Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Painonnosto

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#1

Viesti Mika »

Yllätyksekseni tästä ei tainnut olla omaa aihettaan vielä.

Käsittääkseni ainakin @markkut ja @elina ovat tutustuneet aikuisille järjestettyihin painonnostokursseihin. Millaisia kokemuksia potkulaisilla on tällaisista kursseista?

Aihe on totta kai vapaa kaikelle painonnostoon liittyvälle keskustelulle.

Liiton sivut ovat täällä.

:lift:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Painonnosto

#2

Viesti Elina »

En mä ole ollut varsinaisella painonnostokurssilla - Kungfupissis opetti taannoin muutamia kertoja ja sitten työpaikan "jumppapäivässä" nosteltiin. Mutta siis ohjaustahan siihen tarvitaan ja paljon. Kyseessä on kuitenkin hyvinkin tekninen laji.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Painonnosto

#3

Viesti Mjölnir »

Painonnosto on kyllä haastava laji; olen saanut yksityisopetusta pari kertaa, ja silti teknisesti onnistuneet suoritukset koko "uralla" voidaan laskea yhden käden sormilla.

Jos ajattelee painonnostoa oheisharjoitteluna, niin olen selvästi huomannut nopeusvoiman lisääntymisen esimerkiksi hyppäämisessä ja juoksemisessa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#4

Viesti MarkkuT »

Ei ollut järjestettyä kurssia, vaan soitin painonnostoseuraan ja kysyin olisiko mahdollista saada opastusta. Ajattelin, että tällaiselle yli-ikäiselle vähän säälistä näytetään jotain juttuja ja sitten annetaan rauhassa jossain nurkassa nyhertää, mutta valmennus onkin ollut tosi intensiivistä. Osuin kyllä sopivan hiljaiseen aikaankin siinä mielessä, että koutseilla oli ensimmäisinä kuukausina hyvin aikaa opastaa. Nyt kun takana on vähän vajaa vuosi treeniä, valmentaja katsoo yleensä vain kovat nostot ja lämmittelyt teen itsekseni.

Tuota lajin vaikeutta hoetaan niin paljon, ettei se varmaan ole kenellekään uusi juttu. Minusta painonnostoa pitää kuitenkin jonkin aikaa kokeilla ennen kuin todella tajuaa, miksi sitä hoetaan. :D Kyllähän monet kamppailulajien perustekniikatkin ovat melko vaikeita, mutta painonnostossa vaadittu täsmällisyys on aivan omassa luokassaan. Ihan uskomattoman pienet jutut tekniikassa voivat tehdä eron onnistuneen ja epäonnistuneen noston välillä. Olen aina ihmetellyt, miten joillain vuosia ammatikseen keihästä heittäneillä voi yhtäkkiä tulla jotain teknisiä ongelmia, joiden vuoksi keppi ei lennä. Nyt ymmärrän ehkä aavistuksen paremmin. Varmaan tosi pienestä kiinni siinäkin lajissa.

Kisaavia, mieluiten reilusti alle 20-vuotiaita nostajia painonnostoseuroissa varmasti eniten kaivataan ja sellaisille kurssejakin eniten järjestetään, mutta kannattaa kysyä. Joissain seuroissa Masters-, eli yli 35-vuotiaiden kisatoiminta on aktiivisempaa kuin toisissa, semmoisista varmasti löytyy helpommin opastusta niille, joilla ei lajin suhteen tavoitteita ole. Noin yleisesti samanlaista alkeiskurssikulttuuria, kuin kamppailulajeissa ei tunnu olevan, joten paras tapa aloittaa on kysellä suoraan seuroista.

Painonnostoliittohan muuten järjestää kursseja muiden lajien harjoittelijoille ja valmentajille:
http://www.painonnosto.fi/portal/fi/lii ... _lajeille/
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Painonnosto

#5

Viesti Mjölnir »

Tuo Painonnoston ohjaajakoulutus 1 on "To Do" listalla heti, kun seuraava mahdollisuus tulee.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#6

Viesti MarkkuT »

Mjölnir kirjoitti: Tuo Painonnoston ohjaajakoulutus 1 on "To Do" listalla heti, kun seuraava mahdollisuus tulee.
Nyt olisi kurssia tarjolla:

http://www.painonnosto.fi/portal/fi/lii ... 799&area=2
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Painonnosto

#7

Viesti Mjölnir »

Harmillisesti osuu töiden kanssa päällekkäin, ensi kerralla sitten.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Painonnosto

#8

Viesti Elina »

Kiinnostaisi kyllä ihan hulluna, mutta on vaan aika kallis. Ei taida minun budjetti ihan riittää :(
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Painonnosto

#9

Viesti fatman »

Oikein kovasti kyllä houkuttaisi. Kuten Elinallakin, rahaa vain puuttuu. :?
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#10

Viesti MarkkuT »

Tämä superraskaassa sarjassa nostavan Teemu Roinisen blogi on minusta seuraamisen arvoinen. Hyvää juttua reenaamisesta, vaikkei painonnosto päälaji olisikaan. Tuossa vinkkejä aloittelijoille:

http://painonnostaja.wordpress.com/2013 ... telijalle/
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Painonnosto

#11

Viesti Mjölnir »

Toi oli ihan hyvä kirjoitus, juuri noihin asioihin olen itse pyrkinyt kiinnittämään huomiota. Eipä sitä sitten enää paljon muuhun riitäkään :D
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Painonnosto

#12

Viesti Mars »

Tuo ylöskatsominen ei minusta ole aivan yksiselitteinen juttu, kun selkäranka (ml. niska) pitäisi kuitenkin olla melko neutraalissa asennossa. Ylös katsomisen kehottaminen voi innostaa laittamaan päätä turhan paljon takakenoon.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#13

Viesti MarkkuT »

Tarkoitus oli mainostaa koko blogia ja pistin tuon vinkkipostauksen noin esimerkkinä.

Katseen suunnastahan siellä lukee näin:
"Kun kiintopiste on tarpeeksi ylhäällä (mutta ei sentään ihan katossa) onnistuu yläselän lihasten jännittäminen, ja sitä kautta tukevampi nostaminen mielettömästi paremmin."

Eli ei pidä liioitellakaan. Minusta näissä olympianostoissa on kuitenkin pakko suunnata katsetta jonkin verran yläviistoon, tai muuten kiintopiste karkaa kakkosvedon aikana näkökentästä. Tämä kiintopistehomma on kyllä minulle vähän hankala, kun menee nostot ihan plörinäksi, jos yritän jotain tiettyä pistettä katsoa.
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 28
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Painonnosto

#14

Viesti Mjölnir »

Minä olen yrittänyt pitää katseen vastapäisen seinän ja katon liittymäkohdassa. Tietysti tämä ei ole kovin eksakti kulma, koska eri saleilla etäisyys vastapäiseen seinään saattaa olla eri, jolloin kulma muuttuu.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Painonnosto

#15

Viesti Polvi »

En muista olenko kysynyt tätä jo jossain toisessa ketjussa, mutta kysytään nyt kuitenkin. Onko hyviä vinkkejä, kuinka parantaa liikkuvuutta, jotta saisi riven yläasennossa tangon lepäämään mukavasti etuolkapäillä ja vielä pidettyä edes jonkinlaisen otteen tangossa?

Mulla on ongelmana, että loppuasennossa kyynärpäät jää aivan liian alas, enkä pysty pitämään tankoa hyppysissä, jos lasken sen olkapäille. En ei edes sormenpäissä. "Väkisin" yrittäminen kipeyttää ranteet. Otetta leventämällä helpottaa vähän, mutta sitten taas itse veto kärsii.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa