Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Voimaliikkeet

#376

Viesti Janne Oksanen »

Mä olen kerran tankoa takaisin rinnalle tuodessa osunut leuankärkeen. Sen jälkeen olen ollut skarpimpi. ;)
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Voimaliikkeet

#377

Viesti Elina »

Mä olen kolauttanut itseäni leukaan sekä kepillä että tangolla kerran jos toisenkin. Kyllähän se sitten muistuttaa taas jonkin aikaa. Tähän mennessä ei ole sentään vielä taju lähtenyt...
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#378

Viesti MarkkuT »

Mistähän muuten johtuu, että nyt kun tulee enemmän syväkyykisteltyä, niin lonkankoukistajat tuntuvat olevan aika kovilla? Kun ei sinne kyykkyyn painovoiman vuoksi varsinaisesti tarvitse itseään vetää.
:)
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#379

Viesti Mika »

Ne lonkankoukistajat ovat osa kyykkäämistä, joten kyllä niihin rasitusta kohdistuu.
Hip flexors have two very important jobs when it comes to squatting. The first job is making sure the glutes fire properly. If a person’s hip flexors are too tight they don’t allow for a full lockout of the hips, making it so the glutes can not work to their optimum capacity. The second job is making sure the pelvis does not rotate forward. If your pelvis rotates forward your torso will also rotate forward, causing a forward lean when you squat. If your hip flexors are too tight, it becomes harder to keep this erect torso the deeper you descend into a squat. The deeper you squat the more the hip flexors become involved. If your hip flexors are inflexible and cannot fully extend your glutes do less firing and the lower back does most of the work, this inflexibility of the hip flexors can easily lead to injury because the wrong muscles end up doing most of the work.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#380

Viesti MarkkuT »

Tuon lockout-homman tajusin, mutta tähän kohtaan ei vissiin anatomian ymmärrys riitä:
The second job is making sure the pelvis does not rotate forward. If your pelvis rotates forward your torso will also rotate forward, causing a forward lean when you squat. If your hip flexors are too tight, it becomes harder to keep this erect torso the deeper you descend into a squat.
Kun ala-asennossa lonkkakulma on pieni, niin luulisi, että lonkankoukistajat ovat "lyhyinä"?
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#381

Viesti Mika »

Luulisin tuossa tarkoitetun sitä, että jos lonkakoukistajat ovat tavallista kireämmät — kuten ne kaikilla meillä, jotka emme niitä tarpeeksi venyttele, ovat — silloin kyykyn ala-asennossa on haastavampaa pitää ylävartaloa suorassa. Pystyasennossahan tätä ei huomaa kuin jääkiekkoilijoiden kohdalla (on vain osaksi vitsi, ja kaikkihan sen stereotypian tietävät siitä, mitenkä jääkiekkoilijat kävelevät anus pystyssä, kun heidän lonkankoukistajansa ovat niin jumissa koko ajan).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#382

Viesti MarkkuT »

Meinaa mennä inttämiseksi, mutta ihmettelen tuossa siis sitä, että kun lonkka on ala-asennossa koukistuneena, niin miten kireät lonkankoukistajat ovat ongelma?

Jos muualta päin kroppaa haetaan esimerkkiä, niin vaikka kuinka olisi kireät hauikset, on hankala venyttää hauista siten että käsi on koukistuneena kyynärpäästä. Selvästikin lonkankoukistajien kohdalla systeemi on jollain lailla erilainen ja ihan sitä anatomista syytä lonkankoukistajien jumitukseen tässä yritän (huvikseni) selvittää.
Ain't no one.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voimaliikkeet

#383

Viesti MikaelF »

Kyykkyyn analysoinnissa on varmaan helpointa mainita ne lihakset jotka eivät kuormitu kuin ne jotka kuormittuvat...sen verran kokonaisvaltainen liike se kyykky on. Rupesin tuossa miettimään sitä MarkkuT:n havaintoa siitä että lonkankoukistajat olisivat erityisen jumissa syväkyykkyjen jälkeen ja minulla heräsi kysymys mitkä lonkan koukistajat?
Monesti kun puhutaan lonkan koukistajista niin ajatellaan vain iliopsoasta eli lannesuoliluulihasta ja unohdetaan niitä muita. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Hip_flexors" onclick="window.open(this.href);return false; ). Kyykyssä nämä muut kuormittuvat koska ne stabiloivat lantiota reisiluun päällä ts estävät lonkan liiallisen loitonnukset, lähennykset, sisä- ulkokierrot kykyyn aikana. Lisäksi rectus femoris lihas kuormittuu kyykyssä erityisen paljon polven ojentajana. Tulee mieleen että tämä jumiutuminen kykyyn seurauksena voisi olla osittain rectus femoriksen ja osa niiden muiden fleksoreiden väsymistä.
Olen MarkkuT:n kanssa samoilla linjoilla että kireiden lonkan koukistajien vaikutus (koukistus-ojennus akselilla) on aika olematon lonkan ollessa koukistettuna (koska lihasten kyky voimantuottoon ja momentin tuottamiseen on pienin sisäliikeradalla) ja suurin lähellä pystyasentoa. Pitää tosin muistaa että kyykky ei ole pelkästään lonkan koukistumista ja silloin kireydet muiden liikesuuntien suhteen em lihaksissa saattaa tuntua kireytenä tai rajoituksena kyykyssä - tämä tosin on eroteltavissa spesifeillä liikesuuntatesteillä.
Mikan mainitsemaa jääkiekkoilijan-takapuoli-pystyssä-asentoa olen sivunnut muistaakseni aiheessa jossa ihasteltiin jotain Annukka...Kysessä ei aina ole kyse niistä lonkan koukistajien kireydestä vaan ehkä useammin "kykenemättömyydestä" käyttää ojentajia eli pakaralihaksia loppuliikeradalla. Ilmiö on erityisesti tunnettu jääkiekkoilijoiden lisäksi pyöräilijöillä - molemmilla on vahvat pakaralihakset mutta koska ne harjoittelevat paljon lonkat koukistuineina niin ojentajien voiman tuotto ei ole optimaalinen lonkkien olessa suorina. Tällöin lantio jää kallistuneeksi eteen seisoma-asennossa. Sama ilmiö on nähtävissä monella mave:n yläasennossa ja kykyyn yläasennossa. Ja jos ei kunnolla ojenna sitä lonkkaa niin sitten kaikki lonkan koukistajat rupeavat herkästi käymään ylikierroksilla eli ovat jännittyneitä / jumissa.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Re: Voimaliikkeet

#384

Viesti PDC »

MikaelF kirjoitti: Mikan mainitsemaa jääkiekkoilijan-takapuoli-pystyssä-asentoa olen sivunnut muistaakseni aiheessa jossa ihasteltiin jotain Annukka...
http://supersterk.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#385

Viesti Mjölnir »

juu tää on se norjalainen 17v Crossfittaajatyttö :smt003
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Re: Voimaliikkeet

#386

Viesti Ile »

MikaelF kirjoitti: Kyykkyyn analysoinnissa on varmaan helpointa mainita ne lihakset jotka eivät kuormitu kuin ne jotka kuormittuvat...sen verran kokonaisvaltainen liike se kyykky on. .
Pikkuisen sama tullut mieleen, kun on tullut taas harrastettua vähän enemmän leuanvetoa. No, eihän se nyt hirveästi esim. jalkoihin ota mutta mielenkiintoista on, miten vaikkapa rintalihakset, käsien ojentajat ja vatsalihakset aktivoituvat.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Pull-up_ ... #section_5
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Voimaliikkeet

#387

Viesti MarkkuT »

Kiitoksia Mikael, hyvää settiä taas. En kyllä pysty tarkemmin erottelemaan, mikä lonkankoukistaja mulla jumittaa. Itse asiassa tällä hetkellä ei normaalia istumatyöläisen jumitusta kummempaa olekaan.
:)
Ile kirjoitti: Pikkuisen sama tullut mieleen, kun on tullut taas harrastettua vähän enemmän leuanvetoa. No, eihän se nyt hirveästi esim. jalkoihin ota mutta mielenkiintoista on, miten vaikkapa rintalihakset, käsien ojentajat ja vatsalihakset aktivoituvat.
Ojentajien rasittumista leuanvedossa olen itsekin ihmetellyt. Linkkasin tuon videon tähän ketjuun aiemmin, olisikohan siinä selitys:

http://vimeo.com/25983467

Eli ojentajalihas ulottuu kahden nivelen yli, kyynärpään ja olkapään. Niinpä se osallistuu sekä kyynärnivelen ojennukseen että olkavarren alas painamiseen. Toimii siis vähän samalla lailla kuin takareisi kyykyssä, mutta toisin päin, eiku...

Viisaammat korjannevat. :D

Pitäisikö tämmöisille anatomiapohdinnoille olla oma ketjunsa?
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Voimaliikkeet

#388

Viesti Mika »

MarkkuT kirjoitti: Pitäisikö tämmöisille anatomiapohdinnoille olla oma ketjunsa?
Minusta tuo kuulostaa enemmänkin fysiologiapohdinnalta. :D Mutta olen samaa mieltä. Noin hyvät kysymykset ja vastaukset ansaitsevat oman aiheensa. Aloitatko? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voimaliikkeet

#389

Viesti MikaelF »

MarkkuT kirjoitti: Kiitoksia Mikael, hyvää settiä taas. En kyllä pysty tarkemmin erottelemaan, mikä lonkankoukistaja mulla jumittaa. Itse asiassa tällä hetkellä ei normaalia istumatyöläisen jumitusta kummempaa olekaan.
:)
Ile kirjoitti: Pikkuisen sama tullut mieleen, kun on tullut taas harrastettua vähän enemmän leuanvetoa. No, eihän se nyt hirveästi esim. jalkoihin ota mutta mielenkiintoista on, miten vaikkapa rintalihakset, käsien ojentajat ja vatsalihakset aktivoituvat.
Ojentajien rasittumista leuanvedossa olen itsekin ihmetellyt. Linkkasin tuon videon tähän ketjuun aiemmin, olisikohan siinä selitys:

http://vimeo.com/25983467

Eli ojentajalihas ulottuu kahden nivelen yli, kyynärpään ja olkapään. Niinpä se osallistuu sekä kyynärnivelen ojennukseen että olkavarren alas painamiseen. Toimii siis vähän samalla lailla kuin takareisi kyykyssä, mutta toisin päin, eiku...

Viisaammat korjannevat. :D

Pitäisikö tämmöisille anatomiapohdinnoille olla oma ketjunsa?
Ei tarvitse korjata...ojentaja ojentaa sekä kyynärniveltä että olkaniveltä - eli leuanvedossa auttaa palauttamassa olkavarren siihen vartalon viereen yläasennosta yhdessä mm leveän selkälihaksen kanssa. Takareisi taas koukistajat polvea ja ojentaa lonkkaa.

Unohdin sen sanoa siitä lonkankoukistajista että psoas major ( sen syvä osa) on osa siitä lannesuoliluulihaksesta on tärkeä osa lanneselästä paikallisista tukilihaksista. Sen tehtävä tukilihaksena on vähentää nikamien välistä ns välystä eikä niinkään estää mitään erityistä liikesuuntaa ja kyykyssä tarvitaan lannerangan stabiliteettiä. Jos palataan siihen lantion eteen kallistumiseen ne se taas lisää notkea ja ylikorostaa selän pitkien ojentajien käyttöä mikä yhdessä yliliikkuvuuden kanssa voi aiheuttaa taas selän kipeytymisen.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaliikkeet

#390

Viesti tohtorismies »

Hiljaa kun ette mistään mitään tiiä :smt003 ei pidä ottaa vakavasti,mahottoman hyvä ketju ja hyvää juttua. Mikael f:n juttuja lukee aina innolla sekä Markku T:n sukellusta painonnoston ihmeelliseen maailmaan. Respect.

[youtube][/youtube]

Pitäsköhän valaa täyteen joku tynnyri, toihan on kuin painia. Oman osani tynnereitä ihan työn puolesta pyöritelleenä se homma on hyvinkin samanlaista. Käytetään jalkoja,koko kroppaa. Jengataan,kängätään etc etc. Vaikeista kulmista.

Tai sitten vain meikäläinen tuntee niin suunnatonta hengenheimolaisuutta Steve Justaa kohtaan.

Hylkiö check.
tårta på tårta kledjut check.
Karvahattu check.
Rööki check.

Voimaominaisuudet ja lihakset voi suosiolla -miinustaa nykyään :smt003
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa