Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lasse Candé

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#106

Viesti Lasse Candé »

Jahas, täällä on viistonniset katselukerroissa paukkuneet viime kirjoituskerran jälkeen. :wav:
Kiva huomata että joku lukeekin tätä. Tekee kirjoittamisesta paljon mukavampaa. :bow:


Olin tuossa kipeänä viime kirjoituskerran jälkeen sellaisen viikon. Sen jälkeen on ollut muutama treeninveto ja omaa treenailua.

Omassa treenailussa olen vedellyt paljon fyysisemmin kuin yleensä ja pitänyt sessiot lyhempinä. Fyysisyys on juurikin johtunut siitä että aikaa on ollut vähän käytettävissä. Jos treenisession rankkuusaste ja pituus ovat sopivat suhteessa toisiinsa treeni jää vielä päälle session jälkeenkin kun asemoi kehoaan ja fiilistelee liikkeiden mekaniikkaa kevyellä vartalon säätelyllä.

Noissa sessioissa olen takonut kataa monta kertaa peränjälkeen ja ottanut perustekniikoita väliin. Sitten kun rankkuusaste tuo liikaa jännitystä peliin ja tunne katoaa, niin lepotaukoja ja niihin väleihin kehon avauksia ja venyttelyjä sekä seisontoja. Ei mene yhtään aikaa hukkaan. Jos on paljon aikaa niin pidän yleensä rasitustason melko alhaalla koko ajan.



Yksi asia mitä olen treenannut viime aikoina on lyönnit liikkeestä. Askeltamistaitoja pitäisi parantaa/pitää yllä. Olen testaillut paljon ajatusta jossa vastakkainen jalka (polvi) menee lyönnin suuntaan. Normaalisti liikkuminen tehdään mielummin avaamalla ja sulkemalla jalkojen väli, mutta on myös hyvä osata tehdä toisinpäin. Tämä sopii tuon mainitsemani "diagonaaliyhteyden" kannalta etukäsi-takakäsi -yhdistelmään. Sitten kun olen diagonaalijuttua analysoinut olen testaillut myös saman puolen saman suunnan toimintaa. Näissä on oikeastaan sama periaate, mutta toisessa on viive. Wadossa ihanne on että kaikki samaan aikaan, mutta totuus on siinä sen lähellä. Kaikki samaan aikaan on hemmetin hyvä treenimetodi kuitenkin oleellista kehontoimivuutta silmälläpitäen ja sillä on taktisia perusteluja sitten enemmänkin.

Näitä olen harjoitellut sopivanlaisen perustekniikkasetin jälkeen. Parempi treenata silloin kun asiat pystyy tuntemaan kehossa. Olen myös yrittänyt samalla pitää kiinni tietynlaisesta ryhtiajatuksesta, joka on mielikuvana sellainen että ihminen on maan ja taivaan välissä oleva objekti. Se mielikuva helpottaa turhuuksien karsimisessa ja oikeiden asioiden mukaantulemisessa. Liikkuessa ajatus on vaikea pitää.



Nyt oli sitten viikonlopuna Raumalla leiri. Kaytiin läpi esim Kushankua, Ohyo kumitea, potkuja, Idoria ja Henka kumitea. Kylläpäs oli kivaa. Jäi Kushankusta jonkin verran ajatuksiakin. Käynyt säkä, kun olen juuri viimeaikoina panostanut hieman Kushankuun. Eilen oli kahdet kahden tunnin treenit ja tänään kahdet 1,5h:n. Kun tulin bussilla kotiin jäin kisiksen kohdalla kyydistä kun oli sopivasti kamat mukana, mutta siellä oli ollut jokin naisten kymppijuttu ja treenaamaan ei päässyt. Menin sitten heilumaan meidän kaveriseuramme treenien viereen itsekseni, kun olivat niin ystävällisiä että päästivät ja jäin vielä hetkeksi heidän jälkeenkin. Sellainen parituntinen mikä koostui jotakuinkin noista mitä tässä on mainittu, paitsi että perustekniikkaa melkein koko setti.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#107

Viesti Lasse Candé »

Meni kolmisen tuntia kisiksellä suht rauhallisesti. Tein lämmittelyrutiinin ja paljon perustekniikkaa. Olen pähkäillyt tobikomizukin mekaniikkaa paljon viimeaikoina joten sitä sitten monin osin analysoin ja päästelin menemään.

Joitain elementtejä jotka tobikomizukissa pitäisi saada tehtyä mahdollisimman nopeasti:
1. Putoaminen
2. Eteneminen
3. Kallistuminen
4. Vartalon kierto
5. Diagonaalivoiman käyttäminen (askellus: avaaminen-sulkeminen; osuma sulkiessa)
6. Tekniikan tuki molemmista jaloista oikein
7. Kahden käden yhteyden hyödyntäminen voimantuottoon
8. Hyvä oikeanlainen ryhti
9. Välitön rentoutuminen
10. Tuottaa reunaehdoilla mahdollisimman paljon voimaa

Kun tekniikka lähtee vielä lyhyestä asennosta ja päätyy pitkähköön ja eteneminen on hieman suurempi kuin etujalalla astuminen, tämä kaikki vie hemmetin pitkän ajan. Käsittämätöntä kun näkee hyvän tekijän tekemässä tobikomizukia. Nopeus saattaa olla lähes samaa luokkaa kuin monella muulla vapaavalintaisessa jabissa tekniikan lähtöasennosta. Elikkäs se nopeuden lisääminen on tavoite.
Opetus on että pudotaan ja loput on tämän putoamisen oikeanlaista kanavointia. Kyseessä on ns överitekniikka, eli sellainen mihin on kasattu pieneen pakettiin paljon tavaraa. Monessakaan jabissa ei tarvita noista ominaisuuksista lähellekään kaikkia, mutta suurta osaa hyödyntämällä toki saa hyviä jabeja. Sitten käytetään niitä mitä tilanne vaatii. Eli tekniikka on vähän sellainen ikuisuusprojekti tai ihanne mitä tavoittelemalla oppii paljon ja laajalti. Harjoitteen voi myös purkaa osiin ja käyttää vaikka matsitreeneissä.


Treenatessani sitten pyörittelin teemaa tutkien kaikkia mainitsemiani asioita ja muitakin. Itselläni on suurimpana esteenä tällä hetkellä nilkkojen taipuvuus. Varsinkin oikean. Mutta kokoajan sekin asia kehittyy ja este madaltuu. Koko ajan sujuu paremmin.

Naihanchin tein myös kerran hitaasti.


Sitten menin vielä sellaiseen vatsatelineeseen missä nostetaan jalkoja sekä tuoleihin joissa treenataan reisien loitontajia ja lähentäjiä. Tein myös muutaman etureisiliikkeen sellaisessa missä istutaan ja suoristetaan jalkoja ja painot nousee.
Vatsoja tehdessä pyrin hyvään vakaaseen toimintaan ja sain loistavan idean olla pitämättä niistä kahvoista kiinni käsin. Kyynärpäiden tukeminen riittää. Mitä vähemmän itseään lukitsee, sitä parempi, omiin tarkoituksiini.
Reisien loitontajissa ja lähentäjissä laitoin painot erittäin minimiin ja yritin saada fiiliksen että keskivartalo työskentelee mahdollisimman paljon ja nämä laitteiden kohdelihakset mahdollisimman vähän. Taas kädet irti ja testailin erilaisia asentoja. Vakaus tärkeää. Yksi hyvä on kun pitää käsiä ylhäällä. Toinen mielenkiintoinen juttu on testailla ylhäältä sulkeutunutta ja alhaalta avointa asentoa tai toisinpäin. Esim jalkoja avatessa laittaa kädet suoraan eteen tai sulkiessa suoraan sivuille.
Sitten tytöt tulivat laitteisiin ja laittoivat reippaasti lisää painoa. :D

Muistan vielä kun ennen vanhaan kävin salilla pari-kolme kertaa viikossa ja päälle lihaskuntotreeniä about joka päivä, niin silloinkin minulla oli ihanteena erottelu ja se ettei heilu turhia. Nyt kuitenkin tuo ajatus on toisenlainen. Nykyään en enää lukitse itseäni vaan sallin suuremmissa määrin että koko vartalo toimii. Mutta silti vakaus on tavoitteena. Ennenkin kyllä sain vahvoja fiiliksiä about kaikista liikkeistä että ovat keskivartalon harjoituksia.

Samanlaisia juttuja testailin reisilihaslaitteenkin kanssa, mutta en tehnyt niin paljoa, enkä ihan samalla tavalla löytänytkään mitään.
Niin ja lopuksi vielä selkäpenkkiin. Pitää palauttaa vanhaa tapaa enemmän missä kumarasta noustessa hartiat ja takaraivo nousee ensimmäisenä. Ei niska / yläselän keskusta. Ja vielä pieni sukellusefekti mukaan niin hyvä. Varastoa silmälläpitäen ja miksei monia muitakin juttuja. Leirillä oli hieman vastaavaa teemaa siinä seassa.


Ihan lopuksi-lopuksi menin vielä hakkaamaan säkkiä, punnertamaan ja lyömään hieman ilmaan vuorovaikutuksessa säkkijutun kanssa. Eli analysointia ja fiilistelyä. Ja sitten vähän rentoutusharjoitteita ja kaupan kautta himaan.






Juttelin treenatessani nopeasti sellaisen kuusikymppisen miehen kanssa joka on treenannut karateja melkoisen paljon. Wadoa treenasi joskus viitisentoista vuotta ja sitten fokus on siirtynyt Gojuun ja Kiukkariin. Ja pari vuotta sitten laajentunut kobujutsuun. Hyvin mies veti ja mukavakin oli. Noiden molempien ominaisuuksien olemassaolo hänen iässään voisi olla ihan passeli tavoite.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#108

Viesti Lasse Candé »

Tänään about 2,5h treenailua penkalla. Kukaan ei tullut treeneihin joten treenailin sitten itsekseni treenille suunnittelemiani juttuja ja vähän muuta.

Aluksi kannoin tatameita ja lämmittelin siinä yhteydessä. Sitten tein vähän kataa ja taas vähän tatameita. Kun tatamit olivat valmiina niin pinan nidania paljon ja perusharjoittelua. Taisin kerran tehdä pinan shodaninkin. Naihanchia tein lopussa enemmän. Väleihin aina perustekniikkaa. Tänään paljon junzukia ja kettejunzukia. Sitten tein potkuja. Surikomisokutogeri rullasi kivasti. Takareidet siinä määrin toipuneet viikonlopun leiristä ja eilinen treenisessio varmaan vähän myös avasi että kivasti tosiaankin sujui. Mulla on myös fiilis että eiliset improvisoidut laitetreenit auttoivat.

Sitten kun piti lähteä salista niin vielä vähän Chintoa ja perusteita käytävässä. Chinto tehdään jotakuinkin yhdellä linjalla, joten se sopii käytävään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#109

Viesti Lasse Candé »

Potkumiitin jälkeen tullut keskityttyä enemmän tuohon ryyppäämiseen ja jopa aloitin tupakanpolton. Vähän huitonut ilmaa välissä ja yhdet treenit käynyt vetämässä.

Viime torstaina tuli lähtö Ruotsiin leirille joka kesti torstaista sunnuntaihin. Vaikka leiri ei enää olekaan viikon mittainen tekee suhteessa talvi- ja pääsiäisleireihin tuo yhden päivän lisä suuren eron. Ehdittiin käydä läpi 9 keskeistä kataa + bassai ja niseishi, kaikki kihon kumitet sekä ohyo kumitet 1-5. Lisäksi rutkasti perustekniikkaa sekä idori 1 + tantodori 1&2. Loistava leiri. Olin kaverin parina vyökokeessa kihon ja ohyo kumiteissa sekä matsin verran. Oli hemmetin kivaa! Valitettavasti ei mennyt kaverilta koe läpi. Paritekniikat veti erittäin hyvin.

Leirin jälkeen Göteborgiin treenaamaan. Opastin paikallista sinivyötä joka heitti Herrljungasta dojolle minut heti leiriltä tultuamme. Käytiin läpi perustorjuntoja sekä pinan godania ja kihon kumite 1:tä. Oli kiva opastaa kun kaveri teki heti ja ymmärsi. Eron näki nopeasti.

Sitten treenasin seuraavana päivänä pari tuntia leirin juttuja ja perusteita. Hieman panostin Bassaihin. Minä en ole juurikaan harjoitellut näitä ns lisäkatoja. Olen havainnut että monet muut harjoittelevat lähes pelkästään niitä heti kun pääsevät niihin alkeellisella tasolla käsiksi ja jättävät vähemmälle tärkeimmät katat. Hironori Ohtsuka jalosti yhdeksää ensimmäistä kataa paljon muita katoja pidemmälle ja tuli lopulta siihen lopputulokseen että muut katat ovat turhia. Käytännössä niissä ei ole niin paljon Ohtsukan tarkoittamia opetuksia sisällä, joten on tavallaan hieman harmi että monia kiinnostaa ne enemmän. Kai se johtuu siitä että koska niitä vaaditaan normaalisti vasta myöhemmissä dan-kokeissa on jotenkin sellainen ajatus että niitä tehdessään olisi coolimpien juttujen parissa. Tai sitten halutaan oppia kävelemään monia sellaisia juttuja läpi, joita aloittelijat eivät koskaan tee. Eräs opettaja sanoi hyvin että nimenomaan pääkatat ovat "advanced" ja lisäkatat ovat vähemmän "advanced", juuri koska Ohtsuka jalosti pääkatoja pidemmälle ja käytti niihin paljon energiaa ja aikaa. Miten tahansa, olen tähän asti opetellut lisäkatoja sen verran että kun niihin törmää leireillä, pysyy riittävän kivasti mukana ja saa ajasta suuremman hyödyn. Siltikään en muista edes ihan tarkalleen miten kaikki niistä menee. Bassain analysoin varmaan tekniikka kerrallaan kohtapuolin läpi muutamaan otteeseen. Tämän olen tehnyt kaikille pääkatoille moneen kertaan, sen lisäksi että paukuttaa menemään. Bassaista tullee ensimmäinen lisäkata jonka opettelen.

Treenatessa itsekseni aloitin jo projektin. Sujuu ihan hyvin jo nyt, mutta on kohtia jotka pitää analysoida. Esim motodachin käyttäminen. Asento ja sen periaate on itselleni vielä hieman vieras. Sitä ei alunperin ole Wadossa vaan se on luultavasti otettu myöhempiin standardointeihin Shitoryusta. Ohtsuka tekee vuoden 65 videolla paljon sellaisia asentoja katoissa, joista ei oikein näe mikä asento on kyseessä. Ehkä Shitoryun (ja nykyään meidänkin) motodachi on lähimpänä ja varmasti ihan hyvä ratkaisu kun asiat pitää systematisoida laajemmille massoille. Tärkeintä on kuitenkin yrittää nähdä kuu eikä sormea, joten asianhaarasta ei kannata liikaa piitata vaan analysoida opetusta muodon sisällä. Bassai on hyvä valinta seuraavaksi opeteltavaksi koska meillä siinä on paljon samoja kohtia kuin esim Kushankussa ja muihinkin katoihin on vahvoja yhteyksiä. Samaten siitä pystyy edetä muihin lisäkatoihin koska niihinkin on yhtäläisyyksiä.

Vapaaharjoittelin tällä reissulla vähemmän kuin edellisellä, koska dojo-aikaa edeltänyt leiri oli viikon pidempi ja lähdin reissuun rapakunnossa. Silti aloitin treenailut joka päivä vaikka väkisin, koska reissu oli treenaamiselle pyhitetty. Kyllä se kone aina käyntiin lähtee vaikka vähän tökkisikin. Osallistuin myös molempiin ohjattuihin treeneihin. Erittäin hyvät tunnin setit oli. Eilen oli rankimmat treenit missä olen ollut pitkään aikaan. Suunnitelmallisuus oli kovaa luokkaa. Keho avautui, sessio oli rakennettu siten että tekniikka sujuu, rasitus siirtyi paikasta toiseen mukavasti niin että hiki virtasi vain ja tekeminen oli monipuolista. Tehokas 60min kyllä.

Ohjattuja treenejä vajaaseen viikkoon mahtui 13h. Siihen päälle esi- ja jälkitreenailut, vyökoeavustus ja omat treenit dojolla, niin päästään about 25h:iin. Tuntee kehossa että aika maksimeissa mennään, varsinkin kun vertaa potkumiitin jälkeiseen aikaan.

Taas tuli materiaaliakin mukaan ja paljon itselleni uutta tietoa. Kaveruudet syvenivät ja uusia löytyi. On tää vaan mahtavaa!

Seuraava haaste on jatkaa treenaamista nopeasti juhannuksen jälkeen. Nyt vielä on tuoreessa muistissa uudet opit ja oivallukset ja ne pitää ajaa kehoon riittävän hyvin. Sain myös fiiliksen tehottomasta liikkumisesta ottelussa ja paritekniikoissa, ja asiaa pitää alkaa analysoimaan. Yksi mielikuva minulla on asiaan. Aina tuntuu siltä että on ihan surkea. Sehän tässä hienoa onkin.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#110

Viesti Lasse Candé »

Leirin jälkeen ollutkin treenaamatonta aikaa, joten nyt käväisin juoksentelemassa kentällä. Lisätään vielä että jos ei juhannuksen aatonaatonaattoa lasketa, on varmaan tullut hörpittyä alkoholia joka päivä jotain vähän ja paljon väliltä, jo kahden viikon ajan. Röökit taitavat jäädä nyt.

Aluksi tein vähän karatejuttuja, mutta sitten siirsin painopistettä enemmän fudisperusharjoitteluun. Huomenna olisi tarkoitus mennä pelailemaan kaverin kaveriporukan kanssa ja mulla aina paikat kipeytyy fudiksessa alku"kaudesta", oli miten leikkimielistä tahansa. Motoriset fudistaidot ja fudiskeho niin ruosteessa että pitää pikkuhiljaa alkaa totuttamaan, jotta jatko menee turvallisemmin. Olen nimittäin pyöritellyt päässäni ajatusta että ehkä tekisin comebackin Virolahden Sampoon, nyt kun kohta kuitenkin niille kulmille takaisin muutan.

Ensiksi etukäden ja takakäden lyöntejä juoksusta ja sitten noita fudisjuttuja. Kaikenlaisia askelluksia ja "varjofudista". Lisäksi fudispotkuja rytmittäen askellus kentälle käyttökelpoisilla tavoilla. Jo ilmaan mallaillessa huomasi että jos innostuisi niin fudiskipuja tulisi. Fiksua ottaa siitä se ylimääräinen tällielementti, eli pallo, pois näin alkuvaiheessa. Viisi vuotta piilommassa ollut liikerata yhdistettynä siihen että jalkaan kajahtaa tälli tarkoittaa helposti sitä että saattaa vähän paikat kipeytyä. Jos olisi aikaa enemmän olisi fiksua käyttää välissä pienempää palloa. Mutta pitää yrittää vain hillitä itseni ja tehdä paljon perusharjoittelua ilman palloa. Kun pienempään palloon tottumisessakin on vaaransa.

Sitten hakkasin alakerran säkkiä ja hain Wadovoimantuoton ideaa. Muutama lyönti ilmaan vielä ja sitten pari jalannostoa rennosti fiiliksellä että nollataan kentän fudisjutut.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#111

Viesti Lasse Candé »

Tänään kiskasin tunnin treenit perusteilla. Tarkoitus oli avata paikkoja hieman. Ei oikein jaksanut enempää silleen mukavasti. Ehkäpä huomenna uudestaan. Pohkeet ja alaselkä kipeänä kun tuli ihan pikkusen pogottua LAMFin keikalla eilen. :D
http://www.youtube.com/watch?v=5imDVX1K_s0" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5imDVX1K_s0[/youtube]
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#112

Viesti Lasse Candé »

Alkoi taas treenaaminen maistua.

Tuossa juhannuksen jälkeen en ole paljoa treenannutkaan. Parit treenit vetänyt, esim läksiäistreenit seurassani kun nyt tänne Haminaan muutin. Ne oli 22.7. Sisältönä laajennetusti potkumiitin tavara. Tehtiin lisäksi tantodori 5, eli zudori. Sopi siihen ulkopuoliseen asetelmaan hyvin. Idea on hyökätä ulkopuolelta käteen ja päähän (+vartaloon), jonka jälkeen jatketaan horjutukseen jossa käännetään päätä ja sitten kaatoon. Sitten otteluja joita ei potkumiitissä ollut. Yksi ottelumuoto oli esimerkiksi että molemmat käyttävät pelkkää etukättä niin hyökkäyksiin kuin puolustuksiinkin ja ainoat tekniikat ovat suora lyönti vartaloon ja uraken päähän. Käytännössä sama juttu siis kuin olkapäähipassa, mutta sen hanskaversio. Tulee vähän pelailuja ja saa ulkopuolista asetelmaa jossain määrin painottavan ottelumuodon. Otettiin myös etujalkamatsia, eli sai torjua ja hyökätä vain etujalalla. Sekin sopi paritekniikoihin hyvin. Molemmat ottelumuodot ovat hyviä kun tulee paljon tekemistä ja todella jalostavat tekniikoita. Porukka oli hyvä. Oli kiva vetää toistaiseksi viimeiset treenit juuri sille. Tosin my ass ne mitään viimeisiä ole.


Kävi niinkin hyvin että opettajakollegani on kakemiehiä, joten tänään käytiin hyppytunnilla treenaamassa. Meni siihen että hän veti treenit ja tuli aika kilpakakepainotteista settiä. Välissä vähän pistaria. Tarkoitus olisi nyt joka keskiviikko kymmeneltä käydä takomassa.

Pikkuhiljaa kun alkaa elämänrutiini löytyä niin alan käyttämään liikkasalia enemmänkin. Ja treenaamaan kotonakin. Hemmetti vaan kun ei juurikaan ole aikaa. Mutta sitä pitää järjestää. Se tukee kaikkea. Onneksi syys- ja hiihtolomat ajoittuvat juuri siten että siinä ekana viikonloppuna on molempien tapauksessa loistoleirit. Pitää yrittää päästä. Sanotaan näin että hiihtolomallahan myös pääsen! Ja rööki jää kohta. Se on palanut potkumiitistä saakka! :D (Tosin pari tupakoimatonta lyhytjaksoakin on tähän mahtunut.)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#113

Viesti Lasse Candé »

Pidin oppilaalleni minileirin jokunen viikonloppu sitten ja treenaaminen on nyt lähtenyt kunnolla käyntiin. Käyn kolmisen kertaa viikossa liikkasalia kuluttamassa ja kotona jalostan kehon toimivuutta sitten kevyemmin. Viime viikon perjantaina kävin Helsingissä seuran treeneissä ja oli hyvää lyöntisettiä. Sitten lauantaina pienissä kanuunoissa treenailemassa.

Nyt treenaaminen on ollut erittäin paljon perusteisiin painottuvaa. Ei olekaan koskaan ennen ollut näin paljon ja mä olen aina painottanut tekemisen perusteisiin. Nyt olen purkanut pelkän peruslyönnin (sonobazuki naihanchidachista) noin kymmeneen osaharjoitukseen. Tärkeitä teemoja on esim yläkeskustan yhdistäminen tukevaan asentoon alhaalla, kyynärpäiden linjaukset, hartioiden pudottaminen, avaaminen ja sulkeminen sekä oikeasta tekniikasta räjähtävyyteen. Muita on tukevuus pienestä painonpudotuksesta ja polvien käyttö suorituksissa. About jokaista osasuoritusta teen sekä hidastettuna hengitysharjoituksena että räjähtävänä ja samantien rentouttaen. Välillä pysähtyilen asentoihin ja testailen asentojen rentoutta ja linjauksia. Peruslyönnissä toinen käsi vetää ja toinen työntää. Olen purkanut sen siten että molemmat vetää, vain toinen vetää, vain toinen työntää... Niin monenlaista variaatiota kuin keksin. Ja sitten on suoristus keskeltä sekä toinen käsi ojennettuna että kainalossa. Tulee erilaisia avaamisia ja sulkemisia.

Vastaavanlaisella meiningillä perustorjuntoja.

Yksi tärkeimmistä teemoista on tosiaankin ollut yläkeskustan yhdistäminen alavartaloon. Haen parinkymmenen sentin mittaiseen pätkään selkärankaa alaselästä hyvän elävän tukevan rakenteen nostamalla kädet olkapäiden eteen kämmenet ylöspäin kuin kannattelisin jotakin koko vartalollani. Sitten kun fiilis löytyy, yritän pitää sen perusharjoitellessani. Tekee tekemisestä vähän jäykänoloista eikä kovin vahvankaan, mutta herättää oleellisia lihaksia ja hyöty on erittäin suuri, kun sitten testaa noin vapaammalla tyylillä. Akuzawa mainitsi että tie on jäykkyydestä kohti rennompaa. Uskoisin että on kyse jotakuinkin samasta ilmiöstä.

Sitten olen harjoitellut potkuja ja lyöntiyhdistelmiä erilaisin liikkumisin. Näissä lyönneissä ei ole tärkeää voima vaan se että alaselän fiilis säilyy. Kädet vain heitetään rentona. Sama juttu tässä. Huomaa kyllä sitten hyödyn. Kyse on hyvän rytmin löytämisestä. Helppoudesta. Mun zenkutsudachi on aina ollut huono. Nyt olen alkanut jalostamaan sitä. Yksi juttu on painopisteen siirtäminen kantapäältä päkiän suntaan lyönnin aikana. Fiilis sama kuin kävellessä. Tätä treenaan nousten ylös ja taakse jalat niillä sijoilla joissa ne on zenkutsudachissa ja pudoten siitä kantapäälle ja antaen painon siirtyä eteen. Takajalan polvi osallistuu toimintaan siten ettei se lyö suoraksi missään vaiheessa vaan vakaasti painaa eteenpäin ja kevyesti ojentuu. Takajalan toiminta on hyvässä suorituksessa eleetöntä ja luonnollista. Todella harva osaa tuon lajini piirissä mutta kovemmalta tasolta löytyy. Perusharjoite on surikomi-etukädenlyönti. Varsinkin oikean nilkan liikkuvuutta pitää edelleen jalostaa. Siitä on paljon kiinni.

Lyönnit lähtevät paljon kevyemmin ja räjähtävyys on parantunut reilusti. On tää vaan jatkuvaa löytämistä ja oivaltamista!

Fyysisen työn poisjäänti ja normaali vuorokausirytmi ihmisten hommissa tuntuu parantavan tehoa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#114

Viesti Lasse Candé »

Oli hyvä leiri Joensuussa viikonloppuna! Meillä oli Shingo Ohgami vieraana.

Valitettavasti missasin perjantain treenit kun en ehtinyt töistä sinne. Olivat käyneet kiinteät perustekniikat läpi. Leirin rakenne oli hyvä kun oli esitelmää Book of Five Ringsistä ja miten samat periaatteet näkyvät Wadossakin. Toinen esitelmä oli kehonkäytön ja vuorovaikutuksellisuuden periaatteista. Sitten ehdittiin takoakin aika paljon.

Illanvietot olivat mitä mukavimpia myös ja niissäkin opin paljon ja sain materiaalia tulevalle oppimiselle. Fatmankin soitteli tuossa, kun oli mun puhelin vähän innostunut taskussa soittelemaan ympäriinsä. Mietin että WTF, onkohan fm jostain syystä Wadoleirillä? :D


Noin muuten en ehtinyt viime viikolla paljoa treenaamaan. Hemmetisti on duunia. Yksi ottelusessio saatiin hyppytunnilla aikaiseksi ja vähän omatoimista treeniä on ollut iltaisin. Sitä edeltävällä viikolla alkoi loppua kohti painottumaan lihaskuntojuttuihin. Vielä menee tää viikko aika kiireisissä merkeissä, mutta runnon treeniä sitten johonkin väliin väkisin. Sen verran hyvä draivi on päällä ettei viitsi lopettaa ja kun nyt on säännöllisempi vuorokausirytmi ja tilatkin, niin kaikki on vain omasta innosta kiinni.

Lihaskuntojutut pitää nyt pitää mukana kun ei ole enää nostelua noin työn puolesta. Jostain syystä alkaa lenkkeilykin vähän houkuttamaan. Ehkä johtuu siitä että nyt tulee noin muutenkin käveltyä paljon entistä enemmän ja keho alkaa tottua.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#115

Viesti Lasse Candé »

Treenaaminen vähentynyt aikalailla kun on koko ajan kiire. Kuitenkin tässä päässyt leireilemään jonkin verran. Oli Kuopiossa leiri muutama viikko sitten. Hemmetti kun sairastuin siinä määrin etten pystynyt toisena päivänä treenaamaan. Alkoi keho varoittelemaan että nyt on huono idea sellaisella tavalla että siirryin katsomoon. Sitten kahden päivän päästä niin surkea olo että huhhuh. Sitten tässä on keuhkoja tyhjennetty limasta pari viikkoa. Tupakanpoltto tollaisen puolen vuoden jakson verran on fiksua hommaa!

Nyt viikonloppuna oli Ruotsin Herrljungassa leiri ja jäin sitten vielä pariksi tunniksi päädojolle treenaamaan Göteborgissa sen jälkeen. Kävin taas jeesaamassa yhtä kaveria vyökokeessa. Meni muuten hyvin mutta kaverin torjunta oli kihon kumite 6:ssa vajaa ja napsahti häntä osittain naamaan. Ei siinä mitään, kovapäinen englantilainen, mutta pari seuraavaa suoritusta meni häneltä vähän plörinäksi siinä. Tehtiin ihan arvosteluraadin naamojen edessä, mikä varmasti vähän lisäsi kierroksia. Facebookiin on tulossa kuvia kunhan kaveri ehtii laittaa. En vielä tiedä tulosta hänen osaltaan, mutta saatiin Suomeen uusi Wadokai-dani taas! Jess! Tämän kaverin parina olin kesäleirillä mutta silloin ei vielä riittänyt. Nyt oli tullut jumalaton kehitys tässä välissä juuri siihen asiaan missä oli eniten parantamista.

Sovin Irlannin pääopettajan kanssa että olen pääsiäisleirillä hänen oppilaansa parina vyökokeessa. Luultavasti tulossa hyvä pari opettajan tuntien. Opettaja tietää melko syvällisesti miten kihon kumitea tehdään. Saattaa siitä jotain ajatuksia sitten itsellenikin irrota.

Oli tosi kiva leiri kaikenkaikkiaan. Hyvää treeniä kuten aina, paljon kavereita tällä kertaa mukana ja näistä moni sai ensimmäisen tai korkeamman danin. Dankokeessa taisi olla 28 kokelasta!

Enivei, nyt pitää alkaa pikkuhiljaa lisäämään taas treenaamista. Neljäs jakso koulussa on vähätuntinen joten silloin ainakin ehtii ja paljon!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#116

Viesti Lasse Candé »

Eipä tässä joulunaikoina ole ollut kuin yksi opetushomma. Käväsin tossa Jussi Huuskon unissa vierailevana opettajana vähän mawashigerin saloja kanssaan läpi. Valitettavasti oma henkilökohtainen läsnäoloni oli sitä luokkaa etten ihan muista kaikkea. Hieman tuli lyönnin salojakin harjoiteltua, mutta sekin nähtävästi aika alitajuisella tasolla.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#117

Viesti Lasse Candé »

Aloitin tuossa vuoden alusta hieman systemaattisemman treenaamisen. Sellaista kahta-kolmea kertaa viikossa olen käynyt treenaamassa parin kolmen tunnin setin liikkasalissa.

About yksi tunti tuosta on mennyt meidän liikkuviin perusharjoitteisiin ja katoihin. Lähinnä olen tehnyt junzukia ja gyakuzukia, myös potkujen kera. Katoista Pinan nidania, Pinan shodania, Naihanchia ja Bassaita. Pääpaino katoissa noissa kahdessa pinanissa. Joka Wadosta tietää jotain, tietää että nuo ovat tyypillisesti kaksi ensimmäistä kataa. Systeemimme on niin rakennettu että ne lienevät tärkeimpiä. Sitten Naihanchilla voi treenata toimivaa vartaloa. Bassain olen ottanut mukaan koska nyt on aika opetella se. Se on yksi meidän "ekstrakatoista", eli ei lukeudu yhdeksään tärkeimpään.

(Jos jotakuta kiinnostaa tuo "ekstrakata-peruskata-jako", niin se menee jotakuinkin niin että yhdeksän ensimmäisen puitteessa voi harjoitella ja opettaa sen mitä katoilla yleensäkin on annettavana meille. Kuusi muuta voivat rikastaa treenaamista pienen variaation takia ja harjoittaa joitain tekniikoita, mutta samoja juttuja nekin opettaa. Ohtsuka kuitenkin käytti lähinnä yhdeksää ensimmäistä opettamiseen ja jalosti näistä toimivan kokonaisuuden. Sanoi lopulta ettei Wadossa muita olekaan. Yhdeksän ensimmäistä on kehittyneempiä katoja meillä siis. Tätä eivät kaikki luultavasti ihan aina hahmota, koska on hienoa osata sellaisia koreografioita mitä värivyöt eivät osaa.)

Suurin osa treeneistä on kuitenkin mennyt paikaltaan tehtävään perusharjoitteluun ja potkimiseen. Keho pitää saada toimimaan. Shiomitsun Dynamic Kicking Method nosti potkimismotivaatiota. Potkiminen on hyvä kokovartalon harjoite. Esim koska siinä seistään yhdellä jalalla ja se rikastaa etäisyysajattelua sekä lukemattomista muista syistä, sen voi myös nähdä tehokkaana lyöntiharjoitteluna.

Tässä treenirupeamassa on ollut ideana se, että juuri nyt minulle tuli helppo jakso koulussa. Olen treenannut sen verran että tässä voi pikkuhiljaa alkaa treenaamaan tosissaan. Kohta voi laajentaakin hieman, mutta tulen pitämään kaksi ensimmäistä Pinania ja Naihanchin ponnahduslautana kaikkeen.

Tein paperin johon voin kirjata päivämäärän ja ruksata mitä olen harjoitellut. Lapussa on perusteista Junzuki, Gyakuzuki, Junzuki tsukkomi, Gyakuzuki tsukkomi, Tobikomizuki ja Nagashizuki.
Katoja lapussa on kymmenen. Yhdeksän ensimmäistä ja Bassai. Sitten lapussa on pariharjoitteet Ohyo kumite 1-8 ja Kihon kumite 1-10, näistä jokainen omalla rivillään. Lapusta puuttuu suurin osa treenaamisistani, eli paikallaan tehtävät erinäiset harjoitteet. Junzuki ja gyakuzuki sekä näiden tsukkomit tarkoittavat sitä että jutut treenataan myös potkujen kanssa, eli "kette-versioina".

Lappu toimii hyvin. Melko yksitoikkoiselta näyttää tosin. Suurin osa harjoitteista ei ole vielä kerännyt ruksin ruksiakaan. Kumiteista en ole ihan varma onko lapusta mitään hyötyä. Niitä on ehkä paras fiilistellä vähemmän systemaattisesti. Arvasin sen oikein ettei kannata laittaa liian montaa harjoitetta lapulle vaan ainoastaan keskeisimmät. Lappu on vain lappu. Itselläni ruksi tarkoittaa sitä että olen tehnyt myös perusperusteita asiaan. Koko treenailussa idea on se ettei lopeteta siihen kun päästään jutun jujuun. Sen sijaan treenataan niin vähää, että saadaan toistolla ja kertauskäyrillä laatua mukaan.

Sitten kun lappu alkaa olemaan täynnä voisin vaikka skannata kuvan tänne.




Nyt oli viikonloppuna Wadoleiri Lohjalla. Ehkä paras meikäläisten Wadoleiri pariin vuoteen. Sai toistaa paljon. Mulle sattui myös hyviä pareja. Yksikin oranssivöinen tyttö teki kanssani ohyokumite 7:aa ja omaksui asioita todella nopeasti. Pystyi tykittää ohjeita aikalailla ja tyyppi kuunteli ja teki. Katoista tehtiin Pinan nidania, Pinan shodania, Chintoa, Bassaita ja Rohaita. Kuten sanottu, sai toistaa ja kivaa oli. Sairastelin tuossa, mutta juuri paranin leirille täyteen kuntoon. Mitä nyt lihakset väsyivät vähän helpommin, mutta fiilis oli että treeni oli hyväksi.

Kun koeviikonjälkeiset häslingit saadaan jotenkuten kuntoon, jatkuu treenaaminen. Hiihtolomasta tulee Berliini - Länsi-Ruotsi - Itä-Ruotsi -leiri-/-treenikiertue. Tiistain verran siihen mahtuu taukoa. Muuten tykitetään ja opitaan!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Lasse Candé

#118

Viesti L.K. »

Missä sie muuten käyt nyt treenailemassa? Kun ymmärsin siis että muuttelit takas tänne Kaakonkulmalle?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 156
Viestit: 20849
Lauteille: Joulukuu 2007

Lasse Candé

#119

Viesti Lasse Candé »

Joo muutin tohon viereen Haminaan kun sain Samskolasta kouluvuoden mittaisen opettajanhomman.
Käyn tossa liikkasalissa ilmaa huitomassa työpäivien päätteeksi ja joskus hyppytunneillakin. Se on sitä tärkeintä touhua mun kokemuspohjalla, joskin sitten aina saa hemmetisti irti kun pääsee kontaktihommiin.

Yksi mun oppilaista on muuten vanha treenaaja teillä. (En viitsi tässä yhteydessä mainita kuka.) Sanoi palaavansa kun tässä nyt kiire hellittää.
Veteli mua liikkatunnilla pataan kun käytiin Karhuvuoren urheilutalolla nyrkkeilemässä liikkatunnilla. :) Olen kaksi kertaa osallistunut liikkatunnille. Kerran tuo ja kerran korista.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Lasse Candé

#120

Viesti L.K. »

Okei.

Reipas kaveri sitten ilmeisesti:)

Laita vaikka privana jos kehtaat, iha mielenkiinnosta vaan:)

Harmin sinällään kun wado-touhu loppui näiltä nurkilta jokunen vuosi sitten lopullisesti, ois voinu saada vaikka uutta tuulta sun kautta sitten..?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 81 kurkkijaa