Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Painonnosto

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3332
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Re: Painonnosto

#31

Viesti Eppu »

Mjölnir kirjoitti: laita vaikka 60 kg lämmittelypainoksi
Tuon voisi ottaa vaikka v*ttuiluna, mutta pitää kyllä kokeilla määrätietoisemmin. :D
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Painonnosto

#32

Viesti Polvi »

MarkkuT kirjoitti: Minullakin jää ainakin tuon 5 cm irti ilman tankoa, mutta tangon kanssa saan ihan kohtuu hyvän asennon. Pitkä käsivarren luu suhteessa olkavarteen on vissiin aika hankala tämän suhteen. Oletko varma, että kirraa jostain mitä ylipäätään voi venyttää?
En! :lol:

Mulla on varsin pitkät raajat, joten on hyvinkin mahdollista, että suurin vika on mittasuhteissa.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Painonnosto

#33

Viesti Polvi »

obmijoy kirjoitti: käytätkö rannesiteitä
ne auttaa eli tukevat rannetta jolloin venytys kohdistuu kyynärpäiden noustessa ylös kiertäjäkalvosimiin
En käytä. Voisi ehkä kokeilla noita joskus, jos saan joltain lainaan.
Mjölnir kirjoitti: Mitä tarkoitat "jonkinlaisella otteella". Esim mulla ei ole käsi nyrkissä silloin kun tanko on rinnalla, vaan tanko on sormien päällä.
Sitä, että olisi edes sentti sormea tangon "toisella puolella". Nyt se jää aivan sormenpäiden päälle. Tuosta on aika vaikea (minun tekniikalla) saada tankoa hallintaan, jos tarkoituksena on lähteä työntämään.
MarkkuT kirjoitti: Mulla on rinnallevedon jälkeen ylös kyykätessä ihan sormien päillä. Kyykyn ylävaiheessa pompautan tankoa sen verran, että saan vähän levennettyä otetta ja paremman otteen tangosta työntöä varten. Kannattaa kokeilla eri tavoilla. Varsinkin tuo otteen levennys paransi mun työntöä huikeasti.
Ok. Tuota otteen levennystä mietinkin tuolla aiemmin. Viime reenissä tuli kokeiltua ja kyllähän se auttoi. Pitää jatkaa harjoittelua, samoin tuota ponnautusta pitää kokeilla.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#34

Viesti Mika »

@markkut (ja muut painonnostoa harjoittelevat), millaisia harjoitteita varsinaisten pääliikkeiden lisäksi suosit salilla? Miten muut seurasi jäsenet harjoittelevat?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#35

Viesti MarkkuT »

Mika kirjoitti: @markkut (ja muut painonnostoa harjoittelevat), millaisia harjoitteita varsinaisten pääliikkeiden lisäksi suosit salilla? Miten muut seurasi jäsenet harjoittelevat?
Kyllähän painonnostajan tärkein apuliike on kyykky, edestä ja takaa. Seuraavana tulevat varmaankin tempaus- ja työntövedot. Edellä mainittuja näkee käytännössä kaikkien nostajien reenaavan säännöllisesti.

Noiden lisäksi näkee esim. vauhtipunnerrusta ja pudotusvaloja jonkin verran. Erilaista keskivartalojumppaa jne. Penkkiä ei käytännössä koskaan. Siinä sellaisia, joita tulee mieleen, kun olen seuraillut noita treeninsä vakavammin ottavia.

Itsehän teen lajinostojen, kyykkyjen ja vetojen lisäksi vähän mitä sattuu, esim. PENAA ja HABAA. :smt003
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#36

Viesti Mika »

Penkki on ainoa jota kysytään ja haba on ainoa joka näkyy, joten... :smt003

Kiitoksia. Millaisia ovat työntö- ja tempausvedot? Pudotusvala lienee se liike, joka aloitetaan niskan takaa punnerruksella ja samanaikaisella kyykyllä, vaiko?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Painonnosto

#37

Viesti MtJ »

Itse olin viittä vaille lähdössä treenaamaan tosissaan tempausta, maastavetoa ja penaa. Kun oli hyvä yllyttäjä salilla aikanaan, katsomassa tekniikan perään ja neuvomassa asiasta. Mutta siis ruumiinrakennekin jotenkin suosi lajia.

Pääsin silloin maastavedossakin ihan 190 kilon tuntumaan (187,5kg), jalkakyykky samoin lähelle (muistaakseni 175kg plus-miinus 5kg). Toisaalta noilla painoilla tuntui olevan vammautumisen riski siinä hilkulla, vaikka tietysti siteitä ja vöitä käytinkin.

1990-luvun lopulla tuli tehtyä tosi paljon tempausta, rinnallevetoa, maastavetoa ja erilaisia kyykkyjä. Tuntuu siltä, että niitä toistaen tuloksetkin nousivat suht tasaiseen. Taljoja en juurikaan tehnyt, vaan enempi sitä lajitreeniä painottaen. Sitten kävikin niin, että kehälajit veivät aika pitkälti mukanaan ja samalla muutkin kamppailulajit ja painonnosto sekä voimanosto jäivät taka-alalle. "Tukilajeiksi".

Silti noitten lajien perusliikkeet ovat aivan loistavia treenimuotoja, vaikkei kovia ykkösiä hakisikaan. Voihan niitä kyykkyjä ja maastavetoja tehdä monella tavalla.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#38

Viesti MarkkuT »

Mika kirjoitti: Kiitoksia. Millaisia ovat työntö- ja tempausvedot? Pudotusvala lienee se liike, joka aloitetaan niskan takaa punnerruksella ja samanaikaisella kyykyllä, vaiko?
Tuossa pari eri tapaa tehdä tempausvetoja:
https://www.youtube.com/watch?v=YQhsNeMEZeQ
https://www.youtube.com/watch?v=Lny5dF4z228

Itse tein tuossa jonkin aikaa noita ensimmäisiä parantamaan irrotusta, näissä mentiin ihan maksimien tuntumaan asti. Tällä hetkellä teen tuollaisia jälkimmäisen tyylisiä korkeampia vetoja, joissa aloitetaan vähän tuota allemenoakin. Minulla näiden korkeiden vetojen tarkoitus on tuoda terävyyttä kakkosvetoon, joten niissä en mene isoihin painoihin. Enimmillään painoa on jotain tyyliin 110 % tempausmaksimista. Tuossa jälkimmäisessä videossa Lu Xiaojunkin tekee vetoja "kevyellä" 180 kg painolla, tempaustulos kun oli kyseisissä kisoissa 175 kg.
:D

Tuossa työntövetoja:
https://www.youtube.com/watch?v=nO_iO5QivJE

Pudotusvalalla tarkoitin tuota:
https://www.youtube.com/watch?v=idyhuDgmpuU

Haban treenaus on mulla ehkä jopa penkkiä vähemmän turhamaista. Isommat määrät tempauksia saavat mulla kyynärtaipeen seudulta jonkin hauiksen jänteen/kiinnityskohdan tulehtumaan ja pitkät hauiskääntösarjat helpottavat tuota. Tiedän, ettei kukaan tätä selitystä usko, enkä ole ihan varma uskonko itsekään.
:D
Ain't no one.
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Painonnosto

#39

Viesti MtJ »

Markku, mulla on ollut nuorempana tuota täsmälleen samaa ongelmaa. Välillä oli kyynärtaive niin hiton kipeä.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#40

Viesti Mika »

Kiitoksia, selvitti hyvin. Oteleveys (ja sitä mukaa tietysti paljon muutakin) noissa kahdessa vedossa on tietenkin aika erilainen. Tätähän obmijoykin sanoi, kun hetki sitten soitteli kysymykseni tiimoilta. :)

Aika mielenkiintoisia rautoja nuo kaksi kiinalaista liikuttelevat... :smt003 :respect:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5297
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Painonnosto

#41

Viesti MikaM »

MtJ kirjoitti: Markku, mulla on ollut nuorempana tuota täsmälleen samaa ongelmaa. Välillä oli kyynärtaive niin hiton kipeä.
Nuorempana ja taas. Hauista on itellä aivan pakko treenata, vaikka itse koinkin sen turhana noin muuten. Teenkö sitten esim leukoja tai soutuja liiaksi kädellä on toinen asia.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#42

Viesti MarkkuT »

Tuo Xiaojun on melko pitelemätön 77-kiloisten sarjassa tällä hetkellä. Tuossa miehen nostot 2013 MM-kisoista:

https://www.youtube.com/watch?v=0w7LxPh5ppQ

Tempauksen maailmanennätys 176 kg, 204 kg työntö, joilla yhteistuloksen ME 380 kg. Aika tyylikkäästi muuten tulee se WADA:n heppu kutsumaan testeihin kesken voitonjuhlien.
:D
Ain't no one.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#43

Viesti MarkkuT »

Tuolta löytyy pari mielenkiintoista juttua kiinalaisten reenistä:

http://www.allthingsgym.com/larrys-chin ... xperience/

Apuliikkeiden kohdalla puhetta lähinnä kyykyistä ja vedoista, mutta tuo oli ihan mielenkiintoinen:
Bodybuilding – two muscle groups at the end of each workout, each exercise done 6 sets to failure or boredom.
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#44

Viesti Mika »

...failure or boredom... :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#45

Viesti MarkkuT »

Ilya Ilyin, kazakstanilainen kaksinkertainen Olympiavoittaja (Peking ja Lontoo, -94 kg sarja) jumppailee:

[youtube][/youtube]
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa