Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Polvi- ja selkävaivaa

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#16

Viesti Elina »

Ei siinä tarvi varsinaista vikaa ollakaan, ainoastaan olet kuormittanut sitä eri tavalla sen loukkaantumisen seurauksena ja polvi on ikäänkuin "kulunut" eri tavalla toiseen nähden ajan mittaan. Mutta hyvä, että ne linjaukset katsotaan. Ja vaikka siellä jotain olisikin vialla, niin jalkalihasten vahvistaminen on joka tapauksessa tärkeää :)
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Polvi- ja selkävaivaa

#17

Viesti Point »

Elinan selitys kuulostaa uskottavalta sillä sitä kuitenkin "varoo" edelleen sitä loukkaantunutta polvea.

Yhden jalan kyykkyä olen välillä yrittänyt tehdä. En tosin jaksa/uskalla tehdä loppuun asti, mutta tukea pitäen pyrin laskeutumaan n. 90 asteen kulmaan. Pitäisi kai tehdä vähän säännöllisemmin ko. Liikettä.

Pitäisi ehkä kuitenkin investoida pariin fyyssari tapaamiseen, jotta saisi opeteltua oikein hyviä polvea ja jalkaterää vahvistavia liikkeitä.

Koska sellaisista ei ole kokemusta, niin osaako joku suositella päteviä. Ja paljonko on keskimääräinen veloitus?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#18

Viesti obmijoy »

Point

funtsi
yhdenjalan kyykky = koko kehon paino - polvinivelen alla olevan lihaskudoksen paino
suomeksi
85kg-8kg (ehkä)= 75 kg kyykky rasitus yhdella jalalla aika kova suoritus

polku yhdenjalan kyykkyyn

kahdenjalan kyykky 20t peilistä polvilinjausta tarkailen kun onnistuu harjoitellaan 1-30kg painoliivit päällä

ja kun onnistuu 20t siirry levytankoon

kahdenjalan kyykyssä rasitus on noin 85kg miehellä kokokeho - polvenalla oleva kehon massa sinulla Point ehkä

85kg-20kg=65kg
jos rasitus joka kohdistuu 2 jalkaan on 65kg yhteenjalkaan kohdistuu 32,5kg eikö?
kuinka tuo saadaan vaadittavaan 75kiloon? levytangolla
jos tavoiteena 5t yhdellä jalalla on tehtävä esim 5toiston SYVIÄetukyykkyjä
kunnes tangon paino on ?

lasketaas yhdeltä jalata vaaditaan 65kg voimat ja kahdelta jalalta siis 130kg voima muistettava on että tosta 130kg osa on ruumiin massaa eli polvinivelien yläpuolella olevaa kehon massaa joka pointin tapauksessa on noin 65kg
130-65kg=65kg

eli Point kun saat etukyykystä 5x65kg sarjan niin yritä siten vasta syviä yhdenjalan etukyykkyjä

teoria toimii koska tein niitä äsken pöydilta tasapainoa ottaen 10kpl en tiedä oisko menyt 15kpl
joka tapauksessa olen aina yli 100kg levytanko etukyykkykunnossa
tosin toinen polveni on sökö joten sillä ei oikeen ole kiva kyykätä

yritin heti ton lausen jälkeen ja sillä ei pysty täytyy kääntyä lääkärin puoleen
normi syvä leveä voimanostokyykky kyllä onnistuu

siis polveenliityvien lääkärien puoleen:-)
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Polvi- ja selkävaivaa

#19

Viesti Point »

Jeps! Ei ole tarkoituskaan vielä tavoitella yhden jalan syväkyykkyjä tällä massalla ja kyykyn voimatasoilla. Siihen on vielä matkaa.. :)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Polvi- ja selkävaivaa

#20

Viesti MarkkuT »

Mikähän tämmöinen mahtaa olla:

Viikko sitten tempauksen vastaanotossa sattui polveen. Ei oltu kovin lähellä maksimia, eikä nostossa sivusta seuranneiden mielestä tapahtunut mitään erikoista. Työnnöt jäivät siinä treenissä tekemättä, koska pelkkä rinnallevedon lähtöasennon hakeminen sattui.

Polvi ei turvonnut missään vaiheessa ja liikerajoitusta tai jatkuvaa kipua ei ole ollut. Ei ole myöskään tunnetta, että polvi pettäisi alta tai olisi jotenkin heikompi. Tempauksen ja rinnallevedon lähtöasennon pystyin ottamaan jo parin päivän kuluttua haverista ja olen nyt tehnyt kaikki nostot raakoina ihan kohtuullisilla tehoillakin ilman mitään tuntemuksia polvessa. Mutta syvään kyykkyyn laskeutuminen ei ilman kipua vieläkään onnistu.

Kyykkyyn laskeutuminen alkaa sattua suunnilleen siinä vaiheessa, kun reisi on vaakasuorassa. Kivun paikkaa on aika hankala määritellä. Nyt, kun polvi alkaa jo olla paremman tuntuinen, olen muutaman kerran varovasti laskeutunut alas kipukohdan ohi. Kipukohdasta ohi mentäessä tuntuu polven ulkosyrjällä epämiellyttävä muljahdus, jonka jälkeen kipu hellittää heti ja pystyn laskeutumaan pohjaan asti. Kyykystä ylös noustessa mitään muljahdusta tai kipua ei tule. Jos polven päällä ei ole painoa, pystyn suoristelemaan ja koukistelemaan sitä ihan yhtä lailla kuin tervettäkin jalkaa.

Jonkin sortin ylirasitus tässä varmasti on kyseessä, kun tuli kesäloman jälkeen lisättyä treenimääriä aika paljon vähän turhan lyhyessä ajassa. Ei tunnu kovin vakavalta ja on selvästi paranemaan päin, mutta olisi mielenkiintoista tietää, mikä siellä kinnaa vastaan ja miksi vain alas laskeutuessa.
Ain't no one.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Polvi- ja selkävaivaa

#21

Viesti Elina »

Vaikka kirjoitit, että kivun paikkaa on vaikea määritellä, niin pystytkö sanomaan, tuntuuko kipu enemmän polvinivelessä vai reiden alaosan sivussa? Yleisimmin muljahtelutuntemukset polven nivelraossa taitavat viitata kierukkaongelmiin. Mun mielestäni jotain kierukkahässäkkää tukee myös tuo kivun ilmeneminen tietyssä kohdassa liikerataa ja selkeä kivun helpottuminen tuon muljahdustuntemuksen jälkeen sekä kiputuntemusten alkaminen äkillisesti suorituksessa. Ainahan kierukkavammaan ei tarvita mitään kovin radikaalia, ikäkin vaikuttaa siihen onko kierukka jo haurastunut. Tuli myös mieleen, voisiko kyseessä olla joku jänneperäinen napsahdus ja siitä seurannut kipu (esim. suoliluu-sääriluuosastolla). MikaelF osaa varmasti vastata tarkemmin :)
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Polvi- ja selkävaivaa

#22

Viesti MarkkuT »

Ei se kipu ainakaan sivussa ole, ehkä enemmänkin juuri polven yläpuolella. Mutta ei tosiaan mikään selvästi paikallistettava viiltävä tai pistävä, vaan enemmänkin koko polven alueella tuntuva pakottava kipu, joka voimistuu sitä mukaa mitä alemmas kyykistyy ja sitten muljahduksen jälkeen helpottaa.

Edellä mainittu nimenomaan vain alas laskeutuessa. Jos vääntelen itseni kyykkyyn muulla tavoin kuin suoraan alas laskeutumalla ja kyykkään siitä itseni ylös, ei polvessa tunnu mitään kipua, muljumista, napsumista, rahinaa tms.

Vakuutus löytyy, jossa ei urheilurajoitusta ole. Jos tässä varaisi ajan yksityiselle, niin minkähän sortin poppamiehestä tai -naisesta kannattaisi aloittaa: Fysioterapeutti, fysiatri, ortopedi, vai mikä?
Ain't no one.
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 4

Polvi- ja selkävaivaa

#23

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

MarkkuT kirjoitti: Vakuutus löytyy, jossa ei urheilurajoitusta ole. Jos tässä varaisi ajan yksityiselle, niin minkähän sortin poppamiehestä tai -naisesta kannattaisi aloittaa: Fysioterapeutti, fysiatri, ortopedi, vai mikä?
URHEILUortopedi! Jos sillä on likainen/verinen lääkärintakki, nortti huulessa, krapulainen olemus ja puhuu saksalaisittain murtaen niin aina vaan parempaa...
:smt003 :running:
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Polvi- ja selkävaivaa

#24

Viesti MarkkuT »

Elina kirjoitti: Tuli myös mieleen, voisiko kyseessä olla joku jänneperäinen napsahdus ja siitä seurannut kipu (esim. suoliluu-sääriluuosastolla). MikaelF osaa varmasti vastata tarkemmin :)
No hitto. :smt003 Kuukkeloin hieman tuota suoliluu-sääriluuta. Muun muassa tuommoista löysin:

http://kengatonjuoksijaoulu.blogspot.fi ... -knee.html
ITBFS voi johtua jalan rakenteen puutteista ja myös ruhjevammasta.
Itse asiassa kolhaisin aiemmin samalla viikolla tuota etureiden alapään kiinnityskohtaa polven ulkopuolelta ja paikka on vieläkin vähän arka painellessa. Näissä ITB-jutuissa kyllä tulee tuttuja juttuja vastaan: kireitä lonkankoukistajia yms. Pyöräilyä lisäsin aika reilusti. Samalla vähän muuttelin pyörän säätöjä, joka lukkopolkimia käytettäessä saattaa suunnata rasitusta yllättäviin paikkoihin. Eli monen asian summa tässä varmaankin on kyseessä.

Tuota teippausta pitää kokeilla, koska kipu on ainakin olevinaan vähäisempää, kun painan kyykätessä kädellä polvilumpiota sisäänpäin:

http://www.youtube.com/watch?v=mLxi3pcAbHw
Ain't no one.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#25

Viesti obmijoy »

itse olen saanut polveni nyt kivuttomaksi jalkapräsillä, siinnä kun pystyy tarkailemaan polvikulmaa tehdessään tosi tarkasti

todenäköisesti myös pohjeliike on ollut avuksi

kipu on ollut kosketus herkyyttä polven sivussa joka on estänyt kyykistymisen syvään
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Polvi- ja selkävaivaa

#26

Viesti MarkkuT »

obmijoy kirjoitti: itse olen saanut polveni nyt kivuttomaksi jalkapräsillä, siinnä kun pystyy tarkailemaan polvikulmaa tehdessään tosi tarkasti

todenäköisesti myös pohjeliike on ollut avuksi

kipu on ollut kosketus herkyyttä polven sivussa joka on estänyt kyykistymisen syvään
Aika samanlaiselta vaivalta kuulostaa. Ja olen huomannut, että nilkan asennolla on merkitystä, eli varmaankin se pohje jollain tapaa vaikuttaa. Nyt pääsee jo kyykkyyn ja olen varovaisesti tehnyt kyykkyjä ja tempausvaloja. Kyykkyyn tempaisusta ei vielä oikein tule mitään, kun polvea varoo.
Ain't no one.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#27

Viesti obmijoy »

MarkkuT kirjoitti:
obmijoy kirjoitti: itse olen saanut polveni nyt kivuttomaksi jalkapräsillä, siinnä kun pystyy tarkailemaan polvikulmaa tehdessään tosi tarkasti

todenäköisesti myös pohjeliike on ollut avuksi

kipu on ollut kosketus herkyyttä polven sivussa joka on estänyt kyykistymisen syvään
Aika samanlaiselta vaivalta kuulostaa. Ja olen huomannut, että nilkan asennolla on merkitystä, eli varmaankin se pohje jollain tapaa vaikuttaa. Nyt pääsee jo kyykkyyn ja olen varovaisesti tehnyt kyykkyjä ja tempausvaloja. Kyykkyyn tempaisusta ei vielä oikein tule mitään, kun polvea varoo.
treenaa kunnes saat präsistä 10x300-400kg syvänä ilman kipuja
siloin tiedät kyykätessäsi 20-120kg että jos kyykystä tulee kipuja vika on kyykkyteknikassa

kyykky on hankala kun polvia ei kunnolla näe

präsissä polvet ovat tarkassa valvonassa

arskakin teki ekaksi kykyt ja sen jälkeen präsillä voimat lopullisesti pois reisistä

siten illalla ojenus ja koukistuslaiteella

kyykyt ovat ääriraskailla aika vaaralisia liikeitä jos ei pakoniitä tehdä miksi tehdä?

itse vanhana en tekis kuin max 3sia korkeintaan
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Polvi- ja selkävaivaa

#28

Viesti MarkkuT »

Tämä vaiva taisi itse asiassa vain tykätä kyykkäämisestä. Eilen vielä lämmitellessä kiristeli polven sivusta, mutta muutaman valasarjan jälkeen pystyi jo ottamaan ihan normi tempauksia ja etukyykkyjä. Tänään polvi on jo melkein normaalin tuntuinen kyykistellessäkin.

Tekniikan suhteen mulla on nyt siinä mielessä hyvä tilanne, että vieressä on melkein aina kokenut painonnostovalmentaja huutamassa, jos tulee hölmöiltyä.
:)
Ain't no one.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Polvi- ja selkävaivaa

#29

Viesti obmijoy »

präsissä menee jo
20x0 10x100 10x200 10x250 15x200 samat myös pohkeilla präsissä ja polvi ollut kivuton

hyvä että tolainen jalkaprässi on keksitty
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 4

Polvi- ja selkävaivaa

#30

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Hei onko jollain kokemusta yksityisen vastaanoton lähetteen kautta julkiselle puolelle siirtymisestä? Polvi irtisanoutui yön aikana yhteistyöstä (ilm. kierukan jämä revennyt taas tai muuta irtosälää eikä aukea/muljahda paikoilleen kotikonsteilla)ja on taas vaihteeksi tähystyksen tai puukon tarpeessa.

Ei vaan jaksaisi millään sitä normipelleilyä odottamalla ensin lähetettä ortolle, sitten röntgeniin josta todettaisiin notta tarvitaan vielä magneettikuvat, takaisin ortolle jne. Ei kyl sen puolen jaksaisi odottaa 6kk leikkaustakaan…

Kuolema orvoille ja bambille!
:D :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa