Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Akupunktio

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Akupunktio

#16

Viesti taikaviitta »

Ah, ajankohtainen aihe itselle. Niin epäileväinen kun tämmöistä neuloilla tehtävää noituutta kohtaan olinkin. Reilun vuoden päivät kun alaselän kipujen kanssa kärvistelin ja vaikeutti elämää, niin olin valmis kokeilemaan jotain uutta. Lääkäreistä ja kolmiolla varustetuista napeista kun ei ollut hyötyä, niin menin sitten monen suosittelemalle osteopaatille joka akupunktion taidonkin hallitsi. Ja kyllä, nyt kaksi kertaa siellä käyneenä voin kertoa että siitä oli hyötyä. Ekalla kerralla kun selitin asiani hän hieman käänteli mua eri suuntiin ja tökkäs sormella alaselkään sanoen että tossa taitaa pahin kipupiste olla. Niin kuin olikin. Sitten ei kun vattallee maaten ja neulatyynyks. Ekalla kerralla pisteli hellemmin ja vaikutus oli alkuun pieni, mutta toisella kerralla syvemmälle ja vaikutus oli paljon isompi. En tiedä montako neulaa kaikkiaan pisti, mutta ei se ainakaan sattunut yhtään.

Halpaa lystiä se ei ole, mutta nyt kun kivut on kahdella kerralla lähes kokonaan lähtenyt alaselästä maksan sen ihan mielelläni. Kaveri ainakin osas hommansa. Paljon täytyy jumpata ja tehdä itse töitä, että saa liikkuvuttaa lisää ja selän toimivammaks, mutta tuon neulatyynynä olemisen jälkeen se on paljon mukavampaa kun ei tarvitse helvetinmoista kipua vastaan tehdä.
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#17

Viesti JonnaPerilä »

Kiitos Dirac, olen melko varma että olet oikeassa mutta en purematta niele sitä että kaikki järjellä ja tiedellä selitettävä. Ja Haluan uskoa että on vielä asioita joita ihminen ei ole vielä löytänyt (ja pilannut).

Kiitos Elina kun jaksoit kirjoitella :) Siitä oli minulle paljon apua.

Ja Maria Tarvas, kyllä kiitos. Olisin erittäin kiinnostunut. :) Haluaisitko olla kiltti ja laittaa vaikkaa yksityisviestinä?
:) Kiitos.

Uskon sen Taikaviitta. Minulla on hieman ylipainoa mitä olen yrittänyt saada pois ettei selkä olisi niin kipeä :? Arvaat varmaan ettei se mene ihan niin. Ja totta, lääkärin kolmiolääkkeistä ei ole apua. Ainaakan minulla. Joten olisi mukava vain saada se kipu pois.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Akupunktio

#18

Viesti Aihki »

Jos kipu ei liity johonkin vakavaan, joka vaatisi muuta hoitoa niin miksi ei sitten hyväksyttäisi mitä tahansa (vaaratonta) jos kipu sillä lähtee. Placebo on ihan hyvä selitys vaikka ei sitä välttämättä olekaan. Eikä ole muuten yksi ja kaksi koetta, jossa domingot on pärjänneet "oikeita" lääkkeitä paremmin.
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Akupunktio

#19

Viesti Kaptah »

Olen miettinyt, että onko oikeasti vahvistettuja tapauksia, että akupunktioneula olisi aiheuttanut ilmarinnan? Neula on oikeasti kumminkin tosi ohut, eikä siinä ole leikkaavaa päätä (kuten injektioneuloissa). Lisäksi olen seurannut lääkäreitä heidän yrittäessään tehdä pleurapunktiota. Tuntuu, että se on työn takana muutenkin päästä sinne pleuratilaan. :lol: :lol:
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Akupunktio

#20

Viesti PetriP »

JonnaPerilä kirjoitti: En ole varma mutta käsittääkseni akupunktiota on käytetty monien satojen vuosien ajan. Ja uskon että se toimii, ainakin jollakin tapaa.
Suoneniskuakin on käytetty satojen vuosien ajan ja silti se tappoi valtavanmäärän potilaita eikä parantanut ketään. "Tieto" joka on peräisin ajalta ennen 1800 luvunloppua kannattaa aina suodattaa vahvojen hevonpaska suodattimien läpi.

Akupunktiolla on vähäine kivunlievitys vaikutus ja placebo ihan niin vahva kuin hoidettava uskoo.
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Akupunktio

#21

Viesti Kaptah »

Pitäskö tuo kertoa niille kiinalaisillekin..? brushteeth
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
dirac
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 26
Lauteille: Helmikuu 2015

Akupunktio

#22

Viesti dirac »

Aihki kirjoitti: Eikä ole muuten yksi ja kaksi koetta, jossa domingot on pärjänneet "oikeita" lääkkeitä paremmin.
Jos viittaa tällä muuhun kuin plasebo- tai ylipäänsä tieteen kanssa ristiriidattomiin vaikutuksiin, niin tällaisien väitteiden, joista lukija ei löydä nopeasti parilla hakusanalla tietoa ja joiden taakse kirjoittaja voi yrittää kätkeä mielipiteensä tulematta kaapista ulos, tueksi kannattaa antaa linkit tutkimuksiin tai muuhun dataan, muutoin lukija voi kuvitella, että väite on pelkkästään tuulesta temmattu.

Argumenttisi on melko tyypillinen uskonnollisiin uskomuksiin uskovalle, eli tieteeseen luotetaan varsinkin silloin, kun tutkimus on tukenut edes vähän omia tiedevastaisia näkemyksiä (tai antanut kivoja teknisiä apulaitteita, tosin näitä voi näköjään käyttää vailla ymmärrystä siitä, että nämä ovat kaikki saman loogisen järjestelmän tuotoksia eikä mikään sattumanvaraisesti katettu seisova pöytä): tämä on osoitus, että ”täytyy olla jotain muuta”. En ole ikinä ymmärtänyt tätä kahden erillisen logiikan järjestelmää, jotka eivät siis mene päällekkäin, paitsi tietenkin silloin kuin se epämiellyttävämpi tukee sitä itselle miellyttävämpää.

Mutta Kari Enqvistiä vapaasti mukaillen: Vaikka tiede osoittaisi minkä tahansa huuhaa-opin olevan täyttä totta, niin se ei riitä uskoville, aina todettaisiin ”täytyy olla jotain muuta”.

Niin, kyllä olen luonnontieteilijä, mistä joku voi halutessaan tehdä sellaisen päätelmän, että omaan jo valmiiksi rajoittavan ennakkoasenteen vieraita asioita kohtaan, enkä edes vaivaudu pohtimaan seikkaa avoimen kriittisesti ja olen jälleen kerran tänäkin iltana pimeyden verhon jo laskeuduttua noutamassa autiotalon postilaatikosta ruskean pentagrammilla merkityn rahakuoren palkkioksi nettikeskusteluissa käymistäni ankarista taistelusta illuminatin ylivallan puolesta, heil Illuminati, toivoen yleneväni vielä joskus sen ylimmälle huipulle, jossa yksilö on kokonaan luopunut tunteistaan ja todistusvoimaisesta kokemusperäisestä tiedosta.

Oli miten oli, oma panokseni tähän aiheeseen on nyt annettu, joten päätän siis tähän, koska en liittynyt potkufoorumille osallistuakseni hedelmättömiin väittelyihin, vaan kyselläkseni tyhmiä kamppalulajeihin liittyen, sillä yritän nykyään pysyä poissa harrastusfoorumien offtopic-osastoilta. Eilen kuitenkin lankesin tähän ketjuun (koska se oli väärällä osastolla) ajatellen, ettei yksi annos turmioon vie, mutta pian huomasin olevani teroittamassa sotakirvestä maanisessa hybriksessä.
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#23

Viesti JonnaPerilä »

PetriP kirjoitti: Suoneniskuakin on käytetty satojen vuosien ajan ja silti se tappoi valtavanmäärän potilaita eikä parantanut ketään. "Tieto" joka on peräisin ajalta ennen 1800 luvunloppua kannattaa aina suodattaa vahvojen hevonpaska suodattimien läpi.

Akupunktiolla on vähäine kivunlievitys vaikutus ja placebo ihan niin vahva kuin hoidettava uskoo.
Vielä "joku aika sitten" luultiin että maa on litteä. Tottakai kaikkea nyt ei pidäkkään uskoa. Mutta niin kuin itse sanoit; "ja placebo ihan niin vahva kuin hoidettava uskoo". Miksi siis väheksyä sitä? Jos se tuottaa helpotusta, vaikkakin "kuvitteellista" (en siis usko että joka tapauksessa olisi vain harhaluulosta kyse). :)

Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#24

Viesti JonnaPerilä »

Kaptah kirjoitti: Pitäskö tuo kertoa niille kiinalaisillekin..? brushteeth
No niinpä. :D
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Akupunktio

#25

Viesti MikaelF »

Kaptah kirjoitti: Olen miettinyt, että onko oikeasti vahvistettuja tapauksia, että akupunktioneula olisi aiheuttanut ilmarinnan? Neula on oikeasti kumminkin tosi ohut, eikä siinä ole leikkaavaa päätä (kuten injektioneuloissa). Lisäksi olen seurannut lääkäreitä heidän yrittäessään tehdä pleurapunktiota. Tuntuu, että se on työn takana muutenkin päästä sinne pleuratilaan. :lol: :lol:
Hämärä muistikuva on että olisi maksettu potilasvahinkokorvauksia akun yhteydessä (huom sanan valinta...) ilmenneeseen ilmarintaan, mutta en ole ihan varma. Toisaalta spontaanistikin voi saada ilmarinnan!

Ihmettelen aina tätä lumevaikutuksen vähättelyä mitä tässäkin on tullut esiin. Lumevaikutuksen neurofysiologiaa on pystytty osain jo selvittämään ainakin kivun lievitykseen osalta - se on sukua muille sisäsyntyisille keskushermoston kivunsäätelymekanismeille, joita pyritään käyttämään varsinkin kroonisen kivun hoidossa.
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#26

Viesti JonnaPerilä »

Niinpä. MikaelF osui aika hyvin asian ytimeen. Miksi lumevaikutusta on yhtään sen huonompi asia jos kerran auttaa juuri esimerkiksi kipuun? :)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Akupunktio

#27

Viesti Elina »

MikaelF kirjoitti:
Kaptah kirjoitti: Olen miettinyt, että onko oikeasti vahvistettuja tapauksia, että akupunktioneula olisi aiheuttanut ilmarinnan? Neula on oikeasti kumminkin tosi ohut, eikä siinä ole leikkaavaa päätä (kuten injektioneuloissa). Lisäksi olen seurannut lääkäreitä heidän yrittäessään tehdä pleurapunktiota. Tuntuu, että se on työn takana muutenkin päästä sinne pleuratilaan. :lol: :lol:
Hämärä muistikuva on että olisi maksettu potilasvahinkokorvauksia akun yhteydessä (huom sanan valinta...) ilmenneeseen ilmarintaan, mutta en ole ihan varma. Toisaalta spontaanistikin voi saada ilmarinnan!

Ihmettelen aina tätä lumevaikutuksen vähättelyä mitä tässäkin on tullut esiin. Lumevaikutuksen neurofysiologiaa on pystytty osain jo selvittämään ainakin kivun lievitykseen osalta - se on sukua muille sisäsyntyisille keskushermoston kivunsäätelymekanismeille, joita pyritään käyttämään varsinkin kroonisen kivun hoidossa.
Suomesta en osaa sanoa, mutta silloin Kiinassa meidän opettajamme kertoi, että näitä kyllä tapahtuu. Suomessa kuitenkin akupunktio on sen verran harvinaisempaa, että tuskin akupunktioon liittyvät potilasvahingot kovin yleisiä ovat.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Akupunktio

#28

Viesti DeusVult »

dirac kirjoitti: Oli miten oli, oma panokseni tähän aiheeseen on nyt annettu, joten päätän siis tähän, koska en liittynyt potkufoorumille osallistuakseni hedelmättömiin väittelyihin, vaan kyselläkseni tyhmiä kamppalulajeihin liittyen, sillä yritän nykyään pysyä poissa harrastusfoorumien offtopic-osastoilta. Eilen kuitenkin lankesin tähän ketjuun (koska se oli väärällä osastolla) ajatellen, ettei yksi annos turmioon vie, mutta pian huomasin olevani teroittamassa sotakirvestä maanisessa hybriksessä.
Tässä ketjussa on nyt parikin ihmistä ollut sitä mieltä, että akupunktio on auttanut heitä tai heidän tuttujaan, eikä tieteellisistä tutkimuksista huolimatta ilmeisesti kukaan ole (vielä tässä ketjussa ollut) sitä mieltä, ettei siitä ollut heille henkilökohtaisesti apua tai että se on ollut peräti vahingollista. Tämä ilmeisesti aiheuttaa sinulle jonkinlaisia tunnereaktioita, mutta miksi? Onko yksittäisten ihmisten positiiviset kokemukset jostain hoitomuodosta jotenkin pois sinulta, tieteeltä tai ihmiskunnalta? Olisiko maailma jotenkin parempi paikka olla ja elää, jos nämä kyseiset ihmiset vain myöntäisivät itselleen että akupunktio ei toimi oikeasti, ja heidän kokemansa terveyttä edistävä vaikutus on ainoastaan heidän oman päänsä sisäistä kuvitelmaa?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Akupunktio

#29

Viesti Point »

Itse on pari kertaa kokeillut akupunktiota "ihan uteliaisuuttani". Toisella kertaa sattui olemaan hartiat/niskat niin pahasti jumissa, että se heijastui käteen puutuneisuutena. Akupunktiolääkäri(!?) naputti pari kertaa neuloilla jostakin ja lihasjännitys laukesi samalla sekunnilla. Tämä tosin taisi olla jotain muuta kuin varsinaista akupunktiota ja "paraneminen" johtui jostain muusta kuin siitä, että enegiat virtaavat kehossani oikein
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Akupunktio

#30

Viesti Aihki »

Diracilla nyt delta karkasi käsistä pahemman kerran. Tällä foorumilla ei löydy montaa minua tiukempaa tiedeuskovaista. :lol:

Tuo sanomani tarkoitti: useissa tarkkaan valvotuissa ja asiallisesti suunnitelluissa kokeissa on päädytty siihen tulokseen, että Placebo "Domingo" pärjää varsinaista lääkettä peremmin. Tämä ei ota kantaa syihin, vaan osittain siihen miten tilastollisesti heikoin perustein jotkut lääkkeet on hyväksytty "vaikuttaviksi" ja miten suuri placebo-vaikutus saattaa olla.
Eilen kuitenkin lankesin tähän ketjuun (koska se oli väärällä osastolla) ajatellen, ettei yksi annos turmioon vie, mutta pian huomasin olevani teroittamassa sotakirvestä maanisessa hybriksessä.
Joo, jos ei edes tajua mistä puhutaan niin argumentit menee helposti metsään ...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa