Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#76

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti: Mielestäni tekniikkaa voi harjoitella lyhyemmilläkin sarjoilla ja jos ollaan aitoja aloittelijoita niin silloin tietysti painotkin ovat sen verran pienemmät ettei mitään suurta vaaraa pitäisi syntyä. Jos rasitus jää pienehköksi niin tekee sitten muutaman sarjan enemmän.
Mikä ettei, mutta miksei sitten tee niitä samoja toistoja ilman turhia taukoja? Kuulostaa tuo sinun mallisi hieman epäloogiselta. Mutta se on vain minun mielipiteeni.
Keskittyminen tekniikkaan on parempaa kun tekee vaikka 6x5 sarjoja kuin 3x10, mutta tämä on lähes puhdasta mutua. Ei ihan puhdasta, koska olen nähnyt hienoja käppyröitä aiheesta... :D
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#77

Viesti Mars »

sivarinlötkö kirjoitti: Keskittyminen tekniikkaan on parempaa kun tekee vaikka 6x5 sarjoja kuin 3x10, mutta tämä on lähes puhdasta mutua. Ei ihan puhdasta, koska olen nähnyt hienoja käppyröitä aiheesta... :D
Liian kevyellä painolla tekniikkaa opeteltaessa tekniikka voi olla "mitä vaan" koska paino on liian kevyt. En ala mitään prosentteja tässä arvuuttelemaan.

Ja nykykokemukseni mukaan en pistäisi ketään opettelemaan levytankoliikkeitä ilman ammattitaitoista ohjausta.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#78

Viesti sivarinlötkö »

Mars kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti: Keskittyminen tekniikkaan on parempaa kun tekee vaikka 6x5 sarjoja kuin 3x10, mutta tämä on lähes puhdasta mutua. Ei ihan puhdasta, koska olen nähnyt hienoja käppyröitä aiheesta... :D
Liian kevyellä painolla tekniikkaa opeteltaessa tekniikka voi olla "mitä vaan" koska paino on liian kevyt.
Kyllä. Tämä myös puoltaa sitä että käytetään lyhyempiä sarjoja, koska tällöin voidaan käyttää hieman isompia painoja.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#79

Viesti Mika »

Kaikki on mahdollista, mutta sanoisin että pidemmissä sarjoissa ei keskittyminen herpaannu. Pidemmällähän ei tässä nyt tarkoiteta mitään sataa toistoa, vaan 10-15 toistoa. Enpä ole juurikaan törmännyt tuohon, että liian kevyt vastus vaikeuttaisi tekniikkaa. Päinvastaista olen elämäni aikana nähnyt niin monta kertaa, että tekee pahaa ajatellakin.

Mutta ehkä te puhutte jostakin muusta ryhmästä kuin minä. Minä tarkoitan kaupallisille kuntosaleille tulevia ensikertalaisia, joista suurin osa on keski-ikäisiä ja vähän liikkuneita.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#80

Viesti sivarinlötkö »

Kyllä mulla on mielessä lähinnä keskiverto kamppailija. Jeps.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#81

Viesti Mars »

Mika kirjoitti: Mutta ehkä te puhutte jostakin muusta ryhmästä kuin minä. Minä tarkoitan kaupallisille kuntosaleille tulevia ensikertalaisia, joista suurin osa on keski-ikäisiä ja vähän liikkuneita.
Eri ryhmää on kyllä, mutta mitä tuolla "sun ryhmällä" teetätetään siellä kaupallisella salilla?
“Fatigue makes cowards of us all.”
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#82

Viesti tmm »

Mika kirjoitti: En mä tuota sun viestiä pahalla tulkinnut, sori jos sait sen käsityksen :) Kunhan toin ilmi tuonkin aspektin.

Viime viikolla mulla oli asiakkaana yksi (entinen) urheilija, lentopallotyttö. Aikaa meni reilusti yli sovitun, mutta koska ei sen jälkeen ollut muita, ei haitannut. Noissa mä oon liekeissä, saa toteuttaa itseään. Muiden kanssa raamit on paljon tiukemmat.
8-) Olenko ainut jolla tuo pisti silmään. :D
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#83

Viesti Kehäkettu »

tmm kirjoitti:
Mika kirjoitti: En mä tuota sun viestiä pahalla tulkinnut, sori jos sait sen käsityksen :) Kunhan toin ilmi tuonkin aspektin.

Viime viikolla mulla oli asiakkaana yksi (entinen) urheilija, lentopallotyttö. Aikaa meni reilusti yli sovitun, mutta koska ei sen jälkeen ollut muita, ei haitannut. Noissa mä oon liekeissä, saa toteuttaa itseään. Muiden kanssa raamit on paljon tiukemmat.
8-) Olenko ainut jolla tuo pisti silmään. :D

Ei paha duuni!! :lol: :D
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#84

Viesti Kehäkettu »

Menneiden aikojen bodausguru Vince Gironda(hänellä oli paljon hyviä juttuja, mutta vastapainoksi myös aika hauskoja)

1. Vatsalihasliikkeet stimuloivat solar plexusta, joten massan rakentaminen on mahdotonta/hidastuu.(??)
2. Penkkipunnerrus ei kehitä rintalihasta YHTÄÄN.(parempiakin liikkeitä siihen on)
3. Takakyykky kasvattaa liikaa persettä ja keskivartaloa. Kun pakaralihas kasvaa isoksi ja rumaksi, se ei koskaan enää pienene.
4. Gironda tai hänen oppipoikansa Kosloff:"Rautanaula tai pihvi sulaa kokikseen parissa päivässä". Onhan se kokis epäterveellistä...
5. Pikajuoksijat ovat lihaksikkaampia kuin maratoonarit siksi koska he tekevät enemmän töitä lyhyessä ajassa. (onhan tossa pointti, mutta ei taida pelkästään siitä johtua)
6. Yli 15 sarjaa reenissä per lihas kehittää "ylitonuksen" /overtonus.(??)

Hitto ku ei muista nyt muita...
Tarina: Joe Weider lähetti hiukan pehmeän Arnoldin Vincen treeniin tämän voitettua ekan mister Olympian. Arnold: Hello, I'm Arnold Schwarzenegger, mister Olympia! Vince: You look like a fat fuck to me!
Arska kuitenkin jäi reenaamaan...
Gironda oli ensimmäinen kehari joka oli "Ripped". Tämä saavutettiin mm. syömällä pelkkää pihviä ja kananmunia 9kk putkeen.huh...
Krediitiksi: Erinomainen pumppisetti 8x8 lyhyillä palautuksilla oli myös Vincen ideoima.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#85

Viesti Mika »

Jätkät, prkl :angrywife:


Mars kirjoitti:
Mika kirjoitti: Mutta ehkä te puhutte jostakin muusta ryhmästä kuin minä. Minä tarkoitan kaupallisille kuntosaleille tulevia ensikertalaisia, joista suurin osa on keski-ikäisiä ja vähän liikkuneita.
Eri ryhmää on kyllä, mutta mitä tuolla "sun ryhmällä" teetätetään siellä kaupallisella salilla?
Se riippuu ihan täysin asiakkaasta, mutta pääosin motorisesti helppoja laiteliikkeitä, koska asiakkaat itse niitä toivovat. Yksi aloituskysymyksistäni liittyy tähän, ja tarjoan kyllä vapaitakin painoja vaihtoehdoksi vielä ohjelmaa livenä laadittaessakin. En jätä pimentoon. Mutta lopullisen valinnan tekee aina asiakas, kun enhän minä ole omaa käsitystäni myymässä.

Eipä silti, teinpä itsekin tänään monet liikkeet koneissa (pitkästä aikaa, mutta sama se)... brushteeth
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#86

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti:
Kehäkettu kirjoitti: Salillla: "Pitkät sarjat lisäävät erottuvuutta","lihas kiinteytyy"
Joo. Törmään tähän työssäni lähes päivittäin. Mutta eihän se tietysti ihan väärinkään ole. Kokonaisuus ratkaisee.
Eiköhän tämä perustu 1) halutaan keksiä tekosyitä isojen painojen välttelyyn 2) kunnon failureen vedetty pumppisarja tyyliin 3x30 kyllä pakkaa verta lihakseen ja aiheuttaa lihaserottuvuuden parantumista heti.

Ei sillä että verenkierron lisääntyminen huono juttu olisi. Mitenköhän toimisi treeni jossa ensin vedetään tavalliset sarjat jollain voiman ja massan kompromissilla tyyliin 6-8 toistoa ja sitten pumppikihnutukset pitkillä sarjoilla... ja koko ajan hemmetisti heraproteiinia :D
Kuvake
rvaananen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 159
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Tornio

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset mihin olet törmännyt

#87

Viesti rvaananen »

DeusVult kirjoitti: Eräässä lajissa kuulin puhuttavan ns. "sisäisistä lihaksista." Ne ei eivät ole niitä jotka näkyvät kropassa ulospäin, vaan jotain sellaisia joista saa jonkinlaista staattista voimaa kuitenkaan mitään näitä "ulkoisia" lihaksia jännittämättä. Näitä lihaksia sitten treenattiin erinäköisillä harjoitteilla, kuten esim. tekemällä vatsoja hitaasti samalla yrittäen pitää vatsalihakset rentoina. Tai jotain. Jäi askarruttamaan että oliko siinä kyse puhtaasti jostain idän mystiikasta, vai onko näille sisäisille lihaksille ihan joku lääketieteellinen määritelmä?
Kun menee mukavasti paikkoja rikki ja käy fysioterapiassa niin alkaa näistä asioista kuulemaan hieman enemmän, eli kyse ei mistään idän mystiikasta tosiaan.

Syvät vatsalihakset auttavat pitämään kroppaa kasassa ja tällä tavoin esim. selkävaivoja osittain pystyy vähentämään (jos lihasperäisiä) kun syvät lihakset on kunnossa. Myös olkapäässä on paljon pieniä lihaksia kuten kiertäjänkalvosimen lihakset jotka taas auttaa kaikissa olka/rinta-liikkeissä kun salilla harjoitellaan (ja noin muutenkin). Jos näitä ei huolla niin joku kaunis päivä kun luullaan olevan elämän kunnossa niin nämä pienet lihakset siellä tulehtunee/revähtää tai vastaavaa ja sitten onkin taas hieman treenistä taukoa.

Omakohtaiset kokemukset puhuu puolestaan kun selkä oli melkolailla "väsynyt" ja kun kiertäjänkalvosin tulehtui = tehty mitään isompia liikkeitä kädellä pitkään aikaan.

Kannattaa noita syviäkin lihaksia huoltaa kun salilla treenailee vaikka ei pumppia tulekaan, jos joku sellaista nyt kamppailulajeihin voimaa harjoiteltaessa edes kaipaa :o
R.Väänänen - Vapaaottelu - Muay Thai / Submission Wrestling
Ota enemmän irti, liity Etupotkijaksi[/linkki]

Μολὼν λαβέ !
Kuvake
JariR
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 329
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset mihin olet törmännyt

#88

Viesti JariR »

jkk kirjoitti:
MikkoS kirjoitti: Kuulemma (clip) opetettiin, ettei trenien jälkeen tule heti käydä suihkussa, vaan odottaa, että hiki kuivuu. Tällöin voidan paremmin kuulemma taata se, että hikoilun myötä menetetyt arvokkaat mineralit tms. pääsevät imeytymään takaisin kehoon.
Ei ole värittynyt. Olen kuullut sen itsekin kyseisen lajin harrastajan suusta. En kyllä osaa sanoa, vaikka olisi kuinkakin nerokas metodi. Itse käyn kyllä suihkussa.
Itse olen törmännyt samaan käsitykseen Astanga- joogan parissa. Tosin ei varsinaisessa opetuksessa vaan "senioriharrastajan pukukoppiviisautena". Tästä voisi päätellä että kyseessä on laajemmallekin levinnyt itämainen uskomus. Itse käyn suihkussa.

t. J
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#89

Viesti Mars »

Mika kirjoitti: ---pääosin motorisesti helppoja laiteliikkeitä, koska asiakkaat itse niitä toivovat. Yksi aloituskysymyksistäni liittyy tähän, ja tarjoan kyllä vapaitakin painoja vaihtoehdoksi vielä ohjelmaa livenä laadittaessakin. En jätä pimentoon. Mutta lopullisen valinnan tekee aina asiakas, kun enhän minä ole omaa käsitystäni myymässä.
Ja juuri tuo porukka tarvitsisi vapaita painoja että tulis ketterämpiä vanhuksia. Sitä saa mitä tilaa... :(
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
remo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 647
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Typerimmät treenimetodit ja ravintouskomukset joihin olet törmännyt

#90

Viesti remo »

Mars kirjoitti:
Mika kirjoitti: ---pääosin motorisesti helppoja laiteliikkeitä, koska asiakkaat itse niitä toivovat. Yksi aloituskysymyksistäni liittyy tähän, ja tarjoan kyllä vapaitakin painoja vaihtoehdoksi vielä ohjelmaa livenä laadittaessakin. En jätä pimentoon. Mutta lopullisen valinnan tekee aina asiakas, kun enhän minä ole omaa käsitystäni myymässä.
Ja juuri tuo porukka tarvitsisi vapaita painoja että tulis ketterämpiä vanhuksia. Sitä saa mitä tilaa... :(
joo mutta eikö kannattais ajatella että hyvä että tekevät edes jotain hyvässä ohjauksessa? mahdollisesti jopa siitä niin innostuen että siitä muodostuu kiinteä osa elämäntapaa?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa