Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Ravitsemuksesta

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Berger
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 82
Lauteille: Heinäkuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#16

Viesti Berger » syys 2, 2005, 21.16

Mä en voi sanoa muuta kuin voi Jeesus. Monilla on vaikeuksia syödä esim. aamiaista. Se pitää kylmästi oppia..

Ei se tarkoita ettei ole nälkä ettei voi syödä. Sama kuin jano tarkoittaa että on jo liian myöhäistä. Syö parin kolmen tunnin välein vaikka joku hedelmä jos ei muuta. Ei luulisi olevan liian vaikeeta välittää sen verran itsestään. Eli vaikka omena, pitää verensokerin edes vähän ylempänä.

Mä ihmettelen todella että olet niin haluton vastaanottamaan neuvoja tästä asiasta ja varsinkin ottamaan niistä vaarin! Itsekkin myönsit että on "Ihme, että muutenkaan jaksan liikkua, koska minun verensokeri vaappuu laidasta laitaan, koska en syö koskaan säännöllisesti..silloin kun kerkeän/jaksan....tiedän, tiedän, asialle pitäisi tehdä jotain..."

Siis näytät toteavan ongelman ja vaikutat ilmeisesti siltä että neuvot kelpaa, mutta sitten vaan vähättelet niitä ja itseäsi.

Suoraan sanottuna v"tuttaa naiset jotka syö päivässä jonkun puolikkaan silakan ja ihmettelee miksi on niin omituinen olo (tietenkin koskee myös miehiä, mutten ole vielä tavannut tälläistä tapausta). Ja sitten kun kertoo päivänselvyyden, ei se kiinnostakkaan.

Kokeile viikon ajan. Oli se omena miten helvetin ällöttävän tuntunen, kokeile purasta sitä. Kokeile syödä useammin. Ei tarvitse olla isoja aterioita. Kokeile. Voisit vaikka voida paremmin. Ja välttääkseni nenäkkäitä huomautuksia julistan että voit vaihtaa omenan vaikka banaaniin jos et omenista pidä.

Jos et jaksa välittää omasta kunnostasi vaikka tiedostat ongelman, mutta et vain "jaksa", olet liian syvällä ja voisit saman tien jäädä sänkyyn koko päiväksi. RYHDISTÄYDY. Sun ruumist on sellanen ku siitä teet ja sä määräät sitä eikä toisinpäin. :evil:


Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#17

Viesti Elina » syys 2, 2005, 21.28

Energiantarpeen saa arvioitua (naiset) seuraavalla kaavalla (lasken tällä yleensä):

(7,18 x paino) + 795

Tuosta tulee vähimmäismäärä, mitä täytyy suuhunsa pistää, jotta edes elimistön perustoiminnot saavat tarpeeksi löpöä. Tuo saatu arvo kerrotaan sitten aktiivisuuskerrannaisella, joka vaihtelee liikunnallisuuden ja työn raskauden mukaan naisilla yleensä 1,5 - 1,9. Aktiivisuuden arviointi onkin se hankalampi homma, koska moni arvioi sen yläkanttiin. Tosin kylläpähän varsinkin naisissa on niitä, jotka syövät alle perusaineenvaihduntansa (eka luku) ja ihmettelevät, kun ei laihdu tai kunto kohoa tai olo on töissä ja töiden ulkopuolella koko ajan vetämätön...

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 18254
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 13 kertaa

#18

Viesti Jussi Häkkinen » syys 2, 2005, 21.51

Berger kirjoitti: Mä en voi sanoa muuta kuin voi Jeesus. Monilla on vaikeuksia syödä esim. aamiaista. Se pitää kylmästi oppia..
Jos sitä kokee tarvitsevansa. Itse en syö aamiaista, mutta en siitä mitenkään kärsikään. Pystyn pakottamaan itseni syömään aamiaisen (ja syön, jos edessä on aamutreeni tai leiripäivä), mutta normaaliarkena en välttämättä sitä tarvitse (no, nyt alkanee taas aamutreenillinen perusarki).

Danjalle tosin suosittelen säännöllistä ruokailua - kun sen on oppinut, voi alkaa tehdä fiiliksen mukaisia poikkeuksia, mutta mieluusti ensin pitäisi osata se oikea tapa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi." - Jussi Häkkinen

"Isänmaallisuus on halua tappaa ja tulla tapetuksi triviaaleista syistä." -Bertrand Russell

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16224
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 131 kertaa
Tykätty: 230 kertaa
Viesti:

#19

Viesti Andy » syys 2, 2005, 22.16

Elina kirjoitti: Energiantarpeen saa arvioitua (naiset) seuraavalla kaavalla (lasken tällä yleensä):

(7,18 x paino) + 795
Meinaatko oikeasti, että energiantarpeen voi laskea jollain ihme kaavalla kolmen merkitsevän numeron tarkkuudella? Eihän tuossa ole mitään tolkkua, kun se painokin voi vaihdella päivän mittaan pari kiloa, eli siitä tulee jo 3% luokkaa oleva virhe.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 10704
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 66 kertaa
Tykätty: 57 kertaa

#20

Viesti flammee » syys 2, 2005, 22.19

Andy kirjoitti:
Elina kirjoitti:Energiantarpeen saa arvioitua (naiset) seuraavalla kaavalla (lasken tällä yleensä):

(7,18 x paino) + 795
Meinaatko oikeasti, että energiantarpeen voi laskea jollain ihme kaavalla kolmen merkitsevän numeron tarkkuudella? Eihän tuossa ole mitään tolkkua, kun se painokin voi vaihdella päivän mittaan pari kiloa, eli siitä tulee jo 3% luokkaa oleva virhe.
Siinä taidettiin puhua arviosta..

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16224
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 131 kertaa
Tykätty: 230 kertaa
Viesti:

#21

Viesti Andy » syys 2, 2005, 22.34

Mitä ihmeen tolkkua on arviossa kolmen numeron tarkkuudella, kun virhemarginaali on ihan eri suuruusluokassa? Oikeasti energiantarvetta ei voi arvioida kuin ehkä kymmenen prosentin tarkkuudella.

Vähän sama kuin sanoisit, että autosi kuluttaa 7,82l/100km +- 1l. Eihän sitä tietenkään näin ilmoiteta, vaan että 7-9l/100km.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#22

Viesti Elina » syys 2, 2005, 22.57

Kaava on Fogelholmin (1993) (jos siis oikein muistan ton vuoden, kun on tämä muisti vähän tämmöinen :lol: ).

Kulutusta (eli siis energiantarvetta) ei voi kuin arvioida näin vähemmän aikaa vievin menetelmin. Jos tarkan haluaa, niin sitten on mentävä erikoishuoneeseen viettämään aikaa (jolloin myös mm. hengityskaasut arvioidaan - näihin mittauksiin perustuvat mm. RQ -arvot, joista selitän myöhemmin mielelläni lisää, jos ketään nyt edes moiset kiinnostaa kun googlettamallakin löytyy laittamalla kenttään "respiratory quotient"). :) Se nyt on tosin varmaan melko harvinaista ja kallistakin, mokoma.

Kokonaiskulutuksen ja -energiansaannin kannalta olennaista on, saako tietyn määrän energiaa ja ravintoaineita esim. viikon mittaan. Niinpä on hyvin epäolennaista, vaihteleeko paino kilon, pari päivän mittaan. Naisilla, varsinkin, kun se voi vaihdella tuon pari, kolmekin kiloa miellyttävien vieraiden, kuukautisten, kyseessä ollessa. Nestetasapaino on toinen asia, joka voi hyvinkin helposti heilautella painoa, samaten suolen tyhjyys/täysyys painon mittaushetkellä.

Eli siis aivan kauhea ylläri, että ihminen onkin monimutkainen, ja mittaukset ja erilaiset arviot heittävät prosenttiyksikön, pari, kolme - joissakin mittauksissa jopa viisikin. Näin kuitenkin on. Jos jokin parempikin keino on, oliskin todella hienoa, jos joku ingengööri tekisi meille sellaiset kaavat, että saletisti pitää oli tilanne mikä tahansa ja kuka tahansa kyseessä? :)

Sen verran täytyy vielä lisätä, että opiskeluaikoina kysyin proffalta (kun rasvaprossamittareista tuli pari pykälää heittäviä lukemia), että miksi heittoa on (kun mielestäni oli tosi paljon, kun toinen mittari antoi 18 ja toinen 21) - proffa sanoi, että parin prossayksikön heitot ovat merkityksettömiä. Kun 100-prosenttisen varmuuden rasvaprosentistaan saa patologin pöydällä.

Ruokavalion koostamisessakin on oltava jokin lähtökohta. Yksi olennainen lähtökohta on energiantarvearvio.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16224
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 131 kertaa
Tykätty: 230 kertaa
Viesti:

#23

Viesti Andy » syys 2, 2005, 23.30

En ole insinööri vaan luonnontieteilijä. Sopiva tarkkuus kaavaan saadaan kyllä helposti kokonaisdifferentiaalimenetelmällä, kun tiedetään kunkin kaavaan vaikuttavan tekijän suurin mahdollinen epätarkkuus.

Ihan veikkauksena, että (7,2 x paino) + 800 antaa ihan yhtä luotettavan, helpommin muistettavan ja huomattavasti järkevämmän arvion asiasta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#24

Viesti Elina » syys 2, 2005, 23.36

Joo, mutta tuliko mieleen, mistä kaavan arvot koostuvat? :) Ja jos kokee kehittäneensä varsin mainion kaavan (tosin tietämättä taustoja ;) ), niin kannattanee ottaa heti yhteyttä UKK-instituuttiin ja Mikael Fogelholmiin. :) :lol:

Kun hetken aikaa tätä mietit, niin voin sitten halutessasi selvittää jotain liikuntatieteellisestä tutkimuksesta (usko tai älä - sen verran löytyy kuitenkin rautaa kauluksesta, vaikka tällainen hupsunhauska, lupsakka savolainen olenkin).

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16224
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 131 kertaa
Tykätty: 230 kertaa
Viesti:

#25

Viesti Andy » syys 2, 2005, 23.52

Muistaakseni sanoin, että tarvitsisin tiedot kunkin lähtöarvon epätarkkuudesta.

Kaava voi sinänsä olla ihan pätevästi koostettu, mutta virheenarvioinnista tekijä on selvästi pihalla kuin lumiukko. Ei sinänsä yllätys, kun kyseessä lienee lääkäri tai joku sen suuntainen, jolla ei varmaan matemaattista koulutusta ihmeemmin ole.

Tarkistan työkseni erilaisten harjoitusmittausten ja niistä tehtyjen laskelmien tuloksia ja moinen lopputulosilmoitus panisi kyllä punakynän sauhuamaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#26

Viesti Elina » syys 2, 2005, 23.56

No, eiköhän se Fogelholmi ole ihan googlettamallakin löytyvä uketsu... ;) Jos meinaan taustoja haluat selvitellä.

Minä sitä vastoin olen terästä, joten antaa tulla. 8) :lol: :oops: :smt090 *huono vitsi*

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 88927
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 615 kertaa
Tykätty: 216 kertaa
Viesti:

#27

Viesti Mika » syys 3, 2005, 00.02

Andy, jätkä arvostelee kaavaa, joka on aivan eri alueelta kuin omasi ja josta et tiedä yhtään mitään. :maahan:

Niin, tai viisas mies. :notworthy:


http://www.ukkinstituutti.fi/fi/yhteystiedot/" onclick="window.open(this.href);return false;


Kun olet ottanut yhteyttä Fogelholmiin, kerro ihmeessä meille muillekin, miten kaavaa tullaan muokkaamaan. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#28

Viesti Simpanssi » syys 3, 2005, 13.40

:lol:

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 16224
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 131 kertaa
Tykätty: 230 kertaa
Viesti:

#29

Viesti Andy » syys 3, 2005, 18.41

Matematiikka on matematiikkaa. Pyöristyssäännöt opetetaan jo peruskoulussa, joten väittäisin, että tiedän siltä alalta sentään jotain.

Sanoohan sen nyt jo järkikin, että jos tuloksessa on 5-10% heittoja, niin sitä ei ilmoiteta promillen tarkkuudella. :!:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Berger
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 82
Lauteille: Heinäkuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#30

Viesti Berger » syys 3, 2005, 20.30

Mitä enemmän harrastaa liikuntaa sitä vähemmän tarvetta pilkunnus..viilaamiseen. Se hyvä puoli on kun treenaa kahdesti päivässä että saa myös syödä kuin hevonen (terveellisellä linjalla tietysti, turha edes yrittää..)


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 kurkkijaa