Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Totte

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Totte

#1

Viesti Totte »

Terve kaikille!

Nyt kun syksy on aluillaan ja minulle aukeaa mahdollisuus vähän aktiivisempaan treenaamiseen niin ajattelin perustaa päiväkirjan. Tämä tulee todennäköisesti palvelemaan eniten minua, mutta jos joku muu saa höpinöistäni jotain irti niin mikäs sen parempaa. Kommentit ovat tietenkin aina tervetulleita.

Vähän taustaa. Olen siis 24v opiskelija ja nuorempana olen harrastanut Hokutoryua noin kaksi vuotta, sekä potkunyrkkeilyä sivulajina. Sitten tuli monen (13?) vuoden paussi jonka jälkeen kipinä taas syttyi. Huhtikuussa menin HJJ:n peruskurssille. Olisin todennäköisesti saanut mennä heti oranssien kanssa treenaamaan, mutta jo kunnon puolesta valitsemani tie oli mielestäni parempi ratkaisu. En ainakaan ole rikkonut itseni kovin pahasti.

Samalla lähdin vähän vahtimaan syömistä ja juomista, koska ylipainoa oli kaljan, huonon ruokavalion ja liikkumattomuuden myötä kertynyt aika paljonkin. Vielä ei olla BMI:n mukaan ihan normaalipainoisten luokassa, mutta reilusti on massaa lähtenyt. Mitään dieettiä en kuitenkaan seuraa, eli en ainakaan tällä hetkellä lähde listaamaan syömisiäni tänne.

Nykyinen lajitilanne on siis se että treenaan Hokutoryua ja olen satunnaisesti käynyt potkunyrkkeilemässä. Tänään oli BJJ alkeiskurssin ensimmäiset treenit, eli sekin tulee nyt mukaan lajivalikoimaan uutena lajina. Vähän tosin ollaan kavereidan kanssa lukkopainittu, mutta ei mitään systemaattista.

Harjoitusohjelma olisi siis alustavasti seuraava:

Maanantai: Pesäpallo / Potkunyrkkeily / Lepo
Tiistai: HJJ
Keskiviikko: BJJ / HJJ(aamulla)
Torstai: HJJ
Perjaintai: BJJ / HJJ(aamulla)
Lauantai: Lepo / HJJ vapaatreenit
Sunnuntai: BJJ

En siis ajatellut treenata seitsemän päivää viikossa, mutta tuossa on ne vaihtoehdot mitä minulla on, mistä sitten voin poimia sopivasti aina hyvän viikko-ohjelman. Tavoitteena kuitenkin käydä BJJ:n peruskurssi ke, pe & su sekä normaalit HJJ:t ti & to. Jos ne jää pois niin voi korvata muilla. Katsotaan miten miehen käy.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#2

Viesti Totte »

Keskiviikko 27.8.2008 - BJJ

Kuten avausviestissäni sanoin niin peruskurssi alkoi tänään kaapelitehtaalla. Porukkaa oli todella paljon! Vain puolet salista oli käytössä ja meitä oli arvioni mukaan 40-50 osaanottajaa. Vetäjiä oli vain yksi, joten hirveästi henkilökohtaista palautetta oli turha odottaa. Suurin ongelma oli kuitenkin se että ei oikeastaan mahtunut kunnolla tekemään tekniikkaa, koska piti koko ajan varoa että potkaisee vierustoveria päähän. Fyysisesti treenit olivat todella helpot, eikä ollenkaan tarvitse miettiä kestääkö kunto 3xBJJ ja 2xHJJ viikossa.

Ensiksi oli lyhyt alkulämmittely jonka jälkeen lähdettiin heti lonkkaheitosta liikkeelle, mikä oli mielestäni vähän yllättävää. Tekniikka erosi sisäänmenoltaan minulle tutusta lonkkaheitosta sillä tavalla, että mennään ensiksi toisen sivulle, siten että pää on kiinni rinnassa ja toinen jalka menee vastustajan rintamalinjan taakse. Tämän jälkeen jalka takaisin vastustajan eteen ja normaali lonkkaheitto.

Toinen tekniikka oli pako mountista. Vastustaja lyö jolloin hänet heitetään eteenpäin. Sen jälkeen vangitaan normaalisti käsi sekä jalka ja työnnetään lonkkaluusta samalla kun tehdään silta.

Sitten tuli guardin ohitus missä jalat avataan nousemalla ylös ja työntämällä toinen jalka auki. Sen jälkeen taas alas ja toinen käsi jalan alta (underhook?) ja paino vastustajan päälle ja ohi.

Sitten jatkettiin vielä mounttiin siten että luovutaan pääkontrollista ja käännetään selkä vastustajaan. Vapaalla kädellä joko painetaan vastustajan jalka pois tieltä tai autetaan oma jalka yli. Lopuksi harjoiteltiin vielä mountista americanaa.

Ideana oli luultavasti kaikkien tekniikoiden yhdistäminen siten että toinen lähtee mountista josta se käännetään, tullaan ohi ja lukotetaan. Tähän ei kuitenkaan jäänyt aikaa.

Treenien jälkeen jäi kyllä tekemisen halu ja virtaa oli vaikka kuinka. Tekniikat oli ihan hauskoja tehdä jos olisi saanut keskittyä niihin eikä vapaan mattotilan tarkkailuun. Fyysisesti treenit meni lämmittelynä, joten energiaa oli tosiaan todella paljon. Tämmöisissä tilanteessa ainakin minä tulen huonotuuliseksi ja levottomaksi. Olisin halunnut päästä vetämään itsensä puhki. Mielentilaa ei parantanut se että tätä kurssia on odoteltu keväästä asti ja nyt ei sitten mahtunut kunnolla edes harjoittelemaan.

Ainoa positiivinen asia taitaa olla se että todennäköisesti ihmiset tulevat tippumaan aika hyvää vahtia pois. Tämän viikon voi vielä treenata ilman maksua, joten ehkä ensi keskiviikkona on parempi tilanne. Itse ainakin miettisin kaksi kertaa haluaisinko maksaa peruskurssimaksun kun puitteet ovat tällaiset. Sunnuntaina tosin olisi koko sali käytössä mutta silloin en pääse osallistumaan. Ehkä perjantaina on vähemmän porukkaa jos ne on vaikka viihteellä tai jotain. Toivo elää.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: Totte

#3

Viesti Benu »

Tervetuloa päiväkirjailemaan! Varmasti puolet tippuu pois, tai ainakin lähelle. Näin ainakin meillä on ollut tapana käydä. 2/3 käy kurssin loppuun, mutta vaan puolet alkup. määrästä käy treeneissä samaan aikaan.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#4

Viesti Totte »

Torstai 28.8.2008 - HJJ

Tänään siis ihan normaalit HJJ-treenit joita todella odotin eillisten löysien harjoitusten jälkeen. Lämmittelynä vähän jumppaa, liikkumista ja pari tekniikkaa jotka olivat enemmänkin kehonhallintaharjoituksia.

Ensimmäinen oli se että ollaan polvillaan judo-otteessa ja vedetään vastustaja butterfly guardiin. Tämän jälkeen kaveri nostetaan ilmaan ja viedään vasen jalka kaverin jalan ulkopuolelle ja käännetään niin että tullaan mounttiin.

Toisessa aloitus on sama, mutta jalat ovat kaverin lonkkaluuta vastaan. Sen jälkeen hänet kipataan etuviistoon niin että ukemi on mahdollinen (eli sitä kuuluisaa kontrollia peliin) ja pyörrähdetään itse mounttiin. Sitten treenattiin vielä mountista vähän jujia, joka meni multa jotenkin päin hanuria.

Koska lämmittelyt olivat vähän tekniikkapainotteisempia niin ne veivät kauan. Sitten lähdettiin vetämään ihan peruslyöntejä ja potkuja. Potkutkin menivät multa vähän miten sattuu. Sen jälkeen ei enää keretty kun loppujäähdyttelyä ja se oli sit siinä.

Jotenkin se tieto että harjoituksissa voi tulla vastaan vaikka mitä, kuten vaikkapa näitä kehonhallintajuttuja, antaa Hokuton harjoituksille sen tietyn tunnelman josta ainakin minä nautin todella paljon. En nyt väitä että tämä olisi HJJ:lle jotenkin ainutlaatuinen juttu, mutta nämä ovat omat kokemukset kun vertaan potkunyrkkeilyyn.

Huomenna toiset BJJ-treenit ja toivotaan että väkeä olisi noin 30% vähemmän. Eli kaikki jotka lukevat tätä päiväkirjaa ja meinaavat tulla kaapelitehtaalle vääntämään huomenna niin menkää sen sijaan kaljalle. Kiitos.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#5

Viesti Totte »

Perjantai 29.8.2008 - BJJ

Eilen oli toiset brassitreenit. Kuten odotin ja toivoin niin porukkaa oli vähän vähemmän, mutta kuitenkin paljon. Lähdettiin ekaks vähän lämmittelynomaisesti hakemaan painiotteita jonka jälkeen oli ensimmäinen IP-tekniikka. Eli oikea koukku johon torjunta ja iholle. Tämän jälkeen se lonkkaheitto mikä käytiin keskiviikkonakin läpi. Enemmän tuo meni kyllä lonkkaheiton harjoitteluksi. Onneksi oli parina jätkä joka oli joskus ennenkin heittänyt, joten hän keksi jossain vaiheessa että vedetään myös vasemman lonkan yli. Hyvää harjoitusta, paitsi että sain vedettyä käsivarren ruvelle hikistä T-paitaa vastaan kun ehkä kannattelin liikaa lopussa. Toistoja tuli kuitenkin sen verran monta että ei viitsinyt joka kerta ihan pudottaa vapaasti kun ei tiedä millä tasolla kaverin ukemi on.

Tämän jälkeen jatkettiin tavallaan vähän "IP-teemaa". Ollan mountissa ja vastassa on kokematon kaveri. Vetäjä keksi kertoa että toinen juttu mikä kokematon kaveri aina tekee on se että painaa sua poispäin, eli kädet suoriksi. Tästä sitten laitettiin molemmat kädet rintalastalle ja pyörähdettiin jujiin. Tällä tavalla en ole ennen tehnyt ja se ei kyllä kovin hyvin mulla mennyt. Sitten tultiin siihen toiseen taviksen reaktioon eli selän kääntämiseen. Hookit sisään, käsistä kiinni ja painetaan vastustava mahalleen. Tästä sitten RNC. Minusta on aina tuntunut hankalata tehdä RNC kun vastustaja on mahallaan maassa koska on niin vähän liikkumatilaa, mutta ihan hyvin se kyllä meni.

Muistaakseni sitten oli vuorossa positiosparria. Toinen on mountissa ja toinen yrittää pakoon. Päällä oleva saa lukottaa jujilla tai americanalla. Alla olevalle riittää myöskin half-guariin veto, jota käyin aika ahkeraista kun vastustaja keskittyi siihen että ei joudu vyörytetyksi. Huomasin miten hankalaa mountin pitäminen on vahvaa vastustaa vastaan.

Lopuksi kauhea kuntojumppa ja tietenkin oli palautusjuoma kotona. Noh, ei voi mitään. Harmittaa että ei pääse sunnuntaina käymään kun olisi koko sali käytössä. Tänään muuttohommia ja kaljaa!
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Nico Koskeva
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1439
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#6

Viesti Nico Koskeva »

Aika kova aikataulu, toivottavasti hommat menee kuitenkin suunnitelmien mukaan :p
Tervetuloa päiväkirjailemaan ;)
Kwan Nyom Hapkido, 7. Kup
Treenipäiväkirja
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Re: Totte

#7

Viesti kollegiassessori »

Kuinkas paljon tuolla Bjj:ssä tätä ip-meininkiä harrastetaan? Taitaa olla aika seurakohtaista?

Esimerkiksi täällä Porissa on ihan puhdasta urheilujutsua.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#8

Viesti Totte »

kollegiassessori kirjoitti: Kuinkas paljon tuolla Bjj:ssä tätä ip-meininkiä harrastetaan? Taitaa olla aika seurakohtaista?

Esimerkiksi täällä Porissa on ihan puhdasta urheilujutsua.
Hyvin vähän on IP:tä. En tiiä haluaako ne sitten peruskurssiin jotain mukaan. Kyllä sanottu monta kertaa että jos haluaa itsepuolustusta harjoitella niin Hokuton puolelle vaan.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#9

Viesti Totte »

Tiistai 2.9.2008 - HJJ

Tänään vierähti siis suunniteltu kuuden päivän treeniputki käyntiin kolmen lepopäivän jälkeen. Syksyn myötä ollaan nähtävästi lähdetty katsomaan enemmän vyötekniikkaa mikä sopii minulle ihan hyvin. Haluaisin kyllä päästä suorittamaan sen oranssin heti kun on mahdollisuus ja tekniikat on hallussa.

Ensimmäisenä tekniikkana oli minulle kokonaan uusi heitto (noh, "heitto"). Vastustaja hyökkää pampulla ja kävellään sisään. Tavallaan tehdään keltaisen vyön tekniikkaa, mutta torjunnan sijaan otetaan kädestä kiinni ja viedään alas. Nimeltä kai hiki-otoshi. Se ei varmaan näytä kovin vakuuttavalta, mutta kun koitin itse lyödä kunnolla läpi niin kyllä sitä maahan joutuu väkisin. Siihen sitte lukko 1 (?) jossa sain pienen oivalluksen. Kun lähtee vääntämään kyynärniveltä yli niin vastustajan olkapää työntyy eteen. Jos vasen polvi on niskan päällä pienessä kulmassa niin voit lähteä työntämään sitä olkapäätä polvella taakse jolloin lukko tehostuu ja nopeutuu.

Sitten käsiote edestä johon tektiin ikkyu. Tätä tekniikkaa mulla on vaikea saada kunnolla toimimaan. Se lukko ja vastustajan kontrolli on mielestäni paljon parempi jos sen kädet on a) korkeammaalla ja b) kiinni mun omassa vartalossa. Pakko kai tuo on opetella. Sitten käytiin myös vanhempi tekniikka tuohon läpi jossa sukelletaan kädel alta ja se toimii mielestäni paremmin. Paras tuohon on kuitenkin mielestäni rannakaato jos niveliä haluaa lähteä vääntämään.

Sitten oikean käden lyöntiin blokki + takasuora + alapotku sekä samaan hyökkäykseen blokki + kämmenlyönti leukaan + o soto-otoshi. Yhtä asiaa mitä todellakin treenataan on se toimiminen oikean käden koukkua (tai suoraa) vastaan. Luulisin että se on yksi tavallisimmista hyökkäyksistä, joten tuntuu hyvältä että sitä ainakin hinkataan.

Ihan mukavat perustreenit. Kuten ehkä aikaisemmin mainitsin (en jaksa tarkistaa), niin tykkään tehdä perustekniikkaa. Joskus kun tuntuu että tehdään mitä kummallisimpia juttuja, mutta ei hinkata niitä perusteita.

Treenien jälkeen kiireellä katsomaan uusinta Batmania. Todella hyvä, kannattaa katsoa. Huomenna sitten eka koulupäivä ja BJJ. Sain kokeilla yhtä A2 pukua ja tulin nopeasti siihen tulokseen että pakko hankkia se A3. Laitetaan siis huomenna tilaukseen. Nyt nukkumaan!
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#10

Viesti Totte »

Keskiviikko 3.9.2008 - BJJ

Tuli vähän kiire ja muistin sit metrossa että olin unohtanut pyyhkeen kotiin. Ei muuta kuin kampissa ulos ja anttilaan ostamaan uus. Onneks olin sen verran ajoissa että en myöhästynyt. Mitään lokeroa en tosin saanut joten piti taas raahata niitä kaikkia vaatteita mukaan saliin. Noh, onneksi on iso laukku.

Toivonahan oli että väki olisi vähentynyt, mutta siellä oli näköjään jopa tullut pari lisää. Sali siis taas ihan täynnä. Vetäjänä tällä kertaa seuran ainoa ruskea vyö, eli Juha Järvinen. Lämmittelyksi ukemeita. Rullaava kova eteenpäin ja sitten kova taaksepäin. Näitä vedettiin pari kierrosta, mihin upposi paljon aikaa koska meitä oli niin helkutin paljon että jonottaa sai.

Tämän jälkeen otettiin taas yksi ip-tekniikka. Syleilyote edestä käsien päältä. Ideana on reakoida heti ja saada kädet suoraksi kaverin lonkkaluuta vastaan. Siitä polvipotku. Jalka palautetaan vastustajan eteen jä käännytään siihen tuttuun lonkkaheittoon.

Sitten lähdettiin muistaakseni tekemään ihan normaali kahden jalan alasvientiä. Tätä varten oli hyvä että sitä ukemia taaksepäin treenattiin. Lähdettiin ihan siitä että vastustaja on neutraaliasennossa (jalat vierekkäin). Sitten vaan sisään ja jaloista kiinni. Työnnetään vaststaja taakse samalla kuin pidetään niistä jaloista kiinni. Tässä ei siis ollu mitään nostoa. Vetäjä painotti sitä että ei mennä perässä sinne suljettuun guardiin vaan saadaan oma polvi varmistamaan sinne vastustajan jalkojen väliin.

Sitten yksi avoimen guardin ohitus. Housuista kiinni ja jalat mattoon. Lähdetään kiertämään päkiöillä ja laitetaan vastustajanpuoleinen olkapää rintakehälle. Sitten vaihetaan otteita niin että toisesta jalasta pidetään koko ajan kiinni samalla kuin vaihdetaan toinen käsi niskan taakse. Lopuksi siis siirrytään ihan normaaliin sivusidontaan. Tämä meni mulla jotenkin huonosti.

Sitten otettiin yksi uusi positio, eli knee-on-belly (kirjotetaanko noin?). Sivusidonnasta työnnetään niskan takana oleva käsi suoraks niin että kaveri kääntyy vähän "kyljelleen". Toinen käsi menee lonkan eteen että vastustaja ei pääse lantiolla pakoon ja saamaan jalkaa väliin. Sitten vaan ponnistetaan se polvi sinne mahan päälle ja työnnetään toinen jalka suoraksi. Tuntuu että tämä positio olisi paljon helpompi säilyttää jos toisella on puku. Nyt en vielä saanut yrittää koska toinen ei yrittänyt karata, mutta kohta sen kai näkee. En tosin osaa vielä tästä yhtään lopetusta :D

Sitten kotiin ja takaisin kaupungille tapaamaan kavereita. Se viimeinen olut olisi ehkä saanut jäädä juomatta kun tänäänkin on treenit, mutta sain nukkua kunnolla niin eiköhän tämä tästä. Kohta syömään kaverin kanssa joka varmaan jatkuu kävelylenkillä ja kahvilla. Siitä sitten Hokuton treeneihin.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#11

Viesti Totte »

Tiistai 4.9.2008 - HJJ

Olin vähän huolissani jaksamisesta, mutta kun sain nukkua, syödä ja pääsin vähän kävelemään ennen treenejä niin hyvin jaksoin.

Koitetaan muistaa mitä käytiin läpi. Ensiksi normaalit alkulämmöt. Vähän juoksemista ja jotain lihasliikkeitä kaverin kanssa. Sitten normaaliin tapaan oranssit ja keltaiset erikseen ja lähdimme tekemään perustekniikkaa. Aluksi ihan normaali torjunta molemmilta puolilta. Sen jälkeen torjuna ja lyönti molemmilta puolilta. Sitten samaa parin kanssa. Tekniikaan lisättiin jossain vaiheessa vielä polvipotku lopetukseksi.

Tämän jälkeen sama hyökkäys (oikea koukku tai suora) johon torjunta ja lyönti. Atemin jälkeen lähdetään viemään kaveria mattoon etummaisesta jalasta. Sitten jatkettiin vielä tekniikkaa siten, että kun itsellä on oikea polvi maassa, ja vasen jalka vastustajan jalkojen välissä, niin viedään polvi kaverin vastustajan vasemman jalan yli ja päästään tätä kautta siis sivusidontaan. Tämä ei toimi jos ei saa vastustajaa kaadettua tarpeeksi lähelle.

Mattoteemaa jatkaen katsottiin ihan peruspako sivusidonnasta. Eli käsillä työnnetään vähän etäisyyttä jos saadaan ja samalla katkarapuliikkeellä lantio ulos ja polvi väliin. Tästä sitten jatkataan täyteen guardiin. Ihan tiedossa oleva tekniikka, mutta hyvä harjoitella.

Sitten otettiin harjoite missä tämä liike epäonnistuu ja vastustaja etenee mounttiin. Tähän se perus, eli lantiolla vastustajan painopiste eteen ja saadaan käsi hallintaan, jalka kiinni ja silta. Harjoiteltiin sitä että ei päästetä vastustajaa hakemaan liian hyvää kontrollia vaan reagoidaan heti siihen kun "tajutaan" että päästettiin vastustaja etenemään.

Tämän jälkeen ei muistaakseni enää ollut tekniikoita vaan lähdettiin vetämään mattosparria (:D/). Ajattelin että en lähde vetämään mitään tyhmää guardia mutta jouduin sitten kuitenkin alle. Kun vastustaja sai ryhdin kuntoon ja lähti aukaisemaan jalkoja, niin sen sijaan että olisin yrittänyt pitää niitä jääräpäisesti kiinni niin aukaisin ne omatoimisesti ja lähdin hakemaan sweeppiä. Olin aika järkyttynyt kun se sitten toimikin.

Painittiin vielä hetken ja sitten oli parien vaihto edessä. Nyt vastustajaksi tuli joku joka oli selvästi mua vahvempi, ja halusin siis todellakin välttää alle joutumista, koska kyseessä oli vain positiopaini (tai näin siis luulin). Jouduin vastustajan guardiin ja kun lähdin ohittamaan niin hän rupesi vääntämään jujia. Varmistin että tosiaan painitaan lukoilla ja pääsin sitten pois ja jalkojen ohi. En saanut kunnon sidemounttia kiinni vaan hän sai taas jalat väliin. Pääsin kuitenkin taas ohi johonkin huonoon sidemounttiin. Kun yritin saada kunnon hallinnan niin huomasin että hän jäkittää vastaan sen sijaan että yrittäisi aktiivisesti pois. En lähtenyt parantamaan sivusidontaa, vaan pääsinkin nopeasti mounttiin. Olen todella huono hakemaan lopetuksia mutta sain mountin pidettyä hyvin vaikka vastassa oli selvästi vahvempi kaveri. Olin just lähdössä yrittämään jujia kun aika sitten loppui.

Jotenkin tuntuu että mattopaini on joskus ihan hirveää jäkittämistä ja repimistä. Itse tykkäisin enemmän jos sen täysillä vääntämisen sijaan keskityttäisiin tekniikoiden hakemiseen 50-70% teholla. Olisi ehkä opettavampaa kuin se että pidetään vastustajaa kaksin käsi loitolla pitämällä puvusta kiinni. Toinen painierä oli kuitenkin mielenkiintoinen koska kaverilla oli selkeästi jotain taustaa kun guardistakin jujia haki. Itse taas olen ihan avuton hakemaan lopetuksia kun on tullut harjoiteltua enemmänkin tätä positiopainia. Luotetaan nyt kuitenkin siihen että BJJ:ssä minullekin saadaan opetettua vähän lopetuksia.

Huomenna taas BJJ. Toivotaan että on vähemmän porukkaa eikä ole mitään hirveää loppurääkkiä. Rupeaa tuntumaan nämä monet treenit peräkkäisinä päivinä :|
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#12

Viesti Totte »

Perjantai 5.9.2008 - BJJ

Kevyet treenit oli. Onneksi. Porukkaa tosin oli ihan kiitettävästi, joten kunnolla ei mahtunut pyörimään. Alussa kerrattiin jotain ip-tekniikkaa joka oli minulle uusi. Oli siis varmaan sunnuntaina ollu. Kuristus edestä ja tavallaan vain "sukelletaan" käsien välistä pois. En tiedä miten toimiva se on. Jos haluaisin tuosta kuristuksesta irti niin käyttäisin varmaan ihan Hokuton tekniikkaa.

Sitten ukemia tehtiin jonkun verran. Ne samat, eli rullaava kova eteen ja kova taakse. Hyvä noitakin on kerrata, ja koska tuosta noustaan aina ylös siten että vedetään se jalka taakse kun saman puolen käsi tukee, niin saa sitäkin harjoitella.

Ip-teema taas jatkui, mutta siitä lähdettiin ketjuttamaan pitkiä kombinaatioita. Tavallaan se itse ip-tekniikka nyt ei ollut se tärkeä, vaan saatiin vain asiat mattoon kun ne kuitenkin päättyy aina lonkkaheittoon. En siis lähde niitä muistelemaan vaan koitan saada päässä selviksi tekniikat mitä tuli sen jälkeen.

Eli lonkkaheitosta mennään perässä sivusidontaan. Tämän jälkeen mounttiin samalla tavalla kuin ennen on näytetty. Pääkontrolli pois samalla kun toinen käsi tulee vastakkaiselle puolella kontrolloimaan lantiota. Jalat vaihtavat paikkaa, eli lantio on vastustajan jalkoja kohti. Nyt voidaan työntää jalat pois ja mountata, tai jos vastustaja pitää jalkaa polvella suojatakseen niin omasta jalasta kiinni ja mounttiin.

Mountissa sitten kaveri suojaa päätä ja kaulaa. Koitetaan saada jompi kumpi käsi mattoon ja siitä americana. Lukko käytiin yksityiskohtaisesti läpi, ja minullekin oli yksi uusi asia mitä en ollut aikaisemmin ajatellut. Eli sen käden ranne mikä tarttuu vastustajan käteen, pitää olla hiukan irti matosta. Tällöin ote on vahvempi ja se myös tehostaa lukkoa. Yleensä väännän kyllä molemmat omat ranteet kohti kattoa kun lähden vääntämään lukkoa, mutta en koskaan ajatellut tätä yksityiskohtaa hallintavaiheessa. Aina oppii jotain uutta.

Toinen sarja alkoi samalla tavalla, mutta kun toinen oli mountissa niin osat vaihtuivat. Eli nyt se joka on alla siltaa toisen pois ja pääsee guardiin. Sitten vuorossa oli suljetun guardin avaus mikä näytettiin aikasemminkin, mutta nyt tuli taas niitä uusia yksityiskohtia. Oikea käsi rinnuksesta kiinni perusotteella. Vasemmalla kädellä housuista kiinni ja painetaan vasen käsi suoraksi kaverin oikeaa lonkkaluuta kohti. Sitten noustaan vasemman polven varaan (ei selvinnyt miksi juuri näin päin). Uusi juttu oli se, että kun noustaan molemmille jaloille niin ei enää oteta mitään askelia. Pyöritään vain päkiöiden varassa seisomaan niin guardikin aukeaa samalla. Oikea käsi päästää otteen ensin ettei jouduta triangeliin. Käsi kaivaa tämän jalkeen jalan alta ja sitten normaalisti ohi. Tämän jälkeen vielä mounttiin samalla tavalla kuten aikasemmin.

Kolmas variaatio oli se että heiton jälkeen ei seurata maihin, koska vastustaja pääsee kääntymään ja saa jalat väliin. Avoimesta guardista mennään ohi kuten viime kerralla, eli huonosti mikäli oot minä. Kun ollaan taas mountissa lähdetään "lyömään", eli periaatteesa odotetaan että kaveri tekee jonkun kahdesta perusvirheestä. Työntää käden suoraksi johon tehdään juji, tai sitten kääntyy mahalleen johon tehdään RNC.

En tajua miten juji voi olla noin hemmetin vaikea. Ongelmana mulla on se että jos kaveri tarjoaa oikeaa kättä niin alussa nousen siis vasemman polven varaan. Nyt pitäisi saada paino pidettyä vastustajan päällä että hän ei pääse karkuun. Mielestäni en silloin kuitenkaan pääse liikkumaan kunnolla. Pitäisi varmaan kääntää uke enemmän kyljelleen tai jotain. Jos tekee sen sillä tavalla että tartuu kädestä kiinni, niin sitä vetämällä saadaan se kylki minkä päälle istua. Nyt kuitenkin tehtiin se niin että laitettiin molemmat kädet vain rintakehälle. Tätä pitäisi kyllä harjoitella ja paljon. Huomenna mennään kavereiden kanssa painimaan, niin voisi varmaan siellä hinkata.

Tuntuu tavallaan tyhmältä kirjoittaa näin yksityiskohtaisia selostuksia tekniikoista, koska jos joku teistä osaa ne niin ei siitä saa mitään irti, ja jos taas ei osaa niin ei niitä tämän tekstin avulla opi. On kuitenkin hyvä kerrata mielessään asiat mitä käytiin läpi, ja kirjoittamalla pakottaa itsensä ajattelemaan myös näitä yksityiskohtia jotka usein ovat ne jotka unohtuu. Eli koittakaa kestää.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Totte

#13

Viesti Mika »

Totte kirjoitti: Eli koittakaa kestää.
Minä en ainakaan kestä!

:D Oikeasti, mukava näitä on lukea. On ihan virkistävää kun joku oikeasti näkee vaivaa päivyrinsä kanssa. Muut saavat siitä enemmän irti samassa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#14

Viesti Totte »

Perjantai 5.9.2008 - Vapaat

Käytiin siis vetämässä aamupainit kavereiden kanssa. Paikalla oli kolme henkilöä ja paikka Liikuntamylly. Ekaks tosi kevyet lämmöt, vähän katkarapuliikkeitä ja ukemia jne.

Vaikea muistaa kaikkea mitä katsottiin mutta koitetaan. Ekaks oli joku kaverin "kuolemantekniikka", heh. No ainakin nimi viittas siihen. Ideana on siis että kun päästään kaverin selkään sivusta (sanotaan vasemmalta), niin oikea käsi ottaa underhookin kaverin vasempaan kainaloon ja tulee ulos kaulan oikealta puolelta. Oma vasen käsi tarttuu siihen oikeaan käteen. Sitten vasen jalka pään yli ja oikea jalka vartalon yli ja mennään vaikka selälleen. Sitten puristetaan jaloilla ja käsilla ja muistaakseni osui sitten kurkunpäähän se kuristus. Todella huonosti selitetty kun en itse oikein muista sitä. Ideana oli kuitenkin että jaloilla saadaan se voima siihen kun pelkällä kädella ei jaksa painaa.

Mun toivomuksesta katsottiin myös sitä jujia mountista. Kun kaveri teki minulle niin homasin että hänen vasen polvi tulee korvan kohdalle. Vaikka paino ei ole tällöin minun päällä niin vartalo on jalkojen avulla aika hyvin kontrollissa. Tämän jälkeen sitten vasen jalka pään yli ja lantio eteen että pysyy kontrolli ja pääset lähelle kun istut alas. Tätä pitäisi kyllä drillata niin maan perkeleesti että sais sitten nopeutta siihen. Jos saa hyvin kädestä kiinni niin sen voi tehdä vähän erillä tavalla jolloin ei ehkä tarvi olla nopsa kun on paljon parempi kontrolli.

Sitten katsottiin toisen kaverin (tai "kaverin", pikkuveljen) toivomuksesta vähän americanaa ja miten sitä saa kiristettyä. Jos saa sen tarpeeks tiukalle vartaloa vastaan niin saa sen taputuksen jo sen avulla. Eli koitettiin saada turhat vatkailut pois. Tämä on myös siitä mukava lukko että sen voi oikeasti tehdä sparrissa molemilta puolilta kun on niin "helppo".

Sit yritettiin yhessä miettiä jotain pakoja sivusidonnasta mutta aika harvassa oli ideat. Näytin myös pari pakoa mountista joka oli näköjään kaverille uusia. Toinen oli se että kun toinen ottaa pään kontrolliin niin "kampaat hiukset" ja siis lukitset sen puolen käden. Sit normaali roll. Toinen oli (half-)guardiin veto. Lantiolla ja ehkä käsillä auttamalla tilaa ja käännytään kyljelleen niin että alempi jalka on suorana ja ylempi koukussa. Ylempi jalka vetää vastustajan mahanpuoleisen jalan sun suoran jalan yli ja ollaan half-guardissa. Pitää vain varoa että ei tarjota selkää.

Selästä puheenollen, niin huomasin sparrissa (me siis aina vedettiin joitain rundeja ja tekniikoiden välissä) että oli vaikeuksia saada hooket sisään jos kaveri piti tiukan kilpparin. Lääkkeenä oli ottaa sivu kerrallaan syvät hookit kädellä kainaloon että sai jalan sisälle. Tämän jälkeen sama toiselle puolelle. Kukaan tosin et saanut selästä tehtyä yhtään mitään. RNC saatiin kiinni kai kerran. En tiedä mitä pitäisi tehdä kun vasustajalla on aina jalka tai leuka välissä. Pitäisikö itse kääntyä ympäri niin että saisi enemmän tilaa tehdä töitä ja samalla avautuisi mahdollisuus jujittaa? Jos kellään on mitään vinkkejä miten saada RNC kiinni kun kaveri on mahallaan ja itse selässä niin olisin kyllä kiitollinen. En myöskään tiedä mitään muuta hyökkäystä tuosta positiosta, joten turvallisin stretegia meidän sparreissa on varmaan päästää kaveri selkään. Niin sen ei varmaan pitäis olla :lol:

Mitä vielä, yritettiin keksiä jotain countteria siihen mountitukseen (onko sana?) mistä olen parissa aikaisemmassa viestissä puhunut. Olet siis alla ja vastustajalla sivusidonta. Kääntää selkänsä ja pystyy työntämään sun jalat pois ja tulee ohi. Yksi juttu mikä keksittiin oli se että jos oikea jalka on sun vasemmalla polvella (se ihan standardi puolustus, onko tällä nimeä?), niin tartut vasemmalla kädellä omasta oikeasta nilkasta ja vedät sen omaa rintakehää kohti. Näin suljetaan se vapaa tila minkä vastustaja on luonut kääntymällä kyljelleen. Jos vastustaja ottaa omasta jalastaan kiinni ja ohittaa, niin hän on todennäköisesti huonommassa asennossa ja silloin pitää heti lähteä kääntämään häntä. Vaarana on (siis mitä me nyt ajalteltiin) on se että vastustaja ottaa sen sun vasemman käden todella hyvään kontrolliin ja palaa sivusidontaan jolloin hän saa rauhassa miettiä jotain lukkoa.

Huomasin myös sparrissa että aina kun yritin saada hyvän sivusidonnan niin kaveri työnsi kyynärpään väliin. Oli jotenkin todella vaikeaa saada hyvää hallintaa kun se oli koko ajan kyljessä ja pyrki luomaan etäisyyttä. Pitää itse ruveta käyttämään.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 250
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Totte

#15

Viesti Totte »

Jäi viesti vähän kesken kun tuli kiire kaupungille enkä ehtinyt lukea itse läpi, joten pahoittelen virheitä. RNC:ssä esim. on tietenkin aina käsi tai leuka välissä, mitään jalkaa kukaan meistä ei kyllä saanut sinne tungettua :)

Muistan että olisi vielä ollut kerrottavaa, mutta nyt ne ovat unohtuneet. Näköjään hyvin tärkeää saada ajatukset "paperille". Jos sitä ei ole päiväkirjassa niin sitä ei tapahtunut.

Tänään on toinen päivä kun oikea korva on kipeä. Se oli viikko sitten ihan tukossa ja sain sen auki jollain aineella ja huuhtelulla. Nyt on takana jo toinen pilalle mennyt yö kun tän korvan takia herää koko ajan. Pitää huomenna soittaa YTHS:lle ja tilata aika. Pakko saada antibiootteja jos se on tulehtunu.

Nyt on tiskit odottamassa ja sitten pitäisi tehdä ruokaa että saa syötyä hyvissä ajoin ennen BJJ-treenejä jotka siis alkavat vartin yli seitsemän. Tänään on koko sali käytössä :Elina:
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa