Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Vatsatreeniä syville lihaksille?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: valvoja

Vastaa
Tammi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18
Lauteille: Syyskuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#1

Viesti Tammi » tammi 22, 2011, 15.32

Vatsalihastreeniä pitäisi (minun ja kaikkien muiden) tehdä monestakin syystä.

Monesti vatsalihastreeniä saa myös muun jumppaamisen ohessa, kun pitää keskittyä pitämään keskivartalo tiukkana, siis vatsa sisässä ja lantio kohdillaan.

Mutta antakaahan hyvät taistelijat neuvoja seuraavaan pulmaan: Miten ihminen, jonka vatsalihakset (varsinkin ne syvät) ovat erittäin huonot tai itse asiassa lähes olemattomat voisi treenata niitä helposti (siis neuvoja huolimattomalle)? Kun haluaa harjoittaa syviä vatsalihaksi, pitää niihin keskittyä. Keskittymistä vaatii myös se muun jumpan ohella "paketin pitäminen tiukkana". Jos tämän keskittymisen muun pyörimisen ohessa kokee vaikeaksi ja haluaa päästä vatsalihasten kehittämisessä ainakin hyvään alkuvauhtiin, niin mitä liikkeitä kannattaisi tehdä?

Hulavanteen pyöritys ilmeisesti kehittää myös niitä syviä lihaksia. Siinä ei tarvitse oikeastaan keskittyä mihinkään muuhun, kun siihen pyörimisen ylläpitoon. Siksi siitä tykkään. Mitä muita helppoja juttuja suosittelisitte?


Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 88544
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 455 kertaa
Tykätty: 167 kertaa
Viesti:

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#2

Viesti Mika » tammi 22, 2011, 15.35

Itse olen havainnut omalla kohdallani sekä asiakkaideni kanssa erään tietyn yksinkertaisen, urheilijoille tarkoitetun patterin mainioksi. Etupotkijat voivat katsoa sitä täältä.

Pidot noin yleisesti ovat ihan hyviä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Tammi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18
Lauteille: Syyskuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#3

Viesti Tammi » tammi 22, 2011, 15.44

Nöy. Mä en ole etupotkija.

Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#4

Viesti PDC » tammi 22, 2011, 15.45

Annan omakohtaisen neuvon. Tee niitä "normaaleja" vatsojakin. Mulla oli selkä tosi kauan (varmaan yli vuoden) kipee joka johtu heikoista vatsalihaksista ja korsetista. No, aloin fysion ja OMT neuvosta tekeen syviävatsoja vahvistavia harjoituksia. Tein niitä, mutta en vatsoja muuten. Mutta heti kun aloin tekemään MOLEMPIA, niin selkäkivut katosivat melkein kokonaan.

Hyviä harjoitteita mitä itse olen tehnyt on

Lankkupidot ja kiertävät (täällä oli molempiin ohje, en lukenut muuta tekstiä klikkaa

Jalkojen nostot penkillä (sama kuin tämä, mutta meet penkille ja pidät kiinni penkistä pään kohdilta niin paljon kuin tarve, mitä pienempi pito sitä vaikeempaa http://jenna.gym-space.fi/files/2010/10/49398167.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;)

Kahvakuullalla kahden ja yhden käden heilautus (" onclick="window.open(this.href);return false; / " onclick="window.open(this.href);return false;)

Sitten yksi mistä en löytänyt kuvaa on sellainen, että jalat koukussa makaat maassa. Vedät korsetin ja pakarat tiukaksi ja rullaat persettä ja lantiota ylös maasta, ja pidät jännityksen. Sitten vaikeutat, ja nostat toisen jalan suoraksi, pidät jännityksen, ja toista toisella.

Sitten vahvistat ihan KAIKKIA lihaksia myös. Selkää, jalkoja ym ym.

Jasir
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#5

Viesti Jasir » tammi 22, 2011, 15.47

Tasapainolauta nyt ainakin, jos sitä nyt hauskana pitää, itse en välitä.
Fysioterapeuttini neuvoi minulle tämmöistä liikettä: Mene lattialle selällesi niinkuin tekisit tavallisia ylävatsalihaksia. Tosin nosta jalat koukussa ilmaan 90 asteen kulmaan. Polvet 90 asteen kulmassa myös. Tämän jälkeen laske varpaita maahan yksi jalka kerrallaan. Jos pidät jalan koukussa se on helpompi, myöhemmin voi edetä jalkaan suorana.
Syvät vatsalihakset myös ymmärtääkseni jännittyvät voimakkaan uloshengityksen tuloksena, joten itse olen ainakin pitänyt hengitystä kaikissa liikkeissä mukana. Tuossakin liikkeessä voisit hengittää ulos voimakkaasti samalla kun lasket varpaita maahan.
Tuo on toiminut ainakin minulle! ^^

Jani0
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9
Lauteille: Tammikuu 2011
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#6

Viesti Jani0 » tammi 22, 2011, 15.56

Tätä on hankala selittää kirjallisesti, mutta parit BJJ-treenit takana ja kummallakin kerralla käyty tuota peruskeinumista maassa selälteen. Olkapäät, niska ja peppu koholla maasta. Selän varassa keinumista ja tarpeen mukaan suunnan muuttamista. Helpompi toteuttaa mikäli on kaveri pistämässä hieman painetta yrittämällä päästä side mountiin.

Kyllä mulla ainakin tuntuu.

Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#7

Viesti kala » tammi 22, 2011, 15.59

Muutama ohjevideo syvien vatsalihasten liikkeisiin:
http://www.ehow.com/video_2365382_reverse-core-muscle-toning-strength.html" onclick="window.open(this.href);return false;
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#8

Viesti Elina » tammi 22, 2011, 16.11

Tuossa jo tulikin hyviä liikkeitä. Yleisin ohje taitanee olla, että vedät napaa sisään ja ylöspäin, jotta saat aktivoitua poikittaista vatsalihasta. Uloshengityksessä poikittainen vatsalihas saattaa venyttää pallealihasta ylöspäin, mutta pääsääntöisesti uloshengitys taitaa aktivoida suoria vatsalihaksia. Jos vaikka tunnustelee sitä uloshengitystä, niin kun keuhkot ovat niin tyhjät kuin mahdollista, pallean venymisen ja poikittaisen vatsalihaksen jännittymisen voi ehkä vähän paremmin tuntea, mutta kyllä se poikittaisen vatsalihaksen tekemä työ vaikuttaisi tuntuvan vasta siellä uloshengityksen ihan loppuvaiheissa.

Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2497
Lauteille: Toukokuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#9

Viesti Kuhmu » tammi 22, 2011, 22.27

kannattaiaiko treenata kokovartalon syviä lihaksia,eikä vain vatsan tai selän. Ikään kuin kokonaisuutena?
”You must enjoy this”.

Kuvake
Tyttö
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 7287
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#10

Viesti Tyttö » tammi 22, 2011, 22.44

Suosittelisin osallistumaan laadukkaille Pilates-tunneille. Ei ole mikään "helppo juttu", vaikka sellaista aloitusviestissä toivottiin, mutta varmasti toimiva. Monilla ihmisillä päällimmäiset vatsalihakset ovat niin vahvat, että ne ottavat heti liikkeen alussa "ohjat", eivätkä syvät lihakset ehdi aktivoitua ("tärkeintä ei ole itse liike, vaan mitä tapahtuu ennen liikettä"). Liikkeen, hengityksen ja lihasten aktivoitumisjärjestyksen oppiminen ottaa aikansa. :)

Edit: typot
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3322
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#11

Viesti obmijoy » tammi 22, 2011, 23.27

http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=13719&start=150#p527112" onclick="window.open(this.href);return false;

noin
ongelma on ehtiä aktivoida nuo lukot
lukkopaini vei multa selkäkivut mutta pohjalla oli jumppaa 3-4x päivä ja 2kk sairaslomaa takana omt ja jäsenkorjaajat jopa hiilaaja ihan kaikki paitsi niskalaukaus

eli keskivartalon pientenlihasten toimita oli vahvaa ja treeni säännölistä mutta joku epätasapaino oli joka antoi pullistumien(4 ja 5) aiheuttaa kipua lukkopainilla tuli jokin tasapaino ja kivut lähti pysyvästi

lähtihän ne jumpallakin mutta vain 5minuutiksi heti ku kyulmeni kivut palas
selkäni kaipasi siis vauvaliikuntaa eli mattokonttailua
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html

Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 492
Lauteille: Lokakuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#12

Viesti Huppu » tammi 24, 2011, 14.49

vaihe1. Menet tavalliseen asentoon selälle makaamaan ja jalat koukkuun

Vaihe2. nostat selkää 10cm irti maasta (ok voi nostaa vähän enemmänkin alkuun)

Vaihe3. Liikut sivuttais suunnassa niin, että kosket vuorotellen molempia nilkkojasi käsillä. Siis kun heilahdat oikella puolelle, niin oikea käsi osuu oikean jalan nilkkaan ja pidät jännityksen kokoajan ja sama toiselle puolelle. Liikkeen mitää olla kaartava eikä suinkaan kulmikas.

Onnistuu alkuun paremmin jos saat jalat johonkin kiinni tai joku pitää niitä paikallaan. Tarkoitus ei ole siis liikkua paljoakaan ylöspäin/eteenpäi vaan keinua ilmassa sivulta sivulle ja käsi aina hakee nilkan. Paketti pysyy väkisinkin kasassa, koska muuten liikkestä ei tule mitään.
Oss!

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 15298
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 374 kertaa
Tykätty: 143 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#13

Viesti Lasse Candé » tammi 24, 2011, 22.33

Polvennostot sellaisessa ryhdissä että näyttäisi että nousevat itsestään. Ei anneta pepun mennä taakse eikä ylävartalon eteen tai taakse. Eli "erotetaan" ylävartalo liikkeestä. Sitten säkin hakkaaminen rentona. Tosin näissä on Tytön mainitsema ongelma että ovat ulkoisia neuvoja. Voi olla että ideaan pääsee käsiksi vasta kun on saanut fiiliksen miltä jutun pitäisi tuntua.

Itse käytän tiettyä lämmittelyrutiinia niiden aktivointiin ja samalla liikelaajuuksien avaamiseen. Koko ketjuun, mitä Kuhmu tuossa hieman peräänkuulutti. Fiilikseni on ettei rutiinista saa noista asioista kokemattomat heti irti kaikkea. Sen takia tarkoitus on myös kehittyä itse rutiinissa.

Myös hartioiden pyörittely eroteltuna harjoittaa. Erottelun tajuaminen tosin saattaa olla melko hankalaa ja tässäkin hyötyä saa vasta kun on pohjalla fiilis.


Meillä kaikessa tekemisessä on sisäänleivottuna syvien lihasten harjoittelu, joten ei tarvitse herättävän rutiinin ja polvennostojen lisäksi juuri muuta "erillistä" tehdä.
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3476
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 14 kertaa
Tykätty: 10 kertaa

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#14

Viesti tohtorismies » tammi 24, 2011, 22.39

Kuhmu kirjoitti: kannattaiaiko treenata kokovartalon syviä lihaksia,eikä vain vatsan tai selän. Ikään kuin kokonaisuutena?
Jep!

Jottain raskaita koko kropan liikkeitä missä on pakko vetää se intra -abdominaalinen paine kohdilleen.

Ja opettelee jännittämään sen kroppansa kunnolla sitten tekee RASKAITA liikkeitä. Vatsalle niin se tahtoo potkia ne syvät pakki lihakset peliin.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 15298
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 374 kertaa
Tykätty: 143 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#15

Viesti Lasse Candé » tammi 24, 2011, 22.44

Opettajani on nostanut harjoitteita tehdessä Wadon kannalta eritellysti esiin tämän
http://en.wikipedia.org/wiki/Iliopsoas" onclick="window.open(this.href);return false;
ryhmän lihakset ja tämän
http://en.wikipedia.org/wiki/Quadratus_lumborum_muscle" onclick="window.open(this.href);return false;
mutta toki harjoittelun hyöty on universaali.
Olkaa hyvät.
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa