Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kävelytyyli ja nilkkojen asento.

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#16

Viesti Verr »

Jutoka kirjoitti:
Verr kirjoitti: Astut siis kantapään ulkosyrjä edellä?
Jep. Parannusta on kyllä tullut, mutta työtä riittää.
Miten tuota parannetaan?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Hna
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 70
Lauteille: Tammikuu 2006

#17

Viesti Hna »

Niin no, ihmisillä on erilaisia nilkkoja. Itselläni on latuskajalat (loistava lääketieteellinen termi), joka aiheuttaa nilkan muljumisen sisäänpäin. Tätä korjatakseni tallailen usein huomaamattani varpaat sisäänpäin. Polviongelmia ei pahemmin ole, lonkka kyllä jonkin verran. Ongelma ei siis ole lähtenyt lonkasta polven kautta nilkkaan, vaan justiinsa päinvastoin.

Normaalisti siis kävelisin varpaat ulospäin, pitäisi pyrkiä kävelemään varpaat suoraan eteenpäin -> kävelen varpaat sisäänpäin. Tätä on jatkunut suurin piirtein siitä saakka, kun ala-asteella terkkari noista nilkoista sanoi ja käski olla kävelemättä varpaat ulospäin. Samoin seison usein jalkojen ulkosyrjillä ja muuta, kun mukamas väännän nilkkoja "oikeaan" asentoon (mikä siis menee yli ja asento on jälleen väärä). Luulen, että lonkkani olisivat paljon paremmassa kunnossa, jos kävelisin varpaat ulospäin edelleenkin ja nilkat menisivät niin kuin tykkäisivät. :roll: Olen tässä kovasti harjoitellutkin ihan suoraan kävelemistä. Tuollaisia tapoja, kuten kävelytyyli, on kuitenkin hankala muuttaa.

Ja ei ole kovin harvinainen tuo nilkkaongelmani. Samaa kävelytyyliä saa myös, kun joku nilkan osio kiristää liikaa tiettyyn suuntaan. -> Ei ole ihme, että niin moni kävelee huonosti.

Ja sitten vielä joskus tässä (viimeiset kymmenen vuotta) on ollut paljon musiikkivideoissa ja muissa esiintyviä "cooleja" tyyppejä, jotka kävelevät varpaat sisäänpäin. Varmaan sieltä etsitty jotain "oon taiteilija tai ainakin tosi söpö" -mallia ja sit kävellään kans silleen. Ja saadaan niitä polvi- ja lonkkaoireita, jos ei syyllisenä niihin ole jo aiemmin olleet nilkat.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#18

Viesti Jutoka »

Verr kirjoitti:
Jutoka kirjoitti:
Verr kirjoitti: Astut siis kantapään ulkosyrjä edellä?
Jep. Parannusta on kyllä tullut, mutta työtä riittää.
Miten tuota parannetaan?
Tietynlaisilla lihasharjoitteilla. Reisilihaksia vahvistetaan esim. yhden jalan seisomaannousuilla, jossa jalkaterää käännetään jopa hieman yli normaalista asennosta. Samalla vahvistuu myös lonkan ulkokiertäjä. Sen lisäksi täytyy sekä vahvistaa että venyttää pohkeita. Sitten kun minulla on vielä pronaatiota, niin jalkaterän lihaksille on omia harjoitteita.
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

#19

Viesti Suvi »

Hna kirjoitti: Niin no, ihmisillä on erilaisia nilkkoja. Itselläni on latuskajalat (loistava lääketieteellinen termi), joka aiheuttaa nilkan muljumisen sisäänpäin.
Se nätimpi loistava lääketieteellinen termi on pes planus ;). Kuulostaa jotenkin kivemmalta kuin lättäjalka. Raivostuttava vaiva, tuntuu ettei nilkoissa olis mitään jäntevyyttä ja varsinkin toisessa nilkassa iskunvaimennus on luokkaa 0...

Ja kyseessä ei ole semmonen samanlainen sisäänpäin kääntyminen mitä tuolla ketjun alussa tarkoitettiin, vaan niinkun ihan seisoessa sisälle "kaatuvat" nilkat eli mediaalimalleoli (se sisäpuolen pahka) on siirtynyt mediaalisesti. Tuo aiheuttaa sen että astuessa paino menee osittain jalkaterän "ohi" ja saattaa aiheuttaa mukavia kiputiloja.
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#20

Viesti Verr »

Jutoka kirjoitti:
Verr kirjoitti:
Jutoka kirjoitti:
Verr kirjoitti: Astut siis kantapään ulkosyrjä edellä?
Jep. Parannusta on kyllä tullut, mutta työtä riittää.
Miten tuota parannetaan?
Tietynlaisilla lihasharjoitteilla. Reisilihaksia vahvistetaan esim. yhden jalan seisomaannousuilla, jossa jalkaterää käännetään jopa hieman yli normaalista asennosta.
Seisomaannousu=kyykky? Miten kyykätessä jalkaterää käännetään?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#21

Viesti Jutoka »

Verr kirjoitti:
Jutoka kirjoitti: Tietynlaisilla lihasharjoitteilla. Reisilihaksia vahvistetaan esim. yhden jalan seisomaannousuilla, jossa jalkaterää käännetään jopa hieman yli normaalista asennosta.
Seisomaannousu=kyykky? Miten kyykätessä jalkaterää käännetään?
Tarkoitan yhden jalan kyykkyjä tuolin avulla. Istun tuolilla ja asetan jalkani niin, että varpaat ovat liikaa sisäpuolella. Tämän jälkeen nousen rauhallisesti seisomaan ja vielä rauhallisemmin takaisin istumaan. Kun liikkeen tekee hitaasti, niin se on yllätävän raskas...
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#22

Viesti Verr »

Jutoka kirjoitti:
Verr kirjoitti:
Jutoka kirjoitti: Tietynlaisilla lihasharjoitteilla. Reisilihaksia vahvistetaan esim. yhden jalan seisomaannousuilla, jossa jalkaterää käännetään jopa hieman yli normaalista asennosta.
Seisomaannousu=kyykky? Miten kyykätessä jalkaterää käännetään?
Tarkoitan yhden jalan kyykkyjä tuolin avulla. Istun tuolilla ja asetan jalkani niin, että varpaat ovat liikaa sisäpuolella. Tämän jälkeen nousen rauhallisesti seisomaan ja vielä rauhallisemmin takaisin istumaan. Kun liikkeen tekee hitaasti, niin se on yllätävän raskas...
Siis jalkaterät ovat kääntyneet sisäänpäin? Vai seisotko ulkosyrjällä?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Hna
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 70
Lauteille: Tammikuu 2006

#23

Viesti Hna »

Suvi kirjoitti: Ja kyseessä ei ole semmonen samanlainen sisäänpäin kääntyminen mitä tuolla ketjun alussa tarkoitettiin, vaan niinkun ihan seisoessa sisälle "kaatuvat" nilkat eli mediaalimalleoli (se sisäpuolen pahka) on siirtynyt mediaalisesti.
Näinhän se on. Itselläni vaan ongelman "korjaaminen" menee yli ja kävelen ensimmäisen viestin mukaisesti ihan väärin. Ja nyt kun tässä olen aiheesta enemmän lueskellut, ei minulla kyllä mitään lättäjalkaa ole, kun minulla on hyvin korkea jalkaholvi. Se vaan on enimmäkseen maassa, eli pitäisi kai puhua sisäpronaatiosta (ja sitten sen virheellisestä korjaamisesta kävelemällä väärin).
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#24

Viesti tube »

:pilkku: Kyse on pronaatiovirheestä, mikä ei ole kovinkaan tavallista. Sisäpronaatio ei ole mikään asento. Pronaatio ja sisäkierto on mahdollinen, joskin jkv omituinen asento ja varmaan polville huono.

asiaan: Jos jalassa on pronaatio-ongelma, kandee hankkia kengät, missä on pronaatiotuki (joka näyttää yleensä siltä, että kantapään kohdalla kengän pohja on leveämpi sisäänpäin ja korkoa on ehkä keskellä vähän enempi). Vähentää polvivaivoja huomattavasti. Lihasharjoituksilla voi myös yrittää korjata tilannetta (joita varten kannattaa hakeutua vaikkapa jonkun asiansa osaavan podologin tai alaraajoista ymmärtävän fysioterapeutin pakeille).


/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Hna
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 70
Lauteille: Tammikuu 2006

#25

Viesti Hna »

Sisäpronaatio, pronaatiovirhe, liiallinen pronaatio... rakkaalla lapsella on kuulemma monta nimeä. (Sisäpronaatio kyllä tosiaan kuulostaa hölmöltä. Näitä siis etsin ihan vaan netistä, pronaatiovirhe on varmaan se oikein termi.)

Enkä edelleenkään tiedä onko itselläni kyse siitä, joten en esittele enempää sanoja, joihin muut pääsevät tarttumaan (latuskajalaksi silloin joskus terkkari sanoi, ollen ilmeisen väärässä, nyt kun hieman jaksoin asiasta kiinnostua ja netistä kattoa). Fysioterapeutilla on käyty, hän keksi heti vian (ja ei pitänyt mitenkään harvinaisena). Selitti kaikki nilkan jänteet ja luut, mutta itse ongelman nimi jäi minulta pimentoon. Henk. koht. pohjalliset kenkiin tehty, eivät muistuta tuben kuvailemia tapauksia, mikäli kuvausta ymmärsin yhtään oikein.

On jo niin offtopicia, että ei kiinnosta. :p Sanoinpahan vaan, että itse kävelen tuolla ihmetavalla juurikin näiden nilkkojen asennon "oikaisemiseksi" (mikä siis menee pieleen sekin ja opettelen siitä parhaillaan pois).

Lihasharjoituksista fysioterapeutti sanoi olevan sen verran hyötyä, että jos onnistun kasvattamaan reisilihaksen nilkkaani, se voisi pitää nivelen asennon oikeana (juostessa ja hyppiessä, paikallaan seisoen riittää nykyisetkin lihakset). :badgrin:
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#26

Viesti Jutoka »

Verr kirjoitti: Siis jalkaterät ovat kääntyneet sisäänpäin? Vai seisotko ulkosyrjällä?
Jalkaterät sisäänpäin, paino tasaisesti koko jalalla. Eli ns. tukipisteiden päällä.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kävelytyyli ja nilkkojen asento.

#27

Viesti PDC »

Kävin tässä OMT:lla ja Tiistaina saan pohjalliset. Sanoi, että ei se lättäjalkaisuus oo niin paha kuin taas se, että nilkat painuu sisäänpäin ja pettää, eli lysähtää. Eli saan pohjalliset mihin tulee kiilat. Kysyi heti, että haluunko urheiluunkin omat ja sen puheista käsitin, että olisi hyvä pitää niitä kokoajan. Joten alkoi mietityttää tuo treenaaminen ilman niitä sitten.

Yksi vetäjistä sanoi, että voisit kokeilla sellaisia ninja kenkiä, tabi kai oikea nimi, mutta ei sitten osannut sanoa, että voiko niissä pitää pohjallisia. Tietääkö kukaan? Eli siis tällaiset kengät missä on tuo varvashalkio

http://www.mediagalax.fi/kendoshop_web. ... Nimi=Shoes" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kävelytyyli ja nilkkojen asento.

#28

Viesti flammee »

PDC: Ilmeneekö ongelmaa paljain jaloin?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Kävelytyyli ja nilkkojen asento.

#29

Viesti PDC »

flammee kirjoitti: PDC: Ilmeneekö ongelmaa paljain jaloin?
Kyllä. Seisoin OMT:llä sellaisella lasialustalla jossa "piirtyi" jalan muoto ja selvästi alempana toinen nilkka ja luu
MUOKKAUS: Alempana ehkä vähän väärä muoto, paremminkin vinossa tms. Sisempänä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 78 kurkkijaa