Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Penkkitulos

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Paljonko nostat penkistä?

<10kg
0
Ei ääniä
10kg
0
Ei ääniä
20kg
0
Ei ääniä
30kg
0
Ei ääniä
40kg
2
3%
50kg
4
5%
60kg
2
3%
70kg
6
8%
80kg
8
10%
90kg
6
8%
100kg
16
20%
110kg
17
22%
130kg
10
13%
150kg
3
4%
170kg
3
4%
200kg
1
1%
250kg
0
Ei ääniä
300kg
0
Ei ääniä
>300kg
1
1%
 
Ääniä yhteensä: 79

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#16

Viesti MikaM »

Rawson kirjoitti: Tämän hetken tuloksesta en tiedä, koska punnertaminenkin tuottaa kovahkoa kipua rinnassa. Syksyllä meni parin kuukauden treenillä kapealla otteella 7 x 80 kg. Vastannee jotain 110 kg tulosta leveällä otteella.
En ole asiantuntija, mutta ainkaan itsellä tuo matikka ei toimi.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#17

Viesti Mjölnir »

MikaM kirjoitti:
Rawson kirjoitti: Tämän hetken tuloksesta en tiedä, koska punnertaminenkin tuottaa kovahkoa kipua rinnassa. Syksyllä meni parin kuukauden treenillä kapealla otteella 7 x 80 kg. Vastannee jotain 110 kg tulosta leveällä otteella.
En ole asiantuntija, mutta ainkaan itsellä tuo matikka ei toimi.
En myös osaa varmasti sanoa tuota suhdetta leveä-kapea, mutta minun matematiikkani mukaan seiska kahdeksallakympillä vastaa noin satasen ykköstä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Penkkitulos

#18

Viesti DeusVult »

En ole ikinä kokeillu penkkipunnerruksen maksimia. Enkä montaa kertaa edes minimiä. Veikkaan että jossain 60-80kg kieppeillä mennään, koska ymmärtääkseni penakin on lopulta vahvasti tekniikkalaji?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Penkkitulos

#19

Viesti Eelo »

Mjölnir kirjoitti:
MikaM kirjoitti:
Rawson kirjoitti: Tämän hetken tuloksesta en tiedä, koska punnertaminenkin tuottaa kovahkoa kipua rinnassa. Syksyllä meni parin kuukauden treenillä kapealla otteella 7 x 80 kg. Vastannee jotain 110 kg tulosta leveällä otteella.
En ole asiantuntija, mutta ainkaan itsellä tuo matikka ei toimi.
En myös osaa varmasti sanoa tuota suhdetta leveä-kapea, mutta minun matematiikkani mukaan seiska kahdeksallakympillä vastaa noin satasen ykköstä.
Siis mitä täällä puhutaan? Mä oon penkannuyli tuon 7x80kg melko kapealla otteella (vähän yli hartioiden leveys). En kuitenkaan voisi kuvitellakkaan penkkaavani 100kg edes leveällä otteella. Toisaalta tähän ehkä vaikuttaa se, että joudun tekemään aika ison noston myös leveällä otteella sillä sylinmittani on yli 2m....
Eelis Mikkola
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#20

Viesti MikaM »

Mikä nyt sitten on leveä ja kapea. Ja millä niitä tuloksia tulee itse kullakin. Itse laitan nimettömät kohdistusuriin, kun penkkaan. Pituutta on n. 180 ja syli ei ole siitä kaukana. Kapealla en tee mitään. Pointtina oli myös osittain se, että jos ei ole yli 80kg tehnyt sarjoja, niin 110 tuntuu vähän eri raudalta.
Jos itsellä "huippukohta" olisi 80x7, niin voisin kuvitella ykkösen olevan max 95kg. Mutta kokeile!
Edelleenkään en ole asiantuntija ja puhun omasta näkökulmasta. Ja tämä lienee lisäksi OT?
(Älkääkä hajottako olkapäitänne, tuolla tuli jo hyvää tekniikka neuvoa)
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#21

Viesti Mika »

Noita ykkösiä voi arvioida monin tavoin. Tässä on yksi:
1 toisto = 1RM = 100 %
2 toistoa = 2RM = 95 %
3 toistoa = 3RM = 93 %
5 toistoa = 5RM = 87 %
6 toistoa = 6RM = 85 %
8 toistoa = 8RM = 80 %
10 toistoa = 10RM = 75 %
12 toistoa = 12RM = 67 %
Sekaohjelma | Potku.net
http://potku.net/sekaohjelma/" onclick="window.open(this.href);return false;

On se silti selvä, että jos leveä pena on tekniikaltaan tuttua, se on huomattavasti kevyempi tanko kuin kapea pena.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Penkkitulos

#22

Viesti Rawson »

Mjölnir kirjoitti:
MikaM kirjoitti:
Rawson kirjoitti: Tämän hetken tuloksesta en tiedä, koska punnertaminenkin tuottaa kovahkoa kipua rinnassa. Syksyllä meni parin kuukauden treenillä kapealla otteella 7 x 80 kg. Vastannee jotain 110 kg tulosta leveällä otteella.
En ole asiantuntija, mutta ainkaan itsellä tuo matikka ei toimi.
En myös osaa varmasti sanoa tuota suhdetta leveä-kapea, mutta minun matematiikkani mukaan seiska kahdeksallakympillä vastaa noin satasen ykköstä.
Noin sen itsekin arvioin. Kapea ote on kuitenkin huomattavasti hankalampi ja työntönä heikompi kuin leveä. Siitä heittona tuo +10 kg. Leveällä olen ottanut junnuna 3 x 110 kg ja 1 x 127,5 kg. Ykkönen pitää herkistellä ylös. Mikan taulukko on silloin mielestäni alakantiin. Jos satkulla saa kolmosen saa ykkösen kyllä jonnekin 112,5:een.
Purple belt papa power
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Penkkitulos

#23

Viesti voipa »

MarkkuT kirjoitti: Usein on ennen penkkiä tehtynä tempaus/työntö, tempaus-/työntöveto ja etu-/takakyykky. En oikein saa mahtumaan enempää kuin kolme treeniä viikkoon, joten treenit venyvät mulla ihan liian pitkiksi. Nyt kokeilen kausittain painottaa jotain osa-aluetta. Ainakin kyykyssä tuntuu toimivan. Ehkä tulevaisuudessa kerkiää useammin salille, että saa pilkottua järkevämpiin osiin tuota kuormaa.
Vaikka ei pääsekään salille kuin 3krt/vko niin voisi olla hyvä idea pilkkoa treenit jo nyt eikä tehdä kaikkea joka kerta.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#24

Viesti MikaM »

Tästä syystä kirjoitin _itsellä_. Sun kolmosen ja ykkösen suhde kun ei mahdu esim tuohon RM taulukkoon ollenkaan, joka aika monella on tarkka. Itse asiassa sulla on todella erikoisen kaukana kolmonen ja ykkönen. Ettei ykkönen ollut 117,5?

edit: tämä siis Rawsonille.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#25

Viesti Mika »

voipa kirjoitti:
MarkkuT kirjoitti: Usein on ennen penkkiä tehtynä tempaus/työntö, tempaus-/työntöveto ja etu-/takakyykky. En oikein saa mahtumaan enempää kuin kolme treeniä viikkoon, joten treenit venyvät mulla ihan liian pitkiksi. Nyt kokeilen kausittain painottaa jotain osa-aluetta. Ainakin kyykyssä tuntuu toimivan. Ehkä tulevaisuudessa kerkiää useammin salille, että saa pilkottua järkevämpiin osiin tuota kuormaa.
Vaikka ei pääsekään salille kuin 3krt/vko niin voisi olla hyvä idea pilkkoa treenit jo nyt eikä tehdä kaikkea joka kerta.
Painonnostossa on erittäin vaikea kehittyä, jos harjoittelee pääliikkeitä harvemmin kuin kerran viikossa. Painonnosto on hyvin tekninen ja haastava laji.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Penkkitulos

#26

Viesti Rawson »

MikaM kirjoitti: Tästä syystä kirjoitin _itsellä_. Sun kolmosen ja ykkösen suhde kun ei mahdu esim tuohon RM taulukkoon ollenkaan, joka aika monella on tarkka. Itse asiassa sulla on todella erikoisen kaukana kolmonen ja ykkönen. Ettei ykkönen ollut 117,5?

edit: tämä siis Rawsonille.
Ei ollut 117,5 kg. Todennäköisesti tuo 3 x 110 kg on ollut "helppo", ts. nelonenkin olisi voinut olla lähellä ja 127,5 kg parin viikon herkistelyn tulos sekä nappisuoritus. Tuo tapaihtui 90-luvun alkupuoliskolla legendaarisella M-Clubilla Turussa, jossa soitettiin heavy metal musiikkia ja karjuttiin adrenaliini-tasot kattoon. Siitä tuli vähintään +5 kg suoritukseen.
Purple belt papa power
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Penkkitulos

#27

Viesti Ile »

Mulla on sellainen mielikuva, että vuosia sitten kun nostin ennätykseni 100 kg eli "markan" penkistä, niin harjoitteluvaiheessa olisin saanut 90 kilolla vain kaksi tai maksimissaan kolme toistoa. Tuolloin treenailin about yhden kevään enemmän penkkiä, minkä jälkeen kokeilin enkkaa.

Tähän kyllä liittyi se, että nostotekniikkani ei ollut kummoinen ja sain nimenomaan siihen ennätysyritykseen hyviä neuvoja joltain gurummalta. Ehkä olisivat ne harjoitussarjatkin niillä neuvoilla menneet paremmin.

Nythän tilanne on se, että käyn salilla tyypillisesti kolmisen kertaa viikossa, mutta penkki ei ole aikoihin kuulunut harjoitusohjelmaani. Mutta katsotaan nyt jos vielä innostuisin siitäkin, nimittäin hauiskäännöt otin jo pitkästä aikaa ohjelmaan tänä keväänä :D
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#28

Viesti MikaM »

Rawson kirjoitti:
MikaM kirjoitti: Tästä syystä kirjoitin _itsellä_. Sun kolmosen ja ykkösen suhde kun ei mahdu esim tuohon RM taulukkoon ollenkaan, joka aika monella on tarkka. Itse asiassa sulla on todella erikoisen kaukana kolmonen ja ykkönen. Ettei ykkönen ollut 117,5?

edit: tämä siis Rawsonille.
Ei ollut 117,5 kg. Todennäköisesti tuo 3 x 110 kg on ollut "helppo", ts. nelonenkin olisi voinut olla lähellä ja 127,5 kg parin viikon herkistelyn tulos sekä nappisuoritus. Tuo tapaihtui 90-luvun alkupuoliskolla legendaarisella M-Clubilla Turussa, jossa soitettiin heavy metal musiikkia ja karjuttiin adrenaliini-tasot kattoon. Siitä tuli vähintään +5 kg suoritukseen.
Olen jäsen.....
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Penkkitulos

#29

Viesti voipa »

Mika kirjoitti: Painonnostossa on erittäin vaikea kehittyä, jos harjoittelee pääliikkeitä harvemmin kuin kerran viikossa. Painonnosto on hyvin tekninen ja haastava laji.
En sellaista ehdottanutkaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#30

Viesti Mika »

Okei, mitä sitten ehdotit, kun huomioi että Markun lajina on painonnosto, jossa hän on myös kisannut?

Aiheeseen en varmaankaan saa tätä liitettyä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa