Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Bloodycut

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#16

Viesti fatman »

bloodycut kirjoitti:
JanneM kirjoitti:Teknisiä neuvoja ei voi antaa netissä. Ne menevät poikkeuksetta harakoille, kun kirjoittaja ei usein osaa selventää trpeeksi hyvin eikä lukija osaa ymmärtää tarpeeksi hyvin.
Tarkennatko mitä oikein tarkotat, tarkottaako tämä että lukija on idiootti, joka ei ymmärrä?
Janne varmaan itsekin tulee tarkentamaan, mutta annan esimerkin.

Jos joksanen alkaisi selittämään minulle täällä potkussa jotain wingin tekniikkaa tai liikesarjaa, en luultavasti tajuaisi siitä mitään tai tajuaisin sen väärin, koska minulla ei ole minkäänlaista kokemusta minkäänlaisesta kungfusta saatika Wing Tsunista. Näin siitä huolimatta että olen lyämäpotkintapainimista eri nimikkeillä tuhertanut jo reilut kymmenen vuotta useimmiten ohjatuissa harjoituksissa. Eli se tarttumapinta, ottimet, prosessori, joka osaisi jäsennellä, käsitellä ja tulkita kirjallisesti esitetyn fyysisen toiminnon puuttuu, jolloin tulkintani olisi enemmän tai vähemmän vajaa, eikä se tuottaisi toivottua tulosta.


Ihan ilman sarvia tai hampaita - kamppailulajeja ei opi kirjoista, kuvista tai netissä neuvomalla. Jotain voi oppia, muttei välttämättä mitään oikeaa ja toimivaa.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#17

Viesti JanneM »

Mika Ollih ja fatman oli käryllä.

Netissä kun joku alkaa kertomaan, että siinä pitäisi tehdä näin ja näin, niin suurimmalta osalta jopa lajia oikeesti harjoittelevalta menee vellit sekaisin eikä ymmärrä mitätoinen tarkoittaa. Saatika jos vastaanottajalla ei ole mitään todellista kosketusta kyseessä olevaan lajiin...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#18

Viesti flammee »

Toisaalta jotkut ovat rekonstruktoineet lajeja jostain manuaaleista, kokemuspohjalla toki... Videoilta, kirjoista, netistä voi opetella jotain. Vähän ankeata hommaa se mun mielestä on verrattuna siihen että jossain seurassa treenaisi ja suurella todennäköisyydellä suorituksiin jää paljon virheitä. Mutta jos sietää sen niin siitä vaan. Silloin treenatessani wingiä, sen vähän aikaa, opettelin SNT:n videolta, mutta vain sille tasolle että pystyin sen läpikäveleen, ideana se että tarkemmat opit saa sitten opettajalta ja niihin pystyy paremmin keskittymään kun ei tarvi keskittyä muistelemaan että missä järjestyksessä liikkeet tulevat. Mutta eipä niillä liikesarjoilla ihmeempää tee jossei niille ole jotain käyttöä, sovelluksina tai opeta kehonkäyttöä.. Dokumenteissa harvemmin on kovin perusteellisesti selitetty noiden tarkoituksia, niin saattaapi jäädä irralliseksi harjoitteluksi. Mutta jos tosiaan hyväksyy sen että treeni ei ole kauhean optimaalista niin siitä vaan.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#19

Viesti joksanen »

bloodycut kirjoitti: Yllätyin kyl ku katoin miten yksityiskohtasesti esim. Siu Leem Tau on kuvattu kuva kuvalta miten edetään.
On hyvin tyypillinen tapa tehdä liikesarjasta kuvasarja. Multa löytyy kirjahyllystä parikin kirjaa jossa ko formi on esitetty. Toisessa on reilusti yli 200 kuvaa (osa liikkeistä sekä edestä että sivulta). Silti ainoa mitä noista sarjoista (ja klipeistä) voi oppia, on liikkeiden järjestys ja nimet. Itsekin olen hyödyntänyt moisia, jotta olen opettajan kanssa voinut sitten keskittyä itse liikkeiden - ja erityisesti tarkoitusten ja ideoiden opetteluun.

En tosin ko formin osalta, koska silloin mä en vielä osannut niitä liikkeitä edes läpikävelläkseni (tai no, en koskaan muistanut missä järjestyksessä neljännen setin käsiliikkeitä veivataan, siihen kuvasarja oli ihan hyvä). Cham-kiusta puhumattakaan kun siinä kävellään eestaas ja molemmat kädet tekee epäsynkronisia asioita. Mutta esim dummyformin opiskelu on tällä tavalla ollut mukavaa, koska siinä ei tule varsinaisesti uusia liikkeitä. Vain harjoitteluympäristö on muuttunut.

Mä voin koittaa vastata teknisiin kysymyksiin sen osalta, miten ne wingissä ilmenee.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#20

Viesti J. Suojanen »

Mitä tekee liikesarjalla läpikävelemällä muotoa mikäli ei tiedä miksi mitäkin tehdään?
Onnea valitsemallasi tiellä, mutta saanko kysyä sinulta, että:
Mitä haluat tältä lajilta
ja
mitä varten harjoittelet sitä?
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#21

Viesti bloodycut »

Laulu keväälle kirjoitti: Mitä tekee liikesarjalla läpikävelemällä muotoa mikäli ei tiedä miksi mitäkin tehdään?
Onnea valitsemallasi tiellä, mutta saanko kysyä sinulta, että:
Mitä haluat tältä lajilta
ja
mitä varten harjoittelet sitä?
Mä haluan tältä metodilta paljon mm. fyysistä kuntoo ja psyykkistä hyvinvointia.

Mä harjottelen tätä sen takia että voittaisin itseni ja löytäsin itestäni uusia ulottuvaisuuksia.

Lisäks tohon liikkeiden selittelyihin; ainahan voi kuvata itteensä videokameralla tms. ja kattoo miten sen ite tekee. Kuva ei valehtele vaa kertoo totuuden vai puhunko mää iha puuta heinää? Jos toi mun webkamera riittää kuvan laatuun nii määhä voisin joskus vaikka kuvata itteni tekemässä Siu Leem Tauta nii te voisitte antaa palautetta (ei ny iha heti mut joskus)?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#22

Viesti JanneM »

Video valehtelee todella paljon jos ei tiedä mitä katsoa...

Miksi et harrasta vaikka lenkkeilyä jos haluat kohottaa fyysistä kuntoa ja psyykkistä hyvinvointia?

Jos haluaa oppia kamppailemaan suosittelen kamppailulajeja ja hyvää opettajaa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#23

Viesti Verr »

Ite koitin tätä joskus. Opettelin surullisenkuuluisaa kiertopotkuani videoista ja kirjotuksista. Olisin saanut saman ymmärryksen tason käymällä muutamissa treeneissä, mutta päätin sitten kaivaa tieni läpi harmaan kiven. Todellisuudessa kengin säkkiä koko kesän, ja opin käyttämään kehoani takajalan kiertopotkussa voimantuottoon. Lopputulos oli se että kesän lopussa osasin kyllä potkia jo kovempaa kuin alussa, mutta sparrissa en osannut potkia senkään vertaa. Sähkötys oli hirveää ja suojausta ei ollut. Etujalan potkua en osannut, tietenkään.

Meikäläinen on kuitenkin aika lahjakas oppimaan ja liikunnalliset jutut on mulle aina olleet aika helppoja. Tuhrasin koko kesän takajalan kiertopotkun opetteluun, ja sen jälkeen on ollut vähän vaikeaa opetella esim. olemaan sähköttämättä ja suojaamaan nuppia. Jos olisin harjoitellut potkimista nykyisen opettajani alaisuudessa, ei näitä virheitä olisi päästetty syntymään.

Nykyään olen jättänyt itseopiskelun ja tahkoan niitä juttuja, mitä opettani minua ohjeistaa opettelemaan.

Lisäksi nolasin itseni vielä julkisesti potkussa ja kuittailua saa kuulla harva se päivä. ;)
Harva minua kestää ja minä harvaa.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#24

Viesti jussip »

bloodycut kirjoitti:
JanneM kirjoitti:Teknisiä neuvoja ei voi antaa netissä. Ne menevät poikkeuksetta harakoille, kun kirjoittaja ei usein osaa selventää trpeeksi hyvin eikä lukija osaa ymmärtää tarpeeksi hyvin.
Tarkennatko mitä oikein tarkotat, tarkottaako tämä että lukija on idiootti, joka ei ymmärrä?
JanneM taisi tarkoittaa juuri sitä mitä keskustelussanne tapahtui. Hän itse ei osannut selventää tarpeeksi hyvin asiaa niin että olisit ymmärtänyt tarpeeksi hyvin, joten jouduit esittämään "Tarkennatko mitä oikein tarkotat" jatkotiedustelun. Ja huomaa, kyseessä oli kahden virkkeen aika yksinkertainen toteamus. Tilanne menee paljon monimutkaisemmaksi jos yritetään selittää jotain liikesarjoja ja kokonaisuuksia sanallisesti.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#25

Viesti Streetwise »

Lukeeko siellä sun JKD opuksessa, että tee liikesarjoja. Jos lukee, niin polta ne roviolla. Brucen mielestä liikesarjat on ajanhukkaa. Pistarit, potkutyynyt, säkki, sparri... jne, siinä metodeja mitä Bruce pystykamppailun puolella arvosti.

Siinä taas ohjenuora illanratoksi.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

#26

Viesti joksanen »

STR kirjoitti: Lukeeko siellä sun JKD opuksessa, että tee liikesarjoja. Jos lukee, niin polta ne roviolla. Brucen mielestä liikesarjat on ajanhukkaa.
Tätä mäkin olen vähän ihmetellyt. Ja siksi pidän Hajsnaria hyvin pitkälti wingimiehenä. Ja ymmärsin sen opettavan dummyformiakin ja myöntävän erilaisia asteita.

Ei ole kyllä ainoa JKD-tyyppi joka noin tekee. Tuntuu jakavan mielipiteitä tämä tapa.
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#27

Viesti bloodycut »

nonii tällanen treeni takana tänään 24.7.

Aluks lämmittelyä haaraperushypyillä ja sitte kevyet venyttelyt

Siu Leem Tauta nii pitkälle ku muistin ulkoo ja sitte katoin kirjasta, kerran sain menemään jo ilman ohjeita :D

Lead puncheja oikeelta ja vasemmalta
Hookkeja samoin
Uppercutteja
Lead Punch ja Cross varioiden Lead punch, Left lead punch cross, right uppercut ja sama toiselta puolelta

Front kick oikeelta ja vasemmalta
Sidekick samoin
Sidekick, liuku, sidekick ja sitte sidekick combo
Front high kick molemmille puolille

Että sellasta tänään...sitte venyttelyt suihkun jälkeen
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#28

Viesti bloodycut »

25.7 aamulenkki ja venyttely hieman mielikuvaharjottelua lyönneistä ja potkuista
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#29

Viesti bloodycut »

Nyt on hetki taukoa treenaamisesta ku on Vauhtiajot
bloodycut
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 196
Lauteille: Heinäkuu 2008

#30

Viesti bloodycut »

30.7. sauvakävelylenkki

Vatsarutistus max (40)
Punnerrus max (14)
Selkälihasliike max (40)
Kyykky max (40)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 44 kurkkijaa