Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

HaPPaMa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8
Lauteille: Tammikuu 2010

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#1

Viesti HaPPaMa »

Olen ollut (mahdollisimman) lisäaineettomalla ruokavaliolla kuukauden. Voin sanoa, että olo on huikea. Alun "vieroitusoireiden" jälkeen tuntuu kuin pystyisi kaikkeen. Osittain saattaa olla psykologistakin vaikutusta, mutta vaikutus on joka tapauksessa varmaa. Lisäksi olen tutustunut Superfoodeihin (ks. esim. FightSport 6/2009). Jo lyhyehkön lisäilykauden jälkeen on havaittavissa suorituskyvyn parantumista arkisimmista asioista aina tatamille asti. Superfoodeista käytän säännöllisesti mm. goji-marjoja, spirulinaa, macaa ja raakaa kaakaota. Olen myös vähentänyt hiilihydraattien nauttimista (sen jälkeen kun vaimo luki Antti Heikkilän Ravinto & Terveys -opuksen).

Haluaisinkin tiedustella onko lauteilla ruoan suhteen muita samanhenkisiä nirppanokkia, joiden kanssa voisin vaihtaa esims menuita yms.? :lol:

edit: kirjoitusvirhe
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#2

Viesti Mika »

”Superfood on tuonut kauppoihin uutta asiakaskuntaa. Vakioasiakkaita ovat ympäristöä ja terveyttä vaalivat keski-ikäiset naiset, mutta nyt kauppoihin astelevat myös elinvoimaa ja kestävyyttä etsivät 20–40-vuotiaat miehet”, kertoo Ruohonjuuri Oy:n markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
HaPPaMa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8
Lauteille: Tammikuu 2010

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#3

Viesti HaPPaMa »

"Osa superfoodin ystävistä mässyttelee pääruokanaan eineksiä ja vähän mitä sattuu, mutta täydentää ravintoarvoiltaan köyhää ruokavaliotaan terveystujauksilla."
Jep, itse pyrin syömään mahdollisimman monipuolisesti (ja lisäaineettomasti). Raakaravintoa ja superfoodia olen lisäillyt pikkuhiljaa ruokavalioon.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#4

Viesti bodyguard »

Onko tuossa superfoodihommassa mitään uutta tai ihmeellistä muka? Kuulostaa taas jonkun markkinamiehen keksinnöltä.

Toisekseen, onko lisäaineista todistetusti jotain haittaa tai lisäaineettomista ruoista todistetusti jotain etua?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
HaPPaMa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8
Lauteille: Tammikuu 2010

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#5

Viesti HaPPaMa »

bodyguard kirjoitti: Onko tuossa superfoodihommassa mitään uutta tai ihmeellistä muka? Kuulostaa taas jonkun markkinamiehen keksinnöltä.

Toisekseen, onko lisäaineista todistetusti jotain haittaa tai lisäaineettomista ruoista todistetusti jotain etua?

Ei siinä varmaan mitään ihmeellistä ole, mutta itselleni henkilökohtaisesti esim. Goji-marjat, Maca ym. olivat täysin uusia suuhunpantavia ja sitä kautta ihmeellisiäkin. Markkinamiehen keksintöä tai ei, "superfoodit" on ihan maukkaita ja epäilemättä terveellisiä lisäyksiä ruokavalioon.

Luin jostain - olisiko ollut Fightsport -, että ihminen syö vuodessa keskimäärin 7kg erilaisia lisäaineita. Varmaan suurin osa on ihan OK, mutta mistäs sen tietää? Esim. natriumglutamaatista ja yleensäkin aromivahventeista on ollut viime aikoina aika paljon puhetta.

Kysyinkin itseltäni, että mitä lisäarvoa lisäaineet tuovat? En keksinyt vastausta ja päätin kokeilla lisäaineetonta ruokavaliota. Ensimmäinen "oire" oli n. viikon kestänyt päänsärky. Sama ongelma oli vaimollani. Voipi olla, että johtui jostain muusta, mutta en keksi selitystä. Itse ainakin pidän siitä, että tiedän mitä suuhuni laitan.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#6

Viesti bodyguard »

HaPPaMa kirjoitti: Luin jostain - olisiko ollut Fightsport
Figtsportin ravintoartikkelit ovat monasti varsin viihdyttäviä mutta ei niille välttämättä kannata paljon arvoa antaa. Tuo määrä toki kuulostaa isolta ja saa monet huokailemaan mutta se on yksi varmasti vanhimpia mainoskikkoja. "Tiesitkö että ihminen syö niin ja niin paljon lisäaineita vuodessa?". Missään ei kuitenkaan sanota mitä se käytännössä merkitsee.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Tero Laxström
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 67
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Turku

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#7

Viesti Tero Laxström »

Mua ihan kiinnostas että miten määritellään lisäaine. Jos ruokaa maustaa, niin sehän on sillon tavallaan lisäaine. Natriumglutamaattia löytyy ihan luonnostakin ja musta tuo lisäaine-termi tuntuu jotenkin harhaanjohtavalta, kun suuri osa mieltää lisäaineet nykyään jostain syystä joksikin myrkyiksi. Tulee menneisyydestä mieleen juttu kun yks tuttava pelkäs jotain tiettyä elintarvikekoodia tyyliin E250, koska se oli kuulemma hermomyrkky. Loppujen lopuksi ilmeni että kyseessä oli vissiin joku sitruunahappo tai vastaava.
tlax - 螳螂門 + BJJ -- Lihapiirakka päivässä pitää lääkärin loitolla
Kehäkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 208
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#8

Viesti Kehäkettu »

HaPPaMa kirjoitti: Olen ollut (mahdollisimman) lisäaineettomalla ruokavaliolla kuukauden. Voin sanoa, että olo on huikea. Alun "vieroitusoireiden" jälkeen tuntuu kuin pystyisi kaikkeen. Osittain saattaa olla psykologistakin vaikutusta, mutta vaikutus on joka tapauksessa varmaa. Lisäksi olen tutustunut Superfoodeihin (ks. esim. FightSport 6/2009). Jo lyhyehkön lisäilykauden jälkeen on havaittavissa suorituskyvyn parantumista arkisimmista asioista aina tatamille asti. Superfoodeista käytän säännöllisesti mm. goji-marjoja, spirulinaa, macaa ja raakaa kaakaota. Olen myös vähentänyt hiilihydraattien nauttimista (sen jälkeen kun vaimo luki Antti Heikkilän Ravinto & Terveys -opuksen).

Haluaisinkin tiedustella onko lauteilla ruoan suhteen muita samanhenkisiä nirppanokkia, joiden kanssa voisin vaihtaa esims menuita yms.? :lol:

edit: kirjoitusvirhe
Kannattaa noi Goji-marjojen tuotantomaat tsekata huolella. Kiinalaisissa Goji-marjoissa saattaa olla aika hyvät torjunta-aineet. Mulle riittää mustikka ym. tavan marjat.
Kuvake
KillerBee
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 53
Lauteille: Tammikuu 2010

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#9

Viesti KillerBee »

Nyt iskee jo mieleen muutta lappiin sukulaisten luo ja alkaa elämään kokonaan ite luonnosta hankitulla riistalla, kalalla ja marjoilla. Lisäks vois pistää pystyy oman pikku kasvihuoneen jossa sit viljelee vihanneksensa. Olispahan ainaki lisäaineetona, säilöntäaineetonta jne.
Born to Sting!
HaPPaMa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8
Lauteille: Tammikuu 2010

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#10

Viesti HaPPaMa »

Hyviä pointteja.

Olen mielestäni aika kriittinen ihminen enkä toki usko sokeasti kaikkea mitä FightSportissa lukee :) . Puhunkin täysin omasta kokemuksestani ja se kokemus on, että muutettuani ruokavaliotani luonnonmukaisemmaksi ja vähemmän prosessoiduksi on oloni ja suorituskykyni parantunut huomattavasti.
Tero Laxström kirjoitti: Mua ihan kiinnostas että miten määritellään lisäaine.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lisäaine
Tuolta löytyy Wikipedian selitys lisäaineelle.
HaPPaMa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8
Lauteille: Tammikuu 2010

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#11

Viesti HaPPaMa »

KillerBee kirjoitti: Nyt iskee jo mieleen muutta lappiin sukulaisten luo ja alkaa elämään kokonaan ite luonnosta hankitulla riistalla, kalalla ja marjoilla.
Olet asian ytimessä! :D
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#12

Viesti KungFuPissis »

Mua vähän mietityttää se että noita superfoodeja kuskataan jostain toiselta puolen maapalloa saakka, että länkkäreiltä saadaan rahat pois. Katsoin just että superfood-tarjontaan oli tullut mukaan lucuma, se on Perussa ihan yleisessä käytössä oleva maustehedelmä. On oikein hyvä. Saa lucuma kakkua ja jätskiä siellä. Täällä se on ylihinnoiteltu superfood.

Uskon kyllä että superfoodeilla on hyviä terveysvaikutuksia. Voisi tosiaan kuitenkin koittaa suosia vähän lähempänä tuotettuja vaihtoehtoja, kun eivät nuo superfoodit ole kumminkaan mikään elinehto.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#13

Viesti navajas »

Superfood-termi on ihanaa markkinointihuttua, jota itsekin teen. Kyse on kuitenkin vaan hyvin terveellisistä ruoka-aineista, eikä mistään mullistavasta keksinnöstä.

En ymmärrä, miksi pitää ehdoin tahdoin syödä jotain yltiöeksoottista tavaraa, kun täältäkin saa ihan yhtä terveellistä kamaa ilmaiseksi metsistä, mm. puolukka, mustikka, karpalo ja nokkonen.

Tai ymmärrän, onhan se fiinimpää syödä jotain oogaboogapuun itiöemiä kuin jotain arkista mustikkaa :D
HaPPaMa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 8
Lauteille: Tammikuu 2010

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#14

Viesti HaPPaMa »

En kiistä kotimaisten metsäherkkujen terveellisyyttä ja eksoottisiin "superfoodeihin" verrattuna myös ekologisuutta. Eksoottisemmat ruoat ovat kuitenkin tuoneet pikantin lisän esim. välipaloihin ja mm. raa'alla kaakaolla saa mukavasti poistettua makean himon terveellisellä tavalla. Ja monien lähteiden mukaan esim. Goji-marja on ravinnerikkaampaa kuin vaikkapa kotimainen mustikka. Vaikkakin myönnän, että viljelyolosuhteilla on varmasti merkityksensä Gojinkin ravintorikkauteen. Paljon tietoa on esim. http://www.superfoodit.com -sivustolla.
Kuvake
KungFuPissis
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 660
Lauteille: Syyskuu 2009

Lisäaineeton ruokavalio & superfoodit

#15

Viesti KungFuPissis »

Joo tuodaanhan kahvia ja banaaniakin Eteläamerikasta. Tosin, täällä ei oikein löydy kotimaisia vastineita. Aikanaan nekin kyllä oli varmaan samanlaista hifistelyä kun nuo gojit ja acait sun muut täällä peräpohjolassa. Suosittelisin nyt kuitenkin gojin tilalle suomalaista tyrniä. Yhdessä marjassa sanotaan olevan 12x appelsiinin C-vitskut.
Yhdessä lähteessä väitettiin että tyrnissä olisi jopa B-12 vitamiinia, mutta en ihan usko.

On tyrnikin aika tyyristä hinnaltaan, mutta onneksi itse satun olemaan niin onnekas että sukulaisten pihalta saa kesällä syödä tyrniä niin paljon kun pystyy tätä happamista happaminta marjaa syömään. Talvella se sitten menee pakkasmarjana kivasti.

Wikipedia sanoo tyrnistä
The fruit of the plant has a high vitamin C content—in a range of 114 to 1550 mg per 100 grams[2][7] with an average content (695 mg per 100 grams) about 12 times greater than oranges— placing sea-buckthorn fruit among the most enriched plant sources of vitamin C[1]. The fruit also contains dense contents of carotenoids, vitamin E, amino acids, dietary minerals, β-sitosterol and polyphenolic acids.[2][7][10]

Goji:
Vitamin C. Vitamin C content in dried wolfberries has a wide range (from different sources[citation needed]) from 29 mg per 100 grams to as high as 148 mg per 100 grams (respectively, 32% and 163% DRI).

Gojissa on myös kaikki tärkeät aminohapot ja paljon muuta.. Ne aminohapot siinä kai onkin se tärkein ominaisuus.

Kyllä minä itsekkin ostelen noita joskus, lähinnä kokeilun halun vuoksi.
if money is lost, nothing is lost
if health is lost, something is lost
if character is lost, everything is lost
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 87 kurkkijaa