Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Murtumat

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Murtumat

#16

Viesti Kyynikko »

Sormien ja varpaiden vammat ovat v-ttumaisia ja ne pitää aina tutkituttaa. Vapaaotteluaikoina mnei varvas p-skaksi kerran, kun kaverilla oli painikengät ja mulla ei. Jäi sitten pikkuvarvas alimmaiseksi. Ihmettelin kun niin saatanasti sattui, joten menin työterveyteen, missä hoitaja sanoi että haluatko että kuvataan ja sitten laitetaan teipillä kiinni viereiseen varpaaseen, vai eikö kuvata ja laitetaan kiinni viereiseen varpaaseen. Kun kuulemma ei murtumassa muuta tehdä.

Tässä kohtaa jokainen kova kamppailija tietenkin on että joo joo, se äijempi vaihtoehto vaan, kokenut hoitaja tässä puhuu "Käytännön järkeä" jne..

Ja v-tun posket. Aina pitäisi vaatia päästä lääkärille vammoissa (flunssat on eri juttu), tai ainakin että kaikki tutkimukset tehdään mitä vaan saa teetettyä...

Ei millään pystynyt reenaamaan vaikka varvas teipissä, istun salin laidalla kaikki treenit kattelemassa. Yeensähän murtuneella varpaalla pystyy ihan hyvin treenamaaan, joten se lounaissuomalainen vammautuneen seurakaverin kannustaminen oli aika reipasta..

Aloin jo epäillä omaa sukupuolista suuntautuneisuuttani kun viikkoja kului ja hommasta ei tullut mitään.

Sitten vaadin lisätutkimuksia ja Turun kirralla kirurgi sitten tulee hymyillen odotushuoneeseen, ja kertoo että he on hoitajan kanssa oikein nauraneet ja kattoneet näitä röntgeneitä kun kumpikaan ei koskaan ole nähnyt tällaista.

Luusta oli irronnut kapeneva suikale, joka oli kiilautunut niveleen niin että terävä pää nökötti nivelkupissa.

Sain seuraavalle arkipäivälle leikkausajan kun kerroin miten kauan olin sen kanssa kävellyt..voin sanoo että kun olin nähnyt sen kuvan niin varvas oli saatanan paljon kipeämpi kun kävelin siitä kotiin :D
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Murtumat

#17

Viesti MikaM »

Olen tainnut jossain referoida, mutta uusitaan. Olin pojan futistreenejä seuraamassa ja olivat maalivahtia vajaa. Valmentaja pyysi tilkkeeksi, joten menin. Tuli sitten läpiajo ja päätin suorittaa oikean heittäytymisen, hyvin meni, paitsi toinen jalka taittui alle ja kuului poks. Jopa vähän sattu. Mentiin kattomaan sitä pukukoppiin ja valtsu tuumas, että ei ole edes turvoksissa, ei siinä mitään ole. Takasin maaliin. Treenin jälkeen käveltiin autolle ja tuumasin, että kyllä siihen vähän sattuu, mutta kait se menee ohi. Kotona se oli vähän jo turvoksissa ja tumma. Seuraavana aamuna se oli musta ja enemmän turvoksissa. Vieläkään ei sattunut, muuten kun sille laitto painoa. Kysyin vaimoltakin varmistukseksi, että onkohan tämä ok, ei se tiennyt. Toisen pojan jääkiekkopeliin piti lähteä ns vaihtoviheltäjäksi, kun oli luvattu. Sanoin vaimolle, että meen varmaan sen jälkeen näyttämään jalkaa. Menin, kun kylmässä sitä oli alkanut vähän jo särkeäkin. Lääkäri tuumasi sukan poistettuani sen kummemmin tutkimatta, että rikki se on. Rtg jälkeen tarjosivat pyörätuolia; en huolinut, kun olin sinnekin kävellyt. Nilkan ulkosivulla oleva knööli, eli pohjeluun alapää oli halki poikittaissuunnassa.
Kyllä nämä oikeasti kannattaa viipymättä tutkia. Vaikka lyödessä ja punnerrettaessa litteästä rystysestä on ihan etua, niin...
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Murtumat

#18

Viesti Andy »

Oma tarina. Pelattiin potkunyrkkeilyseuran kera jalkapalloa ja muuan -56kg sarjassa otellut tyttö teki minulle liukutaklauksen niin että oikean pohkeen puolelle kolahti. Tuntui vaan ihan normaalilta pikkukolhulta, joten jatkoin peliä. Se kuitenkin kipeytyi ja parin päivän kuluttua en voinut enää kävellä tukematta seinään, joten lääkäriin.

Lääkäri tunnusteli vammaa ja totesi saman tien, että pohjeluu on murtunut, joten se pitää kuvata. Röntgeniin siis ja kohta takaisin lääkärin pakeille. Nyt tämä toteaa, että eipäs siellä mitään murtumaa olekaan vaan kyseessä on vain luukalvovamma. Resepti Miranaxille ja viikon sairasloma, jota kielsin kirjoittamasta, kun oli töissä kiirettä ja provisiopalkkaus.

Jalka oli niin kipeä, että 2 viikkoa tuli ihan totaalista treenitaukoa ja 6 kuukauteen en voinut potkaista kunnolla, kun se haittasi sekä tärähtäessä että tukijalan ponnistuksena. Polvien tekeminen onnistui kipeällä jalalla, joten sain ensimmäistä kertaa treenattua polvipotkun siihen kuntoon, että se toimi kisatilanteessa.

Tarina osoittanee sen, että pelkistä oireista on lääkärinkin tosi vaikea päätellä onko sitä murtumaa vai ei.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa