Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#106

Viesti Mika »

Urheilija on urheilija. 😎

Viimeistä harjoitetta eli yhdeltä nimeltään tarjotinta lukuun ottamatta nuo kaikki olivat edistyneemmän tason harjoitteita. Tavallinen kuntoliikkuja ei ilman harjoittelua pysty noista yhteenkään tai vain pariin säällisellä tekniikalla. Motivaation kannalta tuollaisia videoita kannattaakin katsella. 👍
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#107

Viesti Ile »

Joo, esim. "tuulilasinpyyhkijöissä" Lotta roikkuu kädet koukistettuna lähes leuanvedon yläasennossa... tämän kun suhteuttaa vaikka siihen, että moni nainen ei pysty vetämään yhtään leukaa (eivätkä kaikki miehetkään kovin monta), niin aika kovaa settiä kyllä :)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#108

Viesti MikaM »

Joo, niinkuin arvon aitajuoksijakin sanoo, monen kannattaa aloittaa kevyemmillä versioilla. esim pyyhkijöitä voi aloitella lattialla selinmakuulta. Mulla on tänään esim takaketju niin kireä, etteivät jalat nouse suoraan kattoa kohti...... mutta toki pyyhkijöitä voi silti suorittaa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#109

Viesti tapsaattori »

Sukulaispoika kun harrasti seiväshyppyä niin erilaiset riipunnasta tehtävät vartalontaivutukset oli vankka osa harjoitteluaan. Luonnollisesti, lajinomaistakin. Mun mielestä yleisurheilijat on hyvinkin kärryillä millaista on heille hyödyllinen oheisjumppa Lotta Harala mukaanlukien. Hän on kuitenkin päässyt muutaman kymmenyksen päähän 100 m aj suomen ennätyksestä ja vaikkei olekaan kansainvälisellä huipulla niin moni ei ymmärrä millaisen panostuksen vaatii että voi päästä tuollekin tasolle.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#110

Viesti Jussi Häkkinen »

Tuulilasinpyyhkijät ja trx-persausnostot olivat tuttuja. Sinällään hauskasti itse pidän toes to baria tuulilasinpyyhkijöitä raskaampana ja etenkin lisäkuormalla se on 😍. Toki liikerataa saa kivasti myös around the klockeilla.

Sivunosto oli loistava, etenkin dynaamisuudessaan (staattinen lankutus on suhteellisen turha).

Kaksi viimeistä on ollut tuttuja, toiseksi viimeinen hojosaleilta ja viimeinen painijavatsa ihan salin lopetteluun. Tosin, en pidä poltetta minään itsetarkoituksena.

Pakkaan suosimaan mieluummin kuormattuja kuin noita, mutta hyvä dynaaminen treenihän tuo on.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2908
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#111

Viesti terssi »

Palataans vielä tähän keskivartalon kiristys/aktivointi/tukeminen -keskusteluun.
Mika kirjoitti: tammi 29, 2021, 13.48 Tämän ketjun ja varsinkin @terssin viestin innoittamana kokeilin tänään salilla paria erilaista tapaa hengittää eli käytännössä aktivoida keskivartaloa. Nyt on huomattava pari tekijää: olen selkävaivainen sekä treenailen pääosin muilla kuin maksimivastuksilla.

Selkävaivaisena havaitsen muutokset helposti, ja koska en treenaa maksimeilla, minulla on varaa kokeilla tällaisia. Toki kuka tahansa voi hetkeksi keventää vastuksia tällaista testailua varten. Samassa voisi ajatella, että maksimeilla erot korostuvat. Sitten on kuitenkin muistettava vanha totuus: kaikki riippuu kaikesta. Eli en väitä mitään muuta kuin sen, mikä itselleni pelittää.

Normaali tapani hengittää moninivelliikkeissä, joista tänään oli vuorossa mave, on pilateksen lateraalihengitys. Sitten kokeilin hengittää keuhkot täyteen enemmänkin Valsalva-tyyliin - mutta en siis ole koskaan kunnolla opetellut sitä, joten en väitä sen olleen Valsalta. Se ei ollut. Se oli jotakin sinne päin ja aika erilainen kuin pilateksen lateraalihengitys.

Ero oli valtava. Keuhkot täyteen -tyyli aiheutti sen, että välittömästi tunsin epämukavan tunteen oikealla alaselässäni. Pilateksen lateraalihengitys poisti kaiken tällaisen (ja tunsin muutenkin kehoni ja mieleni jäntevämmäksi, mutta nämä voivat olla (myös) psyykkisiä tuntemuksia). Tein yhteensä 7 sarjaa ja 30 toistoa, ja vaihtelin hengitystä kussakin sarjassa kesken sarjan. Asia tuli selväksi.

Pilateksen tyyli hengittää sopii minulle myös punttisalilla. Niin on hyvä. :-8
Tarkoitatko lateraalihengityksellä tätä? Googletin "pilates lateraalihengitys":
Joseph Pilates ei kuitenkaan antanut tarkkoja sääntöjä oikealle hengitystekniikalle, ja hänen seuraajillaan onkin ollut jonkin verran koulukuntaeroja sen suhteen, mikä oikea hengitystekniikka on. Yleisimmin kuitenkin pilates-harjoittelussa ohjataan käyttämään nk. lateraalihengitystä, jossa nenän kautta sisään hengitettävä ilma kohdistetaan keuhkojen kärkiin, kylkiin ja selkään. Kun sisäänhengityksen aikana ainoastaan rintakehä laajenee, saadaan vatsalihakset pysymään hyvässä hallinnassa. Uloshengityksessä (suun kautta) taas voimakas puhallus saa vatsalihakset supistumaan, ja nåin koko hengityssykli tukee vatsalihasten aktiivista toimintaa.
Mutta tuosta valsalvasta.
Se vaatiikin tosiaan pitkäaikaista harjoittelua, että sen saa toimimaan ja tuntumaan hyvältä. Ja ihan selvennykseksi, harvemmin siinä kuuluu kirjaimellisesti vetää keuhkot täyteen. Useimmat valmentajat puhuvat minun lukemani mukaan max 70%, korostaen yksilöllisiä eroja.

Lisäksi idea on, että painetta luodaan nimen omaan tarpeeksi paljon - kevyemmillä kuormilla vähemmän, isommilla kuormilla enemmän. Harjoittelua tämäkin vaatii.

Ison paineen luominen voi ihan hyvin aiheuttaa epämukavuuden tunteita, jos on kräniä paikkoja. Lisäksi onhan siinä verenpaineen heittelyn riskit, olen nähnyt videoklippejä ja lukenut tilanteista, missä nostaja pyörtyy noustessaan ylös. Lisäksi varmasti maksimaalista paineen luontia ei kannata lähtökohtaisesti suositella sairaille, vanhuksille jne. Mutta luulen, että nämä ovat aika hyvin niitä samoja henkilöitä, kenelle ei nyt suositella isoja maksiminostoja muutenkaan.

Lisäksi on hyvä muistaa, että tässä on oikeastaan kaksi erillistä asiaa: Keskivartalon kiristäminen/tukevoittaminen/bracing ja sitten se varsinainen valsalva-tekniikka. Eli valsalvaan kuuluu minun käsittääkseni se, että vedetään suht paljon ilmaa sisään ja sitten työnnetään sitä ikään kuin ulos kurkusta päästämättä sitä ulos. Tällä luodaan se ilmapatja ja paine sinne keskivartalon ympärille. Se, että kannattaako tätä tehdä pienemmillä painoilla, on kyseenalaista.

Näissä tilanteissa kannattaa hyödyntää minusta sitä Jussin puhumaa "light valsalvaa", jossa päästetään ilmaa ulos ylös tultaessa. Esimerkiksi. Tai sitten hengittää läpi liikkeen, kunhan pitää keskivartalon kiristyksen yllä.

Sen verta voisin itsekin tarkentaa ketjun aiempaa viestiäni, että kun puhuin palleahengityksestä, niin en tarkoita sillä sitä, että hengitetään pelkästään vatsaan. Vaan että hengitetään myös sinne vatsaan, ei pelkästään kylkiin ja rintaan. Itse uskon lähtökohtaisesti ns. 360 asteen hengitykseen, eli pyritään hengittämään vatsaan, kylkiin, selkään ja rintaan - eli keuhkot "laajenee joka suuntaan".

Keskivartalo on kyllä tarkoitus osata jännittää ja tukevoittaa ihan ilman hengityksen pidättämistäkin. Harvemminhan sitä urheilessa ponnistellaan niin, että vedetään happi sisään ja pidätetään hengitystä.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#112

Viesti Mika »

Ihan hyvin tuo lainaus kuvailee pilateksen lateraalihengitystä.

Jep, Valsalvassa suljetaan kurkku. Eräs virallisissa kisoissa 345 kg kyykännyt kaveri alkuvuodesta näytti minulle, miten hän itse tekee sen vetämällä päätään horisontaalisesti vähän taakse.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Keskivartalotesti sekä keskivartalon treenaamisesta

#113

Viesti Andy »

Tämä harjoitusmuoto tulee olemaan uusi Pilates!

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa