Moi! Luo tili ja ota osaa iloiseen keskusteluun. 🙂

Jaksaminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Jaksaminen

#1

Viesti kollegiassessori »

Vähän on ollut ongelmia tuon jaksamisen kanssa. Ennen joulua kävin kolmissa tai neljissäkin judotreeneissä, ja päivisinkin jaksoi olla hereillä. Mutta nyt kun olen vastikään lisännyt puntin takaisin ohjelmistoon, on tarina jo toinen. Maanantaina kävin puntilla ja oli ennätysraskaat judot, joista sitten kärsin seuraavat kaksi päivää. Koulusta ei meinannut tulla mitään kun nuokkui tunneilla. Lisäksi kun en ole jostakin kerinnyt palautumaan, alkavat kyynerpääni kolottaa.

Viime viikolla olin myöskin aika veto pois. Onko tämä siis tottumiskysymys, vai pitäisikö systeemiä vähän muuttaa, ottamalla lajitreenit ja puntin pois samasta päivästä esim? Onko mitään järkeä käydä ma, ke ja pe lajissa ja ti ja to puntilla, vai onko se liian rankkaa? En ole kovikaan kovaa siis ennen treenannut, niinkuin näkyy.

Ongelma on lähinnä se, että nyrkkeilyssä vedetään aina niin kovaa kuin suinkin, ja judossa on ma, ke ja pe lähestulkoon pelkkää matsia. Eli koko ajan pitäisi jaksaa vetää täysillä. Samat paikat joutuvat rasitukseen koko ajan eivät kerkeä palautumaan.

Mikä neuvoksi?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."

Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1677
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#2

Viesti Eelo »

Itellä on kanssa sama ongelma. Ei jaksa oikeen muuta tehä ku treenata, aina ei ees sitä. Voisko liittyä jotenki tähän ikään ja kasvamiseen? Kun ei tiedä. Mutta semmosta oon kuullu, ettei ainakaan ylikunnosta pitäis olla nuorilla kauheeta vaaraa, ettei sitä toivottavasti oo.

ps. voisko jotku palautusjuomat yms. auttaa tämmöseen?
Eelis Mikkola

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89784
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 64 kertaa
Tykätty: 24 kertaa
Viesti:

#3

Viesti Mika »

Eelo kirjoitti: Mutta semmosta oon kuullu, ettei ainakaan ylikunnosta pitäis olla nuorilla kauheeta vaaraa, ettei sitä toivottavasti oo.
Mihin tällainen mahtaa perustua?

Ja samaten itse itselleni vastaten sanon kollegiassessorille että juuri tuosta saattaa olla kyse. Lukekaa molemmat vaikka tämä ketju, saattaa antaa ajateltavaa ja uusia kysymyksiä tähän ketjuun.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18353
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 10 kertaa
Tykätty: 13 kertaa

#4

Viesti Jussi Häkkinen »

Eelo kirjoitti: ettei ainakaan ylikunnosta pitäis olla nuorilla kauheeta vaaraa
Burushitto desu.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."

Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5260
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#5

Viesti kenttiensankari »

Olettekos te treenanneet palauttavia treenejä ollenkaan? Lisäksi tietysti ravinnon- ja unentarve lisäntyy aika dramaattisesti kun vähän ahkerammin jumppaa.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä

Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1677
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#6

Viesti Eelo »

Muistakaa myös tuo kun ei tiedä lause tossa keskellä. Missä olen kuullut on treeneissä joku vetäjistä joskus sanonut kun kysyin pelonsekaisesti, että tuleeko tämmösellä treenimäärällä ylikuntoon. Nimiä en halua mainita sillä saattaisin huijata koska meillä on monta vetäjää. Joskus salillakin samaa kyselin ja samanlaisen vastauksen sain. Eli ei välttämättä niin varmaa tietoa, mutta olen herkkäuskoinen

Sitten näin omalta kohdalta. Olen pitänyt about 2kk lepotauon, jonka aikana myös tätä samaa on tapahtunut ja myös sitä ennen oli tätä väsymystä. Taino lukion aikana kokoajan ollut väsynyt. Sitten taas toisaalta on tullut nivelkipuja jotka menis ehkä tohon, mutta huonot nivelet muutenki... Toivon ainakin, ettei ylikuntoa sillä silloin tulis taas taukoa.
Eelis Mikkola

Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1677
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

#7

Viesti Eelo »

kenttiensankari kirjoitti: Olettekos te treenanneet palauttavia treenejä ollenkaan? Lisäksi tietysti ravinnon- ja unentarve lisäntyy aika dramaattisesti kun vähän ahkerammin jumppaa.
Juu ja palauttavia (jos olen ymmärtänyt oikein eli lämpö päälle ja pitkään venyttelyä olen tehnyt palautteluna) ja muutenkin venytellyt melkeen joka päivä. Ravinnosta ja unesta en tiedä. Vois olla paljon ja 9h.
Eelis Mikkola

taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Re: Jaksaminen

#8

Viesti taifuuni »

kollegiassessori kirjoitti: Vähän on ollut ongelmia tuon jaksamisen kanssa. Ennen joulua kävin kolmissa tai neljissäkin judotreeneissä, ja päivisinkin jaksoi olla hereillä. Mutta nyt kun olen vastikään lisännyt puntin takaisin ohjelmistoon, on tarina jo toinen. Maanantaina kävin puntilla ja oli ennätysraskaat judot, joista sitten kärsin seuraavat kaksi päivää. Koulusta ei meinannut tulla mitään kun nuokkui tunneilla. Lisäksi kun en ole jostakin kerinnyt palautumaan, alkavat kyynerpääni kolottaa.

Viime viikolla olin myöskin aika veto pois. Onko tämä siis tottumiskysymys, vai pitäisikö systeemiä vähän muuttaa, ottamalla lajitreenit ja puntin pois samasta päivästä esim? Onko mitään järkeä käydä ma, ke ja pe lajissa ja ti ja to puntilla, vai onko se liian rankkaa? En ole kovikaan kovaa siis ennen treenannut, niinkuin näkyy.

Ongelma on lähinnä se, että nyrkkeilyssä vedetään aina niin kovaa kuin suinkin, ja judossa on ma, ke ja pe lähestulkoon pelkkää matsia. Eli koko ajan pitäisi jaksaa vetää täysillä. Samat paikat joutuvat rasitukseen koko ajan eivät kerkeä palautumaan.

Mikä neuvoksi?
Vähennä treeniä niin paljon että pysyt energisenä, varsinkin voimaharjoittelu väsyttää aika tavalla ja vie energiaa, eikä se kehityskään ole nopeaa kun harjoittelet paljon palautumattomana.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#9

Viesti Elina »

Ongelma on lähinnä se, että nyrkkeilyssä vedetään aina niin kovaa kuin suinkin, ja judossa on ma, ke ja pe lähestulkoon pelkkää matsia. Eli koko ajan pitäisi jaksaa vetää täysillä. Samat paikat joutuvat rasitukseen koko ajan eivät kerkeä palautumaan.

Mikä neuvoksi?
Tuossahan tavallaan jo onkin se vastaus, eli jotain treeniä on pakko höllentää tai sitten luoda viikkojaksotukset.

Puntti kannattaa tietysti miettiä myös tarkkaan. Jos puntti on liian rasittava ja lajiharjoitukset kärsivät siitä, onko siinä punttitreenissä sitten mieltä? Ei voi olla vaikkapa kestävyysurheilija, kamppailulajiurheilija ja bodari samaan aikaan.

Tavoitteet pitäisi kirjata ylös ja muokata harjoitteluohjelma vastaamaan niitä tavoitteita. Harjoitteluohjelman laatimiseen kannattaa pyytää apua vaikka lajivalmentajiltaan. Senkin laatiminen kun riippuu siitä, mitkä ne lajitavoitteesi ovat (ts. haluaako vain harrastaa vai ovatko tavoitteet jossain kisamenestyksessä ja niin edespäin).

Perustreeniinhän riittäisi ihan jo sekin, että laitat tuonne ainakin yhden lepopäivän joukkoon ja pidät huolen siitä, etteivät kaikki harjoitukset ole sikarankkoja.

Eelo:

Sen ylikunnon kyllä tunnistaa, jos kohdalle osuu. Väsymys on aika lailla pohjatonta ja pienikin ponnistus hengästyttää, vaikka kunto on periaatteessa hyvä. Yöllä ei saa unta, vaikka väsyttää, ja hikoiluttaa ihan hirvittävästi. Näläntunne voi myös häiriintyä.

Minulla ei käsittääkseni ole koskaan ollut ylikuntoa, mutta läheltä on useasti liipannut (yleensä tunnistan ylirasituksen siitä, että lihakset tuntuvat hapottavan koko ajan ja rytmihäiriöitä tulee lisääntyvästi iltaa kohden; aamuisin on pökertynyt olo, vaikka olisi nukkunut muka pitkäänkin ja koko ajan on jano, muttei nälkä). Mutta olenkin aika tarkka siitä, että lepopäiviä tulee vähintään yksi viikkoon. Pakotan itseni pitämään sen lepopäivän. Varsinaista viikkojaksotusta ei ole, mutta harjoittelu on sen verran monipuolista, että harjoitusten rasitustaso on aika lailla mukavan vaihteleva. Enkä tee suunnittelemaani harjoitusta, jos keho tuntuu haraavan vastaan, mutta sekin vaatii kyllä vähän semmoista itsensä kuuntelua - nykyään sitä tunnistaa, että väsyttääkö se työpäivä vaan vai pitääkö ottaa rennompi harjoitus, jotta seuraava päivä ei mene pilalle.

Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#10

Viesti kollegiassessori »

Hmm.. tuosta palauttavasta treenistä:

Kelpaisiko aikido palauttavaksi? Ensi perjantaina ensimmäiset treenit sitä sorttia. Judosta ja nyrkkeilystä en siis luovu. Judoon lähinnä haluaisin panostaa, kun se nyt vaan on niin kivaa.

Liha on heikko, näemmä.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18353
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 10 kertaa
Tykätty: 13 kertaa

#11

Viesti Jussi Häkkinen »

kollegiassessori kirjoitti: Hmm.. tuosta palauttavasta treenistä:

Kelpaisiko aikido palauttavaksi? Ensi perjantaina ensimmäiset treenit sitä sorttia. Judosta ja nyrkkeilystä en siis luovu. Judoon lähinnä haluaisin panostaa, kun se nyt vaan on niin kivaa.

Liha on heikko, näemmä.
Lepo olisi ehkä parempi kuin se treenailu.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."

Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#12

Viesti kollegiassessori »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
kollegiassessori kirjoitti:Hmm.. tuosta palauttavasta treenistä:

Kelpaisiko aikido palauttavaksi? Ensi perjantaina ensimmäiset treenit sitä sorttia. Judosta ja nyrkkeilystä en siis luovu. Judoon lähinnä haluaisin panostaa, kun se nyt vaan on niin kivaa.

Liha on heikko, näemmä.
Lepo olisi ehkä parempi kuin se treenailu.
Kun kerrankin yrittää niin kroppa lopettaa toimintansa heti :? . En oikein ymmärrä miten jotkut oikeasti urheilevat sitten edes jaksavat.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 89784
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 64 kertaa
Tykätty: 24 kertaa
Viesti:

#13

Viesti Mika »

kollegiassessori kirjoitti: En oikein ymmärrä miten jotkut oikeasti urheilevat sitten edes jaksavat.
1) He ovat aloittaneet systemaattisen harjoittelun jo lapsena (laji voi toki olla eri).

2) Heidän harjoitussuunnitelmansa on toimivasti laadittu.

Toki vain toinen noista voi olla totta ja keho toimii hyvin, mutta aina parempi jos molemmat ovat. No, ykköseen ei voi vaikuttaa, joten sitten on keskityttävä kakkoseen. Eli se kuntoon. Ja juuri tästä syystä esim. kamppailu-urheilulajit ovat hyviä, siellä valmentajat, ainakin ne parhaimmat, tietävät mitä tekevät. Tietty näitä osaajia on myös perinteisissä lajeissa, mutta koska urheilulajeissa tuota osaamista mitataan kisoilla, jotka ovat koko toiminnan ydin, urheilupuolelta saattaa olla helpompi löytää osaava valmentaja. Tosin sun tapauksessasi ongelman aiheuttaa se, että harrastat kahta lajia, jotka eivät liity toisiinsa eli niiden valmentajat eivät kommunikoi keskenään (ja miksi kommunikoisivatkaan).

Olen silti Taifuunin kanssa samaa mieltä: unohda se puntti ihan suosiolla tässä vaiheessa. Keskity lajeihin ja niiden perusteiden oppimiseen, niin ehdit vielä palautuakin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10891
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

#14

Viesti flammee »

kollegiassessori kirjoitti: Kelpaisiko aikido palauttavaksi?
Riippuu vähän.. Jos perjantaina treenaat judoa ja lisäät siihen aikidon lepäämisen tilalle niin en usko että se varsinaisesti auttaa asiaa. Aikidokin voi olla raskasta. Sullahan on tuossa sellanen setti lajeja että helpompaa olisi treenata näitä osa-alueita yhdistävää lajia. Eli hapkidoa. :D
kollegiassessori kirjoitti: En oikein ymmärrä miten jotkut oikeasti urheilevat sitten edes jaksavat.
Jos yksittäistä valmentajaa, joka valmentaa kaikkea treeniä, ei ole niin sitten tarvitaan erittäin maltillinen kiihdytys. Ensin pitää saada yksi asia sujumaan, ennenkuin ohjelmaan otetaan lisää tavaraa. Mun mielestä sun kannattas "vähän" kauemmin vielä mennä tuolla judo+nyrkkeily-kombolla, ennen kuin laitat siihen lisää tavaraa. Jos nyt vaikka syksyyn asti malttaisit treenata "vain" kahta lajia ja koita näitä kahta treenaamalla kasvattaa treenimääriä, samalla itseään kuunnellen. Sitten kun pystyy vetään urheilijatahdilla eli 7-10 treeniä viikkoon yhtäjaksoisesti pitempään, niin sitten ehkä voi harkita sitä lisälajin ottamista mukaan. Tai siis näin mää tekisin/teen, mulla on tällä hetkellä pieni kiinnostus nyrkkeilyä kohtaan, mutta en mää vielä pysty treenaan Taidoa sillä intensiteetillä kuin haluaisin, joten ei vielä mitään lisälajeja. Eikä siihen nyt riitä rahatkaan. Ja mullahan ei sitten ole mitään pätevyyttä urheiluvalmennuksen suhteen, eli tää on ihan täyttä mutua. :p

Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

#15

Viesti kollegiassessori »

flammee kirjoitti: Sitten kun pystyy vetään urheilijatahdilla eli 7-10 treeniä viikkoon yhtäjaksoisesti pitempään, niin sitten ehkä voi harkita sitä lisälajin ottamista mukaan.
Mikäpäs siinä, jos vain joku suostuu käymään koulut puolestani :)
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa