypistys matolla ja meitsi on ihan rätti. En pystynyt laittamaan järin edes hanttiin muille, saati sitten että olisin päässyt niskan päälle yhdessäkään erässä. Ärh.

(BJJ:tä syksyllä, nykyään taas KM.)
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit: 11014
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Tykännyt: 38 kertaa
Tykätty: 33 kertaa

Treenaaminen ja palautuminen

Viesti flammee »

Itellä koronaa seuraava viikko oli talviloma, niin möllötin vaan kotona ja hölkkäsin erittäin maltillisella vauhdilla, yhteensä 60 kilsaa viikon aikana. Lauantaina jo kovilla tehoilla (meni vähän överiksi kyllä joo..) ja ei tuntunut pahalta, seuvaavana päivänä puolimaltillisella pitkähköllä alkoi vähän tuntuun.. Kysäsin lääkäriltä että saako käydä kävelylenkillä ja se sano että mitä enemmän sen parempi. Mieluummin vähän kerrallaan ja matalalla sykkeellä. No en osannut pukeutua kävelylenkille, joten heti ekalla lenkillä piti jo hölkätä että tarkenee edes jotenkin ja kun ei tuntunut haittaavan niin tein sitten niitä hölkkälenkkejä vaan.. Alotin kahden kilsan matkasta ja syke oli 20 pykälää alhaisempi kuin normaalilla hitaalla peruskuntolenkillä. Lueskelin jostain että koronan jälkeen jälkitaudit iskee jos jää vaan makaamaan sisälle, eli pitää saada tuuletettua keuhkoja.

Muutenkin ihan normaalissa räkätaudissa saattaa se räkä jämähtää keuhkoihin viikkokausiksi, jos vaan istuu sisällä, monesti havainnut että olo paranee ihan oleellisesti taudin jälkeen kun menee ekan kerran ulos ja liikkuu vähän.. Epäilisinkin että viikkoja kestävät sitkeät taudit on varsin harvinaisia ja kyse on vaan siitä että levätään niin kauan kun oireita, eli ei tehdä toimenpiteitä joilla se lima irtoaisi ja ne oireet loppuisi..

Töissä seuraavalla viikolla eli tällä viikolla joutui tekeen vähän rauhallisemmin ja työmatkajuoksujen paluumatkat ei sitten ihan niin hyvin kulkeneetkaan - tiistaina simahti kotia hölkätessä kuuden kilsan kohdilla niin pahasti että piti laittaa kävelyksi. Nyt alkas kait jo jaksaan vähän paremmin, aika helppo tauti oli kyllä. Lämpö nousi kolmeenseiskaan pariksi päiväksi, joka on itelle normaalia korkeampi lämpö, hajuaisti oli vajaan viikon pois, jalat oli kipeinä ja lievää kurkkukipua ja yskää..
The truth has no problem being questioned, but lies have every problem being challenged.

Seuraajat

Anssi Ainali
Kuvake
Eppu
Ikirouta
Kuvake
Nommo