Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#1

Viesti Lasse Candé »

Täällä on aika kattavasti neuvoja välineiden hankintaan osa-alueittain ja on suositeltavaa käyttää mieluummin niitä, jos mahdollista.

Joudun kuitenkin itse kohtapuolin hankkimaan kaikenlaista härdelliä, kun olen tästä päivästä alkaen myös liikunnan opettaja.

Mieleen tulee ainakin:
- sisäkengät
- verkkareita, tuulipukuja tai vastaavaa
- ulkovaatteet esim jäällä tapahtuviin pallopeleihin (kengät, housut, takki)

Kysyisin esim Mikalta ja muilta jotka mahdollisesti tietävät jotain duunista, mitä muuta mahtaisin tarvita? Tai jos tässä on jotakin muuta huomioitavaa... Shortseja ja lenkkareita löytyy, mutta oikeastaan toiset lenkkarit eivät olisi pahitteeksi.

Ja sitten vinkkejä siihen, milloin esim noita voi löytää halvalla ja mistä? Milloin menee minkäkin sesonkien rajat ja milloin on alennusmyyntejä.

Saa myös ehdottaa merkkejä tai oikeastaan ihan mitä vain mitä mieleen juolahtaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#2

Viesti Mika »

Opettajan tärkein työkalu on huumorintaju, eikä sitä saa kaupoista. :D No, leikki sikseen: liikunnanopettajan tärkeimmät työvälineet ovat pilli ja sekuntikello, joita saa nykyään jopa Puuilosta.

Liikuntavaatteiden tarpeellisuuden liikunnallisena ihmisenä tiedät, joten sitä ei sinänsä tarvitse kerrata. Ulkoliikunnasta voisin sivumennen mainita sen verran, että koska elämme tundralla, vaihtovaatteet mukaan lukien vaihtokengät ovat pakolliset. Jopa näin elokuussa maa on sen verran märkää varsinkin aamuisin, että ulkopelikengät vaativat parin päivän kuivumisajan liikuntatunnin jälkeen. Jonnet toki soijailevat niillä samoilla kengillä seuraavilla tunneilla, mutta opettajan arvolle moinen ei oikein sovi.

Talviliikunnassa kerrospukeutuminen on tärkeää. Koska kuitenkin joskus liikuntatunneilla tulee tilanteita, jolloin opettaja ei aktiivisesti osallistu varsinaiseen liikuntaan, ovat erittäin lämpimät vaatteet kullanarvoisia. Kuusi tuntia päivässä -20 Celsius-asteen lämpötilassa ei ole leikin asia. Ironisesti paksuin pipo, joka minulla on, on Alabamasta yhdestä Wal-Martista. Se on parhaita kavereitani. Talvella ei voi olla liikaa vaatteita, ja jos on, kerrospukeutuminen auttaa keventämään vaatetusta turvallisesti. Käytän toppahanskojen sisällä sormikkaita. Fleece on hyvää materiaalia alusvaatteissa, sormikkaissa ja paidoissakin.

Suomessa ja muilla jäätikköalueilla ymmärretään talvipukeutumisesta. Siksi olen kaikki ne vaatteeni ostanut Suomesta. Muut vaatteet voi ostaa esimerkiksi SportsDirectistä, jos moraali sen kestää. Suomessa on silti lukuisia urheiluvaate- ja -välinekauppoja, jotka varsinkin tarjousmyyntiensä aikaan voivat olla kultakaivoksia. XXL, Budget Sport ja Stadium ovat esimerkkejä näistä.

Tiedän yhden koulun, jossa liikunnanopettajat joutuivat itse ostamaan säbäpalloja. Niin tiukkaa oli kunnan talous. Tai jotain... Jonnet kuitenkin roiskivat niitä palloja mitä mielikuvituksellisimpiin loukkoihin, joten niitä pitää olla varalla riittävästi. Jos omalla koulullasi välineisiin on satsattu, mistään tällaisesta ei tarvitse murehtia.

Omia pelivälineitäni olen käyttänyt vain silloin, kun se on sopinut ryhmän dynamiikkaan. Esimerkiksi valinnaisryhmissä monet tuovat omat välineensä mukanaan. Näin olen minäkin tehnyt. Perusliikunnassa moinen ei ehkä olisi soveliasta, koska sitä jonnejen kitinää ei jaksa kuunnella Pekka Saurikaan. Ryhmäkohtaistahan tuo on.

Tämä ei enää ihan suoraan liity aiheeseen, mutta mainitsenpa silti. Jo ennen kuin peruskoulu-uudistuksesta puhuttiin, pyrin resurssieni mukaan tasoittamaan taitoeroja muiden muassa polttopallon (on muuten SM-laji), tossupallon, seinäpallon, norsupallon ja kin-ballin kautta. Myös kaupunkisota on hyvää vaihtelua oikeassa ryhmässä. Nykyäänhän näitä onneksi saa täysin vapaasti peluuttaa, kun lajipakkoja ei käytännössä enää ole. Liikuntaväline se on lajivalikoima ja pedagogiikkakin, kun oikein termiä venytetään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#3

Viesti Lasse Candé »

Aivan loistava vastaus. Kiitoksia!
Mun tilanne on sellainen, missä liikkaa on torstaisin aamupäivällä klo 8-12 kahdelle eri ryhmälle koko vuoden. Mutta pitää muistaa jemmata vaihtosukkia opekoppiin!

Ihan kuka tahansa saa mielellään kommentoida, heti kun vain tulee jotakin mieleen!



Osaako joku sanoa noista ale-jaksoista? Vuosituhannen alussa oli vielä mahdollista löytää vaikka mitä roimaan alehintaan. Tyyliin laatukengät: 49 mk, kun ne oli sadoissa laskettavia hintoja aiemmin. Ihan tällaista meininkiä ei taida nykyään olla, mutta mistä ja milloin kannattaisi bongailla halpaa mitäkin?

Ja hemmetin hyvä että joululahjaksi saamani runkqpuvut saavat vihdoinkin käyttöä!
Kon-Mari minussa oli jo heittämässä niitä hevon wittuun. :D
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#4

Viesti Lasse Candé »

Mika mainitsi tuolla Kahvilan ketjussa Sports Directin mestana mistä voi onnistua tilaamaan liikuntavälineitä halvalla...

Mä en ole omistanut varsinaisia sisätossuja yli 15 vuoteen, joten olen vähän kuutamolla mitä kannattaisi omistaakaan. (Olen pärjännyt tämän ajan koriskengillä ja sellaisilla lenkkareilla jotka eivät jätä jälkiä.)

Mulla on tällaiset lenkkarit omistuksessa ja nyt olisi tavoitteena saada myös jotkut sisätossut. Koska käyttö ei ole kovaa, yksi ajatus olisi että ne sopisivat liikunnanopehommien lisäksi vaikkapa kamppailuun. Tahtotila on että ylipäätään omistaisin kahdet kengät, koska asun kahdessa paikassa. Varmaan siirtäisin lenkkarit Keravalle (duuni Kotkassa) lenkkikäyttöön, kun ei tule Kotkassa lenkkeiltyä nyt ja tuskin tulevaisuudessakaan...

Eli sisätossusuosituksia... Perushyvät ja halvat. Ja jos saa mustina, niin plussaa siitä. Näyttää coolilta.

Suosituksia otetaan vastaan mielellään myös esim modernien lajien harrastajilta ja kiinalaislajien harrastajilta. Oikeastaan keltä tahansa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#5

Viesti Andy »

Minulla on ollut pitkään Adidas Tyrint IV painitossut, joihin olen ollut kovin tyytyväinen. Tuolla näyttää olevan huomattavasti halvemmalla kuin Suomessa, jossa hinta liikkuu 90€ tietämissä.

http://www.topwrestler.com/Adidas-Tyrin ... 666924.htm

Kuva
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#6

Viesti Alioppilas »

Täältä ääni myös paini- ja nyrkkeilytossuille. Esimerkiksi tällainen Adidaksen perusmalli on ollut ihan ok. Kyllähän se käytössä kuluu ja hajoaa, mutta hinta ei ole liian kova.

https://www.adidas.fi/box-hog.2/BA7928.html
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#7

Viesti Beefcake »

Meikäläinenkin liputtaa painikenkien puolesta. Asicsin Matflexit ovat palvelleet yhdeksän vuotta hyvin, pääasiassa kaikessa muussa kuin painissa. Kohta voisi olla aika vaihtaa uuteen pariin.

Jo mainittujen Sports Directin ja kivijalkakauppojen alennusmyyntien lisäksi eBay on hyvä paikka tehdä edullisia löytöjä jos tietää mitä on tilaamassa.

Noin muuten suosittelen satsaamaan laatuun alusvaatteissa, kerrastoissa ja sukissa. Tekniset materiaalit, merinovilla ja kompressiovaatteet tekevät elämästä paljon mukavampaa. Laadusta kannattaa tässä kohtaa maksaa.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#8

Viesti Mika »

Painitossuista minulla ei ole kokemusta, mutta niillä on futsalkenkien kanssa yhteistä se, että pohja on tasainen, päinvastoin kuin vaikka monissa juoksukengissä, joissa kantapää on tuettu ylöspäin. Painitossut taitavat olla vielä futsalkenkiäkin tasapohjaisemmat, koska painitossujen pohja taitaa usein olla melko ohut. Futsalkenkien hyöty esimerkiksi moniin sisäpelikenkiin nähden on se, että ne on suunniteltu kovan pallon voimakkaaseen potkaisemiseen, joten tässä on selvä yhtymäkohta pystykamppailulajeihin. Materiaali kestää kovaa kontaktia.

Tässä on muutamia järkevän hintaisia futsalkenkiä(kin) SD:llä, joista osa on mustia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#9

Viesti Lasse Candé »

Loistavaa!

Nuo pitkät varret eivät silleen houkuta itseäni joissain tossuissa...

Käytätkö Mika sinä futsal-tossuja lähes kaikkeen sisätouhuun? Alkaisi näyttämään melko varteenotettavalta. Tasaiset pohjat plussaa.

Jonkinnäköinen pohjan ohuuden ja kestävyyden yhdistelmä olisi myös OK. Ohuus lähinnä sellaisena plussana, mutta ei välttämättömänä ominaisuutena.

Melkeinpä lähtee tilaus jo tuolta SD:ltä vetämään, koska hinnat ovat todellakin kohdillaan!
Peki-
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 226
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Shito-ryu Kempo Karate-Jutsu
Yhteystiedot:

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#10

Viesti Peki- »

Maaliskuussa tulee 9 vuotta siitä, kun ostin karatetreeneihin Adidkasen painitossut. Muuten en ehkä muistaisi sitä niin tarkasti, mutta opiskelin silloin ensimmäistä vuotta Tampereella, eikä yhdestäkään Tamperelaisesta urheiluliikkeestä löytynyt kuin korkeintaan yhtä mallia painitossuja, ja niistäkään ei yleensä ollut kokoa tai ne eivät muuten olleet sopivat. Monista urheiluliikkeistä ei löytynyt ollenkaan. Menin sitten käymään vanhempieni luona Etelä-Pohjanmaalla ja kävin Seinäjoen Supersportista ja siellä valitettiin, että heilläkin on melko huonosti painitossuja, kun ei ole sesonki. Toki siellä se tarkoitti sitä, että malleja oli eri valmistajilta noin viisitoista, joista noin kymmenestä löytyi itselle sopivaa kokoa. Kokeilin sitten siellä eri valmistajien eri malleja ja parhaiten omaan jalkaani sopi Adidaksen John W Smith -painitossut ja muut kenkiä käyttävistä treenikavereista olivat olleet vähiten epätyytyväisiä juuri Adidaksen painitossuihin, joten uskalsin sellaiset ostaa.

https://www.amazon.com/adidas-AdiSTRIKE ... roduct_top

Kuva

Kengät on tosi mukavat jalkaan ja niitä pystyy pitämään useamman tunnin treenisession ongelmitta eikä jalat hikoile hirveästi. Tukee tosi hyvin nilkkaa, alkuun tuki vähän liiankin hyvin, joten en saanut suoristettua nilkkaa tarpeeksi suoraksi mawashi gerissa. Pohja on myös melko kova, joten varpaiden kääntäminen mae gerissa tuotti alkuun vähän ongelmia eikä lattiasta saa aivan yhtä hyvää tuntumaa kuin mitä ilman kenkiä. Toki ajan myötä kengät on vähän löystyneet, eikä alun ongelmia enää ole.

Meillä on treenit aina joko tatamilla tai koulun parkettilattialla. Tatamilla kengänpohjat tarttuvat vähän turhankin hyvin kiinni karatetreeniin ja pölyisellä parketilla kengät on pikkaisen liukkaat, paitsi jos astuu hiki/vesilätäkön päälle, jolloin pitoa on melkein liikaakin. Jos vertailee siis fiilistä siihen, että ei käytä kenkiä ollenkaan.

Kenkiä siis olen käyttänyt n. kerran-pari viikossa ja vaikuttaa siltä, että samoilla kengillä mennään vielä pitkään. Olen aina pitänyt sukkia kengissä treenatessani, mutta en ole sen paremmin tuulettanut/puhdistanut kenkiä eikä ne silti kyllä haise mitenkään erityisen pahalle.

Kokonaisuutena olen kuitenkin tosi tyytyväinen omiin kenkiini ja voisin kyllä suositella niitä muillekin, mutta mieluummin treenaisin ilman kenkiä.

Eli vinkkinä: Kengillä olisi hyvä päästä tekemään oman lajin tekniikoita omille treenialustoille ennen kuin tekee lopullisen ostopäätöksen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#11

Viesti Mika »

Lasse, käytän yksiä sisäpelikenkiä (vas.) ja yksiä futsalkenkiä (oik.). Tanglangin kautta tuli kerättyä melko runsaasti kokemusta futsalkengistä, ja kyllä ne siihen lajiin hyvin sopivat. Niitä ne Puolassakin silloin lähes kaikki käyttivät.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#12

Viesti MikaM »

Itse olen käyttänyt Asics Matflex painikenkää sekä Defendossa, että nyt WTF:ssä, sekä salilla, yhteensä 8 vuotta. Ero nyrkkeilykenkään käsittääkseni pohjan notkeus. Varsi on hyvä olla, jos on riski, että kenkä irtoaisi (esim sählyssä, kamppaillessa). Ovat mustat, reilusti alle satasen. Muita en taida ostaa, koska nämä ovat hyvät, eivätkä hajoa. Lesti sopii omalla jalalle.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Yleinen vinkkiketju liikuntavälineille

#13

Viesti Puni »

Ite käytän tommosia Ballop-merkkisiä, periaatteessa soveltuu sisälle ja ulos, lenkkiä en ole juossu. Nämä ovat kestäneet myös jonkin verran säkkitaistelua, mutta armahdin kun alkoivat repsottaa.

Muutoin pääasiassa tatamihömpöttelyssä eli pyjamahommissa käytössä siis ja satunnaisesti sählyssä.

https://www.ballop.de/skin_fit.html
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa