Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pieni kylmä/kuuma-aapinen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Oliko tästä hyötyä?

Koin hyödykkääksi, lisää näitä.
50
70%
Auttoihan tämä.
15
21%
Ei tästä mitään saanut irti.
6
8%
 
Ääniä yhteensä: 71

Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#16

Viesti Kuhmu »

Minulta murskautui aikanaan pari sormea ja ranne sai myös kyytiä työtapaturman muodossa. Ambulanssissa sain jotain vahvaa kivunlieventäjää ruiskeena, eikä se toiminut juurikaan. Jouduin odottamaan kuusi tuntia käteni korjailua polilla ja tuona aikana ainoastaan tarpeeksi tiuhaan vaihdettu kylmäpussi oli se asia, mikä sitä kipua lievitti tehokkaasti. Tämän kokemuksen valossa olen suuresti erimieltä siitä, etteikö kylmä auttaisi kipuun.
”You must enjoy this”.
Sami Meisalmi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2006

#17

Viesti Sami Meisalmi »

MikaelF kirjoitti: Yksi esimerkki mututiedosta oli Samin kommentti
Kylmällä ei myöskään ole mielestäni juuri mitään vaikutusta kivun lievittämisessä.
ja toinen
Ainoa hyöty mikä tuosta kylmästä on--> se pistää mustelmille kyytiä.
Taisi siinä olla muitakin.

Se toinen asia mitä yritin nopeasti ja hämärästi ilmaista oli tämä: Ihmisillä on käsitys siitä että kyllä luonto / keho /elimistö hoitaa itse asiat parhaiten. Tämä on mielestäni myytti. Keho tarvitsee itse asiassa verrattain usein paljonkin apua ja paranemisprosessit häiriintyvät valitettavan usein spontaanisti (siis ilman mitään vääriä toimenpiteitä) -> tilanteiden kroonistuminen. Tosin tämä siis oli meikäläisen mututieto, joka perustuu vajaan 20v kliiniseen kokemukseen (ja koulutukseen)
Tuo boldaus minun. Kipu on subjektiivinen asia. Otetaan tilanne, että joku torveltaa nilkastaan nivelsiteitä. Tilanne hätäännyttää-->kun tekee jotain helpottaa. Jo pelkkä käden laittaminen jalalle auttaa. Mutua ei kuitenkaan tainnut olla kehon omat kivun lievittäjät? Mites niiden laita?

Itse olen murtanut tarsaliluita ja samaan rysäykseen luksoinut
tarsometarasal-niveliä. Kylma vain pahensi tunnetta..kipua ei ollut. Tunne oli paha.
Meikäläisen esim. tapauksessa olisi pitänyt kiitää leikkaussaliin. Ei menty ja kuntoutus kesti kauan. Ortopedi epäili pysyvää haittaa..ei tullut pysyvää haittaa kun en antanut tulla.

Kyllä. tiedän kaikista erilaisista tutkimuksista kylmän kivunhoito-ominaisuuksista. Enkä vähättele niitä.

Mikael puhui paranemisprosessin häiriintymisestä. Siitä ei olla vielä puhuttu tässä mitään. EI ensiaputilanteella ole mitään tekemistä itse paranemisen kanssa. Muuta kuin se että katsotaan operointitarve yms. Eli olisi pitänyt aikaisemmin rajata homma siten, että ensiaputilanteen kroppa hoitaa ite, silloin kun ei ole reponointitarvetta tai avohaavoja tai jotain vakavaa. Olen erityisesti puhunut itse tehdyistä lievien vammojen ensihoidosta.

Mitä todennäköisemmin Mikael puhuu kliinikkona ja jatkohoitoja suunnittelevana/toteuttavana tahona? Vai kentän laidalla valvovana EA-henkilönä?

Enivei itse sijoitan itseni siihen kliiniseen porukkaan joka tekee hommia sitten sen paranemisprosessin kanssa.

Ramin teksti on asiaa ja siinä puhutaan kylmän lisäävän pintaverenkiertoa. Mites pintaverenkierron nousu ei sitten vaikuta mustelmiin? Hommaa jos tehostaa ns. vaihtokylvyllä, niin jo rupee puppaan pa*kaa kudoksista pois.

Kuhmu: oot saanu vähän laimeeta kamaa
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#18

Viesti Kuhmu »

Kuhmu: oot saanu vähän laimeeta kamaa
kiven kovaan väittivät, että Stydiä lievittäjää olisi ollut. En sitten saanut mitään ennen kipsausta, sillä eivät lääkitse ennen hoitoa, joten kylmä auttoi. Toki kipsauksen jälkeen sainkin sitten kipupiikkejä, jotka tehosivat kyllä, mutta kylmä lievitti kipua tuossa tapauksessani niin, että oli siedettävää odottaa tuo kuusi tuntia sen murskavamman kanssa.
”You must enjoy this”.
Warrior
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 175
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Rovaniemi

#19

Viesti Warrior »

Meikällä toimi intissä hyvin tuo kylmähoito puudutukseen. Kädet jäätyi niin pahasti ettei ollut tuntoa ollenkaan :D
Raskaat elämäntavat vaatii raskaat elämäntavat
Sami Meisalmi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2006

#20

Viesti Sami Meisalmi »

Kuhmu kirjoitti:
Kuhmu: oot saanu vähän laimeeta kamaa
kiven kovaan väittivät, että Stydiä lievittäjää olisi ollut. En sitten saanut mitään ennen kipsausta, sillä eivät lääkitse ennen hoitoa, joten kylmä auttoi. Toki kipsauksen jälkeen sainkin sitten kipupiikkejä, jotka tehosivat kyllä, mutta kylmä lievitti kipua tuossa tapauksessani niin, että oli siedettävää odottaa tuo kuusi tuntia sen murskavamman kanssa.
:D ja vielä :lol: ja :lippaan

Eli: [sarkasmi] kaikkeen pitää suhtautua niin kiven kovasti [/sarkasmi]
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#21

Viesti Kuhmu »

Niin ne väittivät ja laittoivat vielä harjoittelijaa pistämään, johon toin kantani julki, ettei osaa kuitenkaan ja minä en olisi juuri sillä hetkellä ollut koe-eläin tuulella. Ei osannut harjoittelija, vaikka häntä kipuineni kuinka hyvin sparrasinkin. Oma kipulääkitykseni skulasi sen vartin verran, mutta kun työhanska otettiin kädestä, niin jopas sattui. En ollut koskaan nähnyt niin lohduttomia etu- ja keskisormia.
Mutt kylmä auttoi "kiven kovaan" :D
”You must enjoy this”.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#22

Viesti MikaelF »

Sami kirjoitti:
Mitä todennäköisemmin Mikael puhuu kliinikkona ja jatkohoitoja suunnittelevana/toteuttavana tahona
Kyllä vaan, pääsääntöisesti toimin tässä roolissa (mutta kyllä sitä kokemusta ja tietoa on akuuttien tilanteiden hoitamisessa ja nimenomaan pehmykudosvammojen osalta) mutta kudosvamma / paranemis prosessit on hyvin tutut ja joudun huomioimaan kuntoutuksessa sen mitä on tehty / jätetty tekämättä (ja siihen tekemättä jättämiseen voi olla hyvätkin perustelut vamman laadusta riippuen) EA tilanteessa.

Se ettei aktiivisesti toimi kentän laidalla ei tarkoita sitä ettei olisi perillä miten sielä toimitaan ja miten vaikuttaa. Edelleen KKK on se mitä enemmistö alan asiantuntijoista suosittelee pehmytkudosvammojen EA:ksi. Se ettei KKK ole käytetty voi vaikuttaa (ja yleensä negatiivisesti) koko paranemis ja kuntoutusprosessiin.
Sami Meisalmi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2006

#23

Viesti Sami Meisalmi »

MikaelF kirjoitti: Se ettei aktiivisesti toimi kentän laidalla ei tarkoita sitä ettei olisi perillä miten sielä toimitaan ja miten vaikuttaa. Edelleen KKK on se mitä enemmistö alan asiantuntijoista suosittelee pehmytkudosvammojen EA:ksi. Se ettei KKK ole käytetty voi vaikuttaa (ja yleensä negatiivisesti) koko paranemis ja kuntoutusprosessiin.
Miten?
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#24

Viesti Rami Niemi »

Sami Meisalmi kirjoitti: Kipu on subjektiivinen asia. Otetaan tilanne, että joku torveltaa nilkastaan nivelsiteitä. Tilanne hätäännyttää-->kun tekee jotain helpottaa. Jo pelkkä käden laittaminen jalalle auttaa. Mutua ei kuitenkaan tainnut olla kehon omat kivun lievittäjät? Mites niiden laita?
Kipu ei ole todellakaan aivan subjektiivinen asia. Tässä tilanteessa olen vahvasti eri mieltä.
Sami Meisalmi kirjoitti: Itse olen murtanut tarsaliluita ja samaan rysäykseen luksoinut
tarsometarasal-niveliä. Kylma vain pahensi tunnetta..
Eihän kylmähoitoja olekaan tarkoitettu luuvammoihin, tahikka siitä mitään hoidollista hyötyä edes ole. Kylmä itseasiassa saattaa pahentaa kivun tunnetta lämpölaajenemisen vuoksi jolloin murtumakohta 'elää' koska luu on kiinteätä materiaa niin tämä aiheuttaa murtumaan isompaa kiputuntemusta.
Sami Meisalmi kirjoitti: kipua ei ollut. Tunne oli paha.
Kuvaisiko sana tuskainen ennemmin olotilaa. Kipuaistimusten / vaurioiden ylittäessä normaalin kivinsietokynnyksen siitä tulee enemmin 'tuskaista' kestämätöntä tunnetta jota ei voi kuvailla sanalla kipu.
Sami Meisalmi kirjoitti: Meikäläisen esim. tapauksessa olisi pitänyt kiitää leikkaussaliin. Ei menty ja kuntoutus kesti kauan. Ortopedi epäili pysyvää haittaa..ei tullut pysyvää haittaa kun en antanut tulla.
todellakin leikkaussaliin murtumarepeämäluksaatiotilanteessa jos sille on tarvetta, oliko tuota vammaa edes tutkittu paikanpäällä tai terveysasemalla/lääkärissä hetipiakkoin tapahtuman jälkeen?
Sami Meisalmi kirjoitti: Kyllä. tiedän kaikista erilaisista tutkimuksista kylmän kivunhoito-ominaisuuksista. Enkä vähättele niitä.
Sami Meisalmi kirjoitti:Kylmällä ei myöskään ole mielestäni juuri mitään vaikutusta kivun lievittämisessä.
Mikael puhui paranemisprosessin häiriintymisestä. Siitä ei olla vielä puhuttu tässä mitään. EI ensiaputilanteella ole mitään tekemistä itse paranemisen kanssa. Muuta kuin se että katsotaan operointitarve yms. Eli olisi pitänyt aikaisemmin rajata homma siten, että ensiaputilanteen kroppa hoitaa ite, silloin kun ei ole reponointitarvetta tai avohaavoja tai jotain vakavaa. Olen erityisesti puhunut itse tehdyistä lievien vammojen ensihoidosta.
Sami Meisalmi kirjoitti: Mitä todennäköisemmin Mikael puhuu kliinikkona ja jatkohoitoja suunnittelevana/toteuttavana tahona? Vai kentän laidalla valvovana EA-henkilönä?
Mikael ehkä ei, mutta allekirjoittanut kylläkin.
Sami Meisalmi kirjoitti: Enivei itse sijoitan itseni siihen kliiniseen porukkaan joka tekee hommia sitten sen paranemisprosessin kanssa.
jatkohoitoja suunnittelevana/toteuttavan tahon luulisi olevan saman kuin taholla joka tekee homima sitten sen paranemisprosessin kanssa.
ihan btw, paranemisprosessi alkaa välittömästi sen vamman tapahduttua ja EA sillä hetkellä hyvinkin tärkeä.

Mainitsit aiemmin raajan kohoasennon merkitsemättömyyden koska raajaa kohottaessa katkonainen valtimo pumppaa edelleen verta pihalle. Väitätkö että kohotetun raajan paine on sama kuin alimmana olevan raajan?
Fyysisest mahdoton yhtälö, nesteen vaikutus paineistettunakin on hakeutua maan kamaraa kohti ja mitä pidemmän matkan pumppu joutaa nostamaan nestettä vaikka nyt suonia pitkin raajaan niin sitä enemmän työtä pumppu joutuisi tekemään. Täten virtaus kohotettuun raajaan vähenee. (kannattaa lukea fysiikkaakin sen anatomian lisäks ;) )
Sami Meisalmi kirjoitti: Ramin teksti on asiaa ja siinä puhutaan kylmän lisäävän pintaverenkiertoa.
Ööö, vain kylmägeelien osalta. Kohta B. tekstissäni.

Sami Meisalmi kirjoitti: Mites pintaverenkierron nousu ei sitten vaikuta mustelmiin?
missään ei ole kiistetty pintaverenkierron vaikutusta mustelmiin.
Sami Meisalmi kirjoitti: Hommaa jos tehostaa ns. vaihtokylvyllä, niin jo rupee puppaan pa*kaa kudoksista pois.
kuten sanottiinkin kohdassa D.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#25

Viesti Rami Niemi »

Sami Meisalmi kirjoitti: Hierojat tappavat TEO:n listojen mukaan noin 200 henkeä vuosittain, kun jynssäävät vanhojen ihmisten laskimotukoksia liikenteeseen.
Tämä ei sitten muuten pidä paikkaansa lainkaan.
Suomessa tietääkseni vakuutusyhtiön tai TEO:n rekisterien mukaisesti koulutetun hierojan hoitopöydälle ole kuollut ketään.

Koulutettu hieroja tietää (tai ainakin pitäisi tietää mikäli on suorittanut tutkinnon) että suonikohjuja ei hierota ja etenkin vanhoja ihmisiä hierottaessa tulee noudattaa varovaisuutta trombien, kohjujen ja kalkkeutumien vuoksi.

Puoskarihierojat ovatkin sitten eri asia, he kun eivät edes tiedä mikä trombi, suonikohtu taikka lihas edes onkaan.

(Varmistan asian viimeisimmän laidan vielä maanantaina vakuutusyhtiöiltäni (VARMA, IF) ja TEO rekisteristä sekä Koulutettujen hierojien liitosta.)
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#26

Viesti Rami Niemi »

Hitto ku ei voi muokata ku viimeisintä viestiä.
Sami Meisalmi kirjoitti:
MikaelF kirjoitti: Se ettei aktiivisesti toimi kentän laidalla ei tarkoita sitä ettei olisi perillä miten sielä toimitaan ja miten vaikuttaa. Edelleen KKK on se mitä enemmistö alan asiantuntijoista suosittelee pehmytkudosvammojen EA:ksi. Se ettei KKK ole käytetty voi vaikuttaa (ja yleensä negatiivisesti) koko paranemis ja kuntoutusprosessiin.
Miten?
Opetettu koulussa, niin hierojakouluissa, lääkärikouluissa, EA-kursseilla jne.

Mutta kerrattakoon taas ainakin osittain.
---
Heti vamman synnyttyä, alkaa vamma-alueelle kertyä verta ja kudosnesteitä repeytyneestä kudoksesta ja sen ympäristöstä. Turvotusta aiheuttaen vamma-alueelle tulee painetta jolloin vammautuneen lihaksen sisäinen aineenvaihdunta heikkenee (puristusefekti).
--- Tätä vasten kylmä on hyvä tekijä ensiavussa.

Osaltaan näiden solunesteiden tehtävä on kuljettaa korjaavia ainesosia vammakohtaan joten 'keho hoitaa vammansa' väite on siihen suuntaan paikkansa pitävä, prosessi on kuitenkin hidas ja arpeuttava.

Mutta keho ei ole itsenäisesti toimien se nopein ja tehokkain tapa korjata vamman synty koska ihminen ei ole regeneroiva eliömuoto vaan paikkaava. Tämän takia vamman paheneminen tulisi estää välittömästi ja saada paranemisprosessi alkamaan heti eikä vasta turvotuksen laskettua.
--- Tähän kylmä on erinomainen apukeino ensiavussa.

Vamman tapahduttua alkaa myös tulehdustekijöiden kerääntyminen vamma-alueelle, veren virtauksen ja muiden tekijöiden vuoksi vamma-alueen lämpötila nousee (kuumottaa) jolloin tulehdustekijöillä on ns 'paremmat oltavat'.
--- Myös tähän kylmällä on erinomainen vaikutus ensiavussa.

Kylmähoidolla ensiavussa on nimenomaan turvotusta heikentävä ja tulehdusreaktiota lievittävä vaikutus. Kuitenkin monesti vammalle ei aleta tekemään lääkärissäkään mitään ennenkuin turvotus on laskenut tai ainakin rauhoittunut.

Kivun lievittäjän myös hyvin suuri vaikutus, ja tässä ei ole kyse mistään pintakylmästä vaan ihan kunnon kylmäpakkauksesta jota käytettäessä pintatuntoaisti turtuu lähes kokonaan. Myös syvät kudokset turtuvat hieman toki heikommin kuin pintakudos.

Osittain kylmän kipua turruttava vaikutus perustuukin kipuportti teoriaan mutta hyvin suuri merkitys on myös puudutuksen aikaansaamisessa, ja tällä fyysisen puudutuksella ei ole mitään tekemistä 'äiti puhaltaa' tai 'pidä kättä kipukohdalla' ilmiöiden kanssa.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#27

Viesti Rami Niemi »

Rami Niemi kirjoitti:
Sami Meisalmi kirjoitti:Itse olen murtanut tarsaliluita ja samaan rysäykseen luksoinut
tarsometarasal-niveliä. Kylma vain pahensi tunnetta..
Eihän kylmähoitoja olekaan tarkoitettu luuvammoihin, tahikka siitä mitään hoidollista hyötyä edes ole. Kylmä itseasiassa saattaa pahentaa kivun tunnetta lämpölaajenemisen vuoksi jolloin murtumakohta 'elää' koska luu on kiinteätä materiaa niin tämä aiheuttaa murtumaan isompaa kiputuntemusta.
Tämänlaiseen vammaan ei kiputurruttamisella ole tosiaan tekemistä mutta ensihoidollisesti suurikin merkitys, turvotuksen estäminen. (pahoittelen ajatusvirhettä kursivoidussa kohdassa. Aina hoito ei ole kivutonta, joskus se on jopa huomattavan tuskallista mutta tarpeellista (valitettavasti, jos halutaan tuloksia). Tämä tulee toteen etenkin huippu-urheilussa useasti.

Nivelalueen turvotessa sen liikelaajuus myös heikkenee joten kuntouttaminenkin hidastuu vastaavassa suhteessa kohtuullisellakin logiikalla asiaa ajatellessa.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

#28

Viesti Nade »

Minkä takia suonikohjuja ei saa hieroa? Voiko se olla vaarallistakin jos niitä hieroo?
Olen ollut siinä käsityksessä, että mitä paremmat lihakset jalkoihin hankkii, sen suuremmin helpottaa ja tukee suonien ja laskimoläppien toimintaa?
Eikö urheilu ole parasta suonikohjujen luonnonmukaista hoitoa?
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#29

Viesti Elina »

Anteeksi häiriköinti, mutta kyllähän kipuaistimukset ovat subjektiivisia. Tästä on tehty tutkimustakin (yhteen tutkimukseen olen eräällä tapaa myös osallistunut :D ).
Mei55eli
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22
Lauteille: Syyskuu 2005

#30

Viesti Mei55eli »

Haluan MikaelF:n mielipiteen siitä, että miten kolmen k:n hoito edesauttaa semmoisten "pienten" kudosvaurioiden paranemista. Ja miten hoidon jättäminen pois aiheuttaa komplisoitumista vamman paranemisprosesseissa?



Moderaattori: Viestiä muokattu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa