Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jasse

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 682
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jasse

#556

Viesti Jasse »

Mika kirjoitti: Nopeasti selattuna sanoisin että omasta näkökulmastani tuo lainattu osuus haistattelusta oli se, joka kiinnosti eniten. Olen aina pitänyt Ricksonista, ja tämä vain vahvisti käsitystäni hänestä. Kunnioitan :bow:
Kyllä Ricksonissa vaan on "sitä jotain".. karismaa. Häntähän pidetään suvun taitavimpana kamppailijana jolla luontainen lahja jiu-jitsuun, mutta ennenkaikkea vaikutsuksen tekee Ricksonin asennoituminen elämään, ja itseasiassa se koko olemus. Rorionionin imaga on paljon "bisnesmiesmäisempi" mutta hän on saanut paljon aikaan omalla määrätietoisella puurtamisella. Kukapa tietää mitä bjj ja koko kamppailu skene olisi jos Rorion ei olisi lähtenyt valtaamaan Amerikkaa ja perustanut UFCtä... Mutta imagot on imagoja ja todellisuus on jotain muuta. Itse kuitenkin koen idolit hyödyllisiksi vaikka ne eivät antaisikaan täysin oikeaa kuvaa todellisesta persoonasta.

Kuten varmaan huomasitte niin Ricksonin ruokavalio hieman poikkeaa siitä gracie-dietistä jota esim. Rorion noudattaa.Rickson kertoo syövänsä n. 6 kertaa päivässä Rorion syö n.3 kertaa (hänen mielestään ruokailujen välillä pitää olla vähintään 4,5h väli). Roycen sivuilla neuvotaan ruokailujen väliksi 4h. Rickson kertoo myös nautivansa joitan lisäravinteita ja "sosiaalisesti" alkoholia. Rorionin mielestä näistä tuotteista tulisi päästä eroon. Rickson ei tässä haastattelussa myöskään maininnut mitään ruoka-kombinaatioista jotka ovat "se juttu" gracie-dietissä. Vanhoissa haastatteluissa hän kyllä mainitsee kombinaatiot.

Ikävä kyllä Ricksonin kotisivuja ei enää löydy.... Siellä oli mota hyvää artikkelia ja haastattelua aina 94 vuodeta lähtien. Yhdessä haastiksessa hän kertoi IP-treenistä missä henkilön pitää päästä pois huoneesta monen ahdistajan jahdatessa.

Tässä gracie-dietti Roycen sivuilta:



Ja niille jotka eivät ole vieläkään nähneet Ricsonin "the choke" dokkaria:

[youtube][/youtube]

8.00 leipää+leikettä+banaani
8.30-11.00 koulua. nivelreuma
13.00 sweetsower-kanaa+riisiä

Nyt hieromaan ja sit judoon.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 682
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jasse

#557

Viesti Jasse »

Löysin Renzo Gracien sivuilta todella mienkiintoisen tekstin itsensä edesmenneen Carlos Gracien tuottamana. Käsittelee harmoniaa ja luonnon lakeja sekä pikkaisen mutta tarpeeksi jiujitsua:



Carloshan on kirjoittanut jiujitsu kirjankin joskus 50-luvulla. sen kun saisi käsiinsä...
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 682
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jasse

#558

Viesti Jasse »

17.00 banaani*2 + mandariini
20.00 kanaa+riisiä+leipää
21.30 judo
00.30 banaani*2 + manariini*2 + pähkinöitä

teeneissä oli paikalla minä, Migi ja Rafa, sekä tietysti sensei Antonio. Aluksi taas juostiin ja pyöriteltiin paikkoja tehtiin muutama ukemi ja hypittiin kyykkyhyppyjä. Sitten 50 punnerrusta ja 50*3 vatsoja. Päivän teema oli Nage no kata ja sitä harjoiteltiin viidessä osassa: te-, goshi-,ashi-,maesutemi- ja yokosutemi-wasa. Ensiksi varjona sitten parin kanssa ja lopuksi vielä koko kata läpi.Sitten vielä pikkaisen löysää randoria Migin kanssa jonka "sain" kerran kaadettua jollain outsi-koutsi räpellyksellä.
Treenien lopuksi Antonio sanoi että "Hose (Jasse) on nyt vihreävyö. Kata meni niin hyvin."

Nyt nukkumaan.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Jasse

#559

Viesti Benu »

Onneks olkoon vihreestä :D
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 20209
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Jasse

#560

Viesti JanneM »

Teillä myönnetään vyöt old school tyyliin? Se on hienoo. Oliko corridor? ;)

Mut oikeesti onnea. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 682
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jasse

#561

Viesti Jasse »

Corridor?

Vaikea tehdä judosta tai sen käytännöistä mitään yleistyksiä kun en sitä virallisesti ole treenannut kuin täällä Antonion dojolla, mutta mitä olen Suomen judo-liiton sivja vilkuillut niin täällä dani taitaa tippua huomattavasti helpommin kuin koti Suomessa. Mutta niin taitaa tippua Japanissakin, japanilaisille. En tiedä mitä vyötä sitten tulisi pitää jos Suomessa menen judosalille.. Mutta eipä tuolla niin väliä. Minusta vyöarvot on aina opettajan ja oppilaan henkilökohtaisia juttuja ja olen kuitenkin otettu että Antonio myönsi nyt tämän vihreän.

8.00 leipää+leikettä+banaani+mandariini*2+mehua
9.30-10.45 koulua. osteoporoosi eli luukato

Nyt pitäisi mennä uimaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Jasse

#562

Viesti Mika »

Jasse kirjoitti: Corridor?
Varmaan se kuja, jossa vyön saanutta piestään veljellisesti...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 20209
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Jasse

#563

Viesti JanneM »

Mika kirjoitti:
Jasse kirjoitti: Corridor?
Varmaan se kuja, jossa vyön saanutta piestään veljellisesti...
Juuri se.

Tämähän on siis judosta periytynyt brassijutsuun. Suomessakin on käytetty kujaa aikanaan. Nykyiset vanhat parrat muistavat kujansa nuoruusvuosilta. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Jasse

#564

Viesti TommyV »

Mun aikana ei oo mitään kujaa ollut vaan jokainen paikalla olija heittää tän joka on graduoinut.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 682
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jasse

#565

Viesti Jasse »

JanneM kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Jasse kirjoitti: Corridor?
Varmaan se kuja, jossa vyön saanutta piestään veljellisesti...
Juuri se.

Tämähän on siis judosta periytynyt brassijutsuun. Suomessakin on käytetty kujaa aikanaan. Nykyiset vanhat parrat muistavat kujansa nuoruusvuosilta. :D
Ajattelinkin Corridorin tarkkoittavan tätä kidutuskujaa. Mutta sitä en tiennyt että se on periytynyt judosta! Ja ilmeisesti ihan japanista asti jos se on ollut käytössä sekä Suomessa että Brasiliassa?
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Jasse

#566

Viesti Benu »

Vyöarvosita puheenollen, niin suomessahan tunnetusti on aika monessa lajissa tosi vaikea saada vyöarvoja. Japanissahan voi osallistua vuoden black belt kurssille judossa, ja sitten treenaat aktiivisesti vuoden ja sua lätkästään mustalla vyöllä. Kodokanin kotisivuilta lainattu:

"For those who want to master Judo, the Kodokan offers classes. The program is authorized as a non regular school by the Tokyo Metropolitan Government. The courses include the theories and practice of Judo, and matters of general education.

The course is divided into two classes; Futsu-ka (Beginners Class 1 for 3 months) for novices, and Tokushu-ka (Beginners Class 2 for 9 months) for those who have completed the Futsu-ka. In Adult Division, it is planned so as to make one attain the First Dan after finishing the both two classes. "
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 682
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jasse

#567

Viesti Jasse »

Juu, Suomessa tuo danin saaminen on monessa lajissa kylläm kiven alla. Ja niin pitääkin olla jos musta vyö meinaa niin kuin tyylin "päästötodistusta". Jota se mielestäni esim BJJssä merkitsee. Mitä mieltä?

12.40-13.40 uinti: 1000m vaparia, 200m rintaa, 200m selkää, apnoe 2min, 2*noin 30m sukellusta.
14.00 patonkia+leikettä+2banaania+2mandariinia+hasselpähkinöitä
16.00-19.00 hierontaa
17.00 banaani+2mandariinia+pähkinöitä
20.15 spagettibolo+leipää
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Jasse

#568

Viesti Benu »

En ole ihan varma jos ymmärsin oikein mitä tarkotit tuon päästötodistuksen suhteen. Noista vyöjutuista olen oikeestaan kahta mieltä... Mustalta se kisaura vasta oikeestaan alkaa mun silmissä. Mutta esim suomessa tuo käytäntö ei ainakaan vielä toimi kun laji on niin nuori ja ottelijoita niukasti. Toki sitä maailmalle sitten pääsee ottelemaan myös jos on rahaa.

Mutta vyöpolitiikasta... Olen itse sitä mieltä että mielummin ansaittu vyö kun armovyö. Eli kannatan kovaa linjaa, mutta ei mitää yliampumista. Esim. suomessa on monta sälliä jotka on voittanut vaikka mitkä kisat, jopa maailmalla, mutta he eivät saa uutta vyötä sitten millään. Syytä tähän en tiedä, mutta musta se on sääli jo itse ottelijoiden kehityksen kannalta mutta myös samassa sarjassa ottelevien kokemattomimpien kannalta (tasovaatimus vääristyy). Itse en näe siinä mitää kunniaa voittaa samaa vyösarjaa vuodesta vuoteen, pikemminkin se jarruttaa sitä yksilön kehityskäyrää jos hänelle ei tarjoa uusia haasteita kun vanhat haasteet ovat jo "mestaroitu". Olen lukenut monelta foorumilta kuinka jotkut senseit ei myönnä vöitä ennen kun ovat varmoja että omat jätkät voittavat otteluit seuraavassa vyösarjassa. Musta se on naurettavaa. Toki heidän on pystyttävä haastamaan kokeneempia ottelijoita, jopa voittamaan heitä tietyissä tapauksissa. Mutta se että häviää otteluita pitää nöyränä ja opettaa paljon enemmän kun turnauksien voittaminen samassa vanhassa jo tutuksi muodustuneessa vyösarjassa vuosi vuoden jälkeen.

Näin omasta kokemuksesta voin kertoa että pidin half-guardiani vahvana kun ottelin sinisellä vyöllä, luotin siihen todella paljon. Korpelaista vastaan SM-kisoissa tajusin ettei se nyt todellakaan ole niin vaikeasti ohitettavissa mitä luulin. Ensimmäinen reaktio oli lannistuminen, rupean hiomaan täyttä guardia (ei sillä että se oli pahitteeksi harjoitella sitäkin) asenteella treenailin jonkun aikaa... Mutta muutaman viikon kuluttua palasin takaisin sorvin ääreen. En tiedä ymmärsitkö pointtini tuossa, mutta uskon että se tekee vain hyvää että joku palauttaa maanpinnalle välillä, sitä rupeaa katselemaan omaa peliään paljon kriittisemmin ja toivon mukaan oivaltaa niitä asioita missä on vielä selvästi parantamisen varaa.

Mutta joo... meni vähän ohi aiheen. Olen siis ehdottomasti sillä kannalla että vyöt pitää ansaita kovalla työllä. Meidän salilla nopein sininen on saavutettu 1,5 vuodessa. Tosin kyseessä on harvinaisen lahjakas nuori kaveri. Muuta jätkät ovat sen sitten treenailleet vajaasta kahdesta vuodesta kolmeen vuoteen, riippuen aktiivisuudesta ja kisamenestyksestä. Ei sen vyön pidä olla täysin ulottumattomissa, vaan täysin tavoitettavissa kovalla treenillä. Vaikka en itse välitä niin paljoa vyöarvoista (onhan se aina hieno hetki kun saa tunnustusta kovasta työstä) niin moni jotka eivät kisaa, se motivoi heitä harjottelemaan kovempaa.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Jasse

#569

Viesti Riku Ähvä »

Onnea vihreästä! Ja tuossa vyöpolitiikassa olen Benun kanssa täysin samoilla linjoilla! Jos nyt BJJ:tä pitää esimerkkilajina, niin mun mielestä äijä pitäisi aina melkein graduoida kun voittaa oman sarjansa SM-kisoissa taikka Finnish Openeissa. Tai no valkoisella ja sinisellä ainakin. Suomessa on myös lajeja, joissa taas vyön voi saada melkein puolet lyhyemmällä treenimäärällä. Esim. Itselläni vihreä vyö karatessa ja samassa ajassa olisin melkein voinut suorittaa ruskean, kunhan olisin käynyt aktiivisemmin leireillä ja opetellut katat. Tämä nyt oli ehkä vähän kärjistetty esimerkki.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 682
Viestit: 3420
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Jasse

#570

Viesti Jasse »

Niinkin hyvää keskustelua että kannattaa siirtää omaan ketsuun.

Eilen vähän lipsahta joten tänään heräsin 18.00
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 76 kurkkijaa