Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#151

Viesti Beefcake »

Kehäkettu kirjoitti: No olet aika uutispimennossa jos et ole nähnyt yhtään juttua vapaaottelun ykköstykistä, Mikko Rupposesta, joka on menestynyt myös painissa.

Ulkomailta esim. UFC- heavyweight champ Andrei Arlovski, Light Heavy champ Quinton Rampage.

Voimanostajista Ryan Kennelly+monet muut.

Kenialaiset pitkänmatkan juoksijat syö perinteistä ruokaansa, eli lihaa ja kasviksia, eikä tankkaa mitään vihreitä hiilarilitkuja. Eikä taida niillä energia loppua ihan heti.

Charles Poliquin valmentaa Olympiatason urheilijoita ja voit lukea hänen ravitsemussuosituksistaan.

Mutta kuten olen sanonut, huipulle on monta tietä. Onko sitä niin vaikeaa hyväksyä?
Rupposen ruokavalio taitaa liittyä pitkälti herran suolistovaivoihin. Arlovskin jai Jacksonin ruokavalioista en äkkiseltään löytänyt mitään tolkullista, referenssiä näistä? Kennellyn syömisistä löytyi pari sivumainintaa, mutta eipä niissäkään parissa haastattelussa mitään hiilihydraattien vähyydestä puhuttu. Lähdettä Kenialaisten ruokailutottumuksiin? Poliquin ei käsittääkseni suosittele kovin vähähiilihydraattisia dieettejä urheilijoille, ymmärtääkseni korostaa hiilihydraattien oikea-aikaista nauttimista parhaan hyödyn saamiseksi.

Huipulle on monta tietä, mutta miksi valita kylänraitti jos vieressä kulkee moottoritie? Pidän hiilihydraattien laadun tarkkailua ja määrän rajoittamista hyvänä ideana, toteutan sitä itsekin ruokavaliossani. En ole kuitenkaan vakuuttunut, että vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi maksimaalista suorituskykyä tavoittelevan kilpaurheilijan valinta.

Loppuun vielä pari aihetta sivuavaa artikkelia:
http://jap.physiology.org/cgi/content/a ... /70/4/1500
http://jap.physiology.org/cgi/content/a ... /96/4/1331
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1128655
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1698653

Edit. linkit kuntoon ja yksi artikkeli lisää.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#152

Viesti Kehäkettu »

Beefcake kirjoitti:
Kehäkettu kirjoitti: No olet aika uutispimennossa jos et ole nähnyt yhtään juttua vapaaottelun ykköstykistä, Mikko Rupposesta, joka on menestynyt myös painissa.

Ulkomailta esim. UFC- heavyweight champ Andrei Arlovski, Light Heavy champ Quinton Rampage.

Voimanostajista Ryan Kennelly+monet muut.

Kenialaiset pitkänmatkan juoksijat syö perinteistä ruokaansa, eli lihaa ja kasviksia, eikä tankkaa mitään vihreitä hiilarilitkuja. Eikä taida niillä energia loppua ihan heti.

Charles Poliquin valmentaa Olympiatason urheilijoita ja voit lukea hänen ravitsemussuosituksistaan.

Mutta kuten olen sanonut, huipulle on monta tietä. Onko sitä niin vaikeaa hyväksyä?
Rupposen ruokavalio taitaa liittyä pitkälti herran suolistovaivoihin. Arlovskin jai Jacksonin ruokavalioista en äkkiseltään löytänyt mitään tolkullista, referenssiä näistä? Kennellyn syömisistä löytyi pari sivumainintaa, mutta eipä niissäkään parissa haastattelussa mitään hiilihydraattien vähyydestä puhuttu. Lähdettä Kenialaisten ruokailutottumuksiin? Poliquin ei käsittääkseni suosittele kovin vähähiilihydraattisia dieettejä urheilijoille, ymmärtääkseni korostaa hiilihydraattien oikea-aikaista nauttimista parhaan hyödyn saamiseksi.

Huipulle on monta tietä, mutta miksi valita kylänraitti jos vieressä kulkee moottoritie? Pidän hiilihydraattien laadun tarkkailua ja määrän rajoittamista hyvänä ideana, toteutan sitä itsekin ruokavaliossani. En ole kuitenkaan vakuuttunut, että vähähiilihydraattinen ruokavalio olisi maksimaalista suorituskykyä tavoittelevan kilpaurheilijan valinta.

Loppuun vielä pari aihetta sivuavaa artikkelia:
http://jap.physiology.org/cgi/content/a ... /70/4/1500
http://jap.physiology.org/cgi/content/a ... /96/4/1331
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1128655
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1698653

Edit. linkit kuntoon ja yksi artikkeli lisää.
Esim. Ufc all accessissa(ohjelma) näkyy syömistä(Arlovskilla NY steak ja munakas aamiaisella), Kennelly+ketogenic löytyy ihan googlella(penkkasi paidalla 1075 paunaa), Rupposella liittyy suolistovaivoihin mutta ei hän käsittääkseni ole väittänyt suorituskyvyn ainakaan heikentyneen, Poliquinista olen eri mieltä:kannattaa lukea T-Nationin Low Carb roundtable. Kilpaurheilijoissa on kyse myös siitä mikä laji on kyseessä, muistaakseni Poliquin suositteli eliitti-kestävyysurheilijoille hieman enemmän hiilaria. Oisko juoksijoita kertomaan kenialaisista?Näin olen kuitenkin lukenut, en muista mistä.

Ei karppaus ole mikään kylänraitti, vaan ihan yhtä hyvä systeemi joillekin ihmisille. Olen itse sanonut että joillekin toimii hiilarit ja joillekin joku muu. Olen vakuuttunut että se on kuitenkin terveellisempi tie, sekin kiinnostaa monia, myös urheilijoita.
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#153

Viesti Beefcake »

Kehäkettu kirjoitti: Esim. Ufc all accessissa(ohjelma) näkyy syömistä(Arlovskilla NY steak ja munakas aamiaisella), Kennelly+ketogenic löytyy ihan googlella(penkkasi paidalla 1075 paunaa), Rupposella liittyy suolistovaivoihin mutta ei hän käsittääkseni ole väittänyt suorituskyvyn ainakaan heikentyneen, Poliquinista olen eri mieltä:kannattaa lukea T-Nationin Low Carb roundtable. Kilpaurheilijoissa on kyse myös siitä mikä laji on kyseessä, muistaakseni Poliquin suositteli eliitti-kestävyysurheilijoille hieman enemmän hiilaria. Oisko juoksijoita kertomaan kenialaisista?Näin olen kuitenkin lukenut, en muista mistä.

Ei karppaus ole mikään kylänraitti, vaan ihan yhtä hyvä systeemi joillekin ihmisille. Olen itse sanonut että joillekin toimii hiilarit ja joillekin joku muu. Olen vakuuttunut että se on kuitenkin terveellisempi tie, sekin kiinnostaa monia, myös urheilijoita.
Mainitsemasi google-haku Kennelly+ketogenic tuottaa vain yhden aiheeseen liittyvän osuman, jota et varmasti itsekään kehtaa pitää millään tasolla luotettavana lähteenä. Mainitsemassasi haastattelussa Poliquin sanoo seuraavaa:

"If you're talking about energy system sports like kayak or speed skating, then I'd say that low-carb diets don't do well for these because of the demands on their glycogen stores, but those athletes tend to be insulin sensitive anyway."

"Karppaus" voi olla kuntoilijoille ihan hyvä ja terveellinen vaihtoehto, mutta huippu-urheilijan valinta se ei tutkimustulosten valossa valitettavasti ole vaikka niin haluaisitkin itsellesi (ja muille) uskotella.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#154

Viesti Elina »

"Karppaus" voi olla kuntoilijoille ihan hyvä ja terveellinen vaihtoehto, mutta huippu-urheilijan valinta se ei tutkimustulosten valossa valitettavasti ole vaikka niin haluaisitkin itsellesi (ja muille) uskotella.
Näinpä.

Kyllä silti vähähiilarisillakin kuntoilevia voidaan kutsua urheilijoiksi, jos siitä tulee parempi mieli :D Lajivaatimukset ovat urheilijoilla kuitenkin asia erikseen.
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#155

Viesti Kehäkettu »

Beefcake kirjoitti:
Kehäkettu kirjoitti: Esim. Ufc all accessissa(ohjelma) näkyy syömistä(Arlovskilla NY steak ja munakas aamiaisella), Kennelly+ketogenic löytyy ihan googlella(penkkasi paidalla 1075 paunaa), Rupposella liittyy suolistovaivoihin mutta ei hän käsittääkseni ole väittänyt suorituskyvyn ainakaan heikentyneen, Poliquinista olen eri mieltä:kannattaa lukea T-Nationin Low Carb roundtable. Kilpaurheilijoissa on kyse myös siitä mikä laji on kyseessä, muistaakseni Poliquin suositteli eliitti-kestävyysurheilijoille hieman enemmän hiilaria. Oisko juoksijoita kertomaan kenialaisista?Näin olen kuitenkin lukenut, en muista mistä.

Ei karppaus ole mikään kylänraitti, vaan ihan yhtä hyvä systeemi joillekin ihmisille. Olen itse sanonut että joillekin toimii hiilarit ja joillekin joku muu. Olen vakuuttunut että se on kuitenkin terveellisempi tie, sekin kiinnostaa monia, myös urheilijoita.
Mainitsemasi google-haku Kennelly+ketogenic tuottaa vain yhden aiheeseen liittyvän osuman, jota et varmasti itsekään kehtaa pitää millään tasolla luotettavana lähteenä. Mainitsemassasi haastattelussa Poliquin sanoo seuraavaa:

"If you're talking about energy system sports like kayak or speed skating, then I'd say that low-carb diets don't do well for these because of the demands on their glycogen stores, but those athletes tend to be insulin sensitive anyway."

"Karppaus" voi olla kuntoilijoille ihan hyvä ja terveellinen vaihtoehto, mutta huippu-urheilijan valinta se ei tutkimustulosten valossa valitettavasti ole vaikka niin haluaisitkin itsellesi (ja muille) uskotella.
En minä halua mitään uskotella. Asiasta ei käsittääkseni ole mitään luotettavia laajoja tutkimuksia, vaan kokemukset ovat enemmänkin empiirisiä. Tutkimuksissa on yleensä tehty niin että on vedetty hiilarit pois ja sitten testattu suorituskykyä aiemmin hiilaria paljon syöneillä. Muistan minä itsekin sen kun dieetin alussa oli energiavarastot aivan tyhjinä, varmasti olisin suoriutunut tavallista huonommin kuntotesteistä. Nyt sopeutumisen jälkeen taso on parempi kuin hiilareilla+kaikki muut edut. Tää tutkimusrumba on on hanurista, mutta tossa yks tutkimus taas:http://www.nutritionandmetabolism.com/content/1/1/2 Aina on puolesta tai vastaan joku tutkimus...

Sinänsä minua ei edes huippu-urheilu kiinnosta koska se nyt ei ole kovin tervettä hommaa muutenkaan+dopingongelma.Tässä nyt väännetään vaan yhdestä kommentista. Sanoin vaan että maailmassa on useita urheilijoita(montako hyväksyt "useaksi" 5,10,20,100?) jotka ovat päässeet huipulle karppiruokavaliolla. Vai väitätkö ettei ole ketään? Lisäksi riippuu lajista, eikö nopeus- ja voimalajitkin ole urheilua....

RAUTALANKA: en väitä että kenenkään urheilijan tulisi siirtyä vähähiilariselle dieetille. Väitän että SUURIMMASSA osassa urheilulajeista se on VAIHTOEHTO viralliselle ruokavaliolle ja se että se on terveellisempi. Eikai runsashiilariruokavaliotakaan suositella kaikkiin lajeihin. (esim. voimistelu?)

Tää keskustelu voitaneen laittaa tämän kinan osalta pikkuhiljaa mappiin, tietoa löytyy joka suuntaan ja se on helposti saatavilla. Tulevaisuus osoittaa kuka oli oikeassa ja kuka väärässä, kenellä on diabetes ja kenen suonet ovat tukossa.

Jatkoa voisi olla positiivinen keskustelu topicin AIHEESTA hyvistä kokemuksista ja vinkeistä!
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#156

Viesti KungFuPissis »

Mun hyvä kokemus- >

n. 14 vegetaristivuoden jälkeen siirryin melkein lennosta paleodieetille. Vanha dieetti oli todella hiilaripitoinen; pastaa, riisii ja proteiini soijasta. Kuntosalireenin aikana lihoin aina. reenistä huolimatta energiaa sain siis aina liikaa.

Paleolla paino on tippunut pari kiloa parissa kuukaudessa vaikka se ei nyt mikään tavoite ole ollutkaan. niin on vaan käynyt. Kovasta reenistä huolimatta. Rasvaprosenttia en ole mittaillut. Ei ole tuntunut tärkeältä kun ei se ole koskaan ollut korkea.

En laske itseäni alakarppaajaksi. Hiilareita tulee runsain mitoin, ne ei vaan ole tärkkelyspitoisia. Eli ei varsinkaan valkoista riisiä, ei pastaa, ei perunaa. Eikä tietenkään valkoista sokeria. Sen sijaan kasa päin vihanneksia, hedelmiä, marjoja... Jotta ei tu liian kalliiksi, käytän edullisimpia vihanneksia, kuten kaalia, porkkanaa yms. paljon. tavoite olisi saada hiilarit niin että ruoka olisi samalla myös ravinnerikasta. Eli ei energiatiheää ja ravinneköyhää.

Öljyjä käytän rutkasti, ja muitakaan rasvoja ei ainakaan tarvitse välttää. Esim. pähkinöissä on tosi hyvää rasvaa. Rasva imeytyy hitaasti mutta siinä on paljon energiaa. Saalatti tulee uitettua oliiviöljyssä.

Vanhana kasvissyöjänä punainen liha tökkii. Kanaa, kalkkunaa ja kalaa menee paljon. Samoin kanamunia. Maitotuotteet on jäänyt pois kun ne ei tunnu hyviltä, kerää limaa. Soijakin on vähentynyt.

Tällä dieetillä oon saanut parempia tuloksia kuin koskaan lihasten kasvun ja voiman lisääntymisen suhteen. Eikä tämä mitään erityistä totuttelua vaatinut. Väsy ei tule vaikka reenejä olisi kahdet päivässä. Palautuminen on tosi nopeaa. Ja dieetin toimivuudesta kertoo mielestäni paljon se että iho on loistavassa kunnossa. Finnejä ei tule eikä tarvitse käyttää vahvoja puhdistusaineita. Ero oli tosi huomattava ennen jä jälkeen dieettimuutoksen.

Lomapäiviä saa pitää. Sillon menee esim jätskiä. (ja alkoholia joskus...) korkeintaan kerran viikossa.

Paras tulos syntyy kun dieetti ja reeni on kohdallaan. Tavoitteet voi olla erilaiset riipuen lajista, ja sopivat dieetit silloin erilaisia. Itse haluan ison haban, siksi tämä dieetti :D

Noista verisuonijutuista tän ketjun alussa en oikeen osaa sanoa mitään. Millä sitä voi mitata? Verenpaine ainakin on mulla nyt huomattavasti matalempi kuin ennen; Se on laskenut 130stä 106teen.

Uskon vakaasti siihen että varsinkin sokerin määrä nykyihmisten ruokavaliossa on aivan liian korkea. Vielä 100 vuotta sitten ihminen ei taatusti saanut lähellekkään sitä sokerimäärää päivän ruoasta kun mitä on yhdessä jäätelöpuikossa. Vaikka maailman koko väestöä ei voisikaan ilman viljatuotteita ruokkia, on mielestäni ihan uskottavaa ettei ihmisen elimistö ole vielä kehittynyt täysin hyödyntämään sitä. Maanvilejlyä kun on kestänyt historiastamme vain murto-osa. Sen takia paleo on dieettini.

Uskon asia siis, ainakin minulla. Näyttää herättävän paljon mielipiteitä ja jopa tunteita tämä hiilarittomuus.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#157

Viesti bodyguard »

KungFuPissis kirjoitti: Uskon vakaasti siihen että varsinkin sokerin määrä nykyihmisten ruokavaliossa on aivan liian korkea. Vielä 100 vuotta sitten ihminen ei taatusti saanut lähellekkään sitä sokerimäärää päivän ruoasta kun mitä on yhdessä jäätelöpuikossa. Vaikka maailman koko väestöä ei voisikaan ilman viljatuotteita ruokkia, on mielestäni ihan uskottavaa ettei ihmisen elimistö ole vielä kehittynyt täysin hyödyntämään sitä. Maanvilejlyä kun on kestänyt historiastamme vain murto-osa. Sen takia paleo on dieettini.
Mistä johtuu se että jos jotenkin on tehty ennen niin se olisi parempi kuin se miten tehdään nykyään?
KungFuPissis kirjoitti: Uskon asia siis, ainakin minulla.
On ihan positiivista kuitenkin että tämä tiedostetaan.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#158

Viesti Kehäkettu »

Toi paleo on mun mielestä yksi järkevimmistä vähähiilihydraattidieeteistä. Oletko koskaan laskenut hiilarimääriä? Sillä vaikka itsekin syön paljon vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, hiilarit jää yleensä alle 100g per päivä.

Maitotuotteita en ole kuitenkaan valmis jättämään koska niistä saa paljon ravintoaineita ja niitä siedän hyvin, toisin kuin viljaa. Jotain viitteitä pohjoisen alueen varhaisesta maidonkäytöstä osoittaa laktoosi-intoleranssin vähyys skandinaviassa vrt. esim. aasialaiset. Olen kuullut paleosta vastaavia kokemuksia muiltakin, en oikeastaan negatiivista keneltäkään.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#159

Viesti Mika »

KungFuPissis kirjoitti: Vaikka maailman koko väestöä ei voisikaan ilman viljatuotteita ruokkia, on mielestäni ihan uskottavaa ettei ihmisen elimistö ole vielä kehittynyt täysin hyödyntämään sitä. Maanvilejlyä kun on kestänyt historiastamme vain murto-osa. Sen takia paleo on dieettini.

Uskon asia siis, ainakin minulla. Näyttää herättävän paljon mielipiteitä ja jopa tunteita tämä hiilarittomuus.
Varmasti herättää mielipiteitä, mutta tuosta viljatuotteiden sopimattomuudesta ihmisen ruoansulatukseen ei ole mitään selvää näyttöä, vaan se perustuu lähinnä spekulaatioihin, joilla tätä paleodieettiä on perusteltu. Paleodieetin tieteellinen pohja on ontto. Tämä ei tietenkään poista sitä, etteikö kyseisestä ruokavaliosta voisi olla hyötyä - tottakai voi olla. Samoin Gracie-dieetti (sattuneesta syystä tunnettua mm. BJJ-piireissä) on perusteiltaan täyttä soopaa, mutta tietenkin siitäkin on hyötyä, jos sitä osaa soveltaa oikein. Toisin sanoen, vaikka näiden tiettyä nimeä kantavien dieettien perustelut ovat täysin metsässä, se ei välttämättä tarkoita sitä, etteikö niistä voisi käytännössä kuitenkin olla hyötyä. Turhaa kikkailua tuollainen on minun mielestäni, mutta näiden "vaihtoehtodieettien" viehätys on nimenomaan siinä, että ihmiset voivat olla erilaisia ja tehdä jotakin erilaista, mikä voi joillekin antaa tunteen oman ravitsemuksellisen tietotason kasvamisesta, mikä voikin joskus olla ihan totta siksikin, että ravitsemuksen perusteet (makroravinteet jne.) tulevat tutuksi ja mahdollisesti ensimmäistä kertaa tulee ajateltua sitä syömistä edes inan verran.

Ihmiset, joilla on sairauksia, kuten Rupposella, ovat tietenkin luku erikseen. Heidän pitää noudattaa erikoisruokavaliota.

Tervetuloa Potkuun! 8-) Nähdään lauantaina.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#160

Viesti Tyttö »

Mika kirjoitti: Turhaa kikkailua tuollainen on minun mielestäni, mutta näiden "vaihtoehtodieettien" viehätys on nimenomaan siinä, että ihmiset voivat olla erilaisia ja tehdä jotakin erilaista, mikä voi joillekin antaa tunteen oman ravitsemuksellisen tietotason kasvamisesta, mikä voikin joskus olla ihan totta siksikin, että ravitsemuksen perusteet (makroravinteet jne.) tulevat tutuksi ja mahdollisesti ensimmäistä kertaa tulee ajateltua sitä syömistä edes inan verran.
Ja lisäisin vielä, että jos joku määrätty ruokavalio saa oman olon tuntumaan hyvältä, niin miksi ei sellaista silloin voisi noudattaa. Jokainen varmasti tuntee itse omassa ropassaan, mikä sopii itselle ja mikä ei. Itse tykkään syödä proteiinipitoista ruokaa, täysjyvätuotteita ja paljon vihanteita. Valkoiset pastat, riisit, jauhot yms. olen yrittänyt minimoida, koska niistä tulee turvonnut ja ikävä olo. Viljatuotteitakin joudun joskus rajoittamaan, kun vatsa ei niistä isossa määrin tykkää (kun voisin syödä ruisleipää muuten ihan kilokaupalla). Liika kikkailu on mulle...no liikaa kikkailua... :)
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#161

Viesti sivarinlötkö »

Itsellä menossa 3. päivä, hiilarit alle 50 grammassa. Olo on outo, voi toki johtua erittäin huonosta nukkumisestakin. Ainakin tämän kuun ajattelin jatkaa näin. Katotaan miten kehittyy, vielä ei ainakaan ole voimat hävinny.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#162

Viesti Mänzy »

Aina välillä saa lukea näitä mietteitä, että ihmiset ovat vasta vähän aikaa syöneet viljoja eikä elimistö ole sopeutunut siihen vielä.

Tuo "vähän aikaa" on kuitenkin n. 5000 vuotta. Se ei ole vähän. Siirtyminen metsästys-keräilystä maanviljelyyn mahdollisti ihmismäärän suuren kasvun. Mikäli elimistö ei olisi "sopeutunut" uuteen ruokavalioon (hassu sanavalinta, meillä kuitenkin kehossa on menetelmä sokerien metaboliaan ja varmasti oli myös silloin 5000 vuotta sitten) ei ihmiskunta olisi kyennyt laajentumaan niin paljon.

Seuraavaksi voisi miettiä seuraavaa: entisen sekasyöjän onnistuu melko kivuttomasti (en itse ole kokeillut, mutta riittävästi tuttuja löytyy) vaihtaa kasvisruokavalioon ja myöhemmin takaisinkin, eikä elimistöllä ole nokan kopauttamista (pieniä "oireita" varmasti tulee, muttei merkittäviä saatika hengenvaarallisia). Jostain syystä 5000 vuotta ei kuitenkaan muka riitä viljoille...

Kaikisssa ruokavalioissa lienee puolensa. Kokeilemalla oppii mikä itselleen sopii, esim. vähähiilihydraattisuus toimii monelle. Hienoa! Kuitenkin ensisijaisesti tulisi huolehtia riittävästä liikunnansaannista eikä ensimmäisenä vaihdella (ehkä päättömästikin) ruokavaliotaan uskoen siihen, että se toisi autuuden.

Minä en pääsääntöisesti syö kevyttuotteita, syön normaalirasvaisia mutta maltillisesti. Toisinaan pidän päiviä, jolloin syön vähemmän hiilihydraatteja kuin normaalisti. En käytä maitoa, mutta maidosta tehtäviä tuotteita kyllä. En yleensä läträä öljyjä ruokani joukkoon, johonkin salaattiin saatan toki laittaa oliiviöljyä. Syön nautaa, possua, kanaa, kalaa. Mitä ruokavaliota noudatan?
MUOKKAUS: kirjoitusvirheiden korjausta
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 115
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#163

Viesti Mika »

Mänzy kirjoitti: Minä en pääsääntöisesti syö kevyttuotteita, syön normaalirasvaisia mutta maltillisesti. Toisinaan pidän päiviä, jolloin syön vähemmän hiilihydraatteja kuin normaalisti. En käytä maitoa, mutta maidosta tehtäviä tuotteita kyllä. En yleensä läträä öljyjä ruokani joukkoon, johonkin salaattiin saatan toki laittaa oliiviöljyä. Syön nautaa, possua, kanaa, kalaa. Mitä ruokavaliota noudatan?
Sen nimi on Ninja-dieetti, ja kirjan saa ostaa kaikista kirjakaupoista ympäri maan (55 eur). Mukana tulevat tunnukset Ninja-dieetti nettisivulle, jossa voi luoda oman sivun muiden nähtäväksi ja kertoa omista kokemuksistaan tämän ihanan dieetin kanssa. Kaupan päälle kuuluu oma heittotähti sekä argumentointiohjeet siitä, mitenkä tiede on mätää eivätkä ne tiedemiehet siellä labroissaan tiedä mitään oikeasta elämästä.
Niinku viisas mies sanoo, ainoastaan itseoppineet on oppineita.
Muut on opetettuja.
brushteeth
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#164

Viesti Mänzy »

Mika kirjoitti:
Mänzy kirjoitti: Minä en pääsääntöisesti syö kevyttuotteita, syön normaalirasvaisia mutta maltillisesti. Toisinaan pidän päiviä, jolloin syön vähemmän hiilihydraatteja kuin normaalisti. En käytä maitoa, mutta maidosta tehtäviä tuotteita kyllä. En yleensä läträä öljyjä ruokani joukkoon, johonkin salaattiin saatan toki laittaa oliiviöljyä. Syön nautaa, possua, kanaa, kalaa. Mitä ruokavaliota noudatan?
Sen nimi on Ninja-dieetti, ja kirjan saa ostaa kaikista kirjakaupoista ympäri maan (55 eur). Mukana tulevat tunnukset Ninja-dieetti nettisivulle, jossa voi luoda oman sivun muiden nähtäväksi ja kertoa omista kokemuksistaan tämän ihanan dieetin kanssa. Kaupan päälle kuuluu oma heittotähti sekä argumentointiohjeet siitä, mitenkä tiede on mätää eivätkä ne tiedemiehet siellä labroissaan tiedä mitään oikeasta elämästä.
Voe paske. Olen selvästi haaskannut hyvää rahanansainta-aikaa työelämään ja vieläpä tiedelabrassa. Olisi pitänyt tajuta alkaa markkinoida tätä Ninja-dieettiä ympäri maailmaa. Jos olisin aiemmin tajunnut, olisin rikas ja omistaisin Mersun sekä kesämökin. Nyt on tyytyminen varjoista huuteluun, koska tietenkin Mika olet tuon patentoinut ennen kuin täällä siitä kirjoitit, eikö vain?

Kai se on itsemurhan paikka.



:smt003
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

#165

Viesti Elina »

Nopeasti vain kommentoin tuota Kungfupissiksen viestiä, että en yhtään ihmettele, jos olo on hyvä, kun on tosiaan vaihtanut pelkästään energiaa antavia ruoka-aineita niihin ravinnerikkaisiin (ts. kasvikset, hedelmät, marjat). En myöskään yhtään ihmettele, jos verenpaine on myös laskenut, koska suolan määrä on varmasti myös alhaisempi. Kaiken kaikkiaan kuulostaa todella hyvältä! Eikä ole mitenkään ristiriidassa yleisten ravitsemussuositusten kanssa sikäli, että sielläkin suositellaan täysjyväviljatuotteita, joissa ravinnetiheys on suurempi kuin niissä vaaleissa tuotteissa.

Luotsaan tällä hetkellä useampaa laihdutusryhmää, joissa periaatteessa laihdutetaan vähähiilihydraattisella menetelmällä. Itselleni en kuitenkaan voisi ko. ruokavaliota tällä hetkellä kuvitella, koska huomaan liian vähäisen hiilihydraattimäärän kyllä heti lenkillä. Pyöräillessä tulee noutaja välittömästi. Myös rankat treenit (esim. 2 h spinningiä putkeen tai pitkä lenkki ihan miten tahansa) aiheuttavat sen, että voimakas nälkä saattaa kestää pari, kolme päivää, jos hiilihydraattien määrää pyrkii rajoittamaan (olen kokeillut). Tänä kesänä kuumassa tuli myös todettua, että hiilihydraattipitoinen neste on ihan ehdoton nesteytyksen kannalta, jos joutuu hikoilemaan runsaasti. Omat treenimääräni eivät kyllä ole mitenkään suuria, mutta noin yleisesti ottaen en tykkää treenatessa "hipsuttelusta", vaan esimerkiksi lenkillä sitten mennään ja jossain pitää oikeasti tuntua. Palauttavat harjoitteet ovat kovaa treenaaville ja urheilijoille, joten minä en niitä tarvitse.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa