Ole hyvä ja vastaa nopeasti kyselyyn Potkun kehittämisestä. Vastausten perusteella pohdimme keinoja uudistaa Potkua. Kiitos. :)

Nesteytyskupla?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18252
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 13 kertaa

Nesteytyskupla?

#1

Viesti Jussi Häkkinen » syys 28, 2011, 20.50

Melkoisen kiinnostava artikkeli, joka sinällään mielenkiintoisesti korreloi joidenkin perinteisten lajien "treenien aikana ei juoda" -meiningin kanssa.

Michael Frank / Adventurejournal kirjoitti: Almost Everything You Know About Hydrating is Wrong


From campaigns like “Is it In You?” to “Hydrate or Die”, we’ve all been taught by a multi-billion-dollar drinks industry that dehydration is deadly. What we haven’t been taught, because there’s no money in it, is that the best rule of thumb is only to drink when you’re thirsty.

That’s the conclusion of a scientific study just completed by Dr. James Winger of Loyola University Medical Center and several colleagues, who recently interviewed, weighed, poked, and prodded marathon runners to find out how they drank, when they drank, how much they drank — and what harmed or helped performance.

The critical takeaway: We all drink way too much water (and sports drinks), putting ourselves at risk of worse, not better athletic performance.

Yes, there’s lots of conventional wisdom around drinking, from the need to pound eight glasses of water a day to chugging a bottle an hour for cyclists. To which Dr. Winger responds: There’s no science behind those whatsoever. Zero. And the idea that you’re restoring electrolytes is absolute quackery, he says, because the amount of minerals and salts in these drinks is far too diluted to make a difference.

“The bottle an hour is just a convenient rule of thumb — in the past there have been calls to replace a liter of water for every kg of weight that you lose, but we know that even this can lead to overhydration,” Winger says.

And overhydration leads to reduced performance because your blood has to soak up some of the excess water in an attempt to equalize your body’s salinity. Then your cells begin to swell, causing all sorts of distress, from gastric to dizziness, soreness, and lots of other symptoms that do nothing to make you faster. In very severe instances you can wind up with major GI distress, vomiting, and the like. Go way overboard and there’s a risk of death, because cellular swelling in the brain — hyponatremia encephalopathy — can cause coma or worse.

Exercise-associated hyponatremia (EAS) isn’t rampant, but it’s far more common than symptoms of dehydration, and even mild forms will make you very uncomfortable.

A lot of what the study revealed is how popular media and advertising has skewed our perspective on hydration. The study points out that athletes now view dehydration as a “disease,” when it appears that our bodies are very well set up to perform slightly better when we’re somewhat dehydrated.

Here’s what else you should know:

LOSE WATER WEIGHT, GO FASTER.
“Fifty-five percent of our respondents indicated that drinking less correlates with a slower running performance. This is incorrect,” says Winger. “Marathon running, ultrarunning, triathlon, and cycling all show similar linear relationship between weight loss (which indicates less fluid intake) and performance (race time).” Dr. Winger points to a joint South African-French study that shows that mild dehydration, which is completely normal during exercise, corresponds to faster marathon event times across ages and skill sets.

SO I SHOULDN’T DRINK AT ALL?
Winger’s study doesn’t suggest abstaining from drinking during exercise, but concludes that if you drink when you’re thirsty rather than before, you’ll maintain perfectly adequate hydration. In fact, more experienced, and often faster runners in the study did just that and suffered much lower incidents of GI and other distress. Winger cautions that if it’s very hot, you should drink more but that your body will tell you this through thirst, and he says you cannot over-tax this mechanism. It’s ancient, animal, and simply paying attention to it is all the guidance you need.

ELECTROLYTE LOSS ISN’T A RISK, AND WON’T SLOW YOU DOWN.
If you don’t overhydrate, you simply don’t need to worry about electrolyte imbalances caused by major efforts. “There is no need to replace minerals during exercise, because the loss of minerals has no deleterious effect on the body,” Winger asserts, while noting that this applies to athletes who drink when they are thirsty, and don’t drink constantly. As for taking salt tabs during a race to offset over drinking, Winger says this is also unwise: “During a 26-mile marathon, there is no role during or after the race for oral supplementation of salt.” Winger says the one quick fix for someone who has overhydrated during training or racing is to hit an aid tent or E.R. and get “highly concentrated IV fluids (not normal IV fluids) that will then raise the blood’s concentration.”

WHY DO I FEEL BETTER WHEN I DOWN A RECOVERY DRINK AFTER EXERCISE?
For a somewhat sneaky reason that sports drink makers have taken advantage of, which is that you’re being washed by endorphins when you stop an exercise, and at the same time, you aren’t being taxed by the effort, so you feel better, period. Plus, says Winger, you are thirsty, and quenching that thirst naturally makes us feel better. But lastly, a sports drink nearly always, “…adds carbohydrates. And that’s the preferred fuel for almost every tissue in the body. It may also contain protein, and if that’s the case it supports muscles, too.”

WHAT ABOUT FOOD DURING EXERCISE?
Winger says that if a sports drink has carbs it’s perfectly reasonable to dose with it, especially for workouts lasting longer than an hour, but to be careful that this doesn’t make you over-drink. Gels or an energy bar obviously contain higher concentrations of fuel and make it easier to avoid drinking more than necessary.

Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi." - Jussi Häkkinen

"Isänmaallisuus on halua tappaa ja tulla tapetuksi triviaaleista syistä." -Bertrand Russell


Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3209
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 6 kertaa
Tykätty: 49 kertaa

Nesteytyskupla?

#2

Viesti Kyynikko » syys 28, 2011, 20.55

tulee mieleen oksentelevat suomalaiset kävelijät..jotain opittavaa sielläkin..Selityksenähän oli että neste "ei imeytynyt"..sitä taidettiin vaan juoda liikaa, molemmilla kerroilla. Hyvin vedetty verorahoillani harjoittelevilta :I
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 88802
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Nesteytyskupla?

#3

Viesti Mika » syys 28, 2011, 21.05

No joo, olihan tuo aika provokatiivisesti kirjoitettu, mutta lopun osalta tuossa puhutaan ihan järkeäkin.

Se, että noin tunnin kuntosalilla harjoittelevat kulkevat juomapullo kädessä juoden noin litran nestettä sinä aikana, on välineurheilua. Normaalioloissa alle tunnin harjoituksissa ei tarvita erikseen mitään nesteytyssuunnitelmaa. Esimerkiksi erityisen kuumissa oloissa harjoittelu ja varsinkin useita tunteja kestäen on eri asia.

Viittaisin tässä yhteydessä tähän Potkun artikkeliin:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Nesteytyskupla?

#4

Viesti Elina » syys 28, 2011, 21.07

Ei se ole ihan noin yksinkertaista, että olisi juotu liikaa.

“There is no need to replace minerals during exercise, because the loss of minerals has no deleterious effect on the body.” Mä jotenkin luulen, että tämä quote on jonkinlaisen väärinymmärryksen tulos...

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Nesteytyskupla?

#5

Viesti bodyguard » syys 28, 2011, 21.08

Jussi Häkkinen kirjoitti: joka sinällään mielenkiintoisesti korreloi joidenkin perinteisten lajien "treenien aikana ei juoda" -meiningin kanssa.
Miten "juodaan vain silloin kun on jano" korreloi "ei juoda ollenkaan" meiningin kanssa?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Nesteytyskupla?

#6

Viesti Kalle Koskinen » syys 28, 2011, 21.15

Mika kirjoitti: Normaalioloissa alle tunnin harjoituksissa ei tarvita erikseen mitään nesteytyssuunnitelmaa. Esimerkiksi erityisen kuumissa oloissa harjoittelu ja varsinkin useita tunteja kestäen on eri asia.[/www]
40 asteen lämpötiloissakin on tullut treenattua ihan tunnin settejä ja silloin otin pieniä hörppyjä vettä pitkin treeniä. Asiaa sen kummemmin miettinyt, sen vain tuntui oikealta kun samalla hikoili ihan kaikkialta. En tosiaankaan osannut ajatella mitään juomisen suunnittelua, mutta onnistuihan se näinkin.

Artikkeli oli mielenkiintoinen.

Kuvake
Make
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 164
Lauteille: Helmikuu 2011
Paikkakunta: Ulkomailla
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Nesteytyskupla?

#7

Viesti Make » syys 28, 2011, 21.15

Pätee ehkäpä normaaleihin treeneihin, mutta eikö helteellä nimenomaan ehkäistä pyörtymisiä jne. sillä, että juodaan etukäteen paljon, jotta jano ei tule?

Väittäisin myös, että treenini kulkevat paremmin, jos edellisen 6-8 tunnin (eli siis vaikka duunissa) olen juonut runsaasti nestettä ennen illan treenejä. Tosin tämä fiilis menee suoraan tätä tutkimusta vastaan, joten en ala väittämään sitä muuta kuin mielipiteenä.

Edit: pikkujuttuja.
Viimeksi muokannut Make, syys 28, 2011, 21.17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“If you can't explain it simply, you don't understand it well enough”

Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8452
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 39 kertaa
Tykätty: 57 kertaa

Nesteytyskupla?

#8

Viesti DeusVult » syys 28, 2011, 21.17

Niinkuin Alioppilas toisessa ketjussa sanoi niin jos kukaan on tästä millään tavalla eri mieltä niin on yksinkertaisesti väärässä tai tyhmä, sillä tämän takana on kuitenkin "Dr. James Winger of Loyola University Medical Center and several colleagues". Joten jos ei kellään ole korkeampaa muodollista pätevyyttä asian tiimoilta niin parempi vaan uskoa mitä sanotaan ja pitää mutuilut itsellään.





:)
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 88802
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Nesteytyskupla?

#9

Viesti Mika » syys 28, 2011, 21.19

Samaisessa ketjussa mainittiin myös tieteellisestä konsensuksesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3506
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 15 kertaa

Nesteytyskupla?

#10

Viesti tohtorismies » syys 28, 2011, 21.26

bodyguard kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: joka sinällään mielenkiintoisesti korreloi joidenkin perinteisten lajien "treenien aikana ei juoda" -meiningin kanssa.
Miten "juodaan vain silloin kun on jano" korreloi "ei juoda ollenkaan" meiningin kanssa?

Tämä vaatii soveltavaa ajattelua, sitä on melko vaikea ymmärtää mutta mahdollista.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus

Kuvake
MikaR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 980
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Pohjanmaa
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Nesteytyskupla?

#11

Viesti MikaR » syys 28, 2011, 23.05

the best rule of thumb is only to drink when you’re thirsty.
Eli mun pitäis juoda tauotta. Hieno tutkimus.
Vasara riivisi

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Nesteytyskupla?

#12

Viesti bodyguard » syys 28, 2011, 23.19

Tuo juttu sinällään voisi olla vaikka Black Beltistä tai jonkun kenkki fitnessgurun nettisivuilta. Otsikko lataa jo niin hienosti "Almost Everything You Know About Hydrating is Wrong". Mitäs jos tietää jo tuossa artikkelissa mainitut asiat :funtsii:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 10690
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 65 kertaa
Tykätty: 55 kertaa

Nesteytyskupla?

#13

Viesti flammee » syys 28, 2011, 23.48

Olen tainnut tuonne "juokseminen" -ketjuun linkata vähän vastaavaa kantsii juoda vain janoon juttua.. Noin suorituskyvyn kannalta lyhyessä treenissä ei kait tarvis juoda, mutta jos se nesteytys pitää korjata sitten jossain vaiheessa, niin kaippa se on mukavampi aloittaa jo treeneissä, niin homma on kunnossa nukkumaan mennessä eikä tarvi sitten rampata ylimääräisiä vessareissuja yöllä..

Kuvake
Make
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 164
Lauteille: Helmikuu 2011
Paikkakunta: Ulkomailla
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Nesteytyskupla?

#14

Viesti Make » syys 29, 2011, 00.17

Avaimena tässä varmaan onkin, heikentääkö nesteytys jo treenin aikana suorituskykyä niin paljon, että se on normaaleissa treeneissä järkevää olla tekemättä? (Ja tulee sitten tehtyä jälkeenpäin kuten sanoit).

Artikkeli käsittäkseni siteerasi maratoonareja, joilla tietenkin täytyy saada kaikki mahdollinen suorituskyky irti.

Olen myös edelleen mietintäkannalla aikaisemmista hellepointeistani, jos jollain on konkreettisempaa tietoa artikkelin lisäksi.
“If you can't explain it simply, you don't understand it well enough”

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 88802
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 559 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Nesteytyskupla?

#15

Viesti Mika » syys 29, 2011, 01.09

Täältä voi lukaista tutkimustekstien tiivistelmiä aiheesta helle, dehydraatio ja liikunta:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa