Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Elina »

Luepa nuo tämänkin ketjun viestit ajatuksella uudestaan.
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Kehäkettu »

Elina kirjoitti: Kun tässä ketjussa on jo aiemmin keskusteltu pitkäänkin terveellisesta ruokavaliosta, niin tämän Harvardin ruokapyramidin sisältö ei ole mitenkään yllättävä tai ristiriidassa mm. omien viestieni kanssa:

Kuva

Rasvan laatu; kasvikset, marjat, hedelmät; täysjyväviljatuotteet; vähärasvaiset lihat; vähärasvaiset maitotuotteet; kala rasvaisena. Siinäpä ne.

Ainoa mistä olisin eri mieltä tuon Harvardin pyramidin kanssa on monivitamiinipillerin napsiminen.

Tuossahan hiilarit ovat todella pienessä roolissa, niin et voi todellakaan olla samaa mieltä.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Elina »

Viestit. Ei viestiä.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Elina »

Jos nyt hakkaan kuitenkin päätäni seinään sen verran, että tiivistän laiskoille lukijoille mielestäni tärkeimmät asiat ravinnon puolelta:

- rasvojen laatu
- liha ja maitotuotteet vähärasvaisina
- painotus kasviksissa, marjoissa, hedelmissä
- täysjyväviljatuotteet
- suolan käytön kontrollointi, jos tarpeen
- kala rasvaisena vaihtoehtona

Makroravinnesuhteet, kaikki muu, on kosmetiikkaa, ja riippuu kulutuksesta ja mm. aktiviteettitason vaatimuksista (tämänkin olen varmaan miljoonaan viestiin laittanut, mutta siinä se nyt taas kerran seisoo).

Ruokavaliota tärkeämpi asia on liikunta, sillä ravinnolla ei voi korvata liikunnan puutetta, mutta liikunnalla voidaan korvata puutteita ruokavaliossa (helppo esimerkki: liikunnan vaikutus verenpaineeseen). LAIHDUTUKSEN kannalta ruokavaliolla on suurempi merkitys, mutta TERVEYDEN kannalta liikunta on aina ykkönen.
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Kehäkettu »

Elina kirjoitti: Jos nyt hakkaan kuitenkin päätäni seinään sen verran, että tiivistän laiskoille lukijoille mielestäni tärkeimmät asiat ravinnon puolelta:

- rasvojen laatu
- liha ja maitotuotteet vähärasvaisina
- painotus kasviksissa, marjoissa, hedelmissä
- täysjyväviljatuotteet
- suolan käytön kontrollointi, jos tarpeen
- kala rasvaisena vaihtoehtona

Makroravinnesuhteet, kaikki muu, on kosmetiikkaa, ja riippuu kulutuksesta ja mm. aktiviteettitason vaatimuksista (tämänkin olen varmaan miljoonaan viestiin laittanut, mutta siinä se nyt taas kerran seisoo).

Ruokavaliota tärkeämpi asia on liikunta, sillä ravinnolla ei voi korvata liikunnan puutetta, mutta liikunnalla voidaan korvata puutteita ruokavaliossa (helppo esimerkki: liikunnan vaikutus verenpaineeseen). LAIHDUTUKSEN kannalta ruokavaliolla on suurempi merkitys, mutta TERVEYDEN kannalta liikunta on aina ykkönen.
Siis meinaatko että jos otetaan kaksi ihmistä, toinen kuntoilee ja syö aivan päin persettä ja toinen syö terveellisesti mutta ei "kuntoile" niin tää kuntoilija elää pidempään ja terveellisemmin. Moni +85 vuotias ei ole koskaan kuntoillut ja hyvin porskuttaa menemään. Noista sun ohjeista voi tosin koostaa lähes minkälaisen ruokavalion tahansa. Syön itsekin silloin tällöin pari palaa näkkäriä tms. Rasvoista olen sitä mieltä että laatu on todella tärkeää, esim. kovetettujen kasvirasvojen välttäminen.

Tässä hyvä MIELIPIDE rasvoihin liittyen:
KOLESTEROLIKAUHUSTA

Timo Strandberg, Liisa Valsta ja Marjaana Lahti-Koski kommentoivat otsikolla ”Kolesterolikauhuun on monta syytä” (HS 2.7.) Jukka Mannerkorven kirjoitusta (HS 25.6.). Otsikko puhuu puolestaan. Maailman nykymenoon kuuluu kauhun ja terrorin herättäminen omien uskomusten läpiviemiseksi ja tyrkyttämiseksi. On valitettavaa, että eräät ravitsemusvaikuttajat turvautuvat jatkuvasti tähän hyljeksittävään keinoon. Se kertoo asiallisten perusteluiden vähäisyydestä. Näin tässäkin tapauksessa.

Kirjoittajat väittävät, että maitorasvan ja valtimotautien yhteys on tieteellisesti todistettu. Tutkimusnäytöksi he esittävät 1960- luvulla Suomessa tehdyn mielisairaalatutkimuksen. Jokainen tutkimukseen vähänkin perehtynyt tietää, että merkittävä osa tutkimuskohteina ilman omaa vapaata tahtoa käytetyistä mielisairaista vaihtui tutkimuksen kuluessa. On kyseenalaista, tuliko tarjottu ruoka syödyksi näissä onnettomissa ja vaikeissa olosuhteissa vai oliko se pöydällä, lattialla tms. Tutkimuksen todistusvoima on erittäin heikko.

Kovin harva asiantuntija viitsiikään nykypäivänä edes viitata tähän tutkimukseen. Kirjoittajatkin puhuvat häveliäästi vain kahdesta ”sairaalasta”. Siinä olen kirjoittajien kanssa täydellisesti samaa mieltä, että tällaista tutkimusta ei todellakaan enää tehtäisi.

Kirjoituksessa esitellään Pohjois-Karjala –projekti eräänä näyttönä. Projekti kuitenkin käsitteli ravitsemusta laajasti ja paljon muutakin kuin maitorasvaa. Lisäksi on muistettava, että Pohjois-Karjalassa ei sydänkuolleisuudessa tapahtunut sen kummempaa kuin tutkimuksen vertailualueella Kuopion läänissä. Projekti ei ole todiste maitorasvan haitallisuudesta. Jokainen joka näin väittää, panee koko tieteellisen arvovaltansa riskialttiiseen peliin.

Sitten kirjoittajat esittelevät viime vuosisadan puolivälissä synnytetyn liturgian, ns. lipidihypoteesin (rasvaolettamuksen) tyydyttyneiden rasvahappojen, kolesterolin ja sydänkuolleisuuden välisestä yhteydestä. Tämä olettamus ei kuitenkaan kelpaa todisteeksi maitorasvan haitallisuudesta.

Maitorasva on paljon muuta kuin tyydyttyneitä rasvahappoja. Se on seos erilaisia niin tyydyttyneitä parillisen ja parittoman hiililuvun sisältäviä kuin kerta- ja monityydyttymättömiä rasvahappoja. Kohtuullisesti, kuten kaikki ravinto, käytettynä se on terveellinen ja monipuolisin luontainen rasva moninaisten kemiallisesti hydrattujen ja vaihtoesteröityjen ravintorasvojen keskellä.

Olen omalta osaltani esitellyt kiistattomat, uudenaikaisin menetelmin Ruotsissa ja Norjassa tehdyt tutkimukset, jotka osoittavat, ettei maitorasvalla ole vahingollista yhteyttä valtimotautiin (Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim 3/2007 ”Maito suojaa sydäntä”). En ole saanut kielteistä kirjallista tai suullista palautetta. En ole myöskään nähnyt, että Strandberg, Valsta tai Lahti-Koski olisivat kritisoineet alkuperäisjulkaisuja niiden kansainvälisillä, arvovaltaisilla julkaisufoorumeilla.

Nyt pyydänkin, ei, vaan tällä kerralla vaadin, että kirjoittajat esittävät ne luotettavat tutkimukset, jotka osoittaisivat nimenomaisesti ja juuri maitorasvan ja valtimotaudin suoran yhteyden. Välilliset lorut ”kovista” tyydyttyneistä rasvoista ja kolesterolista tulee unohtaa. Uskon, että minun lisäkseni HS:n lukijat ja tutkimuspiirit odottavat mielenkiinnolla tätä aikaansaannosta.

Kari Salminen
Professori
Helsinki
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90265
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 279 kertaa
Tykätty: 111 kertaa

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Mika »

Kehäkettu, muutuitko siis parissa tunnissa amatööristä ammattilaiseksi? :D

Onko tieteellinen konsensus tuttu asia? Mennäänkö sen mukaan vai uskotaanko mikä omaan arvomaailmaan sopii?

Jos et osaa lukea Elinan KAIKKIA viestejä tässä ketjussa, en osaa sanoa mitä sinun tulisi tehdä. Älä kuitenkaan enää jankkaa, koska et tuo mitään uutta ja kestävää keskusteluun.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit: 1678
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 2 kertaa

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Eelo »

Tota voinko ihan mielenkiinnosta kysyä kehäkettu, että minkä alan professori olet?
Kiitos jo valmiiksi vastauksesta.

edit. Eikun saakeli se oli vaan sen lainauksen kirjottaja.... Mua olis vaan kiinnostanu tietää enemmän suurista ja viisaista miehistä :cry:
Eelis Mikkola
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Kehäkettu »

Mika kirjoitti: Kehäkettu, muutuitko siis parissa tunnissa amatööristä ammattilaiseksi? :D

Onko tieteellinen konsensus tuttu asia? Mennäänkö sen mukaan vai uskotaanko mikä omaan arvomaailmaan sopii?

Jos et osaa lukea Elinan KAIKKIA viestejä tässä ketjussa, en osaa sanoa mitä sinun tulisi tehdä. Älä kuitenkaan enää jankkaa, koska et tuo mitään uutta ja kestävää keskusteluun.

Siis miten niin, kommentoin vaan sitä liikuntaosuutta ihan omilla aivoillani ajatellen.

Olen lukenut, ei tarjonnut mitään uutta. Joku hiiritutkimus ei mielestäni paljoa osoita. Tieteellinen konsensus ei ole tuttu. Uskon sitä mikä minusta kuulostaa järkevältä ja saa minut voimaan hyvin/näkyy veriarvoissa, ihottumissa, allergioissa.

Ei ollut tarkoitus jankata, yritän tuoda jotain uutta joka viestillä. Saako vielä keskustella?

Tossa vielä kielon päälle Duodecimin juttu jossa siteerattu tutkimuksia ihmisillä. http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo96273.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Kehäkettu »

Eelo kirjoitti: Tota voinko ihan mielenkiinnosta kysyä kehäkettu, että minkä alan professori olet?
Kiitos jo valmiiksi vastauksesta.

edit. Eikun saakeli se oli vaan sen lainauksen kirjottaja.... Mua olis vaan kiinnostanu tietää enemmän suurista ja viisaista miehistä :cry:
Tsemppiä!
Kuvake
Jaawa
päähänpotkija
Viestit: 6604
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Seinäjoki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Jaawa »

Elina kirjoitti: Jos nyt hakkaan kuitenkin päätäni seinään sen verran, että tiivistän laiskoille lukijoille mielestäni tärkeimmät asiat ravinnon puolelta:

- rasvojen laatu
- liha ja maitotuotteet vähärasvaisina
- painotus kasviksissa, marjoissa, hedelmissä
- täysjyväviljatuotteet
- suolan käytön kontrollointi, jos tarpeen
- kala rasvaisena vaihtoehtona

Makroravinnesuhteet, kaikki muu, on kosmetiikkaa, ja riippuu kulutuksesta ja mm. aktiviteettitason vaatimuksista (tämänkin olen varmaan miljoonaan viestiin laittanut, mutta siinä se nyt taas kerran seisoo).

Ruokavaliota tärkeämpi asia on liikunta, sillä ravinnolla ei voi korvata liikunnan puutetta, mutta liikunnalla voidaan korvata puutteita ruokavaliossa (helppo esimerkki: liikunnan vaikutus verenpaineeseen). LAIHDUTUKSEN kannalta ruokavaliolla on suurempi merkitys, mutta TERVEYDEN kannalta liikunta on aina ykkönen.
Tosi hyvä kiteytys, ja kiitos muutenkin tähän ketjuun kirjoittamistasi viesteistä.
The unplanned organism is a question asked by Nature and answered by death.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Elina »

Kiitosta vain niille, jotka jaksavat niitä lukeakin :smt003
Siis meinaatko että jos otetaan kaksi ihmistä, toinen kuntoilee ja syö aivan päin persettä ja toinen syö terveellisesti mutta ei "kuntoile" niin tää kuntoilija elää pidempään ja terveellisemmin. Moni +85 vuotias ei ole koskaan kuntoillut ja hyvin porskuttaa menemään. Noista sun ohjeista voi tosin koostaa lähes minkälaisen ruokavalion tahansa.
Tarkoitan sitä, mitä olen sanonut. :smt003

Jos katsotaan niitä tämänhetkisiä ns. terveitä +85-vuotiaita, niin heillä on erittäin todennäköisesti takana fyysistä rasitusta jos ei muuten, niin työuran puolesta. Ja todennäköisesti heillä on joka tapauksessa rappeumasairauksia, ne kuuluvat ihmisen ikääntymiseen. Huolestuttavampaa nykyaikana onkin se, että niitä rappeumasairauksia esiintyy yhä nuoremmilla. Mitä enemmän fyysinen aktiivisuustaso laskee kansallisella tasolla, sitä sairaammaksi yhteiskunta käy.
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit: 1258
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Beefcake »

Kehäkettu kirjoitti: Monet huippu-urheilijat noudattavat tänä päivänä vähähiilihydraattista ruokavaliota, enkä usko että se olisi rajoittava tekijä suorituskyvyn kannalta kunhan opettaa kehon käyttämään rasvoja polttoaineena.
Olisiko tähän jotain referenssiä?
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Elina »

Tässä mielestäni ihan hyvä yhteenveto:

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/100/1/7" onclick="window.open(this.href);return false;

Miksi tuossa sitten puhutaan kestävyysurheilijoista? Lähinnä tietenkin siksi, että suurin intressi on tietenkin tutkia, olisiko rasvatankkaus parempi vaihtoehto pitkäkestoisiin suorituksiin, koska rasvassa on kuitenkin yli kaksinkertainen määrä energiaa hiilihydraatteihin verrattuna. Suurin osa kuntoilijoista kuitenkin liikuskelee sellaisella tasolla, että makroravinteiden suhteilla ei ole juurikaan väliä (vrt. aiemmat viestini), vaan ravinnon laadulla on merkitystä terveyden kannalta (kts. lista tuossa yllä).

EDIT: en kylläkään osaa sanoa, mistä tuo Kehäketun tieto huippu-urheilijoiden ruokavalioista mahtaa olla peräisin.
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Kaptah »

Lueskelin tuossa THL:n sivuilta ravitsemussuosituksia.
(Valtion ravitsemusneuvottelukunta: Suomalaiset ravitsemussuositukset 2005 (pdf) )

Melko vanhojahan ne ovat, suunnittelu aloitettu v. 04 mutta koska ne ovat julki nykyisillä sivuilla niin lienevät ajan tasalla. Se mikä kiinnitti huomiota oli toteamus, että "glykeemisen indeksin tai glykeemisen kuorman tarkkailulla ei liene merkitystä painon hallinnan tai muunkaan terveyden kannalta." Kuitenkin matalan indeksin ruokia suositellaan terveellisen ruokavalion osaksi kuitujen ja hivenaineiden vuoksi.

Aika hassua. Mielestäni olen koulussa lukenut, että ns. nopeat hiilarit aiheuttavat "insuliinipiikin" ja ylimääräinen energia varastoituu rasvaksi. Tämän jälkeen tulee taas melko pian nälkä. Ei kovin hyvää painonhallintaa minun mielestäni.

Lisäksi kovan rasvan liiallista saantia pidetään kakkostyypin diabeteksen aiheuttajana. Onko tästä tullut jo jotakin tutkimustulosta vai pidetäänkö sitä edelleen todennäköisimpänä syy-seuraussuhteena, koska diabeetikoilla nyt usein on huonot kolesteroliarvot. Lisäksi diabeetikot nyt sattuvat olemaan usein lihavia. Se (paino) lienee siis hankittu etupäässä rasvalla eikä sokerilla, koska jos se (läski) olisi makeanhimon tulos niin sittenhän se diabetes ei olisi puhjennut, vai mitä? ;)

En nyt siis väitä, etteikö "kova" rasva olisi pahasta, mutta se yhteys DM 2:een on vähän hakusessa.
Miksei se sokeri ole tässä syntipukkina? Ei tajua.
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vähähiilihydraattiset ruokavaliot

Viesti Kehäkettu »

Beefcake kirjoitti:
Kehäkettu kirjoitti: Monet huippu-urheilijat noudattavat tänä päivänä vähähiilihydraattista ruokavaliota, enkä usko että se olisi rajoittava tekijä suorituskyvyn kannalta kunhan opettaa kehon käyttämään rasvoja polttoaineena.
Olisiko tähän jotain referenssiä?

No olet aika uutispimennossa jos et ole nähnyt yhtään juttua vapaaottelun ykköstykistä, Mikko Rupposesta, joka on menestynyt myös painissa.

Ulkomailta esim. UFC- heavyweight champ Andrei Arlovski, Light Heavy champ Quinton Rampage.

Voimanostajista Ryan Kennelly+monet muut.

Kenialaiset pitkänmatkan juoksijat syö perinteistä ruokaansa, eli lihaa ja kasviksia, eikä tankkaa mitään vihreitä hiilarilitkuja. Eikä taida niillä energia loppua ihan heti.

Charles Poliquin valmentaa Olympiatason urheilijoita ja voit lukea hänen ravitsemussuosituksistaan.

Mutta kuten olen sanonut, huipulle on monta tietä. Onko sitä niin vaikeaa hyväksyä?

Seuraajat

Kuvake
Andy
Kuvake
Antti_X
Kuvake
Clancy B.
ClintJaylo312
Kehäkettu
Kuvake
KungFuPissis
MikkeM
MikkoTreenaa
Minkki
Kuvake
ninja
Kuvake
Point
Kuvake
Riku Ähvä
Kuvake
Sambay
Sementti
Kuvake
sivarinlötkö
tienmestari