Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pieni kylmä/kuuma-aapinen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Oliko tästä hyötyä?

Koin hyödykkääksi, lisää näitä.
50
70%
Auttoihan tämä.
15
21%
Ei tästä mitään saanut irti.
6
8%
 
Ääniä yhteensä: 71

Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

Pieni kylmä/kuuma-aapinen

#1

Viesti Rami Niemi »

Kirjoitelma kirjoitettu aikoinaan kamppailu.net ollessa hengissä ja postattu myös tkdharrastajien foorumille. Tuli huomattua että en ollut jostain syystä tänne sitä iskenyt (tai sitten kadonnut bittitaivaaseen, koska ainakaan sitä ei haulla löytynyt) nyt postaan siis uusiksi varmuuden vuoksi.

---

Kisoja ja treenejä eri suunnilla käydessä ja seuraillessa olen huomannut kylmähoitojen hitusen virheellisen käytön vähän joka suunnalla. Asiosta keskustellessa ja muita kuunnellessa kuullut myös vähän kaikenlaisia harhaluuloja eri kylmätuotteiden vaikutuksista ja käyttötarkoituksista.

Tuli sitten mieleen kirjailla lyhyt pikainen tiivistelmä eri kylmätuotteista, niiden käyttökohteista ja vaikutuksista fysiologisesti, loppuun koottu myös muutama ei lause mitkä kannattaa pistää mieleen urheilijalle kylmähoitoa antaessa.

Jos tekstissä on jotain mikä ei mielestänne päde niin ihmeessä avatkaa keskustelua, tämä kuitenkin on noin 5-10 minuutin tuotos. Tarkempi on kirjoitteilla jossain vaiheessa.


Tässä siis kaikille pieni kylmä/kuuma-aapinen.

A. Kylmäspray turruttaa ja kylmentää pintaihoa aiheuttaen kiputuntemusten hetkellisen heikkenemisen ja lievän verenkierron hetkellisen heikentymisen ihoalueella, hyvä kisatilanteessa pikaiseen vamman aiheuttaman toiminnan heikkenemisen parantamiseen.
Käytetään pienissä erissä suihkauttaen edes takaisin, ei jatkuvaa suihkua. Paleltumavammaa varottava, kun iholle muodostuu valkoinen 'huurre' vamma on tässä vaiheessa jo tapahtunut. Pitää suihkuttaa suoraan iholle, kankaan läpi suihkuttaessa etenkin paleltumavamman tapahtuessa paleltuma-alueelle kulkeutuu pöpöjä kankaasta ja tulehdusriski nousee huomattavasti.

- Ei sovellu vamman hoitamiseen.
- Ei lopeta verenpurkaumaa.
- Ei mitään vaikutusta lihaksiin.
- Varo kudosvauriota suihkuttaessa!
- Älä suihkuta sukan tai muun kankaan läpi vaan suoraan iholle.

B. Kylmägeeli ei kylmennä ihoa tai muutakaan kudosta, vaan sen toimintaperiaate on iholla olevan geelin haihtumisen aiheuttama lämmön luovuttaminen joka todellisuudessa tekee reaktiona sen että verenkierto vilkastuu ja käsiteltävä kohta lämpenee, oma tuntemus on kylmä juurikin lämmön luovuttamisen vuoksi.
- Ei oikeastaan sovellu vamman hoitamiseen, mutta treeninjälkeisen lihasjännityksen laukaisemiseen kohtuullisen toimiva.
- Ei suoranaisesti mitään vaikutusta lihaksiin, välillisesti kuitenkin laukaisten jännitystiloja kipuaistimusten heikentymisen vuoksi.
- Ei myöskään kovin suositeltavaa ennen urheilusuoritusta koska vamma on edelleen olemassa mutta kipuaistimukset heikentyneet, tässä vammautumisriski on kohonnut.
- Ei lopeta verenpurkaumaa, vaan nimenomaan vilkastuttaa sitä.
- Ei tulehtuneelle alueelle!

C. Kylmäpakkaus taasen on ideaalinen vammojen ensi- sekä jälkihoitoväline. Toiminta perustuu nimenomaan verenkierron heikentämiseen, tulehdusreaktioiden pienentämiseen sekä näitä kautta lihaksen turvotuksen vähentämiseen. Kylmäpussihoito ei vilkastuta verenkiertoa vaan heikentää sitä.
Kylmäpussihoito vilkastuttaa aineenvaihduntaa vamma-alueella puristaessaan kudosnesteen liikkeelle 'kutistumisen' johdosta.
Erinomainen väline akuutteihin vammoihin sekä myös jälkihoitoihin.

Akuuttiin vammaan revähdykset, verenpurkaumat, venähdykset, välittömästi kylmäpussi vamman ylle (kangas väliin) ja froteepyyhe tai vastaava ympärille että kylmä ei karkaa väärään suuntaan vaan suuntautuu vamma-alueelle. Muista lisätä painetta ja pitää vamma-alue koholla (vrt. sydänlinja) verenpurkauman vähentämiseksi, hoitoaika reippaanlaisesti ( 10-30 minuuttia) riippuen vammasta ja vamma-alueesta, iso lihas tarvitsee pidemmän hoitoajan jotta kylmä saavuttaa vamma-alueen.
Ensimmäiset 5 minuuttia saattavat tuntua polttavan kylmältä ja herkillä ihmisillä kivuliaaltakin mutta sen jälkeen tuntoaisti turtuu kylmän myötä.
- Ei kovin suositeltavaa yli 30 minuutin hoitokerroilla koska silloin saattaa hiljalleen alkaa ilmentyä kudosvaurioita.
- Ei suositeltavaa ennen urheilusuoritusta (kylmä lihas -> suuri vammautumisriski).

Jälkihoitona (se 2-3 krt/pv) sama setti kuin yllä mutta painetta ja kohoa ei tarvita.

D. Kylmä/kuumahoito taasen nimenomaan jälkihoitona aineenvaihdunnan rajuun vilkastuttamiseen supistumisen ja laajenemisen johdosta, kudosnesteiden 'pumppausefekti', laskee turvotusta, nopeuttaa ruhjeiden parantumista jne.
- Ei tulehtuneisiin alueisiin.
- Ei akuutteihin vammoihin.

E. Kuumapakkaus virkistää verenkiertoa ja aineenvaihduntaa huomattavasti, nostaa lihaksen lämpötilaa sekä turvottaa lihasta em. syistä. Erinomainen alkuhoitokeino esim hieronnassa sekä lihasrentoutuksessa.
Kankaita tarpeeksi väliin (pussi jopa 90 asteinen) eli alkuun noin 3 kerrosta froteepyyhettä. peitellään edelleen uudella pyyhkeellä tai vastaavalla pitäen lämmön kohdennettuna oikeisiin kohtiin.
Yleinen hoitoaika noin 15 minuuttia.
- Ei tulehtuneille alueille.
- Ei akuutteihin vammoihin.

F. Kuumageelit, linimentit, balsamit.
Parantaa verenkiertoa pinnallisesti turruttaen kipuaistimuksia, toimii hiukan samalla tavoin kuin kylmägeelitkin.
Valheellinen lämmön tunne hermoärsykkeistä johtuen voiteissa käytetyistä ainesosista, eikä itse lämmöstä.
- Ei oikeastaan sovellu vamman hoitamiseen, mutta treeninjälkeisen lihasjännityksen laukaisemiseen kohtuullisen toimiva.
- Ei suoranaisesti mitään vaikutusta lihaksiin, välillisesti kuitenkin laukaisten jännitystiloja kipuaistimusten heikentymisen vuoksi.
- Ei myöskään kovin suositeltavaa ennen urheilusuoritusta koska vamma on edelleen olemassa mutta kipuaistimukset heikentyneet, tässä vammautumisriski on kohonnut.


Edit [Rami Niemi]: Korjattu kirjoitusvirheitä ja lauserakennetta.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Pieni kylmä/kuuma-aapinen

#2

Viesti Mika »

Rami Niemi kirjoitti: Tuli huomattua että en ollut jostain syystä tänne sitä iskenyt (tai sitten kadonnut bittitaivaaseen, koska ainakaan sitä ei haulla löytynyt) nyt postaan siis uusiksi varmuuden vuoksi.
Tästä oli puhetta aikoja sitten, mutta ilmeisesti sitten vain unohtui. Hyvä että on nyt täällä! :bow:


LISÄYS: Niin, "pelkkänä" viestinä se on täällä. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Velli
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 50
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Hyvinkää

#3

Viesti Velli »

Mahtavaa :smt038 Näitä lisää. Paljon uutta tietoa hyvässä paketissa. Kiitos tästä.
---
Sami Meisalmi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2006

#4

Viesti Sami Meisalmi »

Runsasta verenvuotoa "sisältävissä" vammoissa kolmen K:n hoitoa ollaan jo joissain maissa hautaamassa historiaan. Ruotsissa on jopa kuollut kyseisen ensiavun takia nuoria urheilijoita.

Ehkä tulevaisuudessa Suomessakin ymmärretään, että kehon luontaista tapaa hoitaa vammoja ei ole välttämätöntä mennä sotkemaan.

Huom. ei ole provo. ei ole aikaa ruveta väitteleen mitään juupas/eipäs kamaa. :D
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#5

Viesti Rami Niemi »

Sami Meisalmi kirjoitti: Ruotsissa on jopa kuollut kyseisen ensiavun takia nuoria urheilijoita.
Katso YV:si asian tiimoilta, kaipaan tietoa kyseisestä tapauksesta ja sen luotettavuudesta.
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Kuvake
Velli
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 50
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Hyvinkää

#6

Viesti Velli »

Sami Meisalmi kirjoitti: Runsasta verenvuotoa "sisältävissä" vammoissa kolmen K:n hoitoa ollaan jo joissain maissa hautaamassa historiaan. Ruotsissa on jopa kuollut kyseisen ensiavun takia nuoria urheilijoita.

Ehkä tulevaisuudessa Suomessakin ymmärretään, että kehon luontaista tapaa hoitaa vammoja ei ole välttämätöntä mennä sotkemaan.

Huom. ei ole provo. ei ole aikaa ruveta väitteleen mitään juupas/eipäs kamaa. :D
Täh? Itse olen lukenut, että hoitoa tarvitsevia jäädytetään ensiapupaikalla, niin että ruuminlämpö tippuu noin 30c, mikä antaa aikaa lääkäreille toimia, koska ruumiin toiminnot ovat hidastuneet. Kylmähän supistaa myös verisuonia, minkä tulisi pienentää verenvuotoa? Tosin tässä vaiheessa ymmärsin, että puhe ei ollut kylmähoidosta vaan KKK:sta. Tosin ei se siltikään tuonut ratkaisua väitteillesi. :roll:
---
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#7

Viesti riku »

Kiitoksia Rami Niemelle hyvästä tiivistelmästä. Paljon asiaa.

Riku Ylönen
Sami Meisalmi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2006

#8

Viesti Sami Meisalmi »

Velli kirjoitti:
Sami Meisalmi kirjoitti:Runsasta verenvuotoa "sisältävissä" vammoissa kolmen K:n hoitoa ollaan jo joissain maissa hautaamassa historiaan. Ruotsissa on jopa kuollut kyseisen ensiavun takia nuoria urheilijoita.

Ehkä tulevaisuudessa Suomessakin ymmärretään, että kehon luontaista tapaa hoitaa vammoja ei ole välttämätöntä mennä sotkemaan.

Huom. ei ole provo. ei ole aikaa ruveta väitteleen mitään juupas/eipäs kamaa. :D
Täh? Itse olen lukenut, että hoitoa tarvitsevia jäädytetään ensiapupaikalla, niin että ruuminlämpö tippuu noin 30c, mikä antaa aikaa lääkäreille toimia, koska ruumiin toiminnot ovat hidastuneet. Kylmähän supistaa myös verisuonia, minkä tulisi pienentää verenvuotoa? Tosin tässä vaiheessa ymmärsin, että puhe ei ollut kylmähoidosta vaan KKK:sta. Tosin ei se siltikään tuonut ratkaisua väitteillesi. :roll:
Kun on hengenvaara jonkun laajan vaurion takia-->ei varmaan ole väliä tuleeko kylmästä joku harvinainen oire. Lääkärithän toimivat aina ensisijaisesti hengen pelastamiseksi.

Mun vastine puhui jokaisen itse tekemästä ensiavusta esim. nilka nyrjähdyksessä, jossa kudosta vaurioituu. Puhe ei myöskään ole avohaavoista
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#9

Viesti Andy »

No miten ne svedut sitten kuoli :?:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti Jutoka »

Minuakin jäi kiinnostamaan. En oikein keksi mitään fysiologista selitystä, ellei nyt ihan perseelleen olla sitä hoitoa annettu.
Sami Meisalmi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2006

#11

Viesti Sami Meisalmi »

Aivoveritulppaan joka aiheuttaa aivoinfarktin.

Kylmä hyydyttää veren liian äkkiä, eikä keholle luonnollisesti. Kun vamma on paranemaan päin, hyytyneen veren tulisi liueta tai sivistyssanoja käyttäen resorpoitua takaisin elimistöön. Hyytyminen kun ei ole tapahtunut normaalisti on harvinainen riski, että liukeneminenkaan ei toimi normaalisti-->tulee trombeja. Trombi on hyytynyttä verta oleva kökkö, joka kulkeutuu laskimoissa eteenpäin. Voi aiheuttaa veritulppia sepelvaltimoihin, keuhkon valtimoihin tai aivoihin.

Trombeja voi joillain ihmisillä syntyä esim. yhden pitkän lentomatkan aikana. Hierojat tappavat TEO:n listojen mukaan noin 200 henkeä vuosittain, kun jynssäävät vanhojen ihmisten laskimotukoksia liikenteeseen.
Muistan lukeneeni, että joku foorumillakin joutuu käymään hakeen lääkäriltä marevan-kuurin ennen pitkiä lentoja..

Alunperin olisi pitänyt kirjoittaa, että riski on pahimmillaan hyytymistekijöiden toiminnan suhteen tarkoilla ihmisillä. Ja kuolema on harvinaista, mutta mahdollista.
Sami Meisalmi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 72
Lauteille: Toukokuu 2006

#12

Viesti Sami Meisalmi »

Ramin aapinen on hyvä. Siinä on peruasiat selkeästi yms. esillä.

Itse tosiaan kirjoitin tuota kolmea koota vasten ajatellen.
Rami kysyi asiasta ja minä kirjoitin. Laitan saman tekstin tänne:

"
Vammamekanismeihin palatessa. Keho on hoitanut sen homman siten, että paremmin ei minun mielipiteeni mukaan ihminen itse voi hoitoa suorittaa. Pois lukien operatiiviset hoidot.

Kun vamma tapahtuu-->kudosta vaurioituu ja verta rupeaa leviämään ympäristössä oleviin kudoksiin. Tässä kohtaa alkaa kehon omat mekanismit toimimaan välittömästi, mutta juuri oikeanlaisella viiveellä. Oikeanlainen viive sen takia, että veri pääsee immobolisoimaan vamma-alueen. Tämä on tärkeä asia.
Valtimot supistuvat itsekseen, jos kaikki on kunnossa. Ei tarvitse erikseen kylmällä auttaa.
No valtimot eivät pysty itse panemaan sykettä vastaan, joten vastapaine auttaa tässä. Kun raajaan syntyvä vastapaine tulee sykkeen veroiseksi tai usein voimakkaammaksi, ei sydän pysty pumppaamaan alueelle lisää serta. Tässä kohtaa valtimolla on mahdollisuus supistua itse ja hoitaa homma kotiin. Raajan kohoasento ei kaiken järjen mukaan kovinkaan paljon vaikuta vastapaineen syntymiseen. Vai loppuuko avohaavasta valtimoverenvuoto, jos nostat käden ylös? Ei lopu, koska vastapainetta ei ole ja painovoima ei ole tässä tapauksessa tarpeeksi voimakas.

Kylmällä ei myöskään ole mielestäni juuri mitään vaikutusta kivun lievittämisessä. Niin syvälle kudoksiin kylmällä ei esim. ruptuuroissa päästä, että se lamaannuttaisi kipureseptoreita. Hermojen tuottamaa informaatioita yleensä alueelta se saattaa vaivaisen määrän peittää. Suurin vaikutusekanismi kivun lievittämisessä on kehon omat opiaattijohdannaiseet, jotka ovat moninkertaisesti voimakkaampi kuin morfiini. Keho kyllä hoitaa kipua vammoissa itse todella tehokkaasti.

Myös toimintakyvyn ylläpitäviä mekanismeja on olemassa, kuten tiedät. Aina ei edes huomaa jotain vammaa, kuin vasta myöhemmin.

Itse kompressiokin on siinä ja tässä. Jotta ulkopuolisesta kompressiosta olisi hyötyä sen tulisi olla todella voimallista. Niin voimallista, että lisää kudosta on mahdollista mennä rikki. Konservatiivista hoitoa vaativa vamma saattaakin muuttua operatiivista hoitoa vaativaksi, jos sitä mennään kovasti runnomaan.

Ainoa hyöty mikä tuosta kylmästä on--> se pistää mustelmille kyytiä. Ei ole sitten niin rujon näköistä. Sekös urheilijoille kelpaa.. ei hipiä saa olla ruma, ja pääseehän sitä sitten aikaisemmin taas riepomaan esim. kentälle. Mites on jos vamma ei ole täysin parantunut ja mennään heilumaan takaisin kentälle? Oisko mustelmien parantumista vastaava aika sama jotakuinkin kun itse syvän kudoksen parantumisaika?
"

Semmosta
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti MikaelF »

Näihin kommeteihin voi taas todeta että paljon mututietoa oli kylmän vaikutuksesta...

Kyllä kylmähoidon vaikutuksesta löytyy tutkittua tietoa, joka puoltaa sen käyttöä mm kivun ja akuuttien vammojen hoidossa, tosin aina löytyy vastakkaistakin tietoa. Kylmän kipua lievittävä vaikutus perustuu ainkin osittain ns kipuportin sulkeutumiseen selkäytimen takasarvessa.

Tämä että luonto ja keho osaa hoitaa asiat parhaiten itse, on minun mutu ja kohta 20v kliiniseen kokokemukseen perustuvaan tietoon myytti.
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#14

Viesti Rami Niemi »

MikaelF kirjoitti: Näihin kommeteihin voi taas todeta että paljon mututietoa oli kylmän vaikutuksesta...
?
Miltä osin mututuetoa ja kenen sanomana mututietoa?

Jos toteat niin totea mielellään kohdennetusti että kommentillasi olisi painoarvoa, ja selkeyttä.
Kiitos.
MikaelF kirjoitti: Kyllä kylmähoidon vaikutuksesta löytyy tutkittua tietoa, joka puoltaa sen käyttöä mm kivun ja akuuttien vammojen hoidossa, tosin aina löytyy vastakkaistakin tietoa. Kylmän kipua lievittävä vaikutus perustuu ainkin osittain ns kipuportin sulkeutumiseen selkäytimen takasarvessa.
tämä pitää paikkansa.
MikaelF kirjoitti: Tämä että luonto ja keho osaa hoitaa asiat parhaiten itse, on minun mutu ja kohta 20v kliiniseen kokokemukseen perustuvaan tietoon myytti.
Lause oli hieman epäymmärrettävässä muodossa ja kaukana suomen kielestä, voisitko selventää?
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti MikaelF »

Ramin kirjoitus kylmästä oli hyvä!

Yksi esimerkki mututiedosta oli Samin kommentti
Kylmällä ei myöskään ole mielestäni juuri mitään vaikutusta kivun lievittämisessä.
ja toinen
Ainoa hyöty mikä tuosta kylmästä on--> se pistää mustelmille kyytiä.
Taisi siinä olla muitakin.

Se toinen asia mitä yritin nopeasti ja hämärästi ilmaista oli tämä: Ihmisillä on käsitys siitä että kyllä luonto / keho /elimistö hoitaa itse asiat parhaiten. Tämä on mielestäni myytti. Keho tarvitsee itse asiassa verrattain usein paljonkin apua ja paranemisprosessit häiriintyvät valitettavan usein spontaanisti (siis ilman mitään vääriä toimenpiteitä) -> tilanteiden kroonistuminen. Tosin tämä siis oli meikäläisen mututieto, joka perustuu vajaan 20v kliiniseen kokemukseen (ja koulutukseen)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa