Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lasse Candé

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Lasse Candé

#121

Viesti Jussi*M »

Joitakin kouvolalaisia wadokoita opiskelee Kotkassa, käyvät joskus perjantaisin treeneissä.

Työhän voisitte vaikka saada jotain toimintaa keskenänne siellä Kotkan ympäristössä viikolla.
Lasse Candé kirjoitti: Joo muutin tohon viereen Haminaan kun sain Samskolasta kouluvuoden mittaisen opettajanhomman.
Tuu joku ma, ke tai pe käymään Kouvostoliitossa treeneissä!
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#122

Viesti Lasse Candé »

Jo tossa L.K:lle kirjoittamassani yksärissä vähän jauhoin liikkatuntikontekstin rajoituksista. Käytännössä opettajan lienee järkevintä ottaa hyvässä hengessä kevyesti paljon enemmän vastaan kuin mitä antaa. Lajitouhuissa voi antaa järjen rajoissa niin paljon kuin opetuksen kannalta on oppilaan parhaaksi, sovitettuna osittain meidän käsityksiin ihmisarvosta. (Jossain Romanovian kriisialueella tms, missä ihmishengellä ei nähdä niin paljoa arvoa, opetus voi olla rajumpaa.)



Joo, mä olen noita treenailuja miettinytkin. Käytännössä tulin vähän siihen lopputulokseen etten halua mitään roolia missään yhteisössä, koska muutto takaisin on mitä todennäköisin. Sitten vankempaa pohjaa kun meiningit vakiintuu, mikäli elämäntilanne sallii. Harmi kyllä etten tunne Kotkalaisia Wadoilijoita ollenkaan, enkä tiedä millä mallilla täällä on asiat joskus ollut. Olisi kiva tutustua. Tiedättekö Jussi tai L.K. mikä porukka täällä sitä Wadoa treenasi, milloin ja missä? Kun itse olin kakarana Seikenin edeltäjässä, eli Reippaan "full-contact" -porukoissa (no silloin Reippaan aikoina vielä kontakti oli aikuisilla reippaampaa), siellä treenasi toinen Reippaan porukka enemmän perinteisin metodein. Olikohan tämä juuri sitä Wadoporukkaa? Vai mikä tyyli heillä oli? Silloin ajattelin itse että tyylit on jotain ihmejuttuja - minä treenaan Karatea. :D :D Näin ollen en tiedä vieläkään mikä porukka siellä tarkalleen ottaen treenasi aina ennen meitä.

Karhuvuoressa vaikuttanut Shukokai oli tästä ihan erillään, kuten (jos olen oikein ymmärtänyt) alunperin Taido-porukoihin kobujutsun kautta pesiintynyt Yuishinkai. (Tuon kuvion olen saattanut ymmärtää väärinkin enkä ole edes varma onko sellaista toimintaa vai olenko keksinyt ihan itse.)

Kouvolassa voisin ihan hyvin joskus käydäkin. Nyt on töissä sen verran kevyempi jakso että olisi aikaakin tästä reilu kuukausi eteenpäin. Eikä sen jälkeenkään varmaan mahdotonta ole.
Olisitko Jussi niin kiltti että pistäisit yksärillä kotkalaisten nimiä ja puhelinnumeroita niin katsotaan joskos jotain keksittäisiin? Jos heillä on kiinnostusta, niin täällä voi aika usein treenailla meidän liikkasalissa sanotaan ennen viittä. Jos heidän aikatauluihinsa sopii niin aikaisin lopetettava treeni. Ne ajat pitäisi sitten katsoa erikseen. Mun numeroa (040-8673682) voi myös antaa heille, mikäli heillä olisi yhtään kiinnostusta ja aikaa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Lasse Candé

#123

Viesti L.K. »

Reippaalla oli joo wado-jengiä, en juurikaan heistä tiedä muuta kuin jotain juttuja ja nimeltä vetäjiä jne. Ymmärtääkseni ei ole mitenkään hengissä ollut enää aikoihin, ainakaan seuratoimintana.

Allekirjoittanut treenasi aikanaan Kotkan Karateklubissa, jonka toiminta mun mielestä loppu jo jokunen vuosi sitten. Uusia kursseja siellä ei kaikei järjestetty enää pitkiin aikoihin mutta pienellä porukalla touhusvat suht pitkään vielä.

Yks niistä vetäjistä on nykyään lukkopaini/vaparitouhuissa, muista en tiedä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#124

Viesti Lasse Candé »

Ihan pikkusen Wadotäytteinen viikko tässä nyt takana. Ensiksi Berliinissä Wadoa ja Shindo Yoshinryuta sekä sen jälkeen seurasin Wado-opettajaa Ruotsiin leireilleen. Berliinissä tsekkasin fb:n välityksellä kaveriltani Säfflessä että mites yöpyminen niin hän sanoi että on ajatellut että tulisin opettajan ja muutaman muun kanssa hänelle. Treenattiin sitten leiriajan lisäksi vielä yksityisemmin kellaridojollaan.

Hauska juttu on se että koska kaikki leirit olivat erillisiä, niin sisältö oli jotakuinkin sama. Saipahan jutut todella opittua. Nyt niiden kanssa pitää vain treenata.

Ohjelma jotakuinkin seuraava..

Berliinissä:
la-su 10-18 treenailua. Pieniä taukoja ja ruokailu siten että ejkä jotain 5h treeniä päivässä, puolet SYR:iä ja puolet Wadoa.
ma 18-21 treenit.

(Ruotsiin tiistai-iltana)
Keskiviikkona kävin moikkaamassa opettajaani ja muita Göteborgissa lounaan merkeissä. Sitten jatkoin Säffleen treeneihin 18-21. Vastaava setti seuraavana päivänä, mutta sitä ennen kahdet treenit kellarissa.

Siitä Sigtunaan perjantaina, treenit 18-21, lauantaina 12-17 ja sunnuntaina 10-15.
Tunneissa treenimäärä nousee huomattavaksi, mutta tosiasia on että oli erittäin kevyttä. Paljon teoriaa. Yhdellä gi:llä pärjäsi miten kevyesti tahansa, kun vertailun vuoksi Ruotsin entisillä viikon mittaisilla kesäleireillä alkoi molemmat gi:t tuntua erittäin epämukavilta viimeisinä päivinä.
Kyllä tässä silti on kroppa aika väsyksissä.

Shindo Yoshinryu oli taas kerran taattua tavaraa. Onneksi on taas videotakin neuvoineen. Osa harjoitteista on hyvin otettavissa mukaan, koska Wadon ja Shindo Yoshinryun voimantuotto tuntuu niin monin osin olevan sama.

Wado oli kovaa settiä. Opettaja opettaa erittäin paljon sisäisestä muodosta lähtien, eli sitä settiä mitä ei tyyliä tietämätön suoraan näe. Mitä kannattaa ajatella liikkeissä ja mikä niiden tarkoitus on. Oma opettajani opettaa määrällisesti laajempia kokonaisuuksia leireillä ja pudottelee tuota vastaavaa tietoa väleihin, siten että leireillä nousee toistomäärät korkeiksi. Onneksi olen kuunnellut ja aina muuttanut suoritustapaa kun kuulen jotain uutta. Saa huomata kuinka yhtenäistä kovien Wado-opettajien opetus on vaikka sanallisesti ei näin vaikuttaisi olevan. Paljon kuuleekin kuinka ihmiset vertailevat eroja eri ihmisten opetuksissa, mutta oma käsitykseni on kyllä se että samaa tekemisen moottoria kaikki opettavat. Tällä reissulla on saanut melko hyviä esimerkkejä myös siitä kuinka jotkut neuvot pitää joskus tietyssä kehitysvaiheessa kääntää täysin päälaelleen, mikä voi olla sanojen tasolla aika turhauttavaa ellei asioita tutki treenillä.

Treenisisältö painottui perusharjoitteisiin, kiinteisiin perustekniikoihin, katoihin Seishan, Chinto ja pienemmissä annoksissa Pinan nidan ja Naihanchi sekä Kihon kumiteihin 1, 3, 5, 7, 9 ja pienemmissä määrin 4 ja 8. Varsinkin Seishan ja Chinto tullee itselläni kehittymään melko paljon. Ilahduttaa myös oppia lisää Pinan nidanista ja Naihanchista koska niitä pyörittelen todella paljon. Samaten nyt on paljon kiinni otettavaa perustekniikoissa ja Kihon kumiteissa. Junzukia ja Gyakuzukia olen pyöritellyt melko paljon omassa harjoittelussani viimeaikoina. Leirillä tuntui että rullaa melko hyvin. Pitää treenata siten että opit imeytyvät osaksi luonnollista tekemistä, jolloin on taas valmis lisäopille ja oivalluksille.

Sain myös uusia ajatuksia koko Kihon kumiten konseptista.

Loistoporukkaa oli myös. Luulin että osaan Ruotsia mutta jossain vaiheessa ymmärsin että kuulen vain kuinka jengin suu käy ja ymmärrän noin 20%. Hieman helpotti kuulla että Tukholmalainen kaverikaan ei ymmärrä tuosta Värmlandin murteesta juuri itseäni enempää.

Rahaa paloi mutta kivaa oli. Treeni jatkuu.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#125

Viesti Lasse Candé »

Treenailu ollut valitettavan vähissä työkiireiden takia. Toki kun asiaa miettii, järkevämmällä ajankäytöllä olisi ehtinyt jonkin verran enemmän treenatakin.

Miten tahansa, nyt viikonloppuna oli Ruotsissa pääsiäisleiri. Jäin normaaliin tapaan jälkeenpäin treenailemaan, mutta en kyllä paljoakaan ehtinyt takoa nyt. Alustavasti sovin että jään kesäleirin jälkeen muutamaksi päiväksi ja sitten tekisin yhden reissun muuten vain heinäkuussa. Samalla kuulin toiselta Ruotsinpoppoolta että heillä on heinäkuussa leiri, joten nämä kaksi asiaa voisi ehkäpä yhdistää yhdeksi reissuksi. Ja taas normaaliin tapaan toin mukanani luettavaa tuliaisiksi.

Leirin vyökoe oli suomalaisittain jännä kun oli kaksi kolmannen danin kokelasta. Tulokset tulevat tuota pikaa. Yhden ruotsalaisen seuran vetäjä vähän kyseli joskos pääsisin syksyllä vetämään heille leiriä. Se olisi kyllä kivaa. Tykkään suunnitella ja toteuttaa vastaavia opetuskokonaisuuksia. Aihe olisi idori, mutta varmaan täydenneltäisiin sopivasti. Vähän kinkkistä kyllä reissata sinne hornaan, mutta ehkäpä se jotenkin onnistuu.
Hyviä uutisia sai myös kuulla kun kaksi kaveria on molemmat saaneet vauvan ja yksi kuudennen danin. Ruotsiin tuli nyt kaksi uutta kuudetta dania. Sveitsiin tuli myös yksi seitsemäs.

Todella hienoa että nämä leirireissut ovat vakiinnuttaneet paikkansa meikäläisten suomalaisten parissa. Nytkin oli 11 mannersuomalaista. Siihen vielä ahvenanmaalaiset päälle. Ja Englannista tuli hyvä osanotto niin ei mennyt sitten pubissakaan liian tylsäksi.


Saa nähdä tuleeko tulevana viikonloppunakin leireiltyä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#126

Viesti Lasse Candé »

Treenit muuten ollut aika vähissä mutta muutama leiri mahtunut tähän väliin. Tällä hetkellä kirjoittelen Göteborgista. Venytin vähän kesäleirireissua. Takaisin torstaina. Täällä dojolla tulee treenailtua about niin että yhdet vapaamuotoisemmat treenailut per päivä ja yhdet treenit. Leiri oli taas opettavainen. Samoin meidän oma leiri ja McCarthyn leiri tuossa potkumiittiviikonloppuna.

Suunnitelmissa olisi vähän vastaavanlainen reissu tuossa ensi kuun puolessavälissä. Toisen Wadoporukan kanssa viikonloppuleiri Tukholmassa ja sitten taas tänne muutamaksi päiväksi treenailemaan. Kesällä vähän haastavaa saada treenailua aikaiseksi niin leirit ja treenireissut ovat melko hyvä korjausliike. Nyt kun kerrankin on kunnon kesäloma niin mikäs tässä.

Ensi vuosi menee myös opehommissa. Nyt kun on suunnitelmat valmiina kursseille olisi mahdollista sen puoleen treenata vähän enemmänkin. Saa nähdä miten käy.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#127

Viesti Lasse Candé »

Lasse Candé kirjoitti: Suunnitelmissa olisi vähän vastaavanlainen reissu tuossa ensi kuun puolessavälissä. Toisen Wadoporukan kanssa viikonloppuleiri Tukholmassa ja sitten taas tänne muutamaksi päiväksi treenailemaan.
Suunnitelma on kovaa vauhtia toteutumassa. Perjantaina 13. päivä Tukholman viereen Sigtunaan viikonloppuleirille, siitä Götenborgiin maanantaina treenaamaan ja about to-pe siitä Kööpenhaminaan. Ehkäpä sielläkin saa tanskalaisten kavereiden kanssa jotain treenailua aikaiseksi, mutta lähtökohta viimeiselle osuudelle on lomailu.



Tänään kävin potkiskelemassa fudista kavereiden kanssa. Tuli treenailtua pelinomaisesti kuten aina ja pallo pysyi oikein hyvin jalassa. Vedoissa oli tarkkuus heikompi kuin 6 vuotta sitten, mutta muut puutteet olivat lähinnä kuntopuolella. Hauskaa kun potkiskelemaan alkaa, sitä vetää heti vanhan kunnon mukaan ja hengästyykin sitten oikein kunnolla. Onneksi näin vielä on. Sitten kun pääkin laiskistuu, ollaan vanhoja ikuisesti ja tie parempaan fyysiseen kuntoon menee sekä pään että kropan kautta.

Viime viikolla kävin heittelemässä korista ja pelailin viidesluokkalaisia vastaan yhteen koriin. Yrittäessäni donkata pään takaa converseissa mitä luultavimmin ponnistavaan vasempaan polveen kohdistui pieni kierto jonka perään vielä huono laskeutuminen siten että polvi ylisuoristui hieman. Teen arjessa tai treenissä jotain väärin taikka sitten jotain puuttuu siten että noita voi tapahtua. Tuo on jotain uutta. Muutama korjausajatus mulla onkin. Joutunut todella varomaan tässä. Fudista potkiessani tänään kun hyppäsin ottamaan rinnalla haltuun polvi ylisuoristui hieman taas ylimmässä vaiheessa ilmalentoa. Sen jälkeen vaihdoin lajia ja juoksentelin kenttää edestakaisin ja treenailin lyöntejä samalla totuttaen polvea toiston kautta oikeampiin liikeratoihin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#128

Viesti Lasse Candé »

Treeni- ja lomareissulla Tukholma-Göteborg-Kööpenhamina akselilla. Treenaaminen taitaa suurimmaksi osaksi olla takana päin.

Ensiksi Sigtunassa Tukholman vieressä oli viikonloppuseminaari. (pe-su) Mukaan haaviin tarttui tälläkin kertaa tapoja huijata itseään nopeammaksi ja tehokkaammaksi sekä ajatuksia kehon yhtenäisyydestä. Hitaus ja tehottomuus johtuu usein ylimääräisistä asioista, jotka pitää karsia pois. Miten karsiminen tapahtuu on pitkälti henkilökohtaista. Se vain pitää saada aikaiseksi, oli tapa mikä tahansa. Eri ihmisiin tehoaa eri asiat. Opettaja osaa hyvin listata monta mahdollisuutta. Jälkeenpäin läppärin näppäimistö vain paukkui ja kaikki ylös. Olen havainnut että muistan about kaiken mitä opettaja on aiemmilla seminaareillaan sanonut koska olen kirjoittanut ylös. En juurikaan lue muistiinpanojani. Tärkeintä on niiden kirjoittaminen, jolloin seuraavina viikkoina asiat tulevat treeniin mukaan.

Todella kiva oppia uutta Pinan sandanista ja yondanista. Minä rakennan pinaneista lähtien.

Maanantai meni sosiaaliseen elämään ja junamatkaan Göteborgiin. Valitettavasti en ehtinyt iltatreeneihin. Yövyin dojolla ja treenasin kaksi kertaa sekä tiistaina että keskiviikkona ja torstaina ennen Kööpenhaminan junaa vielä yhden setin. Tiistaina ja keskiviikkona jälkimmäiset olivat vedetyt treenit. Tiistaina opettajani vetämät ja keskiviikkona kaverini. Vaikka hänellä on ruskea vyö hän osaa vetää hyvät treenit seuraten opettajani formaattia. Kesäisin dojolla on treenit vain tunnin mittaiset, mutta erittäin intensiiviset.

Kiva huomata että kerta toisensa jälkeen näiden reissujen loppupuolella rullaa tekniikka paremmin ja paremmin. Rehellisesti sanottuna en enää nykyään treenaa kovin paljoa, mutta joka päivä tunnustelen liikkeitä ja opin hieman. Kiva huomata ettei kehitys ole negatiivistä. Näitä ei tarvitse ottaa niin vakavsti, mutta toki pistää miettimään, mitäs jos treenaisi säännöllisemmin? Eilen torstaina treenisessiossa ennen lähtöä Naihanchi rullasi ehkä paremmin kuin ikinä.


Materiaalia tarttui taas mukaan. Talvileirillä saanen pari uutta DVD:tä. Nyt sain opettajaltani syntymäpäivä-DVD:nsä jossa näytöksiä. En ole vielä nähnyt. Ostin myös Danubio sensein kirjan. Näyttää aika hyvältä. Hieman paksu, joten kannettavuus on huonoa luokkaa. Kiva kuitenkin saada extrakatojenkin tekniikat listattuna niminä, vaikka materiaalini riittäisi kyllä jo ennestäänkin suoritusstandardin tarkkaan selvittämiseen. Viisi lehteäkin lähti mukaan. Mulla alkaa jo kohta olemaan 50 numeroa. Onneksi osaan ruotsia. Netistä on vaikea löytää yhtä tasokasta karate- ja budotekstiä sekä muita tutkimuksia jotka laji-ihmisiä kiinnostaa.

Ennen torstain treenailua kyselin opettajaltani lajini historiasta. Melkoista settiä kyllä. Tutkimalla voi selvitä yhtä sun toista. On paljon mitä ei ole kirjoitettu kasatusti mihinkään julkiseen paikkaan ylös ja toisaalta on paljon mitä on kirjoitettu mutta ei ehkä ihan pidä paikkansa. Jatkan opettelua ja odotan innolla kenties joskus tulevaa Shindo Yoshinryun historiaa käsittelevää kirjaa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#129

Viesti Lasse Candé »

Kymppitonnit paukkuu! Kiitos lukijoille.
Miksi te muuten luette tätä? Minulta ei enää nykyisellään luultavasti saane kovin hyviä ideoita kuinka treenit kasataan kun en enää niinkään listaile, eikä välttämättä ole motivaation nostajakaan.. Samaten ehkäpä nykyään ei näistä paljoakaan irtoa ajatuksia siihen minkälaisia rakennuspalikoita tekniikassa saattaa olla.
Olen viimeaikoina kirjoittanut ehkä enemmän treenistä palikkana elämässä. Siitä kuinka se on jatkuva prosessi jossa on motivaation suhteen ala- ja ylämäkiä. Kiinnostaako jotakuta tämä pohdinta?


Kun aloitin kirjoittamisen tiedostin että itse kirjoittamisellakin voi olla hyvä tai huono vaikutus treeniin. Oikeastaan koko potkukin on vaikuttanut molemmilla tavoilla. Tavallaan olisi hyvä jos treeni olisi läsnä silloin kun treenaa ja muulloin näkisi elämän kauneuden. Parhaimmassa tapauksessa voi nähdä treenaamisen osana tätä kauneutta, mutta alamäissä taas treenaamisesta tulee puurtamista ja sitä saattaa ihmetellä miksi hitossa sitä vain menee itsekseen johonkin kolkkoon paikkaan harjoittelemaan lyömistä, joka tietyistä lähtökohdista katsottuna liittyy väkivaltaan? Miksi kaivella sitä suota?
Toisaalta potku on antanut ajatuksia ja herättänyt niitä siten että taatusti kaiken tämän hahmottamispuoli on kypsynyt. Tämä kypsyys on ehkä parantanut harjoittelua joiltain osin, vaikka suoraansanottuna en enää valitettavasti näe treenaamista niin kauniina asiana kuin reilu viisi vuotta sitten. Tämä ei muuten sitten ole viisastumista. Sanoisin mielumminkin että olen enemmän eksyksissä nyt kuin silloin.




Nyt treenissä on taas uusia haasteita ja olen alkanut treenaamaan enemmän. Viime viikolla treenasin neljä kertaa ja tällä viikolla tähän mennessä kolme. Mulla on tietoa niin paljon että jo näillä tiedoilla voisi takoa tyytyväisesti reilusti yli kymmenen vuotta. Leirimäärä tullee nousemaan tänä vuonna ennätyskorkeaksi. Syyskuun suunnitelmista karsin kaksi leiriä pois. Käytännössä vain toisen, koska en olisi varmaankaan missään tapauksessa mennyt molemmille. Tämä koska siellä näkyy jo nyt kaksi leiriä jotka on helpompi aikaansaada enkä halua intoilla liikaa. Se löisi takaisin. Liika leireily on jo sosiaalisella rintamalla maksanutkin. Silti aikonen vielä jatkaa tuota leireilyä. Jotenkin en kestä ajatusta hirveän hyvin että jossain on leiri missä minä voisin olla ja saattaisin oppia siellä jotain uutta. Nyt olen liekeissä muutamasta "perusasiasta" peruskatoihin. Aina kun näitä oppii, alkaa etsimään myös muista katoista vastaavanlaisia juttuja. On todella kivaa kun on paljon asiaa jota voi vain yrittää ajaa koneeseen. Näiden asioiden arvoa ei voi mitata rahassa. Pieni ahaaelämys voi antaa suunnan ja sitten voi takoa, takoa ja takoa. Ilman sitä suuntaa takoisi väärää asiaa.


Sain vapaa-ajan puolella palautetta että tärisen. Olen tietoinen tästä asiasta itsekin. Olen aina tärissyt. Se että sain palautetta antoi ajatuksen ja muistutti minua vuodesta 2007. Luulisin että tärinä johtuu osittain siitä että jossain on turhaa lihasjännitystä. Nyt tahdon kouluttaa kehoa toimivammaksi kokonaisuudeksi siten että tämä jännitys vähenee ja mieltä siten ettei esim keskustelu aikaansaa lihasjännitystä. Vaikken jännitäkään tilanteissa sosiaalisesti, jotain tapahtuu kehossa. Tätä voi ehkäistä sillä että kasvattaa tietoisuutta omista kehollisista jännitystiloistaan. Prosessi on täysin päällekäinen koko kehon harjoittelun kanssa, joten toinen tulee kaupanpäällisenä. Näiden niputtaminen on sikäli hyvä että saa tuplasti harjoittelua. Treenit ovat harjoittelua arkeen ja arki kamppailuun.

Se mitä tein vuonna 2007 oli että testailin erinäisiä seisontaharjoituksia. Nyt pitäisi käyttää sellaisia jotka totuttavat nilkkoja hieman taipuisampaan asentoon siten että sekä pohkeet että penikat löytävät suht rennon tilan. Kevyitä puutumisia jaloissa luvassa.. Seisoskelijat tietänee mitä tarkoitan.
Sitten lantio pitäisi kouluttaa siten että syvälle alavatsaan ja pakaroihin tulee tiettyä tiukkuutta rennosti lisää sekä alaselkään ja lonkankoiukistajiin tiettyä notkeutta. Hartiat ja leuka täytyy saada hieman taaemmas. Tämän kaiken voisi kiteyttää niin että vartalo pitää saada lepäämään rennosti ja tasapainoisesti luurakenteella, jolloin lihakset vapautuvat käytettäviksi.

Viimeksi fokukseni oli lantion ja alaselän kohdalla, mikä onkin luontevin paikka (koska kun sen korjaa niin hartiaseutu ja nilkat seuraavat tyypillisesti perässä), mutta nyt tajusin että huonot lähtökohtani ryhdillisesti (fudisvideo lapsuusvuosilta todistaa että olin "peppu pystyssä" ja muistelisin sen suuntaista itsekin) ovat vaikuttaneet pohkeisiini, niiden totuttua olemaan asennossa jossa nilkka on ollut hieman liian suoristunut vuosikausien ajan. Penikat taas ovat viimevuosina saaneet huonolaatuista rasitusta varastoduunissa kiitos turvakenkien. Kaikki opettajat sanovat mulle aina että alemmas. Jos menen, penikat jännittyvät, tulee kramppeja ja polvien alapuolisesta osasta tulee yhtä hyödyllisiä tekniikalle kuin samanmuotoisista staattisista puupölkyistä. Olen aina hävinnyt merimiespainin melkein ketä vastaan tahansa. Näillä liikuntataustoilla näiden asioiden ei pitäisi olla näin, ellei olisi jotain perustavanlaatuista vikaa. Nyt fokus on pohkeiden ja penikoiden uudelleenkouluttamisessa ja nilkan taipuisuuden lisäämisessä. Opettajien neuvot ovat kohdillaan. On minun vastuullani korjata asiat.

2007 kun seisoskelin, alkoi käsialakin paranemaan ja kokonaisvaltainen rentous muutenkin löytymään. Toki silloin oli treenimäärätkin toista eikä aluksi vielä varastotyötä rasitteena. Nyt aion seistä ainakin naihanchidachissa kädet ympyränä edessä "puunhalausasennossa". Jotta oikea vaikutus tulee, aion jatkuvasti kouluttaa nilkkaa ja varpaita toimimaan oikein. Esim opettajani lämmittelyrutiinissa on avaimia näihin, mutta lisään pari muutakin ja kiinnitän noihin osiin enemmän huomiota. Erikseen koulutan myös hartioita.



Nyt olen treeneissä tehnyt katoja pienemmällä toistomäärällä ja useamman katan läpikäynnillä. Muuten painottanut perusteita. Lisäksi erinäisiä juoksuja ja muita harjoitteita joissa voi kaaoksen keskellä parantaa vauhdissa tekniikoita. Yksi hyvä on esim jodanukeissa, sotoukeissa, uchiukeissa ja gedanbaraissa että kun on tehnyt ensiksi yksittäisiä, tekee molemmilla käsillä nopeasti peräkkäin. Kun molempien puolien yhdistelmät on tehty, tekee kolme nopeasti. Tämä paljastaa mitä tekee väärin. Tavoite on tehdä oikeasta tavasta automaattinen. Minulla on myös liikkumisessa yksi perustavanlaatuinen virhe. Kun jalkaa vetää taaksepäin, on usein hyvä että fiilis on että kantapää lähtee ekana liikkeelle ja viedessä eteenpäin että polvi lähtee. Polvijuttu on jo aika hyvin hanskassa ja todella paljon toistettu, sen ollessa klassista wado-opetusta, mutta tuo kantapääjuttu on lähinnä itseni keksimä. Kyse on niinkin simppelistä asiasta että se on sama juttu taaksepäinkelauksella. Ottelussa ajautuu helposti huonoon asentoon jos pakittaessa ojentaa etujalan suoraksi saakka. Tästä tulee pimeä hetki jolloin vartalon ryhti pitää korjata ja osaava ottelija käyttää sen hyväksi, vaikka ei tätä analyysiä tajuisikaan. Vaistolla ja silmällä. Suoritustapa siirtää fokusta työntävästä etujalasta vetävään takajalkaan. Sanoisin että vetäytymiset kissa-asentoihin joita karateissa tehdään, kannattaisi tehdä näin. Meillä ei niitä juurikaan ole, mutta periaate on käytettävissä myös otteluasennossa liikkuessaan.



Nyt on haasteena se että jaksanko jatkaa tätä treeniä kun koulu alkaa. Lukkari näyttää raskaalta. Rahansäästösyistä ja tahdosta lisätä treeniä olen päätynyt ratkaisuun että juominen vähenee rankasti. Vain poikkeustapauksessa juon nyt useammin kuin yhtenä iltana viikossa ja sinä yhtenä iltana (mikäli edes juon) luonnostelen määrät etukäteen ja juon alkoholittomia välissä. Olen optimistinen. Toivon että into treeniin säilyy ja jos ei säily että säännöllisyys säilyy silti. Elämässä on vaiheita. Olen jo pitkään ajatellut näin. Väkisin ei pidä tehdä mitään, mutta pientä pakkopullan fiilistä pitää joskus olla, jolloin mielekkyys taas palaa toisena ajankohtana.


Oho.. Lähti lapasesta. :)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#130

Viesti Lasse Candé »

Vastauksia kysymykseen miksi tätä luetaan otetaan edelleen vastaan..
Alkaa ideat kirjoittamiselle olemaan vähissä ja voisin ehkäpä kokeilla jotain uutta, mikäli saan ideoita.
Voi myös kysellä, kun mä en oikein kirjoittaessani hahmota mihin suuntaan läppä lähtee milloinkin. Olisi niin paljon kirjoitettavaa.


Treeni jatkuu samantyyppisenä kuin ennenkin. Käytännössä huomaan että on vaikea ehtiä tekemään kataa kun ei tunnu että perusteet rullaisivat riittävän hyvin. Jo vuosikausia olen ollut hieman huono saamaan aikaiseksi sitä että voisi paukuttaa katoja kokonaisuudessaan. Varmaan parempi näin tosin. Jos treenaisi enemmän voisi paukuttaa kokonaisuuksia menemään. Nyt joutuu jalostamaan ihan perusasioita.

Tällä hetkellä käyn näköjään treenaamassa kolme tai neljä kertaa viikossa duunin jälkeen. Välillä vielä kotona treeniä päälle ja melko paljon tulee huideltua ilmaan. Ja kun vähensin radikaalisti juomista ja aloin hieman kiinnittämään huomiota aiempaan nukkumaanmenoon, olen sinkoillut duunissa opettaessani energisesti ympärinsä niissä määrin että kulutus on kovaa luokkaa jo arjessakin. Ruoka maistuu..

Olen jalostanut perusteita suhteessa käytännölliseen liikkumiseen. Eli tehnyt ihan perusharjoitteita, erinäisiä tehtäväjuoksuja lyönteineen potkuineen, yrittäen rakentaa näistä siltaa esim junzukiin ja automatisoidakseni tiettyjä tehokkaan tekniikan toimintatapoja, joita edellisessä postauksessa vähän kuvailinkin. Olen myös käyttänyt aaltomaista voimantuottoa perusharjoitteena voimantuotolle jossa pamautetaan kerralla samanaikaisesti kaikkialta. Wadossa voimantuoton tulisi olla enemmän tuota jälkimmäistä sorttia, mutta koen että aaltojen käyttäminen kehon läpi silloin tällöin lisää "elävyyttä" eli jotakuinkin herättelee paikkoja jotka ehkä muuten jättäisi jäykkyytensä takia pois ja antaa palautetta mihin ketjun lenkkeihin pitäisi lisätä vakautta. Sitten aaltojen jälkeen paukuttelen samanaikaisuudella. Olen käyttänyt tätä analyysiä sekä gyakuzukiin että junzukiin oikeakäsi-vasenjalka ristiyhteydellä tai päinvastoin. Eli etukäden lyönnissä yhteys on kevyesti työntävään takajalkaan ja takakäden lyönnissä etujalka vetää. Fokuksen voi myös pitää samalla puolella halutessaan, mutta tällä hetkellä minä tutkiskelen ristiyhteyden mahdollisuuksia.

Lopulta kun koko keho lyö, kaikki tuo teoria muuttuu turhaksi, mutta näitä mielikuvia on hyvä käyttää sen tilan etsimisessä. Yksi toinen mielikuva kaikkeen tekemiseen on että jalat vetävät aina ja kädet työntävät aina. Eli jalat eivät koskaan työnnä eikä kädet vedä. Tämä on erittäin silmiä avaava periaate ja lienee heti havaittavissa ristiriita edellä kirjoittamaani että takajalka työntää etukäden lyönnissä. Kun saa jätettyä enää vähän turhaa tekniikkaan, tuntee kuinka nuo ristiriidat katoaa ja neuvot muuttuvat vain kokonaisuuksien palasiksi.

On muuten syytä huomata että ihminen usein luonnostaan nimenomaan työntää jaloin ja vetää käsin, joten kyseessä on eräänlainen poisoppimisprosessi.

Yksi asia mikä tuossa on ollut pohjalla on käsien liikeratojen tarkka analyysi peruslyönneissä. Sitä minä kiskon ja kiskon ja kiskon, analysoiden monesta eri vinkkelistä ja monella eri metodilla. Tekeminen ei lopu. Vasemman käden vedossa on jotain häikkää, mutta tuntuu että alan pääsemään käsiksi siihen. Lyöminen on helpottunut erittäin paljon. Kannattaa ainakin Wadoihmisten tulla Joensuun leirille, koska sieltä saa eväitä mikäli mukaansa nappaa. Nyt itselläni jatkunut jo kaksi ja puoli vuotta tämä tutkinta melkeinpä treenin pääfokuksena ja kyllä on kivaa.

Nyt vetämään tiukka setti liikkasaliin ja sitten viikonloppua viettämään! Setissä luvassa luultavasti hikeä, hengästymistä ja riemua. Setti jäänee niin lyhyeksi että olo on freesi jälkeenpäin.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lasse Candé

#131

Viesti bodyguard »

Lasse Candé kirjoitti: Vastauksia kysymykseen miksi tätä luetaan otetaan edelleen vastaan..
Ihan vaan yleisestä mielenkiinnosta :D

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#132

Viesti Lasse Candé »

Kiitoksia vastauksesta. :)


Terveystarkastuksessa tuli käytyä ja ihan hyvältä vaikutti kaikki. Paino pudonnut muutaman kilon. Varmaan johtuu lisääntyneestä treenistä ja vähentyneestä kaljanjuonnista. Nyt vaaka näytti 76 kun olen nähnyt jopa yli 80:n lukemia. Muistan että todella hyvässä kunnossa ollessani vaaka on näyttänyt vähän vajaata 75:ä. Mutta ei mulla kyllä oikein läskiä ole missään vaiheessa tässä ollut. Oikeastaan todellakaan.


Treeni jatkunut about kuten ennenkin. Vieläkin laitetaan palikoita paikolleen ja lähdetään perusteista ja liikeperiaatteiden sisäänajamisesta elävämmissä harjoitteissa. Olen huomannut että käytän lämmittelyrutiiniin ehkäpä puoli tuntia. Vedetyissä treeneissäni ja opettajani vetämissä sama setti käydään läpi noin vartissa. Toisaalta tässä on liikkuvuus ihan kivasti parantunutkin.

Tavallaan vähän turhaa repiä täysillä jos puuttellinen liikkuvuus on tehokkaan voimantuoton esteenä. Siltä pohjalta olen pyrkinyt osittain rakentamaan.

Mulla on myös kvantitatiivisiä toiveita treenille, joten pitää ns edetä. Olen tehnyt siten että otan kaksi kataa käsittelyyn. Toinen on sama mikä viime kerralla oli uusi. Näin saa vähän kerratakin. Tänään tein kuitenkin vain Kushankua. Siinä olisikin melkoinen paketti avattavaksi, mutta nyt avasin vain vähän ja tavallaan enimmäkseen katselin miten sujuu. Vielä kun kata on pitkä ja rankka, hiipii sekaan huonoa liikkumista aika helposti. Ensi kerralla sitten taas kertaillaan ja otetaan joitain kohtia uusiksi, mutta kyllä sitä pitää kokonaisuuksinakin takoa. Muuten vain tietää asioita mutta ei osaa vähänkään elävämmässä tilanteessa, jota kokonainen liikesarja itseasiassa simuloi aika hyvin.


Viime viikolla jäi treenimäärä vähän alhaisemmaksi. Taisin sairastaa jonkun taudin. Oli paljon jengiä kipeänä ja itselläkin kipeydestä varoitteleva olo. Meni kuitenkin kuumalla mehulla ja teellä sekä riittävällä levolla ja nyt on hyvä olo.


Käytännössä viime viikkoina ehkä yksi tai kaksi treeniä viikossa on ollut todella rauhallista ja voimantuottoa tutkivaa. Sitten pari-kolme kovempaa. Osa treeneistä ollut reilusti yli kaksituntisia ja sitten huonoina päivinä jäänyt reiluun tuntiin. Parina kolmena kertana olen käynyt vähän meidän punttisalilla tekemässä dippejä ja jalannostoja sellaisessa vatsa-/dippitelineessä sekä penkkiä ja sellaista selkä-/perceliikettä jossa ollaan jaloista telineessä kiinni ja nostetaan ylävartaloa. Välillä taas punnerrellut, tehnyt vatsoja ja selkiä sekä shikodachikyykkyjä salin lattialla. Shikodachikyykkyihin ottanut lyöntiperusharjoittelua mukaan. Sekä siten että lyö laskeutuessa että siten että lyö noustessa. Molempien voimantuotto perustuu samaan asiaan, mutta se pitää myös opettaa keholle. Meillä käytetään molempia ja saanpahan treeniä shikodachiini, joka ei ole kovin hyvä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#133

Viesti Lasse Candé »

Treenailut
Viime kerran jälkeen tullut treenailtua pari-kolme-neljä kertaa viikossa ja siihen päälle kahtena viime viikonloppuna ollut leiri. Yhteen vuoteen mahtui nyt Joensuusta laskettuna Joensuuhun mennessä (ei mukaanluettuna) 13 leiriä joista 4 omien Suomen porukoiden, yksi vierailu, kolme Ruotsinporukassa ja neljä muuta ulkomaan Wadoleiriä sekä päälle toisen tyylin leiri.

Jokin ihmetauti varmaan taas ollut, mutta ei ole kuume noussut. Varmaan muutamat treenit jäänyt sen takia.


Teemoja
Ennen näitä syyskuun leirejä ajoin vielä hieman Kushankua sisään ja sitten Naihanchia. Koko ajan ollut pääpaino perustekniikoissa. Leirien jälkeen olen sitten ajanut koneeseen leirien oppeja.

Olen muuten huomannut että muistanen erittäin hyvin mitä eri leireillä on käsitelty. Tämä ehkä johtuu siitä että kirjoitan muistiinpanot ja tyypillisesti juuri treenaan leirisisältöjä leirin jälkeisenä viikkona. Sekin helpottanee että mulla ei ole pitkään aikaan ollut liian rankkaa ulkoista treeniohjelmaa vaan noin 50%-75% viikon treeniseteistä ollut täysin itsenäistä jo muutaman vuoden. Tällä hetkellähän lukema on noin 100%.

Leireilystä tarttunut mukaan tiettyjä rentouteen panostavia juttuja ja liikkumisharjoittelua. Liikuin ympäri salia taukoamatta viime viikolla yksissä treeneissä yli puoli tuntia, kuten liikuttiin leirillä porukassa. Toki hieman ajoin sisään taisabakeja jatkuvalla liikkeellä myös salin viivaa hyväksikäyttäen.

Ja nyt erinäiset ryhtiin liittyvät asiat. Viime leirillä Joensuussa tuli vanhoja ajatuksia sisäisestä voimantuotosta sellaisella uudella tavalla että osaa hieman taas kiinnittää huomiotakin. Tämä antaa todella paljon. Pitää toivoa ettei unohdu.


Ajatuksia
Nyt kiinnittänyt ihan arjessakin huomiota pään asentoon. Sain yhden tekstin jossa kirjoittaja toteaa että voimantuoton kannalta ylävartalo on tärkein, koska jos se ei pelitä, ei toimivalla keskustalla tee mitään. Nämähän on helposti muna vai kana -kysymyksiä mutta pointti on hyvä. Löytynyt taas keskusta siten kuin joskus ennenkin ihan vain sillä että on korjannut yläkertaa.

Se että on töissä joutunut pähkäilemään kuinka voimanuolet menevät missäkin tilanteessa on kyllä antanut fysiikan kannalta paljon. Osa ajatuksista tuntuu ihan käyttökelpoisilta treeninkin kannalta. Oikea järjestys on yleensä se että tulkitsee kehollisia kokemuksiaan fysiikan kannalta - harvoin se että yrittää teoretisoida jotain järkevää tyhjästä.

Yksi kimeteksti netissä antoi paljon ajatuksia. Siinä moitittiin toisten fysiikkaan pohjautuvia selityksiä. Osa selityksistä oli kuitenkin ihan käyttökelpoisia osittain ja antoi itselleni paljon ajatuksia. Myös se että käyttää maan massaa lyönnissä hyväkseen tyrmättiin tekstissä, mutta oikein tarkasteltuna ajatus on ihan riittävän oikea fysiikankin kannalta. Ei siinä, teksti oli kuitenkin hyvä. Fysiikassa on vain ongelmana se että kaikki simppelit mallit eivät usein ole täysin vesitiiviitä kirjoittajan agendaa tukemaan esim lyöntiä pohtiessa vaan kyse on siitä että lyö ja oppii tekniikkaa. Vartalo löytää juuri ne "fysiikan lait" joita tarvitaan.

90% kerroista kun joku kirjoittaa analyyseissään jotain energiasta, tulisi kirjoittaa voimasta mielummin. Kaikessa on kyse siitä mikä osa vastaanottaa miten ison voiman minäkin ajanhetkenä eikä juuri mistään muusta. Energiatarkastelut voivat toki olla hyviä siihen kuinka tuo edellinen sitten aikaansaadaan, mutta yleensä siihen ei sitten kuitenkaan analyyseissä anneta mitään ja sanan "energia" takana oleva asia on lopulta asia jota ei tarkastelussa sitten edes käytetä.

Olen saanut joitain ajatuksia jännityksen luomiseen kehon sisälle. Joitain melko outojakin juttuja saanut taas toimimaan, mutta kyse on vain siitä että mielikuvat on tapoja juksata oma keho toimimaan tehokkaammin. Hemmetti kun muistaisi ja jaksaisi ylläpitää ja kehittää näitä edelleen. Onni onnettomuudessa on toki se että eiköhän samat asiat tule vielä kuultua, luettua ja treenattua joitain kymmeniä kertoja, joten tullaan siihen vanhaan viisauteeni että niin kauan kuin lyö ja potkii ei voi tehdä kovin pahasti väärin.

Lopulta ei toisaalta ainakaan juuri nyt kiinnosta sukeltaa noihin sen syvemmin kuin miten olen jo aiemminkin havainnut hyvän rakenteen todella olevan ihan jees juttu. Se on juuri niitä asioita mitkä tekee joistain ihmisistä selittämättömän hyviä. Hyviä silleen wittumaisella tavalla, kun ei ne edes ole kummoisia mutta ei niille pärjääkään.


Treeni ja elämä
Nyt on ollut stressaavaa töissä. Ollut paha lukkari kun on torstai ja perjantai ollut tuntia täynnä. Jakso vaihtui nyt niin on helpompaa ja näyttää treeninkin kannalta lupaavammalta.

Ollut myös henkilökohtaista murhetta ja tällaiset hetket näyttävät sen miten hyvä asia hyvin toteutettu treeniharrastus on. Kymmenen harrastusvuoden lapsuus-nuoruusaikana jälkeen kun tuli 2½ vuoden tauko, päätin että "olen karateka". Ja sitten aloitin Wadon. Nyt olen harrastanut jo reilusti yli puolet elämästäni karatea ja huomannut kuinka se ei ole samalla tavalla kivaa kuin esim jalkapallo joka on leikki.

Kuitenkin tämän harrastuksen syvyys on se mikä pelastaa kun tulee näitä hetkiä kun elämä kusee pissiä munasta vastatuulessa päin naamaa. Kun lähtee alta pohja ja koko asuminen jossain hornankuusessa ei miellytä, kun töihinmeno ei ole kivaa kunnes pääsee varsinaiseen työtilanteeseen... Silloin on kiva että on edes harrastus joka muistuttaa kun ottaa oikein pattiin että voi myös korjata hieman asentoaan, voi myös työstää hieman tätä tekniikkaa... ...ja tämä seuraa mukaan ihan mihin maailmankolkkaan tahansa. Sitä kantaa mukanaan.

Elämä ei ole treeniä vakavampaa. Tärkeintä on vain että on hyvä olla. Nyt on nähty se (minkä olen ollut havaitsevinani yhdessä hyvässä kaverissanikin) että treeni voi olla kultaakin kalliimpaa, hieman synkähköä toimintaa. Mutta todellakin kultaakin kalliimpaa.

Kyrsii vieläkin, mutta kyllä tästä selvitään. Osittain kiitos treenin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#134

Viesti Lasse Candé »

Treenailut
Tällä viikolla treenannut neljänä päivänä. Tiistaina kevyesti, keskiviikkona aamulla ennen duunia ja sitten illalla kevyesti kotona, torstaina ja perjantaina.
Aamutreeni on loistoidea. Ehkäpä tulee tempastua ensi viikollakin.


Teemoja
Peruslyöntiä olen takonut paljon ja tutkiskellut joka suuntaan räjähtämistä. Ryhti korjattu venyttämällä päätä ylös ja lantiota alas fiiliksenä. Kehosta tyhjät pois. Nämä teemat Joensuun leiriltä. Toki samaa huttua on täällä potkussakin jonkin verran jauhettu.
Sitten yrittänyt totuttaa kehoa siistiin ja rentoon hikitemuotoon ja lisätä tähän potkujakin. Etsinyt jumitusten aiheuttajia, osittain saamani fasciakartan innoittamana. Tästä saanut myös sytykkeen aloittaa taas keppijumpan.

Hauskaa kun treenaamisessa teemat kiertää ympyrää. Nyt jotakuinkin samaa settiä kuin about viisi vuotta sitten. Nyt vain hieman tiedostavammin.

Pitää varmaan kaivaa esiin, olikohan Biomekaniikkaketjusta, KFM:n laittamat fascia-tuubivideot.


Ajatuksia
Ollut vähän laiskaa meininkiä. Tuntunut siltä että olisin matsaamisen tarpeessa. Että jotenkin ilman huitominen ei nyt oikein riitä. Tosin kyse lienee myös siitä että mieli yrittää taistella treenaamista vastaan. En ole pitkään aikaan treenannut näin paljoa ja nyt olen jo päässyt sisään uuteen rytmiin. On vain odotettavissa jotain sen suuntaista että jossain vaiheessa tulee fiilis että touhu on turhaa. Täytyy vain jatkaa takomista.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#135

Viesti Lasse Candé »

Treenailut
Edellisen kirjoituskerran jälkeen olen treenannut ihan kohtuullisesti. Oli syysloma viime keskiviikosta sunnuntaihin, jolloin en treenannut vaan ryyppäsin. Tämä oli ihan taktikoitu päätös.

Sitä edeltävänä viikonloppuna oli potkumiitti jossa sai ihan kivasti treenailtua miitin sisältöä ja omia juttuja. Vähän sparriakin Aihkin kanssa. Oli hyvää settiä miitissä.

Tämän päälle en muista, mutta muutamat omat treenit.



Teemoja
Tarkoituksenmukainen ryhti aikaansaa oikeiden lihasten aktivoitumisen liikkeissä ja tästä kumpuava voima. Erilaisia pyörittelyjä jotta nämä opit imeytyvät perusteisiin. Sekä tiedostamista että nopeaa testailevampaa settiä, jolloin sullotaan ajatusta vauhtiin sekaan.

Liikkuvuuden parantaminen ja ylläpito.



Ajatuksia
Katat on tuossa vähän aikaa sitten avattu pariin kertaan ja laitettu niihin oppia jota olen viimeaikoina vastaanottanut. Olen siis ottanut oppia kiinni taidollisesti. Seuraava vaihe on lisätä intensiteettiä ja ottaa kvantitatiivisempi lähestyminen. Käytännössä treenit enemmän muistuttamaan seuratreenejä ja analyysit arkisiin hetkiin kun tekee tekniikkaa esim koulun vessassa tai olohuoneessa ohimennen. (Seuratreeniformaatissa omassa kaavassani kvantitatiivinen lähestyminen dominoi, mutta toki oppia annetaan. Ilman toistopohjaa ei ole myöskään pohjaa opille eikä laadulle. Tarkemmat analyysit ja niiden ajoittaminen mielummin lähinnä yksin, kun muutenkin ovat henkilökohtaisempi asia pullonkauloiltaan.)

Eli nyt Punin hengessä mankka päälle huutamaan käskyjä ja paljon toistoja perustekniikoista ja katoista. :D (Päänsisäinen mankka.)

Noin muuten ajatuksia: Ristiintreenaamisen ja avoimen mielen hyödyt alkavat konkretisoitumaan voimakkaammin. Ei mitään uutta, mutta tuntuu että taas vähemmän koen lajin sulkeutuneeksi ja enemmän tienä harjoitella universaalia kamppailutaitoa ja elämänviisautta tietyllä taktiikalla takoen. Tämä kehitys kumpuaa sen jatkuvasta toistumisesta että kaikkialla opetetaan samaa asiaa, kun katsoo syvälle. Yksi peruskysymyksistä on "Kuinka ihmisvartalo toimii?".


Treeni ja elämä
Olen tullut sellaiseen elämäntilanteeseen että pystyn ja haluan alkaa taas käymään enemmän Helsingissä. Tästä seurannee aktivoituminen jossain määrin myös Wado-opettajana. Olen tästä hyvin onnellinen. Opettaminen ryhdistää myös omaa treeniä ja saan vetäjänä treenattua ihan suht tehokkaasti itse. Päässen myös perjantaitreeneihimme silloin tällöin jolloin saan matsiakin otettua. Tänä vuonna vielä ainakin kaksi leiriä jäljellä, joita odotan innolla. Treeni maistuu. Kuten aiemmin sanoin, se on ollut eräänlainen pelastus. Loistavaa että on jotain mihin keskittyä siten että saa ajatuksia pois töistä ja muusta. Tämä avaa ovia myös uusille ajatuksille elämän muilla osa-alueilla, sillä tämä pitää ihmisen tasapainoisempana ja tasapainoinen ihminen löytää hyviä ympäristöjä. Sopiva treenimäärä näihin hyötyihin on henkilökohtainen asia. Mulla näyttää tällainen semiaktiivinen treenisessiomäärä ja erittäin aktiivinen analyysi olevan aika passeli. Mutta vähintään nykyinen intensiteetti tulisi pitää ainakin hetkenaikaa, jotta saavutetut opit olisivat saavutettua tekniikkaa siten että saa aina takaisin ihan vain jalostamalla koneen kuntoon. Seuraava vaihe alkakoon.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 12 kurkkijaa