Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kuntosaliharjoittelun perusteet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#16

Viesti PDC »

Hehe :D No, se on totta, tossa mun viestissä ainakin tuli sekasin vaikka mitä :D Mutta ei se nyt niin hifistelyä pidä olla. Jos tekee 4x12, niin se on täysin OK. Kuhan treenaa ja lepää.

Esim. 5x5 on voimaa, mutta siinä tulee kuitenkin 25 toistoa, niin on siinä sitä kestävyyttäkin. 1-3 sarjaa ja 12-15 toistoa on taas enemmän bodyä. Mutta jos vedät jossain kyykyssä 2x12 jollain +100kg, niin on siinä voimaakin mukana. Ihan sen painon takia.

Tässä point jotain hyviä linkkejä :)

http://www.pakkotoisto.com/treeni/10365 ... m-wendler/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pakkotoisto.com/voimailulaji ... ennoessae/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.wannabebig.com/forums/showth ... -rep-squat" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cyberpump.com/preview/sean010.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://powerandbulk.com/phpBB2/viewtopic.php?t=18242" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoi ... telijalle/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoi ... eile-itse/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pakkotoisto.com/treeni/89273 ... s-5-3-1-a/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774 ... -kuusikko/" onclick="window.open(this.href);return false;

+

Jim Wendler, BLood and Chalk, lue ne kaikki.
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#17

Viesti Termiitti »

DeusVult kirjoitti: dziisus... tämä ketju on taas muistutus siitä miksi en harrasta kuntosalittelua mitenkään tosissani tai edes puolitosissani. Eihän tästä jumankauta ymmärrä mitään, fiilis on kuin lukisi jotain fyysikan kaavakirjaa, ja vieläpä kun joka jannulla tuntuu olevan omat kaavansa... :D

Ite hommasin salikortin tossa keväällä tarkoituksenani pudottaa elopainoa pari kiloa, mutta sitä ei kyllä taida olla tapahtunut. Kortin hintaan kuului joku häthätään laadittu ohjelma, mikä oli ihan hyvä koska en to-del-la-laan jaksa alkaa laskemaan ties mitä prosenttilaskuja voidakseni harrastaa periaatteessa yksinkertaista liikuntaa. Sillä olen nyt vetänyt aina sen 1-3 kertaa viikossa mitä olen jaksanut ja ehtinyt salilla käydä. Ohjemassa pääasiallinen teema tuntuu olevan 4x12 toistoa melkein kaikilla liikkeillä. Kaipa sieltä jotain voimaa on vähän mukaan tarttunut, mutta tosiaan se vyötärönympäryksen kavennus on jäänyt haaveeksi.
Monet vain tekevät siitä itselleen liian vaikeaa, kun tuijottavat jotain 5x5, 10x10, 3x10... jne mantraa vaikka eihän se keho toistoista mitään ymmärrä. Pääasia niissä reeneissä ei ole tuijottaa niitä lukuja vaan että volyymi nousee ja sitäkautta sarjapainot.

Varmaan tiesitkin ,mutta järkevin keino pudottaa painoa on laittaa ensin ruokavaliota uuteen uskoon.

Ja pattiahan voi rakennella lyhyiden sarjojen (teho)reenilläkin, ei ne asiat aina niin mustavalkosia ole.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#18

Viesti Point »

No, itsellä on tosiaan ollut usean vuoden paussit etten ole varsinaisesti salilla käynyt. Treeni on ollut tatamilla tapahtuvaa kehonpainolle (omalla ja kaverin) harjoittelua sekä satunnaista kotona tapahtuvaa kahvakuulailua ja punnertelua. Nyt elämässä tapahtuu sellaisia muutoksia, etten vähään aikaan pääse kampittelujumppailemaan saati sitten kotona punnertelemaan. (4 kissaa vaikeuttavat huomattavasti lattialla tehtäviä kehonpainoharjoituksia. Se on jostain syystä niille karvaperseille jotain ihan käsittämätöntä puuhaa, että siihen on pakko puuttua.. ) Tämän takia ainakin hetkeksi joutuu palaamaan raudan pariin, jotta saisi vähän kuntoiltua. Viimeksi oli harjoitellut vanhalla 3 x 10 sarjoilla per liike kroppa kahteen osaan jaettuna, joten halusi saada muita vaihtoehtoja siihen ja mielellään perustelluja. ns. terminologia haltuun. On kivempi tehdä asioita, kun tietää miksi. Kiitos Elinalle ja PDC:lle, että ovat jakaneet tietoaan aiheesta. (vielä en ole ehtinyt jokaisen linkkiin tutustua.)

Mutta kun aiheena on kuntosaliharjoittelun perusteet, niin jatketaan "peruskysymyksillä".

Eli kun puhutaan perusliikkeistä ja tukevista liikkeistä, niin mitä ne ovat ja miten ne kannattaa ottaa huomioon harjoittelussa:

Esim. Kyykky lienee jonkinsortin perusliike jaloille ja askelkyykky ja ns takareisiliikkeet tukevia liikkeitä. Selässä mave lienee perusliikke ja soudut tukevia? Jos perusliikkeissä "tehdään ykkösiä" tai muuten vähemmillä toistoilla, niin miten näiden "tukevien" liikkeiden kanssa? Entäs hieman kohdettujen liikkeiden kanssa, kuten käsivarret (haukka, ojenta, kyynärvarret) ja pohkeet?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#19

Viesti Elina »

Minä tykkään vaihdella toistomääriä ja vastuksia ihan saman reenin sisällä. Tuntuu mielekkäämmältä ja samaan treeniin saa erilaista tuntumaa. Aika usein käy niin, että jos teen samalla vastuksella, niin sitten se on lyhyttä sarjaa, kun ei enää hermo kestä pidempiä settejä. Oon niitä aikoinani ihan riittävästi vääntänyt.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#20

Viesti PDC »

Point kirjoitti: Eli kun puhutaan perusliikkeistä ja tukevista liikkeistä, niin mitä ne ovat ja miten ne kannattaa ottaa huomioon harjoittelussa:

Esim. Kyykky lienee jonkinsortin perusliike jaloille ja askelkyykky ja ns takareisiliikkeet tukevia liikkeitä. Selässä mave lienee perusliikke ja soudut tukevia? Jos perusliikkeissä "tehdään ykkösiä" tai muuten vähemmillä toistoilla, niin miten näiden "tukevien" liikkeiden kanssa? Entäs hieman kohdettujen liikkeiden kanssa, kuten käsivarret (haukka, ojenta, kyynärvarret) ja pohkeet?
Kyllä. Laitan taas linkit :lol:

http://www.jimwendler.com/2011/10/the-l ... ts-i-wish/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli ite teen tosiaan niin, että isommissa liikkeissä pidän kirjaa. Sitten apuliikkeet, niin niitä teen aika fiiliksen mukaan. Ja voit toki kyykätä tai penkata, tai mavettaa, tai pystypunnertaa vaikka 3x10. Ihan OK sekin. Ite kohta alan kokeilemaan 20 kyykyn ohjelmaa. Eli yks 20 toiston kyykky, jossa syvähengitetään toistojen välissä.

Eli isoissa liikkeissä voit vaihdella siitä 1-50 toiston välillä, ihan miten haluut. Mutta taas apuliikkeissä tekisin isommalla volyymillä. Voit toki kokeilla jotain hauista tehdä 8x1 tms. mutta ei siinä oo nyt paljoa järkeä :D Paitsi, että on sekin varmaan ihan hauskaa tms. Ja kutn Wendler tossa kirjottaa, niin apuliikkeet on tosiaan APUliikkeitä. Ei PÄÄliikkeitä. Molemmat tärkeitä, mutta eri tarkoitus.

edit. Ja pitää muistaa, että vaikka näissä HC gurujen ja niitä matkivien kirjotuksissa on tätä 3-4 ison liikkeen hehkutusta (ne ovat "optimaalisia" ynnä muuta ihan totuuden sisälläänpitävää shaibaa) niin esim. joku jalkaprässikin on ihan yhtä pätevä liike kun kyykkin. Kyykyssä vaan on koko ranka painon alla, joten se on erilainen se rasitus, kokonaisvaltaisempi, mutta jos haluat jalkoja treenata on se prässikin (esimerkiksi) 100% toimiva. Joka sanoo muuta, on sokaistunut.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#21

Viesti MarkkuT »

Point kirjoitti: Esim. Kyykky lienee jonkinsortin perusliike jaloille ja askelkyykky ja ns takareisiliikkeet tukevia liikkeitä. Selässä mave lienee perusliikke ja soudut tukevia? Jos perusliikkeissä "tehdään ykkösiä" tai muuten vähemmillä toistoilla, niin miten näiden "tukevien" liikkeiden kanssa? Entäs hieman kohdettujen liikkeiden kanssa, kuten käsivarret (haukka, ojenta, kyynärvarret) ja pohkeet?
Itse olen lähtenyt sillä ajatuksella, että niin kauan kun pystyn lisäämään painoa isoihin liikkeisiin, en tee juuri mitään apuliikkeitä. Puoli vuotta on nyt mennyt, enkä oikein vielä osaa mitään sellaisia selkeitä heikkoja kohtia isoista liikkeistä tunnistaa, joita tarvitsisi lähteä apuliikkeillä vahvistamaan. Eli edelleen treeni koostuu käytännössä kyykystä, maastavedosta, penkistä, pystypunnerruksesta, rinnallevedosta ja leuanvedoista. Leuat kai voisi laskea apuliikkeeksi, mutta niissä haluan edistyä, joten menköön pääliikkeenä.

Deus Vultin sekavaan fiilikseen on helppo samaistua. Edelleen suosittelen sitä Starting Strengthiä. Kolme treeniä viikossa. Kolme liikettä per treeni. Kolme viiden toiston sarjaa per liike (+lämmittelysarjat). Joka kerta vähän isommilla painoilla. Yksi treeni kestää alkuvaiheessa noin tunnin verran. Mun mielestä ei salijumppa juuri yksinkertaisemmaksi voi mennä.

Voi tietty olla, että joitain isompi liikevalikoima motivoi. Itse tykkään suppeammasta setistä, koska edistymistä on helpompi seurata.
Ain't no one.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#22

Viesti PDC »

MarrkuT:n tie on hyvä mun mielestä mitä tulee tohon isoihin liikkeisiin. Ja tosiaan, kaikki päättä ite mihin haluaa panostaa. Helvetti, ite ainakin teen hauiksia ja ojentajia erikseen koska haluan saatana seksikkäät käsivarret :D
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#23

Viesti Point »

Tässähän on tullut kunnolla tietoa lyhyessä ajassa. Voi ehkä jopa itse suunnitella itselleen jonkun saliohjelman ellei sitten löydä jotain sopivaa interwebin ihmeellisestä maailmasta :=) ja vaikka löytäisikin, niin ymmärtää filosifian siellä taustalla.

Vielä kysymyksiä saliguruille: Oletteko vai kannattaako saliharjoittelussa jaksattaa harjoittelua mitenkään peruskuntokauteen ja "johonkin muuhun"? Esim. ensin jonkin aluksi perusvoimaa 4 vk ja sitten maksimia 4 vk? Vai miten? Esim. piakkoin kunhan sunnuntaisesta maratonista toivun, alan juoksussa luomaan ns. "pohjia" (eli enemmän pk-sykkeillä tapahtuvia lenkkejä) myöhemmin keväällä tapahtuvaa uuden kisan harjoittelua varten. Minkälaista treeniä kannattaa harjoittaa tällä pk-kaudella? Entäs silloin kun treenaa kisaa varten?

Niin.. ja vaikka olenkin perusliikkeiden (ja puhtaan voiman) kannalla, niin koska pohkeeni ja kyynärvarteni ovat aika "kynät" muuhun kroppaani verrattuna, niin niitä osia haluan puhtaasti "pumpata". Ei näyttäisi käsivarret ja jalat niin epäsuhdilta
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#24

Viesti MarkkuT »

PDC kirjoitti: Helvetti, ite ainakin teen hauiksia ja ojentajia erikseen koska haluan saatana seksikkäät käsivarret :D
Mä melkein itsekin uskon omiin vakuutteluihini, että treenaan vain voiman takia. Nimim. luupää totesi tän mun voimaprojektin alussa, että podaus astuu väistämättä kuvaan jossain vaiheessa. Kiusallanikaan en ole sitten tehnyt yhtään hauiskääntöä. Nytkytän vain niitä leukoja ja salaa toivon, että mullekin joskus kasvaa pala.
:smt003
Ain't no one.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#25

Viesti PDC »

Tohon syklittämiseen Elina varmaan osaa vastata :) Tai joku muu. Koska ite en oo ees miettiny tollasia, lajinikin ollessa ei kilpailullinen.

MarkkuT :D
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#26

Viesti Mika »

Pahoittelen viestini suorasukaisuutta, mutta olen havaitsevinani tutun ilmiön: punttailusta kiinnostunut haluaa tietää kaiken heti (täysin normaalia, siinä ei ole sinällään mitään uutta tai väärää) ja jonkin aikaa punttailleet jakelevat megavastauksia. Sinuna lukisin noita vähän maltillisimpia viestejä ja aloittaisin niistä. Tärkeintä on, että aloitat ja jatkat. Se on melkein se ja se sama, kuinka paljon luet aiheesta, sillä kuitenkaan et pääse puusta pitkään kuin vasta tekemällä ja sitä kautta oivaltamalla. Sen jälkeen ne vähän tarkemmatkin viestit avautuvat paremmin.

Jos tekniikkasi ei ole väärä, et ihan metsään voi mennä vaikka aloittaisit millä tahansa ohjelmalla. Aloita. Nyt. SE on nyt tärkeintä.

Ja lisään ymmärtäväni tilanteen. Samasta syystä lähdin itse alaa aikoinani opiskelemaan. Mutta salia senkin kaiken ymmärtäminen aina vaati.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#27

Viesti MarkkuT »

Mika muuten ei ole näihin keskusteluihin juurikaan osallistunut. Muistelisin Potkun aiemmilta ajoilta, että olisi ollut hyvin samoilla linjoilla Rippetoen kanssa näissä hommissa. Onko näkemystä tarjolla nykyään vain siellä kultapossukerhossa?
Ain't no one.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#28

Viesti Point »

Niin.. ja vaikka kuinka tarkoituksena on, että saliharjoittelu tukisi harrastamaansa lajia tai toisi muuten voimaa/parempaa kuntoa/tukea selkään, niin ei pidä unohtaa turhamaisuussektoria. "Haukka näkyy ja penkkiä kysytään" :)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#29

Viesti PDC »

Mika on 100% oikeassa. Oon ite samaa mieltä, se ei varmaan vaan tullu mun innostuksen alta esille :D
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Kuntosaliharjoittelut perusteet

#30

Viesti Point »

Mika kirjoitti: Pahoittelen viestini suorasukaisuutta, mutta olen havaitsevinani tutun ilmiön: punttailusta kiinnostunut haluaa tietää kaiken heti (täysin normaalia, siinä ei ole sinällään mitään uutta tai väärää) ja jonkin aikaa punttailleet jakelevat megavastauksia. Sinuna lukisin noita vähän maltillisimpia viestejä ja aloittaisin niistä. Tärkeintä on, että aloitat ja jatkat. Se on melkein se ja se sama, kuinka paljon luet aiheesta, sillä kuitenkaan et pääse puusta pitkään kuin vasta tekemällä ja sitä kautta oivaltamalla. Sen jälkeen ne vähän tarkemmatkin viestit avautuvat paremmin.

Jos tekniikkasi ei ole väärä, et ihan metsään voi mennä vaikka aloittaisit millä tahansa ohjelmalla. Aloita. Nyt. SE on nyt tärkeintä.

Ja lisään ymmärtäväni tilanteen. Samasta syystä lähdin itse alaa aikoinani opiskelemaan. Mutta salia senkin kaiken ymmärtäminen aina vaati.
Näinhän se on :) Ja itse asiassa sain sen varsinaisen tiedon siitä Elinan antamasta linkistä, joka palautti mieleen asioita, joita olin joskus lukenut, mutta kun on päässyt unohtumaan, kun on harrastanut muuta. Ja kaikki tämä muu on kivaa (ja varmaan hyödyllistä) knoppitietoa aiheesta, jota on kiva lukea, kun pitää jääpusseja polvien päällä. :)

Tärkeintähän on, kuten sanoit, hinata eka se takapuolensa sinne salille... :=)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa