Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Painonnosto

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#271

Viesti MarkkuT »

Aika kiva pätkä siitä, millaista kehitys voi kunnon valmennuksen puutteesta huolimatta olla, kun on maailmanluokan geenit tähän hommaan:

[youtube][/youtube]
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#272

Viesti Mika »

Kovia rautoja äijä liikuttelee. Ponnistusvoimakin on melkoinen. Ilmeisesti hänellä on ollut vammoja, mutta nähdäänkö häntä koskaan esimerkiksi olympialaisissa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#273

Viesti MarkkuT »

Mika kirjoitti:Ilmeisesti hänellä on ollut vammoja, mutta nähdäänkö häntä koskaan esimerkiksi olympialaisissa?
Omien sanojensa mukaan kilpailu ei juurikaan kiinnosta, joten en tiedä. Itse kyllä toivoisin, että lähtisi ensi vuonna EM-kisoihin, olisi ihan ok saumat mitaleillekin.
Ain't no one.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Painonnosto

#274

Viesti Ile »

Kova sälli.

Mika, mikäs on yleisemmin voimaharjoittelun suhde "kimmoisuuteen" tms..?

En ole tyyliin viimeiseen viiteen vuoteen tehnyt käytännössä yhtään mitään erillisiä pomppuharjoituksia tai vastaavia (ehkä max tunnin yhteensä tai jotain :) ). Sen sijaan varsinkin etukyykkyä ja yleensä jalkalihasliikkeitä olen tehnyt paljon.

Vähän yllätyin kun yhdellä messuosastolla sai testata sellaista "pomppumittaria", mikä oli telkkarissakin Mertaranta ja legendat -ohjelmassa. Tyyppi näytti käyriltä, että mun tulos olisi ollut 25 pinnaa yli ikätason.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Painonnosto

#275

Viesti MikkeM »

Asiasta kolmanteen, hirveästi ei tunnu olevan aikuisten painonostokouluja/kursseja,muutamia tullut vastaan, mutta aika harvassa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#276

Viesti Mika »

Ile, tuosta mittarista en tiedä mitään, mutta ponnistusvoima on geneettistä sekä harjoittelun tulosta. Räjähtävän voiman kanssa se on naimisissa, joten jos olet tehnyt jotakin sellaista, se varmasti vaikuttaa. Painonnosto jos mikä on räjähtävää voimaa.

MikkeM, ehkä erillisiä kursseja ei järjestetä, mutta joissakin seuroissa voi vain mennä mukaan ja saada valmennusta. :lift: MarkkuT voinee kertoa tästä enemmän.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Painonnosto

#277

Viesti Ile »

Tänks Mika.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Painonnosto

#278

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti:Ile, tuosta mittarista en tiedä mitään, mutta ponnistusvoima on geneettistä sekä harjoittelun tulosta. Räjähtävän voiman kanssa se on naimisissa, joten jos olet tehnyt jotakin sellaista, se varmasti vaikuttaa. Painonnosto jos mikä on räjähtävää voimaa.
Meillä töissä on yhtenä testiliikkeenä vauhditon pituushyppy. Sen jälkeen, kun aloitin treenaamaan painonnostoa edes vähän, parissa vuodessa vauhdittomassa pituushypyssä tulokseni nousi 240 cm:stä 256 cm:in.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Painonnosto

#279

Viesti Ile »

Pitäiskö sitä nyt vielä toikin testata... Aikanaan jäi vähän kaivelemaan, kun intin lihaskuntotestissä toi oli ainoa liike, josta en saanut kiitettävää, vaikka yleisesti ottaen oli silloin ihan kovasti treenailtu (mutta varsinainen jalkojen voimailu oli jäänyt aika vähälle).
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#280

Viesti MarkkuT »

En osaa sanoa, miten harjoittelu on vaikuttanut, mutta itse hyppään nyt 37-vuotiaana vauhditonta pituutta jumisillakin jaloilla saman 250 cm, mitä meni 19-vuotiaana intissä. Ennätys on vuoden takaa ~270 cm.

Painonnostossa ei ihan semmoista alkeiskurssikulttuuria ole kuin kamppailulajeissa. Tämä on etupäässä urheilulaji, joten nuo punttikoulut ym. suunnataan nuorille lupauksille. Yli 35-vuotiaiden eli masters-painonnosto on kuitenkin vuosi vuodelta suositumpaa ja jokaisesta seurasta löytynee huru-ukko-osasto, joka mielellään opastaa lajin saloihin. Kannattaa ottaa yhteyttä suoraan seuroihin:

http://painonnosto.fi/liitto/jasenseurat
Ain't no one.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Painonnosto

#281

Viesti Ile »

Mulla on yks tuttu johtoportaan kaveri, joka aloitti painonnoston viisikymppisenä ehkä viisi vuotta sitten ja rupesi jossain vaiheessa käymään kisoissa. Kuulemma mielenkiintoista seurata kuinka omat vielä nousevat tuloskäyrät lähestyvät jo nuorena kisanneiden laskevia tuloskäyriä (toinen juttu on, että kohtaavatko käyrät koskaan....mutta ainakaan vanhoja kremppoja ei ole alla).

Itse en ole varsinaisia painonnostoliikkeitä harjoitellut ollenkaan, eikä varmaan ihan omin neuvoin kannatakaan. Ne varmaan toisivat vielä paremmin toiminnallista koko kehon voimaa, mutta varmaan nuo perusliikkeetkin auttavat.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#282

Viesti MarkkuT »

Ile kirjoitti:Mulla on yks tuttu johtoportaan kaveri, joka aloitti painonnoston viisikymppisenä ehkä viisi vuotta sitten ja rupesi jossain vaiheessa käymään kisoissa. Kuulemma mielenkiintoista seurata kuinka omat vielä nousevat tuloskäyrät lähestyvät jo nuorena kisanneiden laskevia tuloskäyriä (toinen juttu on, että kohtaavatko käyrät koskaan....mutta ainakaan vanhoja kremppoja ei ole alla).
Joo, varmaan kaikenlaiset muut pohjat alkavat vaikuttaa sitä enemmän, mitä vanhempiin ikäluokkiin mennään. Siis, kuinka on välttynyt sairauksilta ja vammoilta, onko pysynyt jatkuvasti liikunnallisesti aktiivisena jne, enemmän kuin se, että onko se aiempi reeni ollut nimenomaan painonnostoa.

Esimerkkeinä voisi käyttää vaikka japanilaista Yoshinobu Miyakea ja suomalaista Osmo Villasta. Miyake on painonnoston kolminkertainen olympiamitalisti (neljänsissä olympialaisissaankin sijoittui neljänneksi), nelinkertainen maailmanmestari ja teki urallaan 25 maailmanennätystä. Villanen on entinen kestävyysurheilija, joka on siirtynyt painonnostoon vasta myöhemmällä iällä. Nyt miehet kilpailevat tasavahvoina yli 75-vuotiaiden 56 kilon painoluokassa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yoshinobu_Miyake
http://anssijoutsenlahti.blogspot.fi/20 ... lanen.html
Ain't no one.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#283

Viesti MarkkuT »

Noin yleisesti minun mielestä kannattaa unohtaa kaikenlaiset pohdinnat siitä, minkä ikäisenä minkäkin lajin voi vielä aloittaa ja tehdä sitä mikä kiinnostaa ja on kivaa. :)
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Painonnosto

#284

Viesti Mjölnir »

Mulla on pitkän tähtäimen tavoite siinä, että kohta alan treenaamaan tosissaan, ja mulla on ensin 15 vuotta aikaa harjoitella painonnostoa, tavoitteena on vuoden 2032 Painonnoston Masters 60-64 vuotta. Nykyisillä tuloksilla olisin mitaleilla ja mulla on vielä aikaa 15 vuotta treenata!

Seuraava etappi on 10 vuoden päästä siitä, eli IPF:n klassisen voimanoston maailmanmestaruuskisat vuonna 2042, jolloin pääsen Masters 4 -luokkaan, eli yli 70 vuotiaat. Nykyisellä voimatasolla voin hyvin olla mitaleilla (2016 MM:ssä olisin voinut päästä pronssille hyvänä päivänä), ja mulla on vielä 25 vuotta aikaa harjoitella.

:smt003
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#285

Viesti MarkkuT »

Mika kirjoitti:Ilmeisesti hänellä on ollut vammoja, mutta nähdäänkö häntä koskaan esimerkiksi olympialaisissa?
Tästä vielä vähän. Alun perin Kennedyllä oli kai tavoitteena päästä ihan päätoimiseksi painonnostajaksi. Irlannissa on ilmeisesti sillä lailla "hieno" huippu-urheilun tukisysteemi, että pitää tuoda mitaleita ennen kuin rahaa alkaa tihkua. EM-mitalia tavoitellessa hän sitten treenasi aivan liian suurilla harjoituskuormilla polvensa melko huonoon jamaan.
My knees first started to bother me around June 2012.

During that point the injury was minor and it could have been dealt with by just resting and deloading. It wasn’t sudden but gradual. It was clearly an overuse injury caused by too much training.

I was training 6 times per week during that time and I actually made a lot of PRs so I continued to train heavy and that’s when I made a big mistake.

Due to this my patella tendons got more and more damaged to the point where I developed chronic patella tendinitis in both knees.

September 2012 I got a cortisone injection in one of my knees and it didn’t help at all. I was an idiot and still trained heavy, because I thought I only need to train hard till December, get a medal at the Europeans and get funding from the Irish sports council, then I can rest.

So I continued to train heavy and upped the frequency and volume of my training.

I was so overtrained that I had insomnia for almost 2 months straight
Of course, as you know during the Europeans I failed to total. I got angry at this since without a total it wasn’t possible to obtain a grant from the sports council. It’s like a false start in a 100m race.
http://www.allthingsgym.com/clarence-ke ... view-2015/
Ain't no one.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa