Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lasse Candé

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12707
Lauteille: Tammikuu 2005

Lasse Candé

#181

Viesti AriJ »

Lasse Candé kirjoitti: Tällaisella meiningillä koko vyökoekonsepti menettää sen merkityksen jota pyrin itse sille antamaan, eli treenin rytmittäjän, perusteiden ja kokonaisuuden hengitysliikkeeksi.
:peukku:

Noin itsekin olen koittanut miellättää vyökoevaatimukset / tsydeeman oman lajimme kuvioissa. Liian helposti tuntuu että siitä tulee jotenkin Elämää Isompi Juttu (TM) jota palvotaan kuin... mitä nyt kukin palvoisi... ja vyökokeista tulee semmoista tärppien opettelua, juuri niiden juttujen juuri sellaisiksi hiomista.

Itse näen että kokeiden pitäisi olla semmoisia "noh, hemmo, missäs nyt menet, näytäppäs miten hommasi rokkaa sitten viime kerran!" ;)
Lasse Candé kirjoitti:
AnttiA kirjoitti: Onnea Lasse-senseille!
Tätä aspektia en ollutkaan tullut ajatelleeksi pitkiin aikoihin, että on tosiaankin jokseenkin yleinen käytäntö että vedetään opettaja-raja kolmanteen daniin. Kun itse ajattelen sen niin että opettajuus määräytyy tilanteessa, eikä meriteistä. Mutta onhan tuo tosiaankin erittäin vakiintunut käytäntö tuokin, elikkäs nimittelyyn joutunee tottua. :)
Ylen paikallisuutisissa tuli vastaan klippi japaninkielen opiskelusta cosplayn ja muun japanijutun kuten manga ja anime kautta kielestä kiinnostuneilla, ja siellä kurssin oppilas kommentoi tyyliin "kun xxxxxxx-sensei....." viitaten tähän kurssin opettajaan :D
______________________
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#182

Viesti Lasse Candé »

Meillä on kyllä melko hyvin mahdollista opetella tekniikoita pinnallisesti niin että näyttää vyökokeessa hyvältä. Varsinkin paritekniikoissa; jos sopii paritanssin. Suurin osa näyttävätkin paritekniikat sellaisen kanssa jonka kanssa on voinut harjoitella. Eikä kaikki tästä syntyvät ongelmat välttämättä erotu kun on monta paria samaan aikaan tekemässä.

Minulle ei ole mitään väliä tuollaisella. Mieluiten teen sellaisen kanssa jolla on about sama ruumiinrakenne ja joka on about yhtä nopea kuin minä. Ja joka osaa tekniikat. Jos toinen tekee kaiken oikein, niin sittenhän minun ei tarvitse sen kummemmin "sovittaa yhteen" mitään vaan teen vain sen mitä pitää.

Hyvin usein teen vain jonkun kanssa jonka löydän paikan päältä ja minua kysytään vastaavasti melkein joka kerta jonkun pariksi. Tällä kertaa pariksi sattui suht nopea ja vähän lyhyempi tokan danin kokelas. Treenattiin kahdet treenit yhdessä ja tämän lisäksi tehtiin vain ne paritekniikat mitä ei ehditty kyseisissä treeneissä tekemään tauoilla. Ja sitten kokeeseen. Jengi ihmetteli että miten pystyy noin vähällä treenillä menemään vyökokeeseen. No siten, että se tyyppi oli nopea oppimaan ja korjasi kaikki ne etäisyys-, kohdistus-, ajoitus- ja muut virheet mistä minä kokeneempana sanoin. Ja me ei turhia häsläilty. Tekniikat kovaa ja muuten liikutaan niinkuin japanilaisessa katassa usein liikutaan rauhallisesti "western-tyyliin". :) Oli kivaa kun sai hyvän yhteyden. Ja sitten ryypättiinkin baarissa hyvässä hengessä illalla! (Myös hän läpäisi! (mikä selvisi muutaman päivän vyökokeen jälkeen))

Niin siis tuosta pinnallisesta opettelusta oli kyse... Sitä pystyy jossain määrin ulottamaan myös kataan ja peräti perustekniikoihin, jos sillä pystyy huijaamaan vyökokeen arvostelijoita. Ja tietenkin heidän parissaan näkemykset vaihtelevat. Luulisin että missä tahansa löytyy muihin arvostelijoihin verrattuna oikeellisuutta painottavat ja "atleettisuutta" painottavat. Itse en niin piittaa... näen asian niin että pitäisi läpäistä molemmilla tasoilla, joten aina saa syyttää itseään. Jos sitten se oma "hyvyys" jää "ikävästi raadilta näkemättä", niin "vähänkö sitten on hyvä" kun tekee sen oman hyvyytensä mukaisesti ja vielä samassa saavuttaa myös raadin tasovaatimukset.

Olen kyllä huomannut että se ei yleensä ole kovin vaarallista jos saa rakennettua jonkin korkeatasoisen pinnallisen osaamisen. Yleensä siitä pystyy parissa vuodessa muokkaamaan kovalaatuisen syvällisen osaamisen, kun törmää sopivaan opettajaan. Eli ei tarvitse aloittaa läheskään nollilta, kuten usein väitetään, vaan siirtymä on jopa melko suoraviivainen.



Ei tuo opettajan kutsuminen opettajaksi silleen ihmetytä. :)
Minä seuraan mitä tahansa käytäntöä mikä on tarkoituksenmukainen ja auttaa tilannetta. Täälläkin joskus näkynyt vääntöä asiasta. Jotenkin asia ei ainakaan itselle näyttäydy äkkiseltään kovin paljoa väännön arvoisena. En toki japania tunne ja vähemmän kielenkäyttöä, mutta ihme on jos opettajuus ei ole sellainen asia että voi sanoa että "meillä kutsutaan opettajiksi..." eli liopulta täysin yhteisö-/tilanneriippuvainen juttu. En ole tuota kolmannen danin juttua missään kovin virallisessa tyylimme kirjoituksessa nähnyt. (Perkule... olisinkohan kuitenkin jonkun opettajan omassa materiaalissa...)
Mutta siihen törmäilee karatemaailmassa laajemmin aika usein ja taitaa olla sellainen vähän tyylirajat ylittävä japsikaratejen parissa näkyvä sumea käytäntö. Olkoon sitten näin.

Tosin on syytä mainita että Wadokailla on nykyään kyu-dan -asteikosta erillisiä instructor-lisenssejä (joilla ei sellaisenaan tee käytännössä mitään, ellei jokin taho aseta kyseisiä lisenssejä rajaamaan jotakin... ne avaavat toki ovia dan-koearvostelijan lisensseihin). Siinä mielessä yksi luonnollinen rajanvetohan olisi (nyky-)Wadokaissa että jonkin instructor-lisenssin omaavaa kutsuttaisiin opettajaksi, eli senseiksi. En vain tiedä millä japaninkielen sanalla se instructor-lisenssi kulkee.

Ajattelin mennä alimman tason lisenssin kokeeseen heti kun mahdollisuus avautuu. Kyseessä on kuulemma täysin vyökokeeseen verrattavissa oleva tilaisuus, jossa tosin tehdään huomattavasti vähemmän tekniikoita, kuin systeemissä jossa itse suoritan vöitä. Syyt menemiselle ovat toisaalta haasteessa ja toisaalta sosiaalisia. Sitten kun jonain päivänä valmistun ja ehkä löydän vakituisen työpaikan ja ehkä aloittelen seuratoimintaa, on parempi mitä paremmat diplomit kaikennäköiseen on. Haastepuoli taas on se, että kehitys helposti lakkaa, ellen joudu näyttämään osaamistasoani.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#183

Viesti Lasse Candé »

Tässä ollut treenaaminen aika vähissä puolisentoista vuotta. Leirejä on kertynyt varmaankin about 7 per vuosi ja sen lisäksi tullut huidottua vain erittäin satunnaisesti. Jonkin näköinen huono kierre stressiä ja univelkaa ja nämä omalta osaltaan vuorovaikuttaneet treenaamattomuuden kanssa.

Mutta nyt alkaa lähtemään. Ja leireillä sujunut yllättävän hyvin.

Kävin keskiviikkona liikuntasalissamme treenaamassa ja ei siitä kyllä oikein mitään tullut. Kaikki tekniikat vuotaa niin monesta suunnasta että pitää tehdä perusharjoitteita perusharjoitteisiin. Ja ajattelin siitä huolimatta hypätä altaan syvään päätyyn ja juuri nyt ottaa hyllyltä ne tyylimme katat joita en niin hyvin osaa. Muuten sitä ei tule koskaan tehtyä. Rohaita en usko tehneeni kovin montaa toistoa yli kymmentä. Samoin Jitte on tässä suhteessa vähän vieraahko, mutta kyllä ne siitä.

Sitten on vielä Wanshu, jonka uskon voivani kasata suht helposti. Loput kolme ekstrakataa onkin hanskassa sillä tasolla että voi pähkäillä itse kuntoon. Näihin ensin mainittuihin pitää katsella videota ja Danubio sensein kirjaa. Hauskaa, että mulla on itse asiassa näistä melko hyvät muistiinpanot olemassa, koska kun menin opettajani kesäleireille ja oletin että näitä tehdään siellä, katsoin surkeilta videoilta mitä jostain dc++:sta olin lataillut liikkeet karkeasti ja numeroin itse ja kirjoitin paperille. Tämän jälkeen samalle paperille pystyi laittamaan kommentit helposti liittäen liikkeisiin. Ja koko setti iteroiden vuodesta toiseen, kun oli sama paperi aina ensi kerralla mukana. Vaikka olenkin pitänyt näitä ekstrakatoja lähinnä hyllyllä, on jokaisen liikkeen suoritustapojen tärkeimmät opetukset tästä syystä tiedossa ja muistissa. Ja toisekseen, koska ne opetukset pystyy yleensä päätellä meidän pääkatoista.

Tavoite tässä projektissa olisi saada kaikissa ekstrakatoissa sen verran toistoja ja harjoituskertoja alle, että katat olisivat koska tahansa treenattavissa niin, että miettiminen minimiin ja treenihyöty maksimiin. Muutamia pääkatojemme periaatteita nämä kyllä treenauttavatkin hyvällä tavalla.


Mutta enivei, pikkuhiljaa pitäisi parannella kuntoa ja lisäillä treeniä. Ihan hyvin tämä sujuukin. Alku on aina vähän hidas, mutta kyllä se siitä. Olon paranemisen treenien jälkeen huomaa jo nyt aika selvästi.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#184

Viesti Lasse Candé »

Noniin, homma hoidettu. Elikkäs siis kolme huonoiten hanskassa olevaa lisäkataa Wadossa treenattu sillä tasolla että pystyn nyt kävellä kaikki katat läpi. Kuten sanoin, Wanshu oli nopea kasattava. Katsoin kerran videolta ja oli oikeastaan siinä, mutta kun nyt tähän päästiin, niin Danubio sensein kirja myös esiin ja sitten katsoin kaikki merkittävät youtube-versiot ja pari muuta lisäksi.

Rohain kasaaminen on sillä tavalla helppoa, että se on niin lyhyt.

Jittessä oli jostain syystä vaikeuksia saada alkua pelittämään luonnollisesti. Sitten mä keksin että se johtuu siitä että käsien avoimuudet vaihtelevat ja tulee suuntia. Kyllä se siitä. Loput siitä onkin aikalailla paukuttelua eikä anna paljoa mitään lisäarvoa.



Oli hienoa huomata, että kun jokin tekniikka ei oikein toimi, niin kysymys "kuinka sen saisi toimimaan?" löytää heti vastauksensa. Siinä mielessä Otsuka sensei kai oli ihan oikeassa, että kaikki näiden lisäkatojen opetukset ovat jo pääkatoissa. Tuli ihan kivoja pohdittavia Rohain yhden jalan seisontaliikkeeseen, Jitten alkuun ja otin siinä vielä vähän Jioninkin alkua.

Kun puhuin tuosta lisäarvosta, niin on Jittessä tietenkin uchiuket shikodachissa, mikä pakottaa analysoimaan liikkumista ja tukee esim Pinan nidania ja sandania. Ja lisäksi kokutsudachin käyttö, joka tukee kokonaisuutta jota harjoitellaan Pinan godanissa ja Chintossa. Rohai taas tukee Naihanchia oikeastaan todella hyvin. Kun alussa otetaan naihanchidachi, niin ei tehdä ristiaskelta, kuten naihanchissa ja kaksi ensimmäistä liikettä on kahden käden jokseenkin symmetristä toimintaa. Minulla treenautuu tästä asento hieman eri tavalla. Rohaita pitäisi varmaan tehdä sekä oikein päin että peilikuvana.

Mutta nyt sitten taotaan näitä vielä hieman lisää, jotta ne vakiinnuttavat hieman paikkaansa. Ja jotta saa vähän syvällistä analyysia ja toisaalta kierroksia mukaan.



Kaiken kaikkiaan tuli kivaa settiä, kun youtube chromecastin välityksellä väliaikaisessa olohuoneessa lähtee välillä sivuraiteilemaan katojen eri versioihin, Danubio sensein kirjaa tulee luettua laajemmin, omissa muistiinpanoissa silmään iskee vähän mikä sattuu jne. Ja sitten parin testailun jälkeen varsinaiseen olohuoneeseen takomaan, jossa juuri ja juuri katan verran tilaa.

Voisi yrittää vaikkapa käydä kisiksellä nyt tämän viikon aikana treenaamassa silleen vähän paremmin perustekniikan kannalta...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#185

Viesti Lasse Candé »

Oli hyvä leiri viikonloppuna Joensuussa. Itselleni livenä uusi mutta todella pätevä ja tunnettu japanilainen opettaja antoi lisää perspektiiviä.

Hyvää opettajassa oli myös se, että opetuspätevyys kattaa sekä formaalin Wadon että ottelu- ja katakilpakaraten.

Muutamia hyviä näkemyksiä asennoitumiseen tuli ja mielipiteeni Wadosta "nopeuskaratena" vain vahvistuu. Matsattiin jonkin verran ja tehtiin myös erinäisiä ottelullisia harjoitteita. Pidin siitä, kuinka kaikki tämä muodosti selkeän eheän kokonaisuuden.

Oli myös hienoa että leirillä oli kolme japanilaista nuorta, iältään 13-15 vuotta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#186

Viesti Lasse Candé »

Kävin pitkästä aikaa liikuntasalissa treenaamassa karatea. Ei siitä oikein mitään tullut. Liikaa sohvailua taustalla. Käytännössä olen ollut tauolla, en muista kuinka kauan. Mutta nyt kun opiskelut on takana, päätin aloittaa uudestaan.

Suurimmat ongelmat ovat alaraajoissa. En oikein saa tuotettua voimaa asennoistani. Ongelmia toki myös ylävartalossa. :D

Naihanchi tuntui yllättävän hyvältä suhteessa siihen, miten huonolta kaikki tuntui. Pinan nidan oli täyttä roskaa. Ja potkuista ei oikein tullut mitään. Paljon on tehtävänä, mutta ehkäpä tämä tästä. Varsinkin kun treenistä tuli hyvä olo.
Kuvake
mr_yellow
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9
Lauteille: Helmikuu 2021
Etulaji: Kickboxing
Takalajit: Tae Kwon Do

Lasse Candé

#187

Viesti mr_yellow »

Hyvä Lasse! t:Lasse
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lasse Candé

#188

Viesti Kari Aittomäki »

Treeni tauon jälkeen on aina työlästä ja nahkiaa.. mutta silti eräänlainen homecoming.
Onnea matkaan!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#189

Viesti Lasse Candé »

Kiitoksia tsemppauksista! :bow:

Melko nopeasti tuon jälkeen löysin porukan jossa mätetään pistareita ulkosalla. Hyvää settiä ja kiva saada valmennusta joka heijastelee asiassa enemmän nyrkkeilyajattelua.

Tässä yhteydessä silti karate taas väheni, mutta ajattelen tuon harjoituksen karateharjoitteluksi. Tekee kyllä hyvää saada ja antaa tällejä. Oppii paljon ryhdistä ja kun ei ole oikeastaan tullut mätettyä pistareita varmaan johonkin kymmeneen vuoteen.

Juoksin myös cooperin 25.4. Tulokseksi kokonaiset 2480 metriä. Uskon että jo melko pian sen jälkeen olisi tulos ollut parempi, koska kunto tuntui paranevan noihin aikoihin. Ajattelin silti kokeilla uudestaan syksyllä.

Kerran ehtinyt melomaan ja muuten tullut käveltyä esim. luontopoluilla joissa mäkiä. Kouvolan Repovedellä viime viikonloppuna kokonaiset parikymmentä kilsaa kerralla. Eikä tuntunut missään. Paitsi että tuli hyvälaatuinen väsy, merkityksessä että on uni maistunut. Mutta esim. jaloissa ei mitään. Hyvä kun on niin paljon vaihtelua kyseisen paikan poluilla.

Olen pohtinut yksinäistä kolmen tai neljän päivän karateleiriä, jossa kävisin läpi keskeisimmät Wadot, esim. kaikki katat. Imitoisin jossain määrin Ruotsin leirejä, joskin tietenkin pariharjoittelu olisi vähän hassunlaista. Saa nähdä...
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#190

Viesti Lasse Candé »

No niin, suunnittelemani leiri on jo käynnissä. Maanantaina oli yhdet treenit, tänään kahdet, huomenna vielä kahdet ja lopuksi torstaina aamupäivätreenit.

Konsepti on muuttunut hemmetinmoisen kuumuuden takia. Ei pystynyt eilen ja tänään aamulla treenaamaan niin paljoa kuin suunnittelin, niin lyhensin treenejä ja pienensin toistomääriä. Tarkoitus silti että pääasiallinen runko ei muutu. Kuumassa kyllä on nopeammin tekemisvalmis myös.

Eilen perustekniikkaa ja kahta ekaa Pinania. Oli tarkoitus tehdä kaikki, mutta kroppa varoitteli ettei ole kuumuudessa niin hyvä idea.

Vielä tänään aamupäivätreeneissäkin oli kuuma mutta sali oli jo jonkin verran viilentynyt iltatreeneihin.

Aamupäivällä perustekniikan lisäksi Pinan Yodan, Pinan Godan ja Chinto. Pihalla tässä ollaan, mutta alkoi löytyä juttuja.

Alkuiltatreeneissä perustekniikan lisäksi Pinan Sandan, Naihanchi ja Seishan. Keksin sitten ottaa videolle ja tavan myös toteuttaa tämä. Laitoin instagramiin Naihanchin ja Seishanin ja niiden pitäisi löytyä tästä:





Ei niin hyvää, mutta olin positiivisesti yllättynyt miten hyvin varsinkin Naihanchi rullasi, suhteessa viime vuosien inaktiivisuuteen. Seishanissa on rakentamista. Tuo ei oikein ole vielä Seishan vaan jotain heilumista sinne päin. (Se loppuu tuossa kesken, instagramin takia.) Mutta se tässä on kivaa, että nyt tiedän taas vähän paremmin mistä lähteä rakentamaan tuota Seishania.

Huomenna ensimmäisissä treeneissä ainakin Pinan Shodan, Kushanku ja Bassai. Ehkä myös Wanshu. Illalla sitten luultavasti ainakin Pinan Nidan ja Jion. Ehkä myös Jitte.

Sopiviin väliköihin sopivia perustekniikoita.

Ylihuomenna puuttuvat katat ja varmaan jokin sopivasti valittu Pinan-kata, ellei kaikki.

Oli tarkoitus käydä läpi paritekniikoitakin liikkumisen puolesta, mutta pelkään pahoin että jää kokonaan väliin.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Lasse Candé

#191

Viesti Jussi*M »

Lasse. Mikkelissä on päiväleiri 3.7. lauantaina. Sinne vaan mukaan! :D
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Lasse Candé

#192

Viesti fuusetsu »

Instassa paikkakunnaksi on laitettu Kotka. Et sattumalta vaikuta Metsolan suunnalla, sekä käytä julkisia kulkuneuvoja ja mustaa nahkatakkia? Joskus tuossa kuukauden sisään ehkä?

Hmm. joku kommentoinut Instaan, että Samskolan olisi tuo sali, jota en tunnista. Ei olisi kaukana bongauspaikasta.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#193

Viesti Lasse Candé »

Kyllä, kyllä, kyllä ja kyllä. :D

Tuo on duunipaikkani liikuntasali. Kommentoija on luokkakaverini. Kävin siis saman koulun kuin missä nyt opetan.

Varsinaisesti asun Loviisassa, mutta kakkoskämppäni on Hovarilla. (Oli aiemmin Karhuvuorella.)

Pieni maailma. :)

Jos törmäillään, niin tempaise hihasta. Älä liian kovaa. :D



Tämän päivän treenit viivastyivät hieman. Menen kohta. Jos ehdin tänään jossain välissä, niin kirjoittelen varmaan lisää leiristä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#194

Viesti Lasse Candé »

Tänään oli viimeiset treenit. Koska mimmini tuli kylään eilisten treenien jälkeen, muutin ohjelmaa siten, että kaikki vaikea piti saada valmiiksi jo eilen, jotta tänään pystyi pitämään mättötreenit tutulla tavaralla, eikä tarvitse yhteisenä aikana käydä materiaaleja läpi. Eilinen oli aika rankka ja turhauttava päivä.

Ohjelma kokonaisuudessaan.

Maanantaina yhdet treenit, joissa perustekniikkaa seisten, junzuki ja gyakuzuki (kette-versioineen) sekä Pinan Nidan ja Pinan Shodan. Sitten iski kuumuus ja jouduin lopettamaan kesken.

Tiistain treeni 1 kuten kirjoitin edellä, pääsisältö Pinan Yodan, Pinan Godan ja Chinto.

Tiistain treeni 2 Pinan Sandan, Naihanchi, Seishan. Niistä on ylempänä olevan postauksen video.

Keskiviikko oli hemmettiä. Sääolosuhteet olivat paremmat, niin pystyi treenaamaan pidempään ja kovempaa. Sisältönä Kushanku, Bassai, Wanshu ja Jion, joista varsinkin Wanshu on minulle jonkin verran vieraampi alkoi ottaa aika kunnolla pattiin jossain kohtaa kun pää ei enää toiminut. :D Nollasin sitten Pinan Shodanilla, jota siis olen takonut ihan hemmetisti. Mutta ei toiminut täysin. Sekaan hiipi välillä jotain yhdistelmiä jostain noista muista katoista. Witutti ja nauratti samaan aikaan ja otin sitten alusta. Pää ei toiminut enää ollenkaan. Kun kata löytyi taas, vedin pari kertaa kokonaan, että saa sen nollausefektin mitä hain. Siitä oli ihan hyvä sitten lähteä tauolle valmistelemaan illan treeniä. Treenin pääsisältö oli Kushankussa, joka on Wadossa keskeinen kata. Työstin monia kohtia ja aikaa vain meni ja meni. Mutta sitä saa mennäkin, koska kyseinen kata on niin tärkeä, ettei voi jättää sitä puolilleen eikä koskaan oppia mitään.

Keskiviikon treeni 2:ssa oli luontevaa jatkaa edellisen treenin Jionin jälkeen Jittellä. Ja sen jälkeen Rohai ja lopuksi Niseishi. Vaikka Jitte ja Rohai ovat Wadon vieraimmat katat minulle, niin ihan hyvin sessio meni. Tai päässä löi kyllä kunnolla tyhjää. On aika rankkaa ottaa noita vieraita katoja niin monta samalle päivälle. Se on se, kun ei ole askeleestaan varma. En hemmetti saanut Niseishiäkään aluksi oikein, vaikka sitä tehdään maailmalla eniten näistä Wadon kuudesta ns. lisäkatasta. Lopuksi Pinan Nidan samalla idealla kuin ekassa treenissä Pinan Shodan. Ja taas sama homma. Ihan reisilleen se kata mitä teen varmaan eniten ja minkä oppii jo valkoisella vyöllä. :D

Tänään sitten viimeinen treeni. Täysin voittajakonsepti! 1,5 h siten että lämmittelyjen jälkeen muutamat perustekniikat seisaltaan ja siitä sitten Junzuki ja Kette Junzuki. Sen jälkeen Pinan Nidan. Sitten Gyakuzuki ja Kette Gyakuzuki sekä Pinan Shodan. Junzuki Tsukkomi ja Kette Junzuki Tsukkomi sekä Pinan Sandan. Gyakuzuki Tsukkomi ja Kette Gyakuzuki Tsukkomi sekä Pinan Yodan. Tobikomizuki ja Pinan Godan. Lopuksi vielä Nagashizuki. Jokaista kymmentä kihonia kymmenen toistoa. Paitsi tobikomizukia ja nagashizukia kymmenen per puoli, koska niistä ei ole potkuversiota. Katoja kaksi toistoa. Koska kaikkia on jo tehty leirin aikana, niiden korjattavat pointit olivat jo mielessä. Ja tämänsisältöisessä treenissä ei mennyt pääkään sekaisin ihan hirveästi.

Sitten nämä katat saivat kolmannen toistonsa, kun vedin kaikki putkeen kameran käydessä. Nyt vaihdoin järjestyksen niin että Shodan tuli ennen Nidania, kuten järjestysnumerot sanovat. (Ne siis tarkoittavat ensimmäistä ja toista.) Oudosti Pinan Shodan ja Nidan näyttävät videolla huonoimmalta, vaikka olen tehnyt niitä eniten. Liian lyhyet asennot. Ja Pinan Nidanissa oudosti lopun neljä nukitea olivat ihan OK-suorituksia, vaikka pidän niitä Wadokatojen vaikeimpiin lukeutuvina tekniikoina. Ehkä paras suoritus oli yllättäen Pinan Godanissa, jota lienen treenannut näistä vähiten. En viitsi liian volyymin takia (ja koska Shodan ja Nidan ovat kuraa) laittaa instaan kaikkia, mutta Pinan Godanin laitoin.





Nilkat tuntuivat sopivan pehmeiltä. Tein vähän perustekniikkaa naihanchidachissa seisten vielä lopuksi, avatakseni sen asennon mekaniikan toimivaksi. Ja sitten viimeisenä harjoitteena Naihanchia kolme tai neljä toistoa.

Ja se oli siinä. Kun yksin takoo, ehtii puolessatoista tunnissa yllättävän paljon.



Tämä leiri oli ihan älytön kokemus. Olen aika mukavuudenhaluinen, mutta ei tarvinnut yhtään motivoida itseään mitenkään lähtemään treeneihin, vaan sitä vain halusi. Yllätyin miten paljon tulee turhautumisen ja epäonnistumisen kokemuksia, kun on hemmetti yksin. :D

Nyt on kokonaisuus avattu. Valitettavasti en ehtinyt työstää paritekniikoiden liikkumista ja edeten tehtävät kihonit jäivät hieman liian vähälle. Paremmassa kunnossa ja vähän viileämmällä tästä voisi tulla hyvä juttu. Ja opin taas kerran ettei hemmetti pestä saippualla niitä jalkoja liian usein. Otti treenit jalkapohjien päälle melkolailla.

Mutta tämä saanee uusinnan!
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Lasse Candé

#195

Viesti fuusetsu »

Lasse Candé kirjoitti: kesä 24, 2021, 11.39 Kyllä, kyllä, kyllä ja kyllä. :D
Tosiaan siis bongasin sinut seisomassa bussipysäkillä. Ajoin autolla ohi ja aivot sanoi yhden vilkaisun perusteella, että ne näkivät tunnistetun hahmon. Kun emme ole kuitenkaan tavanneet, niin vähän aikaa piti pyöritellä päässä, että kuka muu se olisi voinut olla.

Pieni maa todellakin. Olen parin vuoden takainen paluumuuttaja Kotkassa ja etsin Hovarilta kämppää. Kauhuvuorella asuin ennen poismuuttoa. Nyt ei enää kykene, kun karate ei ole niin vahvaa minussa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 15 kurkkijaa