Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

teippaus/tuet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#16

Viesti tube »

Bahar kirjoitti: Enemmän minua tällä hetkellä kuitenkin huolettaa tämä nilkka. Tänään kokeilin tehdä kärrynpyörää. Ei kestä sitä kovinkaan hyvin. Leirillä halusin harjoitella nimenomaan aerialia (perhosvolttia), ja pitäisi mahdollisimman hyvin päästä tukemaan nilkkaa.. Ajattelin teipata ja laittaa sitten tämän tukisiteen. Pitäisi saada pehmennettyä alastuloa nilkalle mahd. paljon. Ja onhan minulla Buranaa :p

Millaisia nilkanvahvistusliikkeitä on? Minulla on niin muljuvat nilkat muutenkin, olisi tosiaankin hyvä saada vahvistettua niitä.. Ja miksei ranteitakin.
Mmh. Mitäs jos vaikka antaisit sen nilkan ihan parantua ja sitten vasta treenaisit voltteja? Ei tule kyseeseen?

Mun mielestä paras nilkkatuki/side/teippi on Aircast (tai vastaava, esim Dynacast), joka on semmoinen kahden jalkapallosäärisyndin näköinen velcrolla kiinnitettävä nilkkatuki, missä on ilmatyynyt sisällä. Sallii liki vapaan ojennuksen ja koukistuksen, mutta jalkaterä ei, mmm, käänny sivusuuntaan (siis estää pro-supinaatio- tai inversio-eversio-liikkeen). Teippaaminen ajaa lähes saman asian mutta on työlästä ja iho voi tykätä kyttyrää - mainittu kirja on hyvä opus jos tälle tielle meinaa lähteä. Elastisista siteistä nilkassa ei ole mitään mainittavaa hyötyä paitsi lämpöisä ja turvallinen olo.

Mitä polviin tulee... Polvinivelen stabiliteetistä iso osa tulee lihaksista, ennenkaikkea reiden lihaksista. Mistä vaan fysioterapeutilta (paikallinen terkkula lienee ihan hyvä vaihtoehto) saa ohjeet, joita kannattaa käydä treenaamassa kädestä eli jalasta pitäen kerta tai pari. Lisäksi tietysti pitää kysyä, onko tekniikassa parantamisen varaa siten, että polvet eivät vääntyile luonnottomasti.


/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#17

Viesti porky »

Olen kokenut lättäjalkaisena ja löysänilkkaisena sellaiset neopreeniset nilkkatuet ihan hyväksi ratkaisuksi. Ei niistä tueksi ole silloin jos jotakin menee pieleen niin että nilkka nyrjähtää, mutta ne muistuttavat kuitenkin pelkällä olemassaolollaan jalkaterän asennosta. Minulla kun tahtoo muuten jalkaterä juostessa yms. osoittaa juuri sinne minne milloinkin tuulee :roll: . Olen häärännyt nilkkatuilla nyt jotakuinkin puolivuotta, ja mielestäni sellaiset pienet nyrjähdykset ovat huomattavasti vähentyneet ja penikkatautioireetkin lievittyneet lähes olemattomiin...
Saija Tarvainen
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#18

Viesti Tohtori Krabola »

Bahar kirjoitti: Tänään kokeilin tehdä kärrynpyörää. Ei kestä sitä kovinkaan hyvin. Leirillä halusin harjoitella nimenomaan aerialia (perhosvolttia), ja pitäisi mahdollisimman hyvin päästä tukemaan nilkkaa.. Ajattelin teipata ja laittaa sitten tämän tukisiteen. Pitäisi saada pehmennettyä alastuloa nilkalle mahd. paljon. Ja onhan minulla Buranaa :p
Suosittelisin jättämään aerialin väliin, nilkan rasitus on liiallista. Keskustele asiasta Markuksen ja Kurtin kanssa.
Ps. Kuulin jostain että pidemmän päälle tukien käyttäminen löystyttää kautta heikentää niveliä. Totta vai tarua?
Jos tukia käyttää silloin, kun ei ole vammaa niin onhan niillä "löystyttävä" vaikutus. Tuet ovat siis kriittisimmälle ajalle ja sen jälkeen tulisi yrittää ilman. Itse onnistuin pidentämään oman nilkkavammakierteen vuoteen, koska käytin nilkkatukia koko ajan.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa