Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Ylirasitustila

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3505
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 15 kertaa
Tykätty: 15 kertaa

Ylirasitustila

#46

Viesti tohtorismies » loka 20, 2018, 11.42

Andy kirjoitti:
loka 19, 2018, 12.07
Me siis ollaan tässä sitä koulukuntaa, että ennen kisoja treenataan tosi kovaa ja sitten pidetään lepoa. Jotkuthan tekevät niin, että jo tyyliin 3-4 viikkoa ennen kisoja kevennetään treeniä ja tehdään pidempi herkistelyjakso. Mutta tämäkin pitää mennä tilanteen mukaan. Kerran itsellä kävi niin, että jo 2 viikkoa ennen matsia alkoi tulla pahoja ylirasitustilan oireita. Treeni seis ja 9 päivän lepo, jonka jälkeen herättelyt. Kisoissa otin kaksi matsia, jotka kuuluvat urani parhaisiin.

Kannatan tätä kova treeni + lepo systeemiä lähinnä psykologisista syistä. Se antaa ottelijalle henkistä varmuutta siitä, että on kovassa kunnossa ja tehnyt kaiken mahdollisen voiton varmistamiseksi.
Tätä muuten käytin treenikaverin valmennuksen/valmistautumisen kanssa(luin tästä aiemmin kun kirjoittelit joskus jossain) kun otteli pari vkoa sitten ekan nyyrkkeily matsinsa. Flunssasta huolimatta mies oli kunnoltaan rautaa ja voittohan sieltä napsahti. Liian pitkä herkistely vie helposti terän, mitä psykologisiin tekijöihin tulee niin sekin pitää paikkaansa varsinkin meillä ei ei niin kokeneilla kun se rutiini ei ole niin korkealla niin ne viimeiset kovat sparrit ja muutenkin kovat treenit on mielessä kirkkaana niin itseluottamuskin on korkealla. Mutta kuten kirjoitit niin onhan se ihan apples&oranges, toinen käy toiselle.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus


Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16192
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 123 kertaa
Tykätty: 224 kertaa
Viesti:

Ylirasitustila

#47

Viesti Andy » loka 23, 2018, 00.20

Eppu kirjoitti:
loka 19, 2018, 13.07
Kuinka pitkällä perspektiivillä esimerkiksi huippupotkunyrkkeilijät kausittavat? Valmistaudutaanko joka matsiin samalla tavalla, vai onko välillä sovittu ns. välimatseja, joihin mennä erilaisella syklillä ja sitten urheilijan potentiaalia tarkastellaan vuoden tai vuosien perspektiivillä, mikä ohjaisi sitten pidempää suunnittelua?
Maailmassa ja Suomessakin on tietysti lukematon määrä erilaisia tapoja toteuttaa harjoittelu, enkä kuvittele tuntevani näitä kaikkia. Meillä vuoden peruskaava on kuitenkin suunnilleen seuraava:

- Peruskuntokausi kesäkuusta elokuuhun.
- Syksyn kilpailukausi syyskuusta joulukuun alkupuolelle.
- N. 4-6vko peruskuntojakso joulun tienoilla.
- Kevään kilpailukausi tammikuun loppupuolelta toukokuuhun.

Viimeisten parin vuoden aikana on alkanut esiintyä sellaista, että ottelijoille on saatu houkuttelevia matseja kesälle ja niihin on myös menty. Tällöin pitää ottelijakohtaisesti miettiä sitä, pidennetäänkö joulun peruskuntojaksoa tai jätetäänkö jopa syksyn kilpailukausi välistä.

Käytännössä ottelijalla on yleensä tuollaisen jakson alussa kohtuullisesti selvillä se, mitä kisoja sen aikana on tarkoitus käydä. Kovin tarkkaa suunnitelmaa on mahdoton tehdä, koska kansallisista kisoista ei välttämättä saa matseja vaikka ilmoittautuu niihin ja ammattilaisotteluita ei voi varmuudella ennustaa. Oikeastaan vain SM-kisat ja kansainväliset turnaukset ovat niitä, joista tietää varmuudella vuoden etukäteen, että siellä on kisat, jos niihin haluaa mennä.

Koska matseja on käytännössä vähemmän kuin olisi suotavaa, me valmistaudutaan (lähes) kaikkiin otteluihin mahdollisimman hyvin. Jos voisi käydä kisoja mielin määrin, oteltaisiin varmaan enemmän ja osa kisoista vedettäisiin kevyemmällä valmistautumisella "harjoitusotteluina".
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Andy viestistä:
Eppu
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2115
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#48

Viesti Miklu » loka 24, 2018, 11.40

Sykeväliseuranta on sinällään hyvä tapa opetella oman kropan tuntemuksien ja rasitustilan suhdetta. Sykeväli reagoi nopeammin kuin fiilikset. Mutta tämä on kovin monella tapaa yksilöllistä eikä harrastelijan saatavilla olevat laitteet etc. ole välttämättä kovinkaan tarkkoja mitä kehitystä seurannut.
Yhtäkaikki, älyluuri plus sykevyö sekä esmes EliteHRV ja ithlete (jälkimmäinen varsinkin pro-tilauksen kanssa) voi olla kiihkeimmän harjoittelukauden kanssa sangen hyödyllinen. Tuota jotkut valmennuksessa hyödyntää mutta toisaalta löytyy tapauksia, joissa sykeväliseurannan antama harjoittelusuosituksen osumatarkkuus ithletella on 50% luokkaa.
Tässä toki treenaajan/valmentajan pitää olla hereillä ja mennä oman kokemuksen mukaan.

Treenistä, melkeimpä ku laji ku laji (kestävyys, lihasjumppa, taitoharjoittelu...), niin aika hyvin summattu imho tässä:


Laadukkaan treenin määrä ja hauskanpito on tärkeitä asioita. Kovan ja kevyen treenin suhde on hankala määrittää. Helposti se kuitenkin menee liian kovaksi palautumiseen nähden, koska hei äi'ä kova on kuitenki KOVA :D
Kisakautta/kisaa/matsia kohden sitten nostetaan tempoa ja otetaan urheilusuorituksen intensiteettiä vastaavaa treeniä. Säädetään kisaaja oikealle taajuudelle.
Bruce Lee elää!

Kuvake
Mjölnir
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22929
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 230 kertaa
Viesti:

Ylirasitustila

#49

Viesti Mjölnir » loka 24, 2018, 13.51

Itse olen kokenut aktiivisen palautumisen seurannan hyvänä, mulla on Polarin M430 kello ja mittaan kaikki treenit, päivittäisen hyötyliikunnan ja unen määrän sekä laadun. Olen pystynyt nyt hyvin harjoittelemaan keskimäärin 10 tuntia viikossa ja siihen päälle toinen samanlainen kevyttä liikuntaa, ilman oireita ylirasituksesta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2115
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 0

Re: Ylirasitustila

#50

Viesti Miklu » loka 25, 2018, 12.11

Äärimmäisen epätarkka toki se mitä sykemittari&palvelut tarjoaa mutta kyllä niistä jotain suuntaa saa. Tarkoitus niillä onki antaa joku mitattava suurre omien tuntemusten tueksi.
Kätevää noissa on se, että treeniloki tulee lähes itsestään ja tietojen analysointi on aika näppärää kun kattoo kuin kausi mennyt.
Jos harjoittelua jaksottaa ja kilpaileekin niin joutuu vähän flirttailemaan rasitustilojen kanssa. Siinä nuo sykeväliseurannat auttaa niin omaa itseään valmentavia kuin valmentajan ohjauksessa reenaavia.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Bruce Lee elää!


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 kurkkijaa